Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.12.2024 13:54 Viestin aihe: |
|
|
Ihan hyvä, että leikkuulautoihin liittyviä asioita tarkastellaan eri suunnista. Jos kuitenkin palataan lähemmäs otsikkoa eli kohtuuhintaisin leikkuulautoihin (sallitaan 10 euron hintaan aloituksen jälkeiset inflaatio- yms. korotukset) ja puhutaan kohtuullisen kokoisista riistan käsittelyyn soveltuvista laudoista, sanotaan nyt vaikka n. 300x600 tai 400x500 ja siitä ylöspäin.
Jos jollain on tällainen puulauta kotona, oletteko tehneet sen itse vai löytäneet sen jostain kohtuuhinnalla? Jossain taisi olla maininta rautakaupan puisista hyllylevyistä. Onko näiden liimaukset kestäneet leikkuulaudan kosteusrasitusta? Useinhan puiset laudat tehdään 3-4 cm paksuina, mutta hyllylevyt ovat n. 20 mm lautaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.12.2024 14:09 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: |
Kyllä, vääristely. Kurkkaappa tätä sivua aavistuksen ylemmäs. No miksi hitossa EN lainailisi, mikäli en niitä keskenään sotke? Ei nämä mitään "privaviestejä" ole, jossa kaikki vain sinulle kohdennettu. Miten asiat "rönsyilee"? Ainakaan enempää kuin sinulla. Mikä muuten sen sinun rouhi... Tormekin kivien karkeudet ovat, taisin kysyä? Ja kyllä, jatkan iloisena harrastustani teroittelun parissa!
|
Kurkkaa vaan, ruho oli esillä ja sitten se ei kuulunutkaan 🙈
Kiven karheus ei ole merkityksellinen kun se viimeistely tehdään nahkalaikalla.
Uskoisin että on osannut valmistaja valita sopivan, kun ammattikäyttöön tarkoitettu, vaikkapa tuskin ne wikken tasolle yltää eikä saa oikeasti teräviksi puukkoja, mahtaisi tuolla työn tulos nousta eri atmosfääreissä kun olisi sun tietotaito käytössä 😂😂 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20554 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 30.12.2024 14:18 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän sitä tulee käytettyä erimoisia leikkuulautoja eri paikoissa.
Kalankäsittelyyn otin aikoinani puulaudan, juuri naapurisaaren ”ammattitason kalankäsittelijän” suosituksesta veitsiystävällisenä. No eihän toi kestänyt kauttakaan ”säätä”. Nykyään on ollut se Puuilon iso muovilauta tai kaverin tuomaa ”levytavaraa” leikkuulautana.
Lahtisuulilla on sitten ”oikeasti isoja muovilautoja”. Ja totuushan on, että nää on ihan "suatanan vaarallisia", kun pääsevät liikkumaan leikkuupöydän päällä. Tästä porukan ammattileikkaaja varoitti itseäni ja aloin siinä pohtia, että useamman läheltäpiti-tilanteen nähnyt "isojen lautojen kanssa".
Nyt joulupukki toi kaverin hommaamana aika pirun tyylikkään massiivipuulaudan.
Tässä tutkiskellut sitä, että miten tuon käsittelisi. Ennen olen vedellyt oliiviöljyä, mutta totahan ei härskiintymismielessä suositella. Tarkoitus hakea tänään parafiini- tai pellavaöljypullo käsittelyyn, unikkoöljy olisi kuulemma parasta, mutta kuullostaa liikaa Vihreiden puoluekokouksen suosittelemalta…
Samalla katoin, että kun käsittelyyn alkaa, niin menisi joku lisälautakin samalla. Itse olen miettinyt, että mikähän puu olisi hyvä ja halpa .
Ikeasta löytyy esimerkiksi 45x36cm ja 53x46cm bambulautaa alle kahteenkymppiin
Sitten löytyy 44x42cm lautaa tammipuisena, hinta pomppaa jo liki kolmeenkymppiin
Ja löytyy myös 50x30cm lautaa, akaasiapuusta väkerrettynä
Totuushan on, että meillä on kotona(kin) leikkuulautaa jatkuvasti kehissä. Periaatteessa neljällä laudalla pärjää, jos noinmitalla kerran päivässä pesee koneellisen. Pelkästään muovilautoja käytössä. Kyllähän noista aika pian alkaa nähdä, että ihme on, jos jotain ei irtoa ruokaankin. Itse olen tykästynyt noihin silikonireunuslautoihin, jotka eivät luista lainkaan pöydällä.
Puulaudoissa on se fiilistelyruuanlaittoon sopiva etu, että ne ovat hyvännäköisiä .
Itse en ole (ruuanlaittoliitännäisessä) lihankäsittelyssä varsinaisesti puulautaa koskaan systemaattisesti käyttänyt. Pitää varmaan koittaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
grizzly77 Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 30.12.2024 16:31 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Kyllähän sitä tulee käytettyä erimoisia leikkuulautoja eri paikoissa.
Kalankäsittelyyn otin aikoinani puulaudan, juuri naapurisaaren ”ammattitason kalankäsittelijän” suosituksesta veitsiystävällisenä. No eihän toi kestänyt kauttakaan ”säätä”. Nykyään on ollut se Puuilon iso muovilauta tai kaverin tuomaa ”levytavaraa” leikkuulautana.
Lahtisuulilla on sitten ”oikeasti isoja muovilautoja”. Ja totuushan on, että nää on ihan "suatanan vaarallisia", kun pääsevät liikkumaan leikkuupöydän päällä. Tästä porukan ammattileikkaaja varoitti itseäni ja aloin siinä pohtia, että useamman läheltäpiti-tilanteen nähnyt "isojen lautojen kanssa".
Tässä tutkiskellut sitä, että miten tuon käsittelisi. Ennen olen vedellyt oliiviöljyä, mutta totahan ei härskiintymismielessä suositella. Tarkoitus hakea tänään parafiini- tai pellavaöljypullo käsittelyyn, unikkoöljy olisi kuulemma parasta, mutta kuullostaa liikaa Vihreiden puoluekokouksen suosittelemalta…
Samalla katoin, että kun käsittelyyn alkaa, niin menisi joku lisälautakin samalla. Itse olen miettinyt, että mikähän puu olisi hyvä ja halpa .
Sitten löytyy 44x42cm lautaa tammipuisena, hinta pomppaa jo liki kolmeenkymppiin
Totuushan on, että meillä on kotona(kin) leikkuulautaa jatkuvasti kehissä. Periaatteessa neljällä laudalla pärjää, jos noinmitalla kerran päivässä pesee koneellisen. Pelkästään muovilautoja käytössä. Kyllähän noista aika pian alkaa nähdä, että ihme on, jos jotain ei irtoa ruokaankin. Itse olen tykästynyt noihin silikonireunuslautoihin, jotka eivät luista lainkaan pöydällä.
Puulaudoissa on se fiilistelyruuanlaittoon sopiva etu, että ne ovat hyvännäköisiä .
Itse en ole (ruuanlaittoliitännäisessä) lihankäsittelyssä varsinaisesti puulautaa koskaan systemaattisesti käyttänyt. Pitää varmaan koittaa. |
Tämä nyt voi olla itsestäänselvyys, mutta ethän nakkaa puista lautaa tiskikoneeseen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.12.2024 16:48 Viestin aihe: |
|
|
Märkä rätti muovisen laudan ja leikkuupöydän väliin niin pysyy paremmin paikoillaan, myös laudan koko ja paino vaikuttaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.12.2024 18:51 Viestin aihe: |
|
|
Oskari kirjoitti: | Kurkkaa vaan, ruho oli esillä ja sitten se ei kuulunutkaan |
Eli et siis lie edelleenkään ole sitä tämän ketjun aloitusviestiäni lukenut, lukenut ajatuksella tahi sisäistänyt lukemaasi...
Oskari kirjoitti: | Kiven karheus ei ole merkityksellinen kun se viimeistely tehdään nahkalaikalla. |
No voi jörppä! Tämän kun kaikki olisi tiennyt aiemmin, niin monelta olisi säästynyt piiiitkä penni! Teroittaa vaikka tiiliskivellä, kunhan vain viimeistelee nahkalaikalla.
Heero kirjoitti: | Useinhan puiset laudat tehdään 3-4 cm paksuina, mutta hyllylevyt ovat n. 20 mm lautaa. | Olisiko "heiluri" mahdollisesti kirjoittaessaan liimauksesta: heiluri kirjoitti: | Ostin Ohlsonilta jokusen tammisen hyllylaudan, halpaa kuin saippua, ja liimaan niistä kasaan muutaman leikkuulaudan, parempi materiaali tuokin kuin muovi. | että hän liimaa vaikkapa ristiin päällekkäin taipuilun vähentämiseksi, tai vetää sirkkelillä soiroiksi jotka sitten liimaa "pystyssä" yhteen ja höylää/hioo? Tuskin hän niitä rinta-rinnan liimailemassa? https://www.clasohlson.com/fi/search?text=tammilevy Tai no, mistä sitä tietää... _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 30.12.2024 18:51 Viestin aihe: |
|
|
grizzly77 kirjoitti: | Lahtinen kirjoitti: | Kyllähän sitä tulee käytettyä erimoisia leikkuulautoja eri paikoissa.
Tämä nyt voi olla itsestäänselvyys, mutta ethän nakkaa puista lautaa tiskikoneeseen? |
Meinaatko ihan tosissaan, että jos joku koittaa optimoida leikkuulaudan puulaatua ja öljykäsittelyä, niin sitten se pesee niitä puulautoja tiskikoneessa 😀 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.12.2024 19:45 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: |
Heero kirjoitti: | Useinhan puiset laudat tehdään 3-4 cm paksuina, mutta hyllylevyt ovat n. 20 mm lautaa. | Olisiko "heiluri" mahdollisesti kirjoittaessaan liimauksesta: heiluri kirjoitti: | Ostin Ohlsonilta jokusen tammisen hyllylaudan, halpaa kuin saippua, ja liimaan niistä kasaan muutaman leikkuulaudan, parempi materiaali tuokin kuin muovi. | että hän liimaa vaikkapa ristiin päällekkäin taipuilun vähentämiseksi, tai vetää sirkkelillä soiroiksi jotka sitten liimaa "pystyssä" yhteen ja höylää/hioo? Tuskin hän niitä rinta-rinnan liimailemassa? https://www.clasohlson.com/fi/search?text=tammilevy Tai no, mistä sitä tietää... |
En tiedä, mitä heilurin mahdollisesti pitäisi olla, mutta turha sitä ainakaan muiden on arvuutella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.12.2024 19:52 Viestin aihe: |
|
|
Niinpä, vaihtoehtoja on mutta ei leikkuulautaa kannata yksipuisena tehdä, jos oikein tekemään rupeaa. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 30.12.2024 19:56 Viestin aihe: |
|
|
Katselin tuota joulupukin tuomaa leikkuulautaa. Näköjään palikoista liimattu, syyt ylöspäin ja noin 35mm paksuutta. Painaa kuin synti, paha sanoa mitä puuta on.
Hain uteliasuuttani tuumaa vahvan 300x500 akaasiapuulaudan. Tässä on syyt pinnan suuntaisesti. Öljyää sitten tonkin samalla, kun hommaan alkaa.
Aattelin vähän lautoja pimppailla, jos mökillä tulee tekemisenpuutetta. Otin litran kylmäpuristettua pellavaöljyä. Tämä näyttää kyllä myrkyllisemmältä sivellä leikkuulautaan, kuin mikään bakteeri…
Ja sitten hain satsin tuuman halkaisijaisia TPE-tassuja ja niihin haponkestävät ruuvit. Aattelin tehdä liukumattomia puulautoja ja vetää noi leikkuulaudan pohjaan
Se on pakko sanoa, että iso leikkuulauta on mukava. Mutta ei se niin mukava ole sauna- ja suihkukaverina. Kun se pesu ei oikeasti onnistu ainakaan kotioloissa missään muualla kuin siellä pesuhuoneessa. Sanoisin, ettei tossakaan se hygienia aina ole ihan FengShui.
Ja mökkioloissa jätän monasti sen isoimman muovilaudan käyttämättä, juuri tuon pesuhomman hankaluuden takia. Esimerkiksi vakuumihommissa nykyään monasti 1...2 rosteritarjotinta, jossa lihojen ihmettely ja pyörittely ennen leikkuuta (Esimerkiksi paistien siistinnässä palapaistipalat rosteritarjottimelle ja kaikkea en kerää leikkuulaudalle välivarastoon) ja järkevämmän kokoinen leikkuulauta käytössä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17176 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 30.12.2024 20:18 Viestin aihe: |
|
|
En malta tässäkohtaa olla liputtamatta GN-vuokia.
Löytyy kokoja vaikka miten, niihin tiviit kannet, menee sisäkkäin ja rosteria, löytyy reijällisenä ja pystyy uuniin lykkäämään, mahtuu tiskikoneeseen 1/2 ainakin vielä.
Eikä pahan kalliitakaan ole. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.12.2024 20:44 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Oskari kirjoitti: | Kurkkaa vaan, ruho oli esillä ja sitten se ei kuulunutkaan |
Eli et siis lie edelleenkään ole sitä tämän ketjun aloitusviestiäni lukenut, lukenut ajatuksella tahi sisäistänyt lukemaasi...
Oskari kirjoitti: | Kiven karheus ei ole merkityksellinen kun se viimeistely tehdään nahkalaikalla. |
No voi jörppä! Tämän kun kaikki olisi tiennyt aiemmin, niin monelta olisi säästynyt piiiitkä penni! Teroittaa vaikka tiiliskivellä, kunhan vain viimeistelee nahkalaikalla. . |
Aloitusviestiä? Se mihin kohtaan olen ottanut osaa koko ksk niin olet vääntänyt ja selitellyt.
Näyttää olevan terän teroitus myös ihan utopiaa, toki toi sun ylimielisyys kyllä kertoo että olet typerä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.12.2024 21:13 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Katselin tuota joulupukin tuomaa leikkuulautaa. Näköjään palikoista liimattu, syyt ylöspäin ja noin 35mm paksuutta. Painaa kuin synti, paha sanoa mitä puuta on. |
Jostain olen saanut lehtikuusesta tehdyn laudan, joka on juuri tuollainen. Ei tosin mene tämän keskustelun spekseihin koon puolesta, on ihan tavallinen suunnilleen A4-kokoinen.
Lainaus: | Hain uteliasuuttani tuumaa vahvan 300x500 akaasiapuulaudan. Tässä on syyt pinnan suuntaisesti. Öljyää sitten tonkin samalla, kun hommaan alkaa. |
Koulun veistotunnilla joskus ala-asteella olen tehnyt leveästä 20 mm kuusilaudasta leikkuulaudan. Olisikohan jotain 175 mm leveä ja vajaat 300 mm pitkä. Hyvin on toiminut ilman isompaa huoltoa, mutta yhtään leveämpää tuskin kannattaa tuolla tavalla yrittää. Akaasian ominaisuuksista en tiedä mitään.
Lainaus: | Aattelin vähän lautoja pimppailla, jos mökillä tulee tekemisenpuutetta. |
Hetki vielä kun jatketaan, tästä alkaa tulla paljon hienompaa taidetta kuin unelmakiväärin speksaamisesta.
Lainaus: | Ja sitten hain satsin tuuman halkaisijaisia TPE-tassuja ja niihin haponkestävät ruuvit. Aattelin tehdä liukumattomia puulautoja ja vetää noi leikkuulaudan pohjaan |
Jotain tällaistako:
https://www.clasohlson.com/fi/Kumijalka-TPE,-10-kpl/p/41-4159
tai tällaista:
https://www.clasohlson.com/fi/Kumijalka-ja-aluslaatta,-4-kpl/p/21-2684
Vai löysitkö jotain parempia?
Lainaus: | Se on pakko sanoa, että iso leikkuulauta on mukava. Mutta ei se niin mukava ole sauna- ja suihkukaverina. Kun se pesu ei oikeasti onnistu ainakaan kotioloissa missään muualla kuin siellä pesuhuoneessa. Sanoisin, ettei tossakaan se hygienia aina ole ihan FengShui. |
Totta. Jatkossa pitää autotalliin mitoittaa kunnollinen tiskiallas. Itsellänikin on vain tavallisen kokoinen eli sama kuin keittiössä. Tai sitten speksata lautaan se liitoskohta, jotta puolikkaat voi pestä keittiössä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 30.12.2024 21:26 Viestin aihe: |
|
|
Noita kirkkaita 10kpl pussissa. Saa nähdä, onko tarpeeksi "pehmeitä". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.12.2024 21:41 Viestin aihe: |
|
|
Oskari kirjoitti: | Wikke kirjoitti: | Oskari kirjoitti: | Kurkkaa vaan, ruho oli esillä ja sitten se ei kuulunutkaan |
No voi jörppä! Tämän kun kaikki olisi tiennyt aiemmin, niin monelta olisi säästynyt piiiitkä penni! Teroittaa vaikka tiiliskivellä, kunhan vain viimeistelee nahkalaikalla. . |
Aloitusviestiä? Se mihin kohtaan olen ottanut osaa koko ksk niin olet vääntänyt ja selitellyt.
Näyttää olevan terän teroitus myös ihan utopiaa, toki toi sun ylimielisyys kyllä kertoo että olet typerä. |
Ou jee!
Lahtinen kirjoitti: | Aattelin vähän lautoja pimppailla, jos mökillä tulee tekemisenpuutetta. Otin litran kylmäpuristettua pellavaöljyä. Tämä näyttää kyllä myrkyllisemmältä sivellä leikkuulautaan, kuin mikään bakteeri… | Aikanaan lautoja pellavalla öljyillessäni puolisko valitteli sen hajusta, ja siitä että hiljan öljyämisen jälkeen toisiin ruokaineisiin (taisi olla mm. kraavikala) jäi makuakin. Kieltämättä, se jonkin aikaa aina lautojen huollon jälkeen keittiössä kyllä oikeasti tuoksuikin, mutta mitään maun tarttumista en kyllä itse huomannut. Brobleema ratkesi kun siirtyi käyttämään parafiiniöljyä. _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|