Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6201 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 02.08.2024 11:04 Viestin aihe: |
|
|
Jyrkkä D kirjoitti: | Tumpeelo kirjoitti: | Jyrkkä D kirjoitti: | Mitä hyötyä siitä on, että on kevyt jolla, jonka saa helposti veteen 6ms tuulessa mutta sillä ei voi ajaa 6ms tuulessa? |
Ai miksi ei voi ajaa? |
Perna, haima, munuaiset ja maksa kertovat vastauksen aika nopeasti. |
Riippunee siitä kevyestä paatista ja sen ominaisuuksista. Mun kokemuksella enemmän Silveri rytkytti ja hakkasi kun tuo nykyinen. Silacrafti on kuitenni luotu Pyhtäällä merikäyttöön jo vuosikymmeniä sitten ja on siellä aluella edelleen paljon käytössä oleva paatti kalastajilla. Siis ne vanhemmatkin versiot.
Ko. veneessä on ainevahvuus vähintään 7mm joten kun ei ole kaksikuorisuutta, se 7 mm on aina se paksuus joka ottaa vastaan mahdolliset osumat. Enkä äkkiä jaksa uskoa että kovin paljoa kivikkoisempia vesiä löytyy mistään muulta niin paljon kuin itäiseltä Suomenlahdelta. No ehkä Inarilta..
https://www.totalvene.fi/lue/uutinen/pyhtaeaelle-uusi-venevalmistaja
https://www.pyhtaanlehti.fi/paikalliset/4538910 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15062
|
Lähetetty: 02.08.2024 12:51 Viestin aihe: |
|
|
Kiitoksia paljon vastauksista.
Kuten arvelinkin, jakaa tämä aihe mielipiteitä ja toisaalta huomattavissa on myös se, että moni arvioi asioita omista käyttötarpeistaan ja näkemyksistään.
Yksi seikka, joka olisi pitänyt tuoda esille tässä, on se, että puhutaan enemmän sisävesistä ja ehkä perämeren pohjoisosista korkeintaan (joka ei mielestäni oikein lukeudu mereksi millään muotoa). Eli ihan se "oikea" meri ei tässä ole kuitenkaan se ensisijainen kohde. Mutta hyvä, kun on tullut näkemyksiä sieltäkin suunnalta, koska ne ovat arvokkaita.
Olen itse ajatellut, että raja kulkee jossain sen osalta, mitä yleisesti pidetään merelle sopivana ja mitä ei. Mutta sitten on aina näitä, jotka ovat "yllättävän hyviä", vaikka speksit olisivatkin vähän marginaaliset. Eli haen juuri sellaista tässä, jossa olisi "best of both worlds". Eli ei liian möhkö, jolloin lakkaa olemasta kätevä, mutta ei liian rimpula, jolloin veneestä tulee sellainen onneton kippo. Ja mielellään veneen pitää olla sellainen, että se tosiaankin kulkee suht liukkaasti parin ukon ja koiran varustelasteilla.
Uusista veneistä potentiaalisin olisi tällä hetkellä juuri tuo Sila 465 keskipulpetilla ja juuri tuollaisella 30 hp Tohatsulla, kun niitä saa valmiiksi asennettuna. Hinta olisi uudella tietenkin kova, mutta ehkä juuri ja juuri siedettävä. Käytettynäkin tällainen olisi ok, mutta saatavuus on heikko.
Tuo vastenmielisyys ABS-muovia vastaan kyllä saa itseltäni sympatioita, sillä en kykene näkemään itseäni sellaisen omistajana, kun haluan aina pitää mahdollisuuden korjata ja paikata näitä siten, että pysyvät käyttökunnossa.
Jos sitten haetaan projekteja, niin vanhemmissa veneissä niitä löytyy, mutta valitettavan vähän on tietoa siitä, että mitkä niistä ovat sellaisia, joita voidaan pitää hyvinä. Valtsulta tuossa tuli kuitenkin jo yksi itselleni uusi merkki, jota kannattaa tarkastella. Mallitarkennukset olisi kivoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15062
|
Lähetetty: 02.08.2024 12:53 Viestin aihe: |
|
|
guide kirjoitti: | Nimrod kirjoitti: | guide kirjoitti: | Käsitinkö oikein että yhteysvene metsästykseen eli ei sorsavenettä katselemassa? Joku reipas 4 metrinen nykyaikaisella nelitahtikoneella ja tietenkin ehdottomasti sähkötrimmillä. Tuon kokoluokan veneellä onnistuu vielä rantautumisetkin ilman sen suurempaa taistelua kun manööverit opettelee. Mikäli muovivene kelpaa niin kannattaa Yamarineitakin katsella sillä silmällä. https://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/959390 |
Voitko kertoa mitä tarkoitat sorsaveneellä? |
Eli pitääkö olla soudettavissa hyvin kaislikoissa? |
Joo ei, eli ymmärsit ihan oikein. Yhteysvene metsästykseen. Eli jos ollaan sorsahommissa, niin ollaan ankkurissa ja kuvat vedessä jossain kaislikon laidassa, mutta ei tuolla mitään kaislikkoja pitkin pukata. Sitä varten on soutuvene. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15062
|
Lähetetty: 02.08.2024 12:58 Viestin aihe: |
|
|
Omaan makuuni tuo Kala-Palta on vähän kapea ja "ahdas". Eli tuohan on kyllä sellainen perinteien "moottorivene" kokoluokka järville ja varmasti olisi itsellenikin ihan sopiva, jos olisi vain tässä omalla järvellä ajoa, mutta pidemmät siirtymät isommilla vesillä ja isommalla kuormalla voisivat olla vähän epämiellyttäviä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6201 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 02.08.2024 13:22 Viestin aihe: |
|
|
Nimrod kirjoitti: | Hinta olisi uudella tietenkin kova, mutta ehkä juuri ja juuri siedettävä. |
Itse etsin 2 vuotta sopivaa käytettyä venettä, joka täytti tekniset kriteerit. Sellaisia toki oli, mut se hintakriteerin tulos oli aina huono. Eli 20 vuotta vanhoista veneistä pyydetään niin järjettömiä hintoja, että totesin uuden olevan järkevin valinta. Lasikuitukunkaan ei ole ikuista ja se imee aina vettä itseensä jos pinnoitteessa on virheitä, joten en loppupelissä uskaltanut käytettyä ostaa, koska en tunne veneiden rakennetta riittävän hyvin. Enkä toisaalta halunnut käyttää vähäisiä veneilykelejä ja tilaisuuksia rassaamiseen.
Takuu Tohatsussa toimi hienosti. Trimmimittari alkoi vetämään kosteutta sisäänsä, reklamoin mailitse veneen myyjälle ja siitä 2pv ja mulla oli uusi trimmimittari kädessä kuriirin toimittamana.
Veneessä puolestaan on pinnoite lohkeillut sisäpuolella muutamassa paikassa, joten otin kuvat ja lähetin Silalle. Kaveri soitti sieltä ja sanoi että korjataan takuuseen ja että niissä kohdin on liian paksu kerros gelcoatia. Sovitiin että vien syksyllä sitten sinne, kun kausi alkaa olla ohi, niin ei tarvitse kesää miettiä asiaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15062
|
Lähetetty: 02.08.2024 14:50 Viestin aihe: |
|
|
Hyviä pointteja uusi vs vanha.
Itsekin olen huomannut sen, että itse veneet pitävät arvonsa hyvin, mutta perämoottoreiden kohdalla hinnan pudotus on dramaattisempaa. Eli uudessa veneessä on ihan hyvin raha tallessa, mutta moottoreissa hinta sulaa aika nopeasti, enkä haluaisi maksaa niiden kohdalla preemiota uutuusarvosta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
9.3x622 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Huh 2004 Viestejä: 16768
|
Lähetetty: 02.08.2024 15:05 Viestin aihe: |
|
|
Onko kenelläkään kokemusta esimerkiksi Faster 445R veneestä tai yleensäkin Fastereista? _________________ Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Metsahenkilo Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Tam 2024 Viestejä: 569
|
Lähetetty: 02.08.2024 15:08 Viestin aihe: |
|
|
Vieläkö tarkoitus ehti tälle suvea vesille? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
9.3x622 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Huh 2004 Viestejä: 16768
|
Lähetetty: 02.08.2024 15:09 Viestin aihe: |
|
|
Metsahenkilo kirjoitti: | Vieläkö tarkoitus ehti tälle suvea vesille? |
Ei tälle suvelle. _________________ Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15062
|
Lähetetty: 02.08.2024 15:10 Viestin aihe: |
|
|
Muutenkin nimimerkki Tumpeelolla on hieman samankaltaisia näkemyksiä kuin itselläni tästä asiasta, eli esimerkiksi juuri tuo tasapainoilu riittävän ja sopivan välimaastossa. Eli minä luulen, että tykkäisin (otetaan esimerkkinä tuo Silacraft) enemmän veneenä tuollaisesta 480-2 kokoluokasta, mutta se ei olisi sitten enää kuitenkaan käytännöllinen yhden miehen pyöriteltäväksi.
Tämän takia käytetyissä olen katsellut hieman projektina sellaista Vator 14R mallia, joka on (kuulemma) hyvänmallinen vene jonkinlaisessa kelissäkin, mutta se olisi vielä järkevän kokoinen, kun menee jo 20 heppaisella ja jossa se 30 heppainen olisi makeimmillaan.
Tällainen oikeasti vanha, mutta kunnossa pidetty ja kunnostettavissa oleva olisi siinä mielessä houkutteleva, että niiden hinta on todella huokea. Mitään nykyaikaista simää miellyttäviähän ne eivät ole, mutta toisaalta jos ei työtä pelkää niiden kunnostuksen osalta, niin niistä saa ihan ok veneen, eikä toisaalta putoa korkealta, jos muuttuukin mieli.
Pitää nyt vielä miettiä. Prosessi voi olla verrattavissa jopa Heeron kivääripohdintaan, mutta en ole ihan kovin tiukasti jumissa mihinkään malliin ainakaan vielä. Silacraft uusista houkuttelee senkin takia, että se käytännössä teetetään omien speksien mukaan varustelun osalta, eli siitä saisi todellakin sitten sen oman veneen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrkkä D Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2008 Viestejä: 6264
|
Lähetetty: 02.08.2024 15:10 Viestin aihe: |
|
|
Nimrod kirjoitti: | Hyviä pointteja uusi vs vanha.
Itsekin olen huomannut sen, että itse veneet pitävät arvonsa hyvin, mutta perämoottoreiden kohdalla hinnan pudotus on dramaattisempaa. Eli uudessa veneessä on ihan hyvin raha tallessa, mutta moottoreissa hinta sulaa aika nopeasti, enkä haluaisi maksaa niiden kohdalla preemiota uutuusarvosta. |
Toisaalta veneen moottorissa yksi tärkeimmistä tekijöistä on luotettavuus. Uuden kohdalla tiedät sen koko historian. Olen kuullut juttuja karmeista pommeista, vaikka ovat näyttäneet ihan hyviltä käytettynä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Metsahenkilo Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Tam 2024 Viestejä: 569
|
Lähetetty: 02.08.2024 15:12 Viestin aihe: |
|
|
Tuleehan niitä kesiä. Ketjun aloittajaa lähinnä kuitenkin tarkoitin. Speksit on sikäli ympäri pyöreät että saattaa talvi tulla hänellekin ennen kuin päätös paatista tehty. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15062
|
Lähetetty: 02.08.2024 15:13 Viestin aihe: |
|
|
Jyrkkä D kirjoitti: | Nimrod kirjoitti: | Hyviä pointteja uusi vs vanha.
Itsekin olen huomannut sen, että itse veneet pitävät arvonsa hyvin, mutta perämoottoreiden kohdalla hinnan pudotus on dramaattisempaa. Eli uudessa veneessä on ihan hyvin raha tallessa, mutta moottoreissa hinta sulaa aika nopeasti, enkä haluaisi maksaa niiden kohdalla preemiota uutuusarvosta. |
Toisaalta veneen moottorissa yksi tärkeimmistä tekijöistä on luotettavuus. Uuden kohdalla tiedät sen koko historian. Olen kuullut juttuja karmeista pommeista, vaikka ovat näyttäneet ihan hyviltä käytettynä. |
Ymmärrän tämän puolen asiasta. Mutta toisaalta pitää muistaa, että jotkut moottorit ovat helpommin huollettavissa ja kunnostettavissa ja ne ovat todella yleisiä. Itse ehkä pysyisin erossa sellaisista pahimmoilleen teknisistä koneista, jotka ovat hankalia korjata ja oikukkaita esimerkiksi sähköjensä takia. Mutta sitten jos mulle lyö jonkun vanhan Yamahan 20 heppaisen 2-t koneen tuohon pihalle pukkiin, niin väittäisin, että saan sen toimivaksi kohtuudella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15062
|
Lähetetty: 02.08.2024 15:16 Viestin aihe: |
|
|
Metsahenkilo kirjoitti: | Tuleehan niitä kesiä. Ketjun aloittajaa lähinnä kuitenkin tarkoitin. Speksit on sikäli ympäri pyöreät että saattaa talvi tulla hänellekin ennen kuin päätös paatista tehty. |
Heh, jos ei nyt kesälle, niin ehkä syksylle... En ole varsin hätäinen asian kanssa, eli ensi kesä tässä on enemmän mielessä kuin juuri tämä hetki. Olen pohtinut kuitenkin asiaa jo viime syksynä enemmälti, kun lähipiirin veneasiat ovat eläneet.
Monestihan nämä hommataan itselle ja muille ja käytetään veneitä sitten vähän sen mukaan, että kenellä on mihinkin hommaan sopivin. Nyt uupuu tällaista venettä itseltä ja lähipiiristä.
Mun soutuvene on tänä kesänä ollut enemmän lainassa kuin omassa käytössä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrkkä D Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2008 Viestejä: 6264
|
Lähetetty: 02.08.2024 15:16 Viestin aihe: |
|
|
Nimrod kirjoitti: | Jyrkkä D kirjoitti: | Nimrod kirjoitti: | Hyviä pointteja uusi vs vanha.
Itsekin olen huomannut sen, että itse veneet pitävät arvonsa hyvin, mutta perämoottoreiden kohdalla hinnan pudotus on dramaattisempaa. Eli uudessa veneessä on ihan hyvin raha tallessa, mutta moottoreissa hinta sulaa aika nopeasti, enkä haluaisi maksaa niiden kohdalla preemiota uutuusarvosta. |
Toisaalta veneen moottorissa yksi tärkeimmistä tekijöistä on luotettavuus. Uuden kohdalla tiedät sen koko historian. Olen kuullut juttuja karmeista pommeista, vaikka ovat näyttäneet ihan hyviltä käytettynä. |
Ymmärrän tämän puolen asiasta. Mutta toisaalta pitää muistaa, että jotkut moottorit ovat helpommin huollettavissa ja kunnostettavissa ja ne ovat todella yleisiä. Itse ehkä pysyisin erossa sellaisista pahimmoilleen teknisistä koneista, jotka ovat hankalia korjata ja oikukkaita esimerkiksi sähköjensä takia. Mutta sitten jos mulle lyö jonkun vanhan Yamahan 20 heppaisen 2-t koneen tuohon pihalle pukkiin, niin väittäisin, että saan sen toimivaksi kohtuudella. |
Ei se korjaaminen pukilla olekaan ongelma. Ongelma on se, kun se sammuu pahassa kelissä järvellä. Moottorin pitää olla luotettava. Minä luotan enemmän uuteen, jonka historian tunnen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|