Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Loikka ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 948 Paikkakunta: Kotimaa
|
Lähetetty: 09.01.2006 20:56 Viestin aihe: |
|
|
Hector kirjoitti: | Loikka kirjoitti: |
Meidän defenderit ei olleet edes napalukoilla varustettuija vaan ainostaan kardaanilukolla ja kyllä tuntui siltikkin menevän... |
Jaahas mitähän tuo nyt sitten tarkoittaa? Kyllä kait kaikissa maastureissa pitää olla navat jollain lailla kyktettynä/lukittuna. Tarkoittaneet ettei ollut tasauspyörästön lukkoja mutta oli ilmeisesti ns. keskilukko jakolaatikossa. |
Ööö... En itsekkään tuntenyt sen kummemmin nota meidän Deffejä. Eli siis noissa ei mielestäni ollut sellaisia lukkoja joilla auto saadaan onkohan sana "jäykäksi" oikea... Eli jäykällä tarkoitan sitä että jokainen pyörä vetää 100% varmasti, oli sitten pitoa tassun alla tai ei. Tämä ominaisuus puuttui noista Deffeistä kun olisi kuulemma maksanut liikaa... Kytkimestä laitetiin sisältä lukko päälle joka lukitsi mielestäni sen että autossa varmasti edestä taakse oleva kardaani oli lukossa ja edes ne kaksi pyörää pyori samassa tahdissa... Minä mitään mistään tiedä vaan näin ymmärsin, voin toki olla hyvinkin pitkälti väärässäkin... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Hector Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Syy 2004 Viestejä: 777
|
Lähetetty: 09.01.2006 21:03 Viestin aihe: |
|
|
Loikka kirjoitti: | Hector kirjoitti: | Loikka kirjoitti: |
Meidän defenderit ei olleet edes napalukoilla varustettuija vaan ainostaan kardaanilukolla ja kyllä tuntui siltikkin menevän... |
Jaahas mitähän tuo nyt sitten tarkoittaa? Kyllä kait kaikissa maastureissa pitää olla navat jollain lailla kyktettynä/lukittuna. Tarkoittaneet ettei ollut tasauspyörästön lukkoja mutta oli ilmeisesti ns. keskilukko jakolaatikossa. |
Ööö... En itsekkään tuntenyt sen kummemmin nota meidän Deffejä. Eli siis noissa ei mielestäni ollut sellaisia lukkoja joilla auto saadaan onkohan sana "jäykäksi" oikea... Eli jäykällä tarkoitan sitä että jokainen pyörä vetää 100% varmasti, oli sitten pitoa tassun alla tai ei. Tämä ominaisuus puuttui noista Deffeistä kun olisi kuulemma maksanut liikaa... Kytkimestä laitetiin sisältä lukko päälle joka lukitsi mielestäni sen että autossa varmasti edestä taakse oleva kardaani oli lukossa ja edes ne kaksi pyörää pyori samassa tahdissa... Minä mitään mistään tiedä vaan näin ymmärsin, voin toki olla hyvinkin pitkälti väärässäkin... |
Defessä taitaa olla jatkuvasti neliveto päällä, mutta jakolaatikossa on tasauspyörästö, eli olet kytkenyt jakolaatikon "jäykäks" eli kytkenyt keskilukon  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Loikka ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 948 Paikkakunta: Kotimaa
|
Lähetetty: 09.01.2006 22:18 Viestin aihe: |
|
|
Juu, jatkuva neliveto noissa Deffeissä oli päällä, mutta edelleenkin mulla olis ollut tunne ettei niitä saanut ns. jäykäksi, tosin jos joku on PV:llä töissä niin noi meidän pelit oli samoja pelejä kuin mitä PV:llä on käytössä niin tietää paremmin...
Tämmäsillä siis kuljettiin paikasta toiseen.
Tosin noissa vehkeissä ei ollut mitään kunnon offirenkaita vaan jotkut perus karkeat talvikumit ilman nastoja. Jostain kumman syystä ei ole kuvia niistä pahimmista paikoista joista tuli pakosta mentyä, taidettiin keskittyä ajamiseen eikä kuvaamiseen. Vesistönylityksistä (jokien) olis videoita, mutta niitäpä ei taida viitsiä julkaista.
Tässä oli yksi monttu johon kuskimme ajoi yöllä, oli tie kaivettu pois meidän oikoreitin kohdalta. Korkeutta seinällä luokkaa 1.5m ja se oli suhteellisen pystysuora, kuvassa se on liestynyt kun tulimme alas. Olimme ajoneuvopartiolla ja samaa reittiä oltiin vielä pari päivää sitten viimeksi ajettu, mutta nyt olikin yllätys kun mentiin monttuun että kolina kävi. Olivat aloittaneet "isommanluokan" maansiirtotyöt jotka selvisi sitten meilekkin sitten pikkasen erikoisella tavalla. Ihmisille/autolle ei käynyt mitään, tai deffestä irtosi roiskeläppä ja takavalonen suojus. Mäki taittoi juuri kivasti että ei nähnyt että minne ajettiin kuin vasta sitten kun oltiin montun pohjalla... Tultiin suoraan alas siitä mistä keula näkyy. Toinen laita olikin sitten helpompi mennä ylös... Onni onnettomuudessa että mentiin suoraan ja vauhti oli kävelyvauhdin luokkaa tai jopa hiljaisempi kun jarrutus oli päällä kun päästiin tuolle "kukkulalle"...
Tekevälle sattuu... Terveisiä reissussa olleille jos joku sattui samalle keikalle  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7949
|
Lähetetty: 10.01.2006 10:04 Viestin aihe: |
|
|
Deffissä ei tosiaankaan ole edessä napalukkoja kun siinä on aina etuvetokin päällä, siis niinkuin etuvetoisessakin autossa. Keskilukolla lukitaan keskitasauspyörästö joka takaa että etu- ja takakardaani pyörivät aina, mutta tasauspyörästöt on myös etu- ja takaperässä. Ja useimmista maastureista nuo puuttuvat ts. moni "maasturi" on kaksivetoinen auto tosipaikassa, jolloin toinen takarengas ja toinen eturengas pyörivät. Jotenkin näin.
Joissakin on takapään lukko mutta etuperän lukkoa ei, jolloin kysessä 3 vetoinen auto. Erilaisia viskolukkoja tai mitä ne on, on koitettu kehitellä ja ne on enemmän tai vähemmän piipistä kun kilometrejä alkaa kertymään. Oma "4-vetoinen" on varustettu viskotakaperällä ja sehän toimii juuri niin kauan että saadaan auto kiinni, sitten heittää pelaamasta. Etuperässä ei tietenkään mitään lukkoa.
Oikeita 4-vetoisia autoja on aika harvassa, varsinkin nykyään. Eikä niitä ennenkään ollut ihan joka paikassa. Merkillisin vekotin johon olen törmännyt, on yksi tojotan bj-malli joka on rakennettu kehitysapukäyttöön. Jatkuva, aito 4-veto, ei siis mitään tasauspyörästöjäkään missään. Mielenkiintoinen ajettava asfaltoidulla parkkipaikalla  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 10.01.2006 10:22 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Keskilukolla lukitaan keskitasauspyörästö joka takaa että etu- ja takakardaani pyörivät aina, mutta tasauspyörästöt on myös etu- ja takaperässä. Ja useimmista maastureista nuo puuttuvat ts. moni "maasturi" on kaksivetoinen auto tosipaikassa, jolloin toinen takarengas ja toinen eturengas pyörivät. Jotenkin näin. |
Ööö, siis eikös se juuri ole niin, että JOS tasauspyörästöt on käytössä, eli siis perä ei ole lukittu, niin voima johdetaan sille pyörälle, joka pyörii herkemmin. Tasauspyörästöhän nimenomaan antaa sille "lyhemmän matkaa kulkevalle" (käännöksissä) mahdollisuuden pyöriä eri nopeutta, eli "luistaa". Jos taas lukko on päällä, eikä tasauspyörästö siis toimi, niin se sisäpuolen rengas sutittaa, koska haluaisi kulkea saman matkan kuin ulompi.
Kaikki muistanevat sen Speden sketsin jossa naisenlogiikalla kyseenalaistettiin koko tasauspyörästön olemassaolo
Audillahan on jännä voimanjako Torsen systemissään. Siinä johdetaan voimaa aina sille paremmin pitävälle pyörälle prosentuaalisesti enemmän. Menee ihan ok niin pitkään kuin vain pitoa on edes jonkin verran pyörillä. Mutta annas olla jos se heikommin pitävä ei pidäkään yhtään, eli on ilmassa... Silloinpa ei tuosta prosentteihin perustuvasta voimanjaosta ole mitään hyötyä. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7949
|
Lähetetty: 10.01.2006 10:52 Viestin aihe: |
|
|
Just, niinhän se tasauspyörästö toimii. Ja kun tarkoitin että monista "maastureista" nuo tasauspyörästöt puuttuvat niin se piti lukea että lukot puuttuvat. Jotenkin tuo teksti tosiaan näyttää sekavalta kun sitä itekki lukee . Noin siinä käy kun sormet pelaa nopeammin kuin räkää täynnä oleva pää
Ja kun asiaa tarkemmin ajattelee niin tuo jakolaatikonkin toiminta pitäisi ajatella uusiksi näissä nykyvehkeissä. Tokko siellä perinteistä "tasauspyörästöä" on . |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 10.01.2006 10:59 Viestin aihe: |
|
|
No nyt meni ajatukset yksiin  _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Teijo Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 03 Tam 2005 Viestejä: 26 Paikkakunta: Säkylä
|
Lähetetty: 10.01.2006 11:00 Viestin aihe: |
|
|
Sillon kun tuollaselta polanteelta puotaan, niin saa olla vaikka minkälainen keinoaivo, niin eipä auta. Onhan nuo ajonvakautukset aiheuttaneet aika häjyjä tilanteita tuolla liikenteessä. Kun esim. ohitat edellä menevän auton ja yrität tulla takaisin omalle kaistalle, niin fiksu ajonvakautus ei sinua päästäkään kun siinä ajokaistojen välissä on sohjovalli. Siinä sitten mennään fiksun laitteen avulla kohti rekan keulaa...[/quote]
Tämä on taas näitä hevosmiesten tietotoimiston juttuja. Samaa soopaa kuin 1960-luvulla, kun puhuttiin, että turvavöissä hukkuu järveen tai palaa autoonsa... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 10.01.2006 11:13 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Teijo kirjoitti: | Sillon kun tuollaselta polanteelta puotaan, niin saa olla vaikka minkälainen keinoaivo, niin eipä auta. Onhan nuo ajonvakautukset aiheuttaneet aika häjyjä tilanteita tuolla liikenteessä. Kun esim. ohitat edellä menevän auton ja yrität tulla takaisin omalle kaistalle, niin fiksu ajonvakautus ei sinua päästäkään kun siinä ajokaistojen välissä on sohjovalli. Siinä sitten mennään fiksun laitteen avulla kohti rekan keulaa... |
Tämä on taas näitä hevosmiesten tietotoimiston juttuja. Samaa soopaa kuin 1960-luvulla, kun puhuttiin, että turvavöissä hukkuu järveen tai palaa autoonsa... |
Eli keinoaivolla kipuaa polanteelta pudonnut auto hupsistakeikkaa noin vain ylös ilman että kuskilla edes ilme värähtää? Voin järjestää testiolosuhteet, tule näyttämään.
Sen sijaan puhuin !&%¤# tuosta ESP:n vaarallisuudesta ohitustilanteissa, luistonesto noita aiheuttaa. Kun et pääse vedättämään sohjovallin yli vaan pyörää jarrutetaan, niin jeejee. Sopii testata.
Mitä tulee tuohon ESP:n tarpeellisuuteen, niin eipä se osaa fysiikanlakeja muuttaa. Silloin kun ESP tekee liikkeitään (esim. jarruttaa tiettyä pyörää luiston oikaisemiseksi), niin ollaan jo siinä ja kintaalla että mennään metsään. Korvien väliin soisi ESP:n asennettavan monellekin autoilijalle joka sitä autoonsa hinkuu. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Viimeinen muokkaaja, Rastinsahi pvm 10.01.2006 11:26, muokattu 2 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
jari Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 125
|
Lähetetty: 10.01.2006 11:19 Viestin aihe: |
|
|
Onkos tosta Mersun G sarjasta kokemuksia? Olettaisin kunnon renkailla kulkevan aikas mukavasti. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Hector Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Syy 2004 Viestejä: 777
|
Lähetetty: 10.01.2006 11:33 Viestin aihe: |
|
|
jari kirjoitti: | Onkos tosta Mersun G sarjasta kokemuksia? Olettaisin kunnon renkailla kulkevan aikas mukavasti. |
Ihan hyviä maastureita. Jos hojottimiin kyllästyisin niin todnäköisesti G-mersuihin siirtyisin. En ole ajanut mutta katsonut kuinka hyvin liikkuvat maastossa  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Kuusanka ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1019
|
Lähetetty: 10.01.2006 13:15 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: |
nyt täytyy kyllä tosissaan ja virnuilematta kysyä onko tuo auto oikeasti kiinni???? ei mitään kantoa tai kiveä minkä päällä rungosta kiinni???? tuo näyttää lähinnä suzukin normaaliparkkeeraukselta tien viereen, jostä lähdettäessä hypätään autoon ja laitetaan 1. silmään ja painetaan kaasua. lähtee sen suuremmitta ongelmitta. voihan olla että kuvakin valehtelee. ja keveydestä on hyötyä kun pääsee noita kelkkauria ajelemaan sen kummemmin mullaamatta. |
Oli se edellisen kuvan oton jälkeen ihan oikeasti kiinni huonosti tehdyn lapiotyön jälkeen, kun vasen takapyöräkin putosi kelkkapolanteelta. Ikävässä pulverilumessa hyvätkään renkaat eivät paljon auta kun edessä on 10-20 cm pystysuora este. Lapiota käyttäen tietenkin kyllä. Ongelmaksi muodostui edessä oleva kivi mikä kuvassa ei näy, muutenhan sitä olisi ojan piennarta voinut könytä kauemmaksikin.
Kolme talvea käytin SJ410, että tiedän mihin se lumessa pystyy ja mihin ei. Nöyryyttä se opetti ja lapion käyttötaitoa, koska se oli pohjastaan kiinni kaiken aikaa.
Pyrykoira kirjoitti: | Kaikki MAASTURIKUSKIT eivät myöskään muista maastoliikennelain rajoituksia MAASTOSSA ajamisessa. |
Eivätkä kaikki KELKKAKUSKIT muista mitä maantieliikennelaki sanoo luvattomasta METSÄAUTOTEILLÄ ajamisesta.. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Kuusanka ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1019
|
Lähetetty: 10.01.2006 15:25 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: |  |
Jaa, tuossa on tauko menossa kun etupää on jo tiellä. Kuvassa näkyvä vetoapureservikin huilaa.  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2137
|
Lähetetty: 10.01.2006 15:53 Viestin aihe: |
|
|
Laittakaapa viesteihin minkä verran kokemusta mistäkin maasturista niin voi vertailla kuinka vakavasti kannattaa neuvonne ottaa. Tuota maasturi kokemusta vähän epäilee kun ajonvakautusjärjestelmää kehuu maastoon tai puhuu napalukoista tasauspyörästön lukkoina. Itsellä kokemusta n puolesta miljoonasta maasturikilometristä ja 8 eri mallista. (80-luvun Pajerosta, Hj 60 ja 61:sta,Trooperista,Hiluxista,Lantikan Discosta,WW Syncrosta ja Gr Patrollista) ja silti (tai siistä syystä) en osaa neuvoa alkuperäiseen kysymykseen mikä olisi HYVÄ maasturi, joka ei olisi jyrä maantiellä. Itselläkin sellaiselle käyttöä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|