Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
TA Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Huh 2014 Viestejä: 2468
|
Lähetetty: 29.03.2025 10:08 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Mikäs siinä automaatissa niin ahistaa? Itteä ketuttaa kun hiacen nelikkoa ei saa automaattina, eikä varmaan sääntösuomessa semmosta saa rakentaakaan. |
Auton vaihteiston saa muuttaa tai vaihtaa. Ei tarvitse edes muutoskatsastaa.
Lainaus traficomin määräyksestä (sallittua ilman muutoskatsastusta):
vaihteiston muuttaminen tai vaihtaminen edellyttäen, että muutoksella ei ole
vaikutusta kuljettajaa avustavien turvajärjestelmien toimintaan ja, että no-
peusmittari sekä mahdolliset ajopiirturi ja nopeudenrajoitin kalibroidaan. _________________ Eksyvä ei tietä kysy |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 362
|
Lähetetty: 29.03.2025 10:14 Viestin aihe: |
|
|
Toyotan itselataavat hybridit varmaan luotettavimpia moottoreita mitä autoihin nykyään on saatavilla. Pelaa ja kestää kyllä vaikka missä olosuhteissa. Pistokkeesta ladattavat voi olla sitten pidemmän päälle eri juttu. Mutta tuollaiseen itselataavaan se akkupaketti ei ole välttämättä edes tuhansia euroja jos se joskus sattuisi hajoamaan. Ja noissahan on Toyotalla hyvät takuut. Neliveto taas on hybrideissä mallia avustava eli toteutettu melko tehottomalla sähkömoottorilla. CVT vaihteistot hybrideissä on tosiaan ihan eri tekniikkaa kuin tavallisissa bensamalleissa ja ne kestää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3842 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 29.03.2025 10:22 Viestin aihe: |
|
|
^^Oho! Toisaalta eihän tuota mainita esim rekkarissa. Olispa mielenkiintoinen projekti. Eihän siinä monen mielestä olis järkeä 23v vanhaan hiaseen, mutta ei sillä väliä. Antaa vaan kylillä puhua. Ongelma on ehkä siinä, että esim pradon laatikko vois mennä paikalleen melko vaivatta, mutta se olis ehkä järkevämpää ympätä koko moottorin kanssa, eli 2kd:sta->1kd:hen. Tämä ei sitten mene ihan helposti. Granviassahan tuo tekniikka taitas olla valmiina. Tää on kyllä pöljä että näissä automaattia ei ollut kuin takapotkuissa.
Mun käsityksen mukaan ainakin tojon hybridien akut kestää melko ikuisesti, kun niitä käytetään melko maltillisesti ajon aikana. Jos akku huononee, tuskin ajo loppuu, mutta jos menee johonkin vikatilaan, ni voihan se loppuakin.
Mikähän legenda se 2.0 vvt-i koneiden kannenpulttien korkkaamis homma on? Meillä ollut kaks, toinen suora- ja toinen imusarjaruisku, ja lukuisilla tutuilla ollut myös, eikä tuota ole ollut kellään enkä yhtään konkreettista tapausta tiedä noita... Ja minustakin hyvä kone on. Varsinkin jos fse, eli suoraruisku, on paljon pienempiruokainen kuin fe, mitä raveissakin taitaa olla.
Viimeinen muokkaaja, Gerberos pvm 29.03.2025 10:25, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 362
|
Lähetetty: 29.03.2025 10:24 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: | Horst kirjoitti: | Rav ok, mutta en siitäkään huolisi muuta kuin 2010 eteenpäin valvematic koneella olevan. |
Ei siinä aiemmassa vvti koneessa ole mitään vikaa, vapariksi yllättävän hyvin vääntävä ja vahva moottori. Toki valvematic on askel eteenpäin mutta se ei tee vvti koneesta huonoa.
Rav4 perinteisistä cvt automaateista ei ole omaa kokemusta mutta uudemmat hybridi cvt voimalinjat on kyllä kivoja ajaa eikä ole ollut moitittavaa niiden toiminnassa tai kestävyydessä. |
Minusta 2.0 vvti oli ainakin Avensiksen kopassa juoppo ja verrattuna vaikka Hondan vteciin, niin tahmeampaa oli kulku. Puhumattakaan Mazdasta. Valvematic on tässä suhteessa selkeä parannus. Toki tuostakin vvti koneesta on useampaa generaatiota. Joku 1.6 vvti taas on ihan eri maata saman kokoisten joukossa, mutta se ei koske Raveja ja muutenkin menneen maailman moottoreita. Kannenpulttien lohkon puoleisten kierteiden pettäminen on jonkun verran vaivannut tietyn ikäisiä isompia vvti koneita. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3842 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 29.03.2025 10:28 Viestin aihe: |
|
|
1kopan avessa 2.0 vvt-i meni matkaajossa 6,8L/100km. Ihan toistuvasti tuohon pääsi. En muista enää seka-ajon kulutusta, mutta minusta aika hyvin. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9695
|
Lähetetty: 29.03.2025 11:58 Viestin aihe: |
|
|
Horst kirjoitti: | Daciassa pienten bensaturbojen kestävyys arvoitus. |
Ei niistä padoista mitään suurempia ongelmia löydy, vaikka etsiikin.
Kone käännös:
"Onko Mercedes-Benz M282 hyvä ja luotettava moottori? Uskomme, että tämä 1,3 litran I-4-turbomoottori ansaitsee keskimääräistä enemmän kiitosta luotettavuudestaan. Vaikka moottori on vielä uusi Mercedesille, satoja tuhansia Renault-ajoneuvoja 1,3 TCe-moottoreilla on jo liikenteessä ympäri maailmaa. Ja näyttää siltä, että tässä yhdessä kehitetyssä 1,3-litraisessa turbomoottorissa ei ole vakavia suunnitteluvirheitä."
Tuosta: https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=199
Tuo aika vanha artikkeli, sillä nykyisällään tuota pataa löytyy sangen monen MB:enkin keulilta: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M282_engine
Pieni öljynkulutus oli ymmärtääkseni ihan alkupään murhe, joka korjattu heti kättelyssä. _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperörumppi  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 362
|
Lähetetty: 29.03.2025 12:26 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Horst kirjoitti: | Daciassa pienten bensaturbojen kestävyys arvoitus. |
Ei niistä padoista mitään suurempia ongelmia löydy, vaikka etsiikin.
Kone käännös:
"Onko Mercedes-Benz M282 hyvä ja luotettava moottori? Uskomme, että tämä 1,3 litran I-4-turbomoottori ansaitsee keskimääräistä enemmän kiitosta luotettavuudestaan. Vaikka moottori on vielä uusi Mercedesille, satoja tuhansia Renault-ajoneuvoja 1,3 TCe-moottoreilla on jo liikenteessä ympäri maailmaa. Ja näyttää siltä, että tässä yhdessä kehitetyssä 1,3-litraisessa turbomoottorissa ei ole vakavia suunnitteluvirheitä."
.
Tuosta: https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=199
Tuo aika vanha artikkeli, sillä nykyisällään tuota pataa löytyy sangen monen MB:enkin keulilta: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M282_engine
Pieni öljynkulutus oli ymmärtääkseni ihan alkupään murhe, joka korjattu heti kättelyssä. |
Juuri tuo 1.3 Tce olis Dusteriin aivan sopiva kone, jos tosiaan on kestävä mosa. Entä se 1.2 Tce, onko mitään sukua Nissanin 1.2 digt koneelle kun saman konsernin tuotteita ovat? Tuossahan on ollut ongelmia kestävyydessä |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5677
|
Lähetetty: 29.03.2025 18:28 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Mikähän legenda se 2.0 vvt-i koneiden kannenpulttien korkkaamis homma on? Meillä ollut kaks, toinen suora- ja toinen imusarjaruisku, ja lukuisilla tutuilla ollut myös, eikä tuota ole ollut kellään enkä yhtään konkreettista tapausta tiedä noita... Ja minustakin hyvä kone on. Varsinkin jos fse, eli suoraruisku, on paljon pienempiruokainen kuin fe, mitä raveissakin taitaa olla. |
1.6 vvti, 1.8 vvti ja japanissa tehdyt Rav4 2.0vvti moottoreissa ei ole huolena kannenpulttien korkkamista. D4 ja D4D koneissa niitä taas on ollut enemmän ja vähemmän. Tämä tieto sellaiselta henkilöltä joka on +30 vuotta ollut tekemisissä Toyota/Lexus huoltojen ja korjaamisen kanssa.
Rav oli talvella mun käytössä pari viikkoa ja sain hyvän verrokin omassa arkikäytössä ruuhkasuomessa mihin kuuluu taajamaa-paikallistietä-motaria. C-HR 2.0 Hybrid kulutus 5.5-5.8/100km ja samoilla keleillä samoja reittejä Rav tankillisen kulutus 8.6-9.5/100km. Näillä hinnoilla ei ihan halpa ajella 30tkm vuodessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5677
|
Lähetetty: 29.03.2025 18:58 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | Mitenhän nuo hypridit akkujen osalta, kuin ne kestää pakkasia vuosien mittaan. Ja ku se akku alkaa olla vinaalissa loppuuko kulku sitte pensallaki? |
Toyota on tehnyt itselataavia hybridejä liki 30 vuotta ja luotettavan tietolähteen perusteella nuo on aika varmoja pelejä käytettynä, eikä hybridiakkuja ole ollut tarvetta uusia muutamaa satunnaista tapausta lukuunottamatta. Hybridiakku on sisätilassa, samoin johdotukset joten suola ja säävaihtelut ei aiheuta samanlaisia ongelmia kun auton alla olevissa ladattavissa akuissa.
Tähän kohtaan tulee sitten se mutta.... 12v käynnistys akkua saa vaihtaa 3-5 vuoden välein. Omassa se vaihdettiin aika tarkkaan 75tkm/3v kohdalla kun auto ei enää käynnistynyt kun apuvirralla. 12v akku tarvitaan järjestelmän käynnistykseen jonka jälkeen järjestelmä käyttää hybridiakkua.
Itselataava hybridi on huoleton eikä siihen tarvitse kiinnittää huomiota millään tavalla, ajossa usein ei edes huomaa milloin sähkömoottori on osittain tai kokonaan mukana. Etuna tulee pienempi polttoaineen kulutus kun vastaavilla teho-kiihtyvyyslukemilla olevalla bensakoneella. Eniten hybridistä saa hyötyä sekalaisessa ajossa alle 100, mielummin alle 80 alueella. Motarilla 100 ja 120 alueella kulutus nousee helposti 1-2.5l, samoin peräkärry missä on mönkijä kyydissä nostaa kulutusta 2-3l/100km.
Pitkään pohdin sähköautoa mutta infra ja akkutekniikka ei ole siihen vielä valmis. Pistokehybridi oli myös harkinnassa mutta hylkyyn meni sekin monesta eri syystä. Seuraava auto tulee näillä näkymin olemaan vastaava itselataava hybridi mikä nyt on alla, onko merkki sama vai ei, jää nähtäväksi.
VW on myös huomannut patteriautojen menekin kyykkäämisen ja pistokehybridien haasteet, ja alkaa valmistamaan itselataavia hybridejä jotka on toiminnaltaan vastaavia kun Toyotan hybridit. Näillä tullaan pöristelemään vielä pitkään ennen kun akkutekniikka ja infra alkaa olla sillä tasolla että patteriautot alkaa tosissaan kiinnostamaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9695
|
Lähetetty: 29.03.2025 19:37 Viestin aihe: |
|
|
Horst kirjoitti: | Entä se 1.2 Tce, onko mitään sukua Nissanin 1.2 digt koneelle kun saman konsernin tuotteita ovat? Tuossahan on ollut ongelmia kestävyydessä |
Kyllä ovat. Nissanin 1.2 DiG-T (HRA2DDT) ja Renaultin 1.2 TCe (H5FT) ovat samoja koneita. Ja nokkaketjun (tai lie oikeammin sen kiristäjän) kanssa ollut ongelmia tunnetusti.
Nelikko Dustereista noita voi löytää I sarjalaisista vuosien 2015-2017 välillä. _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperörumppi  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 27378
|
Lähetetty: 29.03.2025 20:08 Viestin aihe: |
|
|
Koheltajalta arvokasta tietoa,,,kuten se alla oleva akku,,,outlanderissa niin on.
Pistokehybridi oli myös harkinnassa mutta hylkyyn meni sekin monesta eri syystä.
tähän haluaisin tarkennuksia.
ite laskeskelin että 1-1,5 tonnia voisin säästää pörssisähköä hyödyntäen, kun ajosta paljon muutaman kilsan siirtyilyä kylänpinnassa, paljon kylmäkäynnistyksiä jne. jos akku pitää jokseenki kutinsa nii tuo 4-50km sähkö kattas paljon ja nopeudetki usein max80. raskaita kuormia ei juurikaan ole, polanneteitä kyllä syksyllä ja keväällä, siksi nelikko hyvä |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3842 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 29.03.2025 20:35 Viestin aihe: |
|
|
Kattopa Jesse Haapalan/koklolan autohuollon videoita niin saa ajatuksia töpselihybrideistä.
Joo tuo d4 on juurikin suoraruisku. Onneks ei ollu ongelmia kannenpulttien kanssa. Tais olla brittituotos. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7949
|
Lähetetty: 29.03.2025 20:51 Viestin aihe: |
|
|
Ladattava Outlander, kuulemma aika kaaos. Seurailen ku vieressä sellainen on, pari vuotta vanha.
Töpselihybridit ovat kultakaivos autopurkaamoille. Sanoi eräs autopurkaaja.
Normihybrideistä tiän sevverran että yksi meän kylän wanhan kansan autoasentaja osti sellaisen vaimolleen ja sanoi että hyvä. Suositteli ja sitten löi jäitä hattuun. Ne ei missään tapauksessa mene sillä kulutuksella ku luvataan vaan litran puoltoista alle sen mitä ilman akkua. No hänen autolla ajetaan nelisenkymmentä tuhatta vuodessa eli merkitystä on. Merkki tietenkin on Toyota.
Milloinkahan ensikertaa tuli sähköauto kaikille tietoisuuteen. Joskus 20-25 vuotta sitten. Sen jälkeen tuli toimivat ja myyvät konseptit kuten nyt vaikkapa Tesla. Sähköalaa sivusta seuranneena joskus laskeskelin ja totesinkin että kaikkein järkevin sähköauto on se, jossa keulapellin alla on joku 20-25 heppanen diisselaggregaatti ja joka latailee sellaista 20 kWh akkua, josta lähtee kaapelit renkaita pyörittäviin sähkömoottoreihin.
Mazda on näköjään vakoillut minua, paitti pyörittää voimakonetta bensalla.
Ja oliko Teslalla joku koeversio vastaavasta ? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5677
|
Lähetetty: 30.03.2025 06:20 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Sähköalaa sivusta seuranneena joskus laskeskelin ja totesinkin että kaikkein järkevin sähköauto on se, jossa keulapellin alla on joku 20-25 heppanen diisselaggregaatti ja joka latailee sellaista 20 kWh akkua, josta lähtee kaapelit renkaita pyörittäviin sähkömoottoreihin.
Mazda on näköjään vakoillut minua, paitti pyörittää voimakonetta bensalla.
Ja oliko Teslalla joku koeversio vastaavasta ? |
BMW i3 (?) sähköautoon sai aikoinaan extented range lisävarusteen joka sisälsi pienen diesel agrigaatin. Käyttäjäkokemukset kertoi ettei ollut kovin kustannustehokas yhdistelmä ja dieselin kulutus samaa luokkaa kun vastaavan kokoluokan diesel autoissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 27378
|
Lähetetty: 30.03.2025 09:00 Viestin aihe: |
|
|
Poikkesin sivuilla,,, Kiitos vinkistä |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|