OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahti 2023
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 19, 20, 21  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jopelius
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 15.09.2023 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Hirvijahti ei voi etelän metsästysseurassa toimia vapaana jahtina yksilöhommina koska hirviä ammutaan verrattain vähän ja hirven taloudellinen arvo on suuri. 90% ihmisistä ei kestäisi tuota kilpailuasetelmaa että nopeimmat saa lihaa ja hitaammat jää ilman. Minulla ei olisi tuotakaan mitään vastaan. Sehän olisi kaikkein reiluin tapa. Jokaisella sama mahis saada lihat pakkaseen ja oma panostus vaikuttaisi siihen paljonko sitä tulee. Mut ymmärrän ettei se toimi. Karhujahti itäsuomessa olisi hyvää reeniä tuollaiseen kilpailuasetelmaan.

Eiköhän tässä maailmassa ole ihan riittävästi kilpailua, ilman että metsästyksestäkin pitäisi tehdä sellaista.

Itselleni riittää nykyisin aivan hyvin kun saa istua hirvipassissa ja kuunnella metsän ääniä sekä hiljaista elämää..sekin on syksyllä jo rauhoittumassa kesän vilskeestä.
- enkä todellakaan viitsi jatkuvasti pitää radionappia korvassa ja tihruttaa herkeämättä kännykkää..
- ja kun sitten joskus hirvi suuressa viisaudessaan ymmärtää tulla kohden se antaa mukavan säväyksen jahtipäivään. Tulipa sitten kaatoa tai ei.

Toki mielelläni seuraan nuorempien aitoa innostusta hirvijahtiin ja yleensäkin metsästykseen. Mielelläni vaihdan passilappua jos sattuu kohdalle osumaan se ennakolta arvellen kaikkein kuumin passiholli..
- silloin tällöin hirvet tulee, jos ovat tullakseen, myös niihin reunapasseihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen

LähetäLähetetty: 15.09.2023 14:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

”Hirvijahtionnellisuuden” tärkein kulmakivi on se, että ne sun odotukset on edes jotenkin balanssissa sen reaalimaailman kanssa.

Jos tuossa on isoa gäppiä, niin todennäköisesti voi tunnesäiliö täyttyä.
Takaisin alkuun
komahuttaja
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 15.09.2023 14:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
”Hirvijahtionnellisuuden” tärkein kulmakivi on se, että ne sun odotukset on edes jotenkin balanssissa sen reaalimaailman kanssa.

Jos tuossa on isoa gäppiä, niin todennäköisesti voi tunnesäiliö täyttyä.

Samoin pettymykset ja katkeruudet ovat pahat, jos huomaa, että toisen "pahoinvointiin" nähdään hämmästyttävän paljon vaivaa.
Takaisin alkuun
Lahtinen

LähetäLähetetty: 15.09.2023 14:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos tilanne on tuo vuodesta toiseen, niin "sitäkin osaa sitten jo odottaa".
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 15.09.2023 14:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä olen aika totisessa metsästysmoodissa aina ku olen metsällä. En silti yritä saada itselle väkisin kaikkia kaatoja. Pelaan porukalla. Mut kyllä mä täysillä pelaan tappopaikkaa myös itelle niissä raameissa mitä mulla on käytettävissä hyvän tavan ja sääntöjen puitteissa. Se on yksi hirvijahdin suola onnistua hommassa, kun ne raamit on monesti aika kapeat isolla porukalla jahdatessa.
Lahtinen

LähetäLähetetty: 15.09.2023 14:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itellä on vuosikymmenten saatossa sulanut aika lailla se pahin tehokkuuskylki pois.

Omasta mielestäni on välillä ihan mukava heittää läppää aamulla pidempään. Tai joskus tulilla istua sen toisenkin makkaran kypsymisen verran.

Ehkä ite tykkään siitä, että sitten ne varsinaiset jahtioperaatiot on suunniteltu ja toteutettu suht tehokkaasti.

Toki, jos ”vtuttaisi katsella jahtikaverien naamoja”, niin tilanne varmaan äkkiä muuttuisi.

Mutta ymmärrän kyllä hyvin sitäkin ajatusmallia, että ”hirvet on saatava kumoon nopeasti ja siten vapautus pakollisesta hirvijahdista”.

Tota hommaa kyllä pystyisi kyllä taklaamaan niillä metsästysjärjestelyiden isoilla linjoillakin.
Takaisin alkuun
heiluri
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 15.09.2023 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Karhujahtihan on nykyään pelkkää kilvanajoa ja kilpavarustelua, kaukana asiallisesta.

Kilvan ajolla ja varusteilla ei kisaa voiteta. Karhut ei ole tiellä ja varusteet ei siinä lajis merkkaa mitää. Kunhan perus varusteet löytyy. Vaatteet, saappaat, toimiva ase ja koira. Ja koirapaikannuslaitteet

Komppania ukkoja jälkitiedustelussa maastureineen, puolenkymmentä koiraa, tabletit, pari älypuhelinta, lällärit, eväät, matkat majoituksineen ynnä muuta pienempää sälää ja sen päälle pari viikkoa karhunpyyntilomaa.
Nimenomaan ne varusteet ja porukka autoineen ja useampi koira merkkaa nykymuotoisessa karhunpyynnissä suunnilleen kaikkea.
Salonukko koirineen jää rallissa kakkoseksi.
heiluri
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 15.09.2023 15:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Mä olen aika totisessa metsästysmoodissa aina ku olen metsällä. En silti yritä saada itselle väkisin kaikkia kaatoja. Pelaan porukalla. Mut kyllä mä täysillä pelaan tappopaikkaa myös itelle niissä raameissa mitä mulla on käytettävissä hyvän tavan ja sääntöjen puitteissa. Se on yksi hirvijahdin suola onnistua hommassa, kun ne raamit on monesti aika kapeat isolla porukalla jahdatessa.

Valitettavasti porukoissa tuppaa olemaan liikaakin niitä paikkansa petaajia, h...tinmoinen kilvanajo aina kun jotain meinaa tapahtua, passimiehelle v...llaan jos sattuu olemaan tilanteessa vaikka vain on pitänyt passinsa.
Jopelius
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 15.09.2023 15:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

zeke kirjoitti:

Jäi vähän epäselväksi voiko jälkiä etsiä TIELTÄ kun jahti on alkanut:

"Lähtökohtaisesti tulkintamme on, että tiellä ajaminen ja havaintojen tekeminen ei täytä jäljittämisen määritelmää. Jos tiellä ajaessa havaitsee jäljet, ja aloittaa metsästyksen, siirrytään Metsästyslain 32§ 2 momentin rajoitteisiin, eli ei saa ampua moottorikäyttöisestä ajoneuvosta eikä näiden suojasta tai välittömästi pysäyttämisen jälkeen sataa metriä lähempänä näitä. Eli käytännössä havaittaessa jäljet, tulee siirtyä jälkien seuraamiseen (jäljittämiseen) ilman moottorikäyttöistä ajoneuvoa. Mikäli autoa käyttää maastossa jälkien etsintään, ollaan jäljittämisessä, ja siis kielletyssä toiminnassa", Poliisihallitus toteaa vastauksessaan.

Jälkiä voi käydä etsiskelemässä autolla..Metsästys alkaa kun lähdetään seuraamaan niitä tai laitetaan koira perään.

Edelleen jää hieman harmaalle alueelle ns. ralli-metsästys". Siis sellainen että kännyköistä katsotaan mihin suuntaan ja minne eläin ja koira etenee..ja sitten koetataan ajaa kiireen vilkkaa mahdolliselle ja oletetulle tien ylityspaikalle vastaan. Joskus useammalla autolla peräkkäin (kuin rallissa konsanaan, numerolaput vain puuttuu).

Lakia rikotaan jos/kun heti auton pysäyttämisen jälkeen hypätään autosta ja ammutaan koiran ajossa olevaa saaliseläintä. Tai tietysti muutakin sattumalta näköpiirissä olevaa riistaeläintä.
- samassa yhteydessä saatetaan rikkoa myös lain määräystä aseen kuljetuksen osalta.

Toki harvemmin tällaisiin puututaan ja viranomaisten on melko vaikea todentaa rikkomusta..
- kävikö metsästäjä pysäyttämise jälkeen sadan metrin päässä?
- tapahtuiko ampuminen vasta n. 5-10 minuuttia pysähtymisen jälkeen? (laissa kielletään ampumasta välittömästi pysäyttämisen jälkeen. Tämä "välittömyyden kesto/aikamäärä" voisi olla verrannollinen tuon 100 metrin päähän kulkemisen suhteen)
- mutta jos tarpeen niin nykyisillä tracker-seurannoilla on mahdollista selvitellä näitäkin tilanteita.

Seuruejahdissa (hirvi ja peura) jahdin laillisuudesta vastaa erikseen nimetty Jahtipäällikkö.
- jos rikkomuksia tapahtuu niin hän on aina vastaamassa seurueen tekemisistä. Myös selvittämässä tapahtumia viranomaisten kanssa.

Jahtipäällikön henkilökohtaisesta asenteesta riippuu paljolti se harrastaako seuruen tätä ns. "ralli-metsästystä". Ainakin hänen tulee (tulisi) johtaa metsästystä niin ettei ainakaan lainrikkomuksia pääse tapahtumaan.

Autolla saanee??
ajaa tietä pitkin tällaista liikkuvaa ajoa vastaan. Se on tarpeellista varsinkin jos koira on jo edennyt tai etenemässä tien ylitse naapurin puolelle. Tien ylittäviltä (lumi ym.)jäljiltä voi myös kesken ajon käydä varmistamassa minkälaisia eläimiä kulkee koiran haukussa (tai karkosssa, miten vaan). Kunhan niitä ei ammuta välittömästi pysäyttämisen jälkeen.
- poliisi ohje ei kerro tällaisesta tapauksesta joten ollaan taas harmaalla alueella lain suhteen.
- eli tämä saattaa olla kiellettyä moottoriajoneuvolla metsästystä.

Mutta, viimeistään käräjillä asiat selviää..josko tämä tieto ketään helpottaa?
Takaisin alkuun
EIVA
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 15.09.2023 15:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika samanlaiselta pääpiirteittään toiminta täällä meillä on kuin Jopeliuksen rokotuspiirissä.
Jahdit on lähes yksinomaan viikonloppujahteja ehkä joitakin viikolla tapahtuvia vasajahteja tai nuorelle koiralle kaatoyritystä lukuunottamatta.
Suuri osa on vielä työssäkäyviä ja kuitenkin haluaisivat olla aktiivisesti jahdissa
ja kun hirviä on hyvin tulevat hirvet helposti kaadetuksi viikonloppuisin joten yksin sooloilu ei ole mahdollista.
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 15.09.2023 15:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Karhujahtihan on nykyään pelkkää kilvanajoa ja kilpavarustelua, kaukana asiallisesta.

Kilvan ajolla ja varusteilla ei kisaa voiteta. Karhut ei ole tiellä ja varusteet ei siinä lajis merkkaa mitää. Kunhan perus varusteet löytyy. Vaatteet, saappaat, toimiva ase ja koira. Ja koirapaikannuslaitteet

Komppania ukkoja jälkitiedustelussa maastureineen, puolenkymmentä koiraa, tabletit, pari älypuhelinta, lällärit, eväät, matkat majoituksineen ynnä muuta pienempää sälää ja sen päälle pari viikkoa karhunpyyntilomaa.
Nimenomaan ne varusteet ja porukka autoineen ja useampi koira merkkaa nykymuotoisessa karhunpyynnissä suunnilleen kaikkea.
Salonukko koirineen jää rallissa kakkoseksi.

Onhan niitä ajelijoita mutta ajelemalla ei karhuja saada. Ajeluporukankin menestyksen takana on aina salon ukko. Joka maastoutuu ja suorittaa varsinaista metsästystä. Tehoporukoissa näitä on sit useempia.

Jos nyt ajatellaan että sulla on perus varusteet ja koira olemassa. Niin mitä tarttet lisää onnistuneeseen karhujahtiin?

-lupa 50e
-Tarppi 3x3m 25eur
-Polttoaine jahtimaille ja takas. Mulla tekee n 2000km ajelua per lapin reissu. Eli n 200l polttoainetta. Eli 400eur. Pienempi kulutuksellisella autolla pääsee halvemmalla.

Eväät saa samalla budjetilla ku kotona syö.

Tuolla tekee tehokkaan karhunpyyntireissun eikä mitää muuta tartte. Poronhoitoalueella on takuulla tilaa yksinpyytäjällekin ja se on vaan sit ainoastaan pyytäjän taidoista kiinni saako karhua vai ei. Koska siellä on todistettavasti karhuja. Ja mahis jahdata aivan älyttömän valtavalla alueella.
heiluri
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 15.09.2023 15:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saahan sitä jeesustella, totuus hommasta on kuitenkin aivan toinen.
Lahtinen

LähetäLähetetty: 15.09.2023 15:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
h...tinmoinen kilvanajo aina kun jotain meinaa tapahtua, passimiehelle v...llaan jos sattuu olemaan tilanteessa vaikka vain on pitänyt passinsa.

Ite en kaipaa jahtilainsäädäntöön yhtään lisää kiristyksiä, mutta se täytyy sanoa, että itelleni on tietyllä tapaa yllätys tämä lainsäädännössä oleva ”100m etäisyyttä autosta tai”

Huonolla tuurillahan seuraavanlainen on ihan laillista:
- Koira menee läpi päämotin kohti tielinjaa x
- Saat VHF:ssä luvan lähteä eteen.
- Autossa et pysty seuraavaan samaan aikaan träkkeriä, kun ajat Kankkusena. VHF ei autoon kuulu.
- Pääset perille, auto parkkiin ja 11.7 sekunnissa 100m päähän passiin. Lain mukaan on lupa avata tuli

Todellisuudessa et tiedä ”hvon hvettiä” onko alueella marjastajia tienvarressa, joku Repa tullut sinne omin lupineen eteen tai jopa saanut VHFssä luvan tai onko siellä joku Tsöke, jolla ei ole träkkerissä oma paikka päällä, ”kun se sormi oli jotenkin varmaan aamulla lipsahtanut sateliitille ja savety on pois päältä, koska ruumiinaukkotarkastuksen tekee poliisit jos se on päällä, näin Seolla kerrottiin”.

Tuo 11.7 sekuntia on todella lyhyt aika tehdä millään konstilla havaintoja mahollisesti muista lähialueella olijoista.
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 15.09.2023 15:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
tuhola kirjoitti:

Valitettavasti porukoissa tuppaa olemaan liikaakin niitä paikkansa petaajia, h...tinmoinen kilvanajo aina kun jotain meinaa tapahtua, passimiehelle v...llaan jos sattuu olemaan tilanteessa vaikka vain on pitänyt passinsa.

Mä en tajua mistä tää kilpa-ajo höpötys tulee. Kyllähän paikkoja vaihdellaan, mutta ei kilpa-ajolla saavuteta yhtään mitään. Kilpa-ajoa harrastaa vain koiramies. Ja silloin ku haluaa kytkeä koiran. Jahtitapahtumassa on järjetöntä pyrkiä ajamaan mahd lähelle mahd nopeasti. Kokenut metsästäjä toimii maltilla ja rauhassa eikä kohella. Jos autolla pitää ajaa, niin ajetaan rauhakseen tarpeeksi paljon eteen varmaan solmupaikkaan. Monesti solmupaikka on vielä tieltä pois metsän puolella. Jolloin kaikki lakipykälät tulee ihan ajattelemattakin täytettyä.

Kyllä minäkin aikanaan ajelin kaasu pohjassa menemään mutta en enää. Ajan normaali vauhtia. Sillä ehtii mihin ehtii. Ja ei ehdi jos ei ehdi.
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 15.09.2023 15:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Saahan sitä jeesustella, totuus hommasta on kuitenkin aivan toinen.

Mistä sä sen tiät? Mä olen ollut karhujahdissa ja ampunutkin joitaki karhuja. Mä en todellakaan tunnista tuota sun kuvausta karhujahdista. Tai tunnistan. Näkeehän sitä kaikenlaista. Mut ainakin oma homma on kehittynyt kokoajan yksinkertaisemmaksi. Yksinkertaisuus luo mahdollisuuden fokuksen tiivistämisestä olennaiseen ja se luo tehoa. Olen pystynyt luomaan valtavasti tehoa karhunpyyntiin tajuamalla tuon asian. Mulla on asiasta selkeää dataa pitkältä aikaväliltä.

Voin tiivistää tämän. Olet heiluri täysin väärässä tässä asiassa.
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 19, 20, 21  Seuraava
Sivu 13 Yht. 21

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa