OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Savustus ja palvauskalusto
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Oskari
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.11.2024 07:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Epäilen että eipä niitä lihajalostamossa pahemmin liotella vaan ruiskutus ja se on siinä. Ja tasaisia on.

Joko nyt ymmärsit miksi suolaprosenteista puhellaan?

Suolaushomma on kiinni itse suolasta, lihasta, suolan määrästä, lämpötilasta, lihan kypsyysasteesta ja lihan neste/rasvapitoisuudesta ja vielä loppukäyttäjän makutottumiksista.

-mitään pelastavaa ja kaikenkattavaa ohjetta ei ole kenelläkään jolla aina ja kaikki onnistuu ja sopii jokaisen suuhun.

Oletko koskaan käynyt katsomassa miten se suolaus tapahtuu elintarviketeollisuudessa?
Missä kohtaa olet saanut käsityksen että en ymmärrä suolaprosenteista?
Missä kohtaa olet saanut käsityksen että sama maku olisi kaikilla?
Minähän kirjoitin noista % millä yleensä suolataan, sinä aloit tietämään miten valmiissa tuotteessa on eri % suolaa.
Lähinnä tuo kun Tumpeelo kertoi alhaisesta % millä suolaa.
Siihen vastasin että määräänsä enempää ei liha vedä itseensä vaikka miten pitkään on liemessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.11.2024 08:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oskari kirjoitti:

Miksi noissa palvauksissa ym puhutaan millä % suolataan?

Tähän kysymykseen vastailin. Tästä saa suoran käsityksen että asiasta ei tietoa ole.

Viimeinen muokkaaja, valmet 412s pvm 29.11.2024 09:00, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
valmet 412s
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.11.2024 08:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oskari kirjoitti:
. eikä sen suolaisemmaksi tule kuin seos on.

Toisekseen tähän, ei se liha ole valmiina tuotteena sen suolaliemen vahvuista vaan paljon lievempää.

Eli valmis tuote ei sitä liemen suolamäärää sisällä. Eli sinun 8% liemessä suolattu ei valmiina kypsänä ole 8% suolaa sisältävä.

Heittäisin että valmiin tuotteen suola on jotain 1.4% kantturoissa.

Ja ihan mittarilla se suolapitoisuus mitataan valmiista.
valmet 412s
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.11.2024 09:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikä pidä hermostua asiallisesta keskustelusta, ei tässä ole kenenkään suolausprosesseja moitittu eikä makua.

Katsokaapa pihvifriikin uusi video, mielenkiintoista hommaa mutta tuo ei ole oikein minun silmälle tuo lopputulos, tokikin menetelmät ja lämmöt on eri, tuo on sitä savustusta mitä oli se aikasempi jenkkitaulukko oli. Itse en tuommosta joulukinkkua kyllä ottaisi.

https://youtu.be/4JSTs1YycOg?feature=shared
Oskari
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.11.2024 13:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Eikä pidä hermostua asiallisesta keskustelusta, ei tässä ole kenenkään suolausprosesseja moitittu eikä makua.

Katsokaapa pihvifriikin uusi video, mielenkiintoista hommaa mutta tuo ei ole oikein minun silmälle tuo lopputulos, tokikin menetelmät ja lämmöt on eri, tuo on sitä savustusta mitä oli se aikasempi jenkkitaulukko oli. Itse en tuommosta joulukinkkua kyllä ottaisi.

https://youtu.be/4JSTs1YycOg?feature=shared

Hermostua? Sinähän aloin viisastelemaan noista %-määristä kun ihmettelin Tumpeelon alhaista suolamäärää.
Aloit kehumaan valmiin tuotteen suolaa, et vastannut kun kysyin kuka mittaa ja millä.
KAIKKI puhuvat suolalimen vahvuudesta ja kysyin MIKSI näin sitten on, tämä kysymys jeesustelusi jälkeen Wink
Sitten aloit puhumaan miten elintarviketeollisuudessa suolataan, siihen taas kysyin oletko nähnyt miten se tapahtuu, et vastannut taaskaan.
Jonkun verran itse joutunut olemaan sellaisessakin paikassa töissä ja nähnyt senkin touhun.
Takaisin alkuun
valmet 412s
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.11.2024 15:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eli viisastelin, jeesustelin ja sanoin että mittarilla suolamäärä mitataan.

En ole lihateollisuudessa nähnyt liotusta kuin kivikylän tiinusuolatussa porssaniskassa, muuten vedetään ruiskulinjan läpi ja se on siinä. En toki monessa paikassa ole käynyt senpuoleen ihmettelemässä prosessia, muutamassa kumminki.

Ei minulla ole syytä hermostua, jaetaan tietoa ja viisastutaan yhdessä.
Elan
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.11.2024 17:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ruiskulla suolatessa olen käyttänyt 10% liosta ja laskenut nestemäärän siten, että lihaan menee suolaa 1,5-2 g/kg. Olen pistänyt myös muuta maustetta mukaan, yrttejä, valkosipulia yms. Olen yrittänyt ruiskutella mahdollisimman moneen paikkaan, että suola jakaantuisi tasaisesti. Ennen savustusta pistän suolatun lihan jääkaappiin tekeytymään vuorokaudeksi.

Minulla on Bradleyn sähkösavustin, jossa lämpötilan voi säätää tarkasti. Kinkkua tai isompia kimpaleita savustaessa olen käyttänyt lihamittaria kaukoluvulla. Nelisen tuntia savua ja sen jälkeen folio pintaan ja possun kypsytys n. 75-77 astC sisälämpötilaan asti. Alussa lämpötila 120 astC noin tunnin ajan ja sitten 100 astC loppuun asti.

Kylmäsavua varten rakentelin siihen erillisen peltipöntön savugeneraattorikisi itse. Se kytketään taipuisalka metrisellä alu-ilmastointiputkella savustinkaappiin. Olen käyttänyt labyrintti savugeneraattoria tuossa omassa viritelmässä. Minulla on myös sähköllä toimiva pieni savugeneraattori, jossa voi polttaa omia puukiekkoja, mutta tuo labyrinti on mielestäni parempi. Ihan kesäkeleillä ei savustus onnistu, mutta +15 asteessa toimii hyvin. Talvella lämpötila menee liiankin alas ja savustuskaapin omalla säädöllä ei voi valita niin matalia lämpötiloja. Viritin siihen siksi huonetermostaatista säädön, jolla ohjataan kaapin omaa sähkövastusta.

Bradleyhyn saisi lisävarusteena kylmäsavugeneraattorin, jossa käytetään omaa automaattisyötöllä toimivaa savugeneraattoria. Kylmäsavuhommassa se ei ole kovin kätevä, koska savustusaika on pitkä ja se syö kohtuuttomasti pellettejä. Lisäksi savua tulee mielestäni aivan liikaa ja lämpötila on helposti ongelma. Oma viritelmä toimii huomattavasti paremmin.
Takaisin alkuun
fox66
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 02.12.2024 15:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeilin testisavustaa pikku joulukinkun Rebelin hiilisavustimella, ja tulipas yllättävän onnistunut lopputulos.

Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 02.12.2024 22:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yök en syö.
Kyllä näyttää hyvältä Very Happy
Takaisin alkuun
valmet 412s
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 03.12.2024 05:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei oo mikään musta kekäle kuten usein näkee.....

Koko aamun tullut palvaamiskyselyjä, uskoisin että orrella on tavaraa rumasti kun jouluviikko koittaa.....

Ja 15 filettä kylmäsavuun odottamassa lisää. Laughing

Kyllä se joulu tulee!!!
Tumpeelo
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 07.12.2024 19:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ny ihan menny putkeen tää palvauskerta. Kaveriki kysy että haikko lihat Itäkeskuksesta Laughing Laughing Laughing

Onneksi tavara on sentään lämpötiloissa oikein, joten barkin alla kaikki kunnossa. Hirven paistit onnistu täydellisesti, mut niistä ei jääny kuvaa.

Suolaa meni se 7%, ja on kyllä aivan riittävästi. Ensi kerralla pykälä taa päin ja vaan 6%.

Takaisin alkuun
valmet 412s
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 07.12.2024 20:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:

Voimapaperi on siitä hyvä, että kun savustajan promillet alkaa olla tapissa ja väsy painaa silmää, voi suurimmat lihat kantaa tuvan puolelle sähköuunin ja jättää sinne, kunnes tavoitelämpö on bueno. Omassakin kaapissa pitää kuitenni 1-1,5h välein lisätä pari puuta, joten hyvä ettei tarvi ihan 2 vuorokautta valvoa ja tissutella putkeen Laughing

Ei väsy iskeny kumminka Laughing

Palvaamon hain metsänreunasta pihaanpäin, puita lisää vesipadan lähelle ja vähän saaveja silmittelin.

Meaterin plus mittarin ja pari halpista biltemasta hain myös lisää.

Saan kännykkään dataa miten lämmöt saunassa käyttäytyy.

Mukavasti on lihaa tulossa, reipas 50kg tiedossa ja saattaa olla että pari satsia tulee, toiseen riistat ja toiseen kinkut.
Tumpeelo
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 07.12.2024 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä nyt oli vaan aivan puhtaasti omasta laiskuudesta kyse. En viittiny/jaksanu kääriä voimapaperiin ja löin pesän täyteen puita, ja läksin nukkumaan klo 02:00. Mulla puuttuu tuosta kaapin vierestä työtaso, joten ei huvittanu alkaa terassia vasten säätämään. Ens kesänä pitää rakentaa siihen joku työtaso.

Lämmöt ei karannu, mutta savua tuli sitte senkin edestä. 😂
Takaisin alkuun
äRPee
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 07.12.2024 20:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko noista Hehkuista kokemusta kellään? Ei ilmeisesti mittaa paistotilaa. Juuri paistotilan lämpöjen mittaukseen en Meaterissa ole ollut tyytyväinen, pitää jättää varsin paljon ulos, jolloin kärki ei yllä ison kinkun/paistin keskelle likikään, ja tahtoo näyttää silti paljon viileempää kuin pari muuta sisällä roikkuvaa lankamittaria. Bradleyssä tämä on häirinnyt, kun sen oma säätö ja mittaus kertoo lämmöt taas paljon korkeammiksi kuin kumpikaan noista. Bradley tarttis muutenkin lisäpoweria, varsinkin viileemmillä keleillä.

https://paistomittari.fi/
Takaisin alkuun
Tumpeelo
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 07.12.2024 21:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^ Mä oon tunkenu meaterin aina niin syvälle että pikkasen päätä näkyy, ja hyvin toimii. Se merkkiraja taitaa olla vaan minimisyvyys, jos sitä tuumaat?
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Seuraava
Sivu 14 Yht. 15

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa