Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
jg Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2006 07:45 Viestin aihe: |
|
|
Englannissa tätä kutsutaan kai nimellä "pheasant shooting", eli fasaanin ammunta. Taitaa olla enemmänkin toiminnallista urheiluammuntaa kun metsästystä.
Ei minulla sinänsä ole mitään sitä vastaan että jotkut tälläistä harrastavat Suomessakin, täytyy vain toivoa ettei se vaikuta negatiivisesti ihmisten mielipiteisiin, niin että varsinaisen metsästyksen harrastus vaikeutuu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Retonkimies Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 1407 Paikkakunta: Riekkomailla
|
Lähetetty: 13.01.2006 10:46 Viestin aihe: |
|
|
Vähän tulee tuosta kylmin mainitsemasta "jahdista" mieleen nämä nykyään suositut LARP-jutut. Eli pukeudutaan ja laittaudutaan oikein siistiksi ja sitten mennään oikeanlaiseen ympäristöön pelaamaan roolipeliä livenä. Ehkäpä nämä kyseiset herrat pääsevät omassa "pelissään" vaikkapa 1930-luvun Englantiin
Duunarikin jos pari vuotta säästää, hommaa oikeat kamppeet ja osallistuu tuollaiseen, saa kerrankin kokea olevansa ihan oikea "herra"
Minä ymmärrän täysin mitä kylmi pohdiskeluissaan ajaa takaa. Jotkut yrittävät kuitenkin vääntää asian ihan muuksi, kuten oikean, villin fasaanin metsästyksen kritisoinniksi. Tämä asiahan on kuienkin ihan toinen juttu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hjk Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2006 11:34 Viestin aihe: |
|
|
Oletko Kylmi koskaan ollut ko. jahdissa, joko ajo- tai koiramiehenä???
tai jopa ampujana tai jopa jopa järjestäjänä??? _________________ Älkää nyt itteänne teloko!!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kylmi Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 13.01.2006 11:47 Viestin aihe: |
|
|
Joups,
Uusi päivä, uudet kujeet ! Sainpas sitten kuitenkin väsättyä pari lohiperhoakin..tweedin innostamana kyhäsin oikein levysiipiperhon, joka on mielestäni errriittäin ottavan näköinen. Varmasti siihen jotain tarttuukin..tosin, pelkään pahoin että Lohet eivät..ehkäpä sitten hattu
Fasujahdista... huhut kertovat, että näillä kylttiahdeilla päästetään silloin tällöin myös albiinofasuja liikkeelle..ja ampuja saa tietysti suurta kunniaa...ja muutaman sadan euron laskun käteensä. Eihän sitä nyt albiinoa ihan ilmaiseksi 'metsästetä'
Mutta, ehkäpä tämä jahtimuoto on ns. urheilumetsästystä..
Itselläni sanat urheilukalastus tai urheilumetsästys nostaa niskakarvat pystyyn. Metsästys on ...noh, kairassa kulkemista lapin kavereitteni kanssa..tulilla istuskelua ja uskomattomien tarinoitten kertomista ja niiden kuuntelemista. Kulkemisen lisäksi kaverini taitavat tarinankertomisen salat.. usein niissä vesi muuttuu viiniksi ja vastuu siirtyy silloin tällöin kuuntelijalle...mutta mikäs niitä on kuunnelleessa..tervastulien loimeessa..pimentyvä lokakuun ilta..pohjoinen taivaankansi peittona
Tätä viikon kahden kokonaisuutta kutsun jahdiksi... ja saalista tulee jos on tullakseen.
Mutta..urheilua se ei ole..tai sitten minä yksinkertaisuuttani tajuan sanan urheilu väärin.
Do diin..ja kaipa se kylttimetsästyskin..anteeksi, kylttiurheilumetsästys (..se sama, missä hermon täytyy pitää suuuuren jännityksen vuoksi..taisi joku asian niinkin ilmaista ;-] ) ihan asiallista hommaa joillekin on.
Mutta...kuitenkin, onhan kylttimetsästys nyt vähän on naurettavaa...ette helvetti voi kieltää, ettei vähän hymyilyttäisi. Tweediä, henkkkkilökuntaa, kyltin takaa, broilereita heitetään ku savikiekkoja.
Noooh...josko tämä nyt olisi tässä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kylmi Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 13.01.2006 11:52 Viestin aihe: ..... |
|
|
HJK...
SIis puhuin KYLTTIjahdista.
Koirilla..itse kulkien..mikäs siinä jahdissa muka vikana olisi. Ei mikään, enhän sellaista ole väittänyt.
Mutta...kyltin takaa... Noups, en suostu, en...en vaikka maksettaisiin.
Joku roti asioilla täytyy olla.
Ampuisivat kylttiensä takaa esim. kiekkoja. Tai pakastebroilereita..tai hk:n sinistä.. tai nokian saappaita. Mutta että..no, miten vain.
Ps. ikenistäni ei valu veri...ei tätä nyt niiiiin tosissaan olla kirjoitettu.
Ihmetellä kuitenkin saan...eikö vain ?? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Retonkimies Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 1407 Paikkakunta: Riekkomailla
|
Lähetetty: 13.01.2006 11:57 Viestin aihe: |
|
|
Vaikka kuinka hullua asiaa täällä ihmettelee, joku vetää aina herneet nenään ja käsittää asian (tahallaan?) väärin
Eihän asioista toki aina pidä samaa mieltä ollakaan, tämäkin palsta kuihtuisi silloin kasaan mutta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hjk Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2006 12:05 Viestin aihe: |
|
|
En ole vetänyt hernettä nenään, esitin VAIN yksinkertaisen kysymyksen. _________________ Älkää nyt itteänne teloko!!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 13.01.2006 12:17 Viestin aihe: |
|
|
Oletko hjk sinä? Jos olet, niin kerrotko lisää. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hjk Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2006 12:21 Viestin aihe: |
|
|
Täytyy myöntää, että olen. Näin helppoa se on vastata yksinkertaiseen kysymykseen _________________ Älkää nyt itteänne teloko!!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2006 12:28 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Jos olet, niin kerrotko lisää. |
_________________ Tapion viljan puimakone
|
Takaisin alkuun |
|
|
mustakaapu Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 13.01.2006 12:51 Viestin aihe: |
|
|
Retonkimies kirjoitti: | Vaikka kuinka hullua asiaa täällä ihmettelee, joku vetää aina herneet nenään ja käsittää asian (tahallaan?) väärin | Ei kait kukaan ole täällä herneitä vetäny, tai edes ymmärtänyt vääririn saatikka vääntäny asian ihan muuksi... vai?
Minä ymmärrän kyllä täysin myös hjk:n kysymyksen. Suomalaisilla kun on taipumus tyrmätä toisessa kulttuurissa hyvinkin arvostettuja metsästysmuotoja tai niiden sopimista suomalaiseen metsästykseen ihan pelkällä mutulla... ilman oikeaa tietoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2006 12:53 Viestin aihe: |
|
|
No kertois nyt lisää kun tietoa on... _________________ Tapion viljan puimakone
|
Takaisin alkuun |
|
|
hjk Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2006 12:54 Viestin aihe: |
|
|
Olen niin huono kirjoittamaan, että et saa jahdista sitä kuvaa mitä se todellisuudessa on.
Myönnän kyllä, että minullakin oli ennakkoluuloja ko. metsästysmuodosta, mutta kun olen siihen mukaan päässyt, niin käsitykseni on muuttunut aivan toisenlaiseksi.
Jo se että pääsee seuraamaan noutajien huippuhyvästä työskentelystä on asia josta nautin suuresti.
Ko. aiheeseen liittyy paljon muutakin kuin ampuminen, alkaen siitä kun fasaanikana munii sen pienen munan. _________________ Älkää nyt itteänne teloko!!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
speedhead Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Huh 2004 Viestejä: 146 Paikkakunta: Pohjois-Karjala
|
Lähetetty: 13.01.2006 13:11 Viestin aihe: |
|
|
Olen itse ollut kolme kertaa mukana tuossa englantilaisjahdissa ja pikkuisen ristiriitaisia ajatuksia se aina herättää. Mukavaa tietysti on, että saalis on 99% varma, mutta perinteinen metsästämisen riemu siitä kyllä puuttuu. Tuon jahdin tärkein asia on kurinalaisuus, ammutaan ainostaan kun linnun takana näkyy taivasta ja lopetetaan kun komento tulee. Tuo jahti on ennen kaikkea sosiaalinen tapahtuma, mutta metsästystä.... lieneekö sitä ollenkaan. Mukaan olen mennyt kun ei ole itse tarvinnut maksaa, mutta ehdottomasti mukavinta on ollut kun päivän päälle on voinut käydä seisojansa kanssa etsimässä karkuun päässeitä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|