| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2024 02:33 Viestin aihe: |
|
|
| Kyllä valkohäntäpeuran vasalla voi täplät olla vielä syyskuussa. Varsinki myöhään syntyneillä pienillä vasoilla. Yksinäisen vasan tunnistaminen kytiksellä varsinki hämärässä on varmasti tosi vaikeeta. Peräpeilistä tunnistaa valoisalla, jos osaa kattoa. Jos itse metsästäisin alueella, jossa on molempia, en kyllä ampuis hämärässä yhtään mitään... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2024 02:38 Viestin aihe: |
|
|
Pari iltaa kytistelyä kuutamolla takana. 6 h istumista, ainoa havainto oli kaks koiria kusettavaa naista. Ei ne peurat kovin aktiivisesti liiku näin täysikuulla. Varovaisia ovat.
Yks isompi pukki tossa kiikarissa. Se vaan liikkuu laajalla alueella. Mulla on kolme ruokapaikkaa parin kilsan sisällä, ni pukki on kuvauttanu itsensä viikon sisällä niissä kaikissa, mut ei missään kahta iltaa peräkkäin. Yleensä käy puolen yön jälkeen. Helppo ottaa  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
BlueMarlin Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2024 02:50 Viestin aihe: |
|
|
Nyt juttu on korjattu. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23782 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 18.10.2024 07:48 Viestin aihe: |
|
|
Joo kyllä peuran vasoilla, ihan hyvänkin kokoisilla voi olla syyskuulla täplät vielä _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.10.2024 08:55 Viestin aihe: |
|
|
Aloittamani peurahomma on edennyt seuraavasti. 20 eri peuraa on kameroilla poikennut. Vain kaksi pukkia. Pieni tappisarvi ja nuorehko 8 piikki. No kesällä tuli sellainen haamukuva isosta pukista mut silloin ei ollu mitää ruokintoja. Nuosta 20 peurasta on ammuttu kolme vasaa ja yksi naaras. On kyllä huonosti pukkia. Eipä tuo peurakanta muutenkaan mikään valtava ole. Mutta on edes jotain _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.10.2024 15:02 Viestin aihe: |
|
|
Pari iltaa sitte lähin kytikselle. Vaikka oli vähän sateen tihkua. Vaan alko peuraa tulla peltoon. Eteen tuli 8 kpl. Viimisenä aika nätti 8-piikkinen. Matkaa oli vaan liikaa, noin 230 m lyhimmillään. Se on kyllä mulle liikaa. Enkä ollu varma haluunko sitä pukkia ampuu, ku on isompiaki. Sitte vilkasin takaviistoo. Ni siellä oli 3 peuraa syömässä noin 300...400 m päässä. Mun mielestä se yks oli 9-piikkinen, jota oon koittanu jahdata. Lähin vielä epätoivoisesti pimenevässä ja sateisessa säässä lähestyy mettäkankareen läpi. Mut ku viimen pääsin lähemmäs, niin oli peurat poissa. Vain kaksi kaurista oli jäljellä. Taisivat lähteä yltyvää sadetta karkuun.
Noh, kyllä se vielä onnistuu! Joku kerta se onnistuu Kiva jahdata, ku on jotain pähkäiltävää, eikä vaan ammu sitä mikä tulee ekana. Jos ois niin tehny ni mul ois jo kiintiö täynnä...
Viime kautena tässä pyöri sellanen 10-piikkinen, jolla omi yhet piikit alaspäin. Sellaset droptinet. Sitä oon tässä odottanu ilmestymään. Olis kiva nähdä, mitä lisävuosi on sille tehny... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.10.2024 15:27 Viestin aihe: |
|
|
| En ymmärrä, mikä kiimapukkien ampumisessa on niin hohdokasta. Itselleni mieluisin saalis on 1,5-vuotias, sitten vasa ja viimeisenä muut aikuiset. Suurisarviset jätän tässä vaiheessa kautta ampumatta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.10.2024 15:38 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä isot sarvet hienot on
Mulla meinaa ottaa lujille peuraruokintojen kans. Villisiat tyhjää niitä. Semmosissakin paikoissa missä sikoja ei ole ollut. Vaeltavat nyt vielä ja ne löytää joka ruokinnan. Ja se on aina paikka niinku ohjusiskun jäljiltä. Ja kaikki syöty. Nytkin parasta aikaa sika kameralla.
Mulla on vaan ongelma tän ajan kanssa. Ei meinaa ehtiä kytiksille oikein. Vuorotyöt, emäntä menee välillä jne. Mut ompa tuota leikattavaa silti piisannut. Sikoja taas en viitti oikein ampua ruokinnoilta. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.10.2024 16:35 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | | Sikoja taas en viitti oikein ampua ruokinnoilta. |
Miksi et? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2024 00:12 Viestin aihe: |
|
|
Olen sikojen ystävä. Ammun vain harkiten. Tälle syksyä annoin itselleni luvan ampua nuorimmalle jämttille sian. Jos pelaa. Ei ihan timanttisia töitä saatu joten jäänyt ainakin vielä ampumatta. Ei sikakanta kestä sitä että alkaisin tämittää niitä ruokinnoilta. Emäntä saa ampua sian peurapaikalta jos tulee. Yhden. Pellolta tuhoja tekeviä sikoja voin minäkin ampua jos selkeää pakkotarvetta on _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2024 00:13 Viestin aihe: |
|
|
 _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2024 00:54 Viestin aihe: |
|
|
| Heero kirjoitti: | | En ymmärrä, mikä kiimapukkien ampumisessa on niin hohdokasta. Itselleni mieluisin saalis on 1,5-vuotias, sitten vasa ja viimeisenä muut aikuiset. Suurisarviset jätän tässä vaiheessa kautta ampumatta. |
No se on sinun valintasi  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2024 01:01 Viestin aihe: |
|
|
Voihan se sun kohde olla vaikka ylivuotinen peura. Pointti on, että se on joku tietty yksilö. Omalla alueella pyöri yhdessä vaiheessa yksi etujalkansa loukannut kauris, jota seurasin ja jahtasin yhden vuoden, ennen ku sain kaadettua. Siitä tännekki silloin kirjoitin. Tuntu kaato kyllä keskimääräistä mielekkäämmältä ku lopulta sen paikansin niin hyvin, että pääsin hiipimään hollille
Mut joo, kyl mä pidän trofeistakin. Kun ampuu ison hienon pukin niin kyl siitä aina hienot fiilikset saa. Erilaiset ku ylivuotisesta. Viimeks ampunu peurapukin vuonna 2021. Aattelin, et josko taas ois aika... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2024 01:04 Viestin aihe: |
|
|
Katsoo jenkkien peurajahdista videoo ku saattavat vuosia jahdata jotain isoa peurapukkia. Jousella. Eikä ole ruokintamahista yleensä eikä pimeällä saa ampua. Aika taitavasti ne niitä sieltä saa _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2024 01:05 Viestin aihe: |
|
|
Mut tuo yksilöön kohdistuva jahti on kyllä jännittävää. Metsojen kans tehny samaa. Ja kun valintana on joku vanha iso yksilö niin ne on yleensä viisaita. Peuroistakin on päivän selvää että se iso vanha pukki on kaikkein viisain ja kaikkein vaikein pyydettävä. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|