Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21356 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 23.04.2025 17:19 Viestin aihe: |
|
|
Ite hommasin jonkun "tosi isoreikäsen" levynkin.
Jäänyt tosiaan kokeilematta, minkämoista tuolla tulisi. Lähinnä kiinnostaisi tuleeko wokkilihoja tms |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17404 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 23.04.2025 17:46 Viestin aihe: |
|
|
Yksi kokeilematon mielenkiintoinen juttu jauhelihasta on ne puristetut jerkypuikot, niihin on semmonen silikonipistoolin näköinen härveli ja kuivataan kuivurissa tai uunissa.....
Siinä ainakin saa olla pienireikäinen terä
https://youtu.be/kOoYdsbVv70?feature=shared _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
webram Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.04.2025 07:37 Viestin aihe: |
|
|
Itsellä pikku Leonardi ja sen teho riittää mainiosti omaan käyttöön. Olen jauhanut jo muutaman vuoden mukana tulleella 6 mm reikälevyllä ja tykästynyt jälkeen eli lihassa pysyy nesteet paremmin sisällä, sekä ruoassa mukanvaan suutuntumaan!
Toki makuasia tuokin, mutta kannattaa kokeilla!  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Oskari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.04.2025 06:48 Viestin aihe: |
|
|
webram kirjoitti: | Itsellä pikku Leonardi ja sen teho riittää mainiosti omaan käyttöön. Olen jauhanut jo muutaman vuoden mukana tulleella 6 mm reikälevyllä ja tykästynyt jälkeen eli lihassa pysyy nesteet paremmin sisällä, sekä ruoassa mukanvaan suutuntumaan!
Toki makuasia tuokin, mutta kannattaa kokeilla!  |
Omassa myllyssä taisi 3kpl olla levyjä mukana, 5-6mm se ksk-kokoinen ja vallan sillä jauhanut, menee turhan liisteriksi pienimmällä levyllä |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.04.2025 10:19 Viestin aihe: |
|
|
Samaa mieltä kuin yllä. 3mm jauheliha on pilattu lihan tekstuuri, joten 5mm levyllä jauhan aina. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 22107 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 26.04.2025 10:54 Viestin aihe: |
|
|
Millähän ne jauhaa nuo kaupan jauhelihat? 3mm? _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.04.2025 11:11 Viestin aihe: |
|
|
Tykkään myös karkeammasta jauhelihasta mutta se pitää meleki tehdä sitten todella kalvottomasta lihasta. Ns paistijauhelihaa. Normaali jauhelivärkistä tulee mielestäni jo 4,5mm terällä sellaista että ns sattumia on joukossa. Ei itseä ne haittaa mutta herkkäsuisia voi haitata. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 26.04.2025 12:06 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän se kaupan jauheliha aika hienolle vedetään, veikkaan että tuo minunkin kone on jossain kyläkaupassa ollut ja samoilla 3mm terillä vedetty niin lihat kuin maksatkin. Onko tässä nyt sitten possulla rasvaisena joku osuus vai onko se juuri se suutuntuman haku.
Faktahan on se että melko epäkuranttia tavaraa kauppa lyö jlihaan ja hienoksi jauhettuna uppoaa yleisöön.
Sitäpä en osaa sanoa tylsyykö tai kuluuko nuo miten aikaamyöten ja pystyykö teroittamaan reikälevyä... Kaverilla on työkaluhiomakone, sinne tarjoan jos onnistuu.
Uusi levy oli vajaa 60e ja terä 79e, terä näyttää hyvälle mutta levyn voisi ostaa 5mm yhden.... Katsoo nyt jollain testilihalla miten jauhaa.
Tosiaan lihamyllyasia hirviporukkatasolla on arka aihe, nuukimmat puritaanin vääntää vieläkin käsimyllyllyllä, useammalla lie 100e markettimylly ja muutama on ostanut kimppaan laatumyllyn...
Selkeästi useampi lihanjaolla on niitä joille ei jauhelihaleikko ole mieleen, sen töisevyyden takia... Puhuvat niistä kalvoista jotka jää myllyyn jne ongelmista, ei mene läpi myllyn....
Kuitenkin lihahomma on jatkuvaa ja joka vuosi pitää jauhaa, panostus kunnon myllyyn helpottaa pirusti ja laatu paranee.
Meilläpäin oli ennenwanhaan tapana ihan kyläkaupassa käydä jauhattamassa lihat, siinä ennen sulkemisaikaa niin kauppias sai myllyn pestä.... Palvelua se oli. Toki se jonkun 10mk maksoi mutta laatu hyvää.
Tai niin... Jauhatuslaatu hyvää mutta kun toisilla oli tapana sotkea sinne sikaa joukkoon, no pienen kyläkaupan menekin tietäen niin kauppias "kierrätti" niitä parasta ennen lihoja toisinaan ja siitä tulikin sitten sanomista ja korvaamaankin joutui pilattua hirvenlihaa... No näistä nyt on +30v. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
CrB Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.04.2025 16:18 Viestin aihe: |
|
|
Helppo on terä ja reikälevy käsityökaluin suoristaa natsaamaan.
Taso, vesihiomapaperi tai timanttitaso ja vesi, pikku sessio hiontaa tarkastellen milloin tulee täysi kontakti ja homma seis.
Kun usein tekee niin sessio lyhyt.
Aikoinaan manumyllyillessä korostui kamppeen terävyys, joka ei ainakaan haittaa sähköniekankaan tehokasta toimintaa. _________________ Liikettä niveliin |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Oskari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.04.2025 08:06 Viestin aihe: |
|
|
tuhola kirjoitti: | Tykkään myös karkeammasta jauhelihasta mutta se pitää meleki tehdä sitten todella kalvottomasta lihasta. Ns paistijauhelihaa. Normaali jauhelivärkistä tulee mielestäni jo 4,5mm terällä sellaista että ns sattumia on joukossa. Ei itseä ne haittaa mutta herkkäsuisia voi haitata. |
Itse leikkaan kalvot ym sattumat pois jauhelista, mitään rettuja viitti itselle jauhaa, punaista sen jauhelihan kuuluu olla. välillä näkee somessa myynnissä peuran j-lihaa mikä on niin valkoista että itselle en kelpuuttaisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.04.2025 09:48 Viestin aihe: |
|
|
Joo semmosta jauhelihaa pitää tehdä mitä itse vaatii. Minä en vaadi jauhelihan olevan mitään paistitasoa. Ihan normaali jauheliha riittää. Jauhelihassa on normaalisti myös sidekudoksia. Terveellistä ja lihaakin paremmin makua antavaa raaka-ainetta. En käsitä mitä pieni sidekudosmäärä jauhelihassa haittaa ketään mutta jos se haittaa niin eihän sellaista tarvitse ja kannata syödä.
Itse leikkaan jauhelihaleikosta pois jänteet ja paksut kalvot mitkä nätisti lähtee. Siis järjellä nopeasti ja tehokkaasti. Yleensä jaottelen priiman paistitason leikon ja enempi sidekudoksia tai rasvaa sisältävän leikon ja sitten sekoitan niitä jauhamisvaiheessa niin että lopputulos tasaantuu.
Jauhelihaleikon teko on yksi aikaa vievimpiä asioita peuran leikkaamisessa. Jos siinä alkaa hifistellä niin että yhtään valkoista ei saa näkyä niin sitten menee kyllä useempi purkki kaljaa ja aikaa on varattava heti paljon enempi. Toki varmasti kohta foorumilaiset kertoo että ei mene aikaa että minä en vaan osaa leikata😅. Ja silti ei kukaa uskalla tulla näyttään edes rahasta miten se sit oikeasti tehdään, että saisin opetella _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 27.04.2025 11:30 Viestin aihe: |
|
|
Itse putsaan aika tyynni kyllä, menee aikaa mitä menee... Eipä ole kukaan moittinut lopputulosta. Tämmöseltä se näyttää kun jauhaa.
Se mitä blokkaan pois omista lihoista koiralle, sen kun joskus aina jauhaa niin se muistuttaa täysin kaupan jauhelihaa ja menisi 95% väestä aivan täytenä jauhelihana. Eli se "jäte" minkä itse hylkään.
Oikeasti harva söisi sitä alkuleikkkoa mistä kaupan jauheliha koostuu semmoisenaan, on aika hirveätä jännettä, kalvoa, rustoa ja rasvaa. Oikeasti 10% tai 20% jauheliha on ihan järkkyä kamaa.
Paistijauheliha mitä kalliilla myydään ei oikeasti ole kuin osittain paistia, paistin määrä vaihtelee lihatalosta riippuen 0-40%, äkkiä sitä peruspertti kuvittelee että on 100% paistia nyt jauhettu.
Tässä pari kuvaa siitä miten myllyllä "taikoo" syltystä kabinettikelpoista.
 _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.04.2025 11:42 Viestin aihe: |
|
|
Jos teet esim pataa niin paras pata tulee lihasta mitä ei ole putsattu kalvoista. Siis joku lapaklöntti silläänsä. Jos isket siistiä putsattua paistia niin eipä ole yhtä maukas. Ei sidekudokset ole mitää pskaa tavaraa. Ne on makua antaa hyvää ravintoa. Jos sitä on jauhelihan seassa vähän, ei se todellakaan haittaa. Mutta ei siellä jauhelihassa mitää kumipurkkapalloja saa olla seassa. Eli sillä tavalla pitää leikata ja jauhaa. Mitä karkeampaa jauhelihaa tekee, sen vähemmän mitää kalvoja se sietää _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5690 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 27.04.2025 11:59 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Se mitä blokkaan pois omista lihoista koiralle, sen kun joskus aina jauhaa niin se muistuttaa täysin kaupan jauhelihaa ja menisi 95% väestä aivan täytenä jauhelihana. Eli se "jäte" minkä itse hylkään. |
Valmetin kanssa taitaa olla samansuuntaiset laatukriteerit, meillä hirven lihan suhteen.
Aikaa menee, mutta sitä onneksi on vielä toistaiseksi. Ja sitten kun se loppuu, on se muiden murhe. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.04.2025 12:09 Viestin aihe: |
|
|
Kuten sanoin, foorumilla kaikki leikkaa peuran puolta nopeammin kuin minä ja puolta laadukkaammaksi ja siistimmäksi kuin minä sekä pakkaa puolta nopeammin ja paremmin kuin minä. Näitä keskusteluja on tässä viime syksystä saakka käyty. Edelleenkin lupaan maksaa siitä opista että näyttää minulle miten tehdään 2x nopeammin ja 2x laadukkaampaa. En ole sitä oppia saanut ammattilihanleikkaajiltakaan, koska esim jauhelihaleikkuu tehdään samalla laatukriteerillä omaan käyttöön. Haluaisin todella kehittyä 2x paremmaksi tässä lihan käsittelyssä. Se olisi valtava säästö ajassa. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|