OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hyvä maastoauto?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 87, 88, 89  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Loikka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 948
Paikkakunta: Kotimaa

LähetäLähetetty: 09.01.2006 20:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hector kirjoitti:
Loikka kirjoitti:

Meidän defenderit ei olleet edes napalukoilla varustettuija vaan ainostaan kardaanilukolla ja kyllä tuntui siltikkin menevän...


Jaahas mitähän tuo nyt sitten tarkoittaa? Kyllä kait kaikissa maastureissa pitää olla navat jollain lailla kyktettynä/lukittuna. Tarkoittaneet ettei ollut tasauspyörästön lukkoja mutta oli ilmeisesti ns. keskilukko jakolaatikossa.


Ööö... En itsekkään tuntenyt sen kummemmin nota meidän Deffejä. Eli siis noissa ei mielestäni ollut sellaisia lukkoja joilla auto saadaan onkohan sana "jäykäksi" oikea... Eli jäykällä tarkoitan sitä että jokainen pyörä vetää 100% varmasti, oli sitten pitoa tassun alla tai ei. Tämä ominaisuus puuttui noista Deffeistä kun olisi kuulemma maksanut liikaa... Kytkimestä laitetiin sisältä lukko päälle joka lukitsi mielestäni sen että autossa varmasti edestä taakse oleva kardaani oli lukossa ja edes ne kaksi pyörää pyori samassa tahdissa... Minä mitään mistään tiedä vaan näin ymmärsin, voin toki olla hyvinkin pitkälti väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Hector
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2004
Viestejä: 777

LähetäLähetetty: 09.01.2006 21:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Loikka kirjoitti:
Hector kirjoitti:
Loikka kirjoitti:

Meidän defenderit ei olleet edes napalukoilla varustettuija vaan ainostaan kardaanilukolla ja kyllä tuntui siltikkin menevän...


Jaahas mitähän tuo nyt sitten tarkoittaa? Kyllä kait kaikissa maastureissa pitää olla navat jollain lailla kyktettynä/lukittuna. Tarkoittaneet ettei ollut tasauspyörästön lukkoja mutta oli ilmeisesti ns. keskilukko jakolaatikossa.


Ööö... En itsekkään tuntenyt sen kummemmin nota meidän Deffejä. Eli siis noissa ei mielestäni ollut sellaisia lukkoja joilla auto saadaan onkohan sana "jäykäksi" oikea... Eli jäykällä tarkoitan sitä että jokainen pyörä vetää 100% varmasti, oli sitten pitoa tassun alla tai ei. Tämä ominaisuus puuttui noista Deffeistä kun olisi kuulemma maksanut liikaa... Kytkimestä laitetiin sisältä lukko päälle joka lukitsi mielestäni sen että autossa varmasti edestä taakse oleva kardaani oli lukossa ja edes ne kaksi pyörää pyori samassa tahdissa... Minä mitään mistään tiedä vaan näin ymmärsin, voin toki olla hyvinkin pitkälti väärässäkin...


Defessä taitaa olla jatkuvasti neliveto päällä, mutta jakolaatikossa on tasauspyörästö, eli olet kytkenyt jakolaatikon "jäykäks" eli kytkenyt keskilukon Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Loikka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 948
Paikkakunta: Kotimaa

LähetäLähetetty: 09.01.2006 22:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, jatkuva neliveto noissa Deffeissä oli päällä, mutta edelleenkin mulla olis ollut tunne ettei niitä saanut ns. jäykäksi, tosin jos joku on PV:llä töissä niin noi meidän pelit oli samoja pelejä kuin mitä PV:llä on käytössä niin tietää paremmin...

Tämmäsillä siis kuljettiin paikasta toiseen.



Tosin noissa vehkeissä ei ollut mitään kunnon offirenkaita vaan jotkut perus karkeat talvikumit ilman nastoja. Jostain kumman syystä ei ole kuvia niistä pahimmista paikoista joista tuli pakosta mentyä, taidettiin keskittyä ajamiseen eikä kuvaamiseen. Vesistönylityksistä (jokien) olis videoita, mutta niitäpä ei taida viitsiä julkaista.

Tässä oli yksi monttu johon kuskimme ajoi yöllä, oli tie kaivettu pois meidän oikoreitin kohdalta. Korkeutta seinällä luokkaa 1.5m ja se oli suhteellisen pystysuora, kuvassa se on liestynyt kun tulimme alas. Olimme ajoneuvopartiolla ja samaa reittiä oltiin vielä pari päivää sitten viimeksi ajettu, mutta nyt olikin yllätys kun mentiin monttuun että kolina kävi. Olivat aloittaneet "isommanluokan" maansiirtotyöt jotka selvisi sitten meilekkin sitten pikkasen erikoisella tavalla. Ihmisille/autolle ei käynyt mitään, tai deffestä irtosi roiskeläppä ja takavalonen suojus. Mäki taittoi juuri kivasti että ei nähnyt että minne ajettiin kuin vasta sitten kun oltiin montun pohjalla... Tultiin suoraan alas siitä mistä keula näkyy. Toinen laita olikin sitten helpompi mennä ylös... Onni onnettomuudessa että mentiin suoraan ja vauhti oli kävelyvauhdin luokkaa tai jopa hiljaisempi kun jarrutus oli päällä kun päästiin tuolle "kukkulalle"...



Tekevälle sattuu... Terveisiä reissussa olleille jos joku sattui samalle keikalle Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6578

LähetäLähetetty: 10.01.2006 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Deffissä ei tosiaankaan ole edessä napalukkoja kun siinä on aina etuvetokin päällä, siis niinkuin etuvetoisessakin autossa. Keskilukolla lukitaan keskitasauspyörästö joka takaa että etu- ja takakardaani pyörivät aina, mutta tasauspyörästöt on myös etu- ja takaperässä. Ja useimmista maastureista nuo puuttuvat ts. moni "maasturi" on kaksivetoinen auto tosipaikassa, jolloin toinen takarengas ja toinen eturengas pyörivät. Jotenkin näin.

Joissakin on takapään lukko mutta etuperän lukkoa ei, jolloin kysessä 3 vetoinen auto. Erilaisia viskolukkoja tai mitä ne on, on koitettu kehitellä ja ne on enemmän tai vähemmän piipistä kun kilometrejä alkaa kertymään. Oma "4-vetoinen" on varustettu viskotakaperällä ja sehän toimii juuri niin kauan että saadaan auto kiinni, sitten heittää pelaamasta. Etuperässä ei tietenkään mitään lukkoa.

Oikeita 4-vetoisia autoja on aika harvassa, varsinkin nykyään. Eikä niitä ennenkään ollut ihan joka paikassa. Merkillisin vekotin johon olen törmännyt, on yksi tojotan bj-malli joka on rakennettu kehitysapukäyttöön. Jatkuva, aito 4-veto, ei siis mitään tasauspyörästöjäkään missään. Mielenkiintoinen ajettava asfaltoidulla parkkipaikalla Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 10.01.2006 10:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Keskilukolla lukitaan keskitasauspyörästö joka takaa että etu- ja takakardaani pyörivät aina, mutta tasauspyörästöt on myös etu- ja takaperässä. Ja useimmista maastureista nuo puuttuvat ts. moni "maasturi" on kaksivetoinen auto tosipaikassa, jolloin toinen takarengas ja toinen eturengas pyörivät. Jotenkin näin.


Ööö, siis eikös se juuri ole niin, että JOS tasauspyörästöt on käytössä, eli siis perä ei ole lukittu, niin voima johdetaan sille pyörälle, joka pyörii herkemmin. Tasauspyörästöhän nimenomaan antaa sille "lyhemmän matkaa kulkevalle" (käännöksissä) mahdollisuuden pyöriä eri nopeutta, eli "luistaa". Jos taas lukko on päällä, eikä tasauspyörästö siis toimi, niin se sisäpuolen rengas sutittaa, koska haluaisi kulkea saman matkan kuin ulompi.

Kaikki muistanevat sen Speden sketsin jossa naisenlogiikalla kyseenalaistettiin koko tasauspyörästön olemassaolo Very Happy

Audillahan on jännä voimanjako Torsen systemissään. Siinä johdetaan voimaa aina sille paremmin pitävälle pyörälle prosentuaalisesti enemmän. Menee ihan ok niin pitkään kuin vain pitoa on edes jonkin verran pyörillä. Mutta annas olla jos se heikommin pitävä ei pidäkään yhtään, eli on ilmassa... Silloinpa ei tuosta prosentteihin perustuvasta voimanjaosta ole mitään hyötyä.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6578

LähetäLähetetty: 10.01.2006 10:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Just, niinhän se tasauspyörästö toimii. Ja kun tarkoitin että monista "maastureista" nuo tasauspyörästöt puuttuvat niin se piti lukea että lukot puuttuvat. Jotenkin tuo teksti tosiaan näyttää sekavalta kun sitä itekki lukee . Noin siinä käy kun sormet pelaa nopeammin kuin räkää täynnä oleva pää Shocked

Ja kun asiaa tarkemmin ajattelee niin tuo jakolaatikonkin toiminta pitäisi ajatella uusiksi näissä nykyvehkeissä. Tokko siellä perinteistä "tasauspyörästöä" on Smile.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 10.01.2006 10:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No nyt meni ajatukset yksiin Smile
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Teijo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Tam 2005
Viestejä: 26
Paikkakunta: Säkylä

LähetäLähetetty: 10.01.2006 11:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sillon kun tuollaselta polanteelta puotaan, niin saa olla vaikka minkälainen keinoaivo, niin eipä auta. Onhan nuo ajonvakautukset aiheuttaneet aika häjyjä tilanteita tuolla liikenteessä. Kun esim. ohitat edellä menevän auton ja yrität tulla takaisin omalle kaistalle, niin fiksu ajonvakautus ei sinua päästäkään kun siinä ajokaistojen välissä on sohjovalli. Siinä sitten mennään fiksun laitteen avulla kohti rekan keulaa...[/quote]

Tämä on taas näitä hevosmiesten tietotoimiston juttuja. Samaa soopaa kuin 1960-luvulla, kun puhuttiin, että turvavöissä hukkuu järveen tai palaa autoonsa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 10.01.2006 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Teijo kirjoitti:
Sillon kun tuollaselta polanteelta puotaan, niin saa olla vaikka minkälainen keinoaivo, niin eipä auta. Onhan nuo ajonvakautukset aiheuttaneet aika häjyjä tilanteita tuolla liikenteessä. Kun esim. ohitat edellä menevän auton ja yrität tulla takaisin omalle kaistalle, niin fiksu ajonvakautus ei sinua päästäkään kun siinä ajokaistojen välissä on sohjovalli. Siinä sitten mennään fiksun laitteen avulla kohti rekan keulaa...


Tämä on taas näitä hevosmiesten tietotoimiston juttuja. Samaa soopaa kuin 1960-luvulla, kun puhuttiin, että turvavöissä hukkuu järveen tai palaa autoonsa...


Eli keinoaivolla kipuaa polanteelta pudonnut auto hupsistakeikkaa noin vain ylös ilman että kuskilla edes ilme värähtää? Voin järjestää testiolosuhteet, tule näyttämään.

Sen sijaan puhuin !&%¤# tuosta ESP:n vaarallisuudesta ohitustilanteissa, luistonesto noita aiheuttaa. Kun et pääse vedättämään sohjovallin yli vaan pyörää jarrutetaan, niin jeejee. Sopii testata.

Mitä tulee tuohon ESP:n tarpeellisuuteen, niin eipä se osaa fysiikanlakeja muuttaa. Silloin kun ESP tekee liikkeitään (esim. jarruttaa tiettyä pyörää luiston oikaisemiseksi), niin ollaan jo siinä ja kintaalla että mennään metsään. Korvien väliin soisi ESP:n asennettavan monellekin autoilijalle joka sitä autoonsa hinkuu.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com


Viimeinen muokkaaja, Rastinsahi pvm 10.01.2006 11:26, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 125

LähetäLähetetty: 10.01.2006 11:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onkos tosta Mersun G sarjasta kokemuksia? Olettaisin kunnon renkailla kulkevan aikas mukavasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hector
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2004
Viestejä: 777

LähetäLähetetty: 10.01.2006 11:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jari kirjoitti:
Onkos tosta Mersun G sarjasta kokemuksia? Olettaisin kunnon renkailla kulkevan aikas mukavasti.


Ihan hyviä maastureita. Jos hojottimiin kyllästyisin niin todnäköisesti G-mersuihin siirtyisin. En ole ajanut mutta katsonut kuinka hyvin liikkuvat maastossa Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kuusanka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1018

LähetäLähetetty: 10.01.2006 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:

nyt täytyy kyllä tosissaan ja virnuilematta kysyä onko tuo auto oikeasti kiinni???? ei mitään kantoa tai kiveä minkä päällä rungosta kiinni???? tuo näyttää lähinnä suzukin normaaliparkkeeraukselta tien viereen, jostä lähdettäessä hypätään autoon ja laitetaan 1. silmään ja painetaan kaasua. lähtee sen suuremmitta ongelmitta. voihan olla että kuvakin valehtelee. ja keveydestä on hyötyä kun pääsee noita kelkkauria ajelemaan sen kummemmin mullaamatta. Very Happy Very Happy


Oli se edellisen kuvan oton jälkeen ihan oikeasti kiinni huonosti tehdyn lapiotyön jälkeen, kun vasen takapyöräkin putosi kelkkapolanteelta. Ikävässä pulverilumessa hyvätkään renkaat eivät paljon auta kun edessä on 10-20 cm pystysuora este. Lapiota käyttäen tietenkin kyllä. Ongelmaksi muodostui edessä oleva kivi mikä kuvassa ei näy, muutenhan sitä olisi ojan piennarta voinut könytä kauemmaksikin.

Kolme talvea käytin SJ410, että tiedän mihin se lumessa pystyy ja mihin ei. Nöyryyttä se opetti ja lapion käyttötaitoa, koska se oli pohjastaan kiinni kaiken aikaa. Wink



Pyrykoira kirjoitti:
Kaikki MAASTURIKUSKIT eivät myöskään muista maastoliikennelain rajoituksia MAASTOSSA ajamisessa.


Eivätkä kaikki KELKKAKUSKIT muista mitä maantieliikennelaki sanoo luvattomasta METSÄAUTOTEILLÄ ajamisesta..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 10.01.2006 13:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



Shocked
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kuusanka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1018

LähetäLähetetty: 10.01.2006 15:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahi kirjoitti:
Shocked


Jaa, tuossa on tauko menossa kun etupää on jo tiellä. Kuvassa näkyvä vetoapureservikin huilaa. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2103

LähetäLähetetty: 10.01.2006 15:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laittakaapa viesteihin minkä verran kokemusta mistäkin maasturista niin voi vertailla kuinka vakavasti kannattaa neuvonne ottaa. Tuota maasturi kokemusta vähän epäilee kun ajonvakautusjärjestelmää kehuu maastoon tai puhuu napalukoista tasauspyörästön lukkoina. Itsellä kokemusta n puolesta miljoonasta maasturikilometristä ja 8 eri mallista. (80-luvun Pajerosta, Hj 60 ja 61:sta,Trooperista,Hiluxista,Lantikan Discosta,WW Syncrosta ja Gr Patrollista) ja silti (tai siistä syystä) en osaa neuvoa alkuperäiseen kysymykseen mikä olisi HYVÄ maasturi, joka ei olisi jyrä maantiellä. Itselläkin sellaiselle käyttöä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 87, 88, 89  Seuraava
Sivu 9 Yht. 89

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com