Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
1hunter Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Hel 2005 Viestejä: 1142 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 02.01.2006 23:39 Viestin aihe: hj |
|
|
Mulla oli HJ61 gx vm-89 100% lukoilla peräti 7 vuotta ja olihan se vahva peli.
Nyt ollu etuveto farkku 3 vuotta ja 4x4 on hankintalistalla.Toyota Hdj 80 käynyt mielessä mutta kun ovat hepposempia kestävyydeltään ku HJ61ja kakkosautona verokin on melkonen jos ei pakuksi oo rekisteröity niin ompa käynyt mielessä jos ostais uuden Grand Vitaran -jatkuva 4x4 alennusvaihteineen. Ainut on että sillä ei malta minnekkää risupuskiin ajaa kun hintaa on autolla reilut 30 000 e ja siisti ku mikä. _________________ Ampuminen on sitte herkkä laji |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 02.01.2006 23:47 Viestin aihe: |
|
|
Hammer kirjoitti: | Rastinsahi kirjoitti: | Lainaus: | Ei saisi olla mikään tiejyrä ajaa maantiellä, kun olisi muutakin käyttöä kuin metsällä käynti |
Minusta tässä ei kaikki mene yksiin... |
Hammer kirjoitti: | Suzuki SJ 410. Parempaa autoa metsässä ajeluun ei ole. Piste. |
|
Mopolla on hyvä käydä kaupassa, mutta se ei ole vastus tämän topicin alkuperäiseen kysymykseen. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Visakoivu Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Kes 2005 Viestejä: 318
|
Lähetetty: 03.01.2006 00:18 Viestin aihe: |
|
|
On tietysti eri asia puhua aidosti maastoon tarkoitetuista autoista mutta niitä ei tehdastekoisista automalleista oikein tahdo löytyä eikä ole tarvettakaan. Suurin osa täällä suutaan soittelevista ajelee ajoistaan 95% auratulla maantiellä ja 4,5% auraamattomilla metsäautoteillä. Tuo 0,5% on sitten sitä "maastoajoa" eli käytännössä metsätraktorin urilla yms. ajelua. Ei ole vielä tänä talvena tullut täällä pohjois-satakunnassa sellaista metsäautotietä vastaan jossa Country ei kulkisi. Maastoauto se ei ole mutta painii silti samassa sarjassa Suzukin, Lada Nivan, yms. pienten ja edullisten "bensamaastureiden" kanssa.
Olen ihmetellyt täällä joskus ennenkin tuota Suzukin erinomaisuuden hehkuttamista. Itselläni oli aikanaan Suzuki Sj413 vm. -86. Se oli niin pieni sisätiloiltaan että välillä ei tiennyt että kumpi autoa ajoi, minä vai ajokoirani. Auto oli pieni kuin hyttynen mutta silti siinä oli ison auton ominaisuudet. Se vei bensaa normaaliajossakin 10l ja tankki oli muistaakseni samaa kokoa kuin ammattilaismallin moottorisahoissa. Hirvijahdin aikaan piti käydä tankkaamassa joka päivä. Kääntösäde samaa luokkaa kuin naapurin Scaniassa..
Ja siten ne maantieominaisuudet. Suzuki yritti aina lähteä lentoon kun rekka tuli maantiellä vastaan. Suurimpia painajaisia oli kun piti talvella ohittaa esim. aura-auto. Vaikka kyseessä oli Suzukin maastureista se tehokkaampi malli niin ohi pääsi yleensä parhaiten silloin kun aura-auton kuljettaja kääntyi kahville..Golfissa on hevosvoimia noin kaksinkertainen määrä ja bensankulutus silti pienenpi ja tankki suurempi.
Suzukin lumiominaisuuksista paras oli se että se oli niin kevyt että kaksi miestä sai sen nostettua ylös hangesta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hammer Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2004 Viestejä: 2795 Paikkakunta: Kaarina
|
Lähetetty: 03.01.2006 00:31 Viestin aihe: |
|
|
Visakoivu kirjoitti: | Olen ihmetellyt täällä joskus ennenkin tuota Suzukin erinomaisuuden hehkuttamista. Itselläni oli aikanaan Suzuki Sj413 vm. -86. Se oli niin pieni sisätiloiltaan että välillä ei tiennyt että kumpi autoa ajoi, minä vai ajokoirani. Auto oli pieni kuin hyttynen mutta silti siinä oli ison auton ominaisuudet. Se vei bensaa normaaliajossakin 10l ja tankki oli muistaakseni samaa kokoa kuin ammattilaismallin moottorisahoissa. Hirvijahdin aikaan piti käydä tankkaamassa joka päivä. Kääntösäde samaa luokkaa kuin naapurin Scaniassa..
Ja siten ne maantieominaisuudet. Suzuki yritti aina lähteä lentoon kun rekka tuli maantiellä vastaan. Suurimpia painajaisia oli kun piti talvella ohittaa esim. aura-auto. Vaikka kyseessä oli Suzukin maastureista se tehokkaampi malli niin ohi pääsi yleensä parhaiten silloin kun aura-auton kuljettaja kääntyi kahville..Golfissa on hevosvoimia noin kaksinkertainen määrä ja bensankulutus silti pienenpi ja tankki suurempi.
Suzukin lumiominaisuuksista paras oli se että se oli niin kevyt että kaksi miestä sai sen nostettua ylös hangesta. |
No tuosta vuodatuksesta en kyllä allekirjoita kuin viimeisen ja tuon bensan kulutuksen...
Itse ajelin SJ410 mallilla myös useasti yli 400 km reissuja, ja hyvin matka taittui. Reilun satasen matkavauhti, ohi pääsi aina tarvittaessa, lentoon ei koskaan lähtenyt ja mitä tuohon kääntösäteeseen tulee, kyseinen auto kääntyy vaikka paikallaan jos vain osaa käyttää... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarih Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 2086 Paikkakunta: Kirkkonummi
|
Lähetetty: 03.01.2006 00:39 Viestin aihe: |
|
|
Tämä on aihe josta voi vääntää juuri niin montaa mieltä kuin on miestäkin. Varmasti paras ratkaisu olisi joka tarpeeseen oma peli, niin maantielle kuin maastoonkin. Silloin ei tarvitsisi tehdä mitään kompromisseja, ongelmaksi vain tahtoo muodostua hyvin yleinen ongelma, taloudellinen sellainen.
Paras ratkaisu, kun yksi auto pitää valita, on se mikä palvelee omaa kokonaistarvetta parhaiten. Mikä se sitten on, on hyvin henkilökohtaista, omiin tarpeisiin ja mieltymyksiin pohjautuvaa. Valitse siis tuon pohjalta! _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
hoojii Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 02 Huh 2005 Viestejä: 65
|
Lähetetty: 03.01.2006 01:00 Viestin aihe: |
|
|
Jos ei tarvitse hirveästi tilaa autossa eikä ole tarvetta päästä sitä viimeistä sataametriä minkä saattais hyvällä tuurilla jollain korkeammalla maasturilla päästä niin tuo country on varmasti hyvä valinta. Itsellä on hj61 ja se siitä syystä et tuntuu olevan tarvetta kuljettaa puolta elämää mukana koko ajan... hyvin on päästy perille ja verokin on kohtuullinen huolto-autossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hoojii Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 02 Huh 2005 Viestejä: 65
|
Lähetetty: 03.01.2006 01:04 Viestin aihe: |
|
|
Loikka kirjoitti: | hoojii kirjoitti: | Ei kai countrystä voi edes käyttää sanaa maastoauto?? Syncro ns neliveto toimii vain eteenpäin mentäessä ja pakilla on normaali etuveto päällä.... |
Tuo on totta että ei Country ole oikea maasturi, mutta ainakin meillä toimi neliveto myös pakilla...
Tyyppivika on tosin se että se hajoaa. Nähnyt useamman kappaleen jossa toiminne on rikki. Korjaukseksi pitää uusia semmoinen tulitikkuaskin kokoinen "kytkin" joka kytkee nelivedon päälle pakilla. |
No perhonen ollut näköjään "kytkin" särki näissä yksilöissä mitä oon ajanut... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kantti Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Syy 2005 Viestejä: 597 Paikkakunta: Hölmölä
|
Lähetetty: 03.01.2006 09:36 Viestin aihe: |
|
|
Heh, tästä triidistä tuli juuri sellainen kuin arvasinkin. Yksi omakohtainen kokemus pitää kuitenkin kertoa ns. hienopierukaupunkimaastureista. Nimittäin hojotan RAV4 on aivan uskomaton etenijä lumessa. Meillä oli kertausharjoituksessa tuollainen auto ja se meni Rovajärven kinoksissa sitkeästi kuin pikku japanilainen mangapornon perässä. Kiinni ei tainnut jäädä kertaakaan, varmaan sen olisi saanut mahastaan killumaan jos olisi yrittänyt. Automaattilaatikko toimi todella hienosti maastotilanteissa. Tätäkään en uskoisi mutta kun on itse todennut niin pakko se kai on uskoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 03.01.2006 09:47 Viestin aihe: |
|
|
Kantti, tapahtuiko tämä tänä vuonna? _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vortex Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2004 Viestejä: 6885 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 03.01.2006 09:48 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä mun mielestä on .308 paras! _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
V_P_K Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Hei 2005 Viestejä: 382 Paikkakunta: Väylänvarsi
|
Lähetetty: 03.01.2006 09:56 Viestin aihe: |
|
|
Lumessa autoista täysin lyömätön on nelivetopick-up kuution polttoainesäiliö lavalla.
Suzukin kanssa on paras muistaa irrottaa turvavyö ennen metsään lähtöä, voi erehtyä kävelemään peltireppu selässä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kantti Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Syy 2005 Viestejä: 597 Paikkakunta: Hölmölä
|
Lähetetty: 03.01.2006 10:15 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | Kantti, tapahtuiko tämä tänä vuonna? | Se oli joulukuussa 2004. Lunta oli tarpeeksi mutta ei aivan samaan tyyliin kuin joskus helmi-maaliskuussa voi olla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 03.01.2006 10:26 Viestin aihe: |
|
|
OK, mietin vaan näitä tämän talven lumia, että jos se tälle talvea sattui, niin etenemiseen tuossa hangessa ei kummoista vehjettä tarvitse. Lunta kyllä on, mutta se on sellaista höttöä, että helppo on nyt edetä.
Pidempää ajokokemusta on itselläni kahdesta HJ60 Cruiserista. Kyllähän ne totisesti menee, mutta tiedäpä sitten onko se muu ajaminen niin nautintoa. Tulihan noilla ajeltua maantietäkin. Sudenjälkiä kun etsittiin, niin puskettiin välillä sellaisiin hankiin, että lumi tuli keulan yli solkenaan. Tiedä sitten oliko se auton etenemisen hyvyyttä vai keulan muodon huonoutta... Lisäksi tuli peskana istuttua ukon Patrollissa (oli silloin hieno uutuus, joka hävisi meiltä reilussa vuodessa ) sekä useammassa ukolla olleessa OIKEASSA maastoatuossa, eli BJ40 cruiserissa. Kaiholla muistelee niitä hirveitä jyriä. Vinssillä noustiin usein semmosista paikoista, ettei jalankaan meinannut posi päästä _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TH Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 1186 Paikkakunta: Suomi
|
Lähetetty: 03.01.2006 10:44 Viestin aihe: |
|
|
Land Rover Series I, II, IIA, III, Defender - siinä on oikeita maastoautoja mutta mukavuuksien kanssa on vähän niin ja näin.
Ajoasento ei salli kovin pitkien rupeaminen kerralla ajoa - siis jos on miehenmittainen eikä 40-luvun brittikäppyrän kokoinen.
Defenderejä saa jo hyvillä turbodieseleilläkin, vanhoissa bensakoneet olivat parempia mutta syöppöjä.
Vanhat olivat alumiinikoppasia mutta Defenderit ovat peltiä.
Ja osat ovat näihin halpoja (ainakin Series-malleihin, Defenderistä en tiedä). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Trapper Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Maa 2004 Viestejä: 962
|
Lähetetty: 03.01.2006 11:33 Viestin aihe: |
|
|
Chevroletin Pick-Up vuosimallia -84, neliveto ja 6,2 litraisella V8 dieselillä, semmoinen oli joskus takavuosina. Siinä oli kunnon peli, meni (ja tuli vielä poiskin) sieltä minne Patrollit, Pajerot ja Troopperit hyytyi. Ja maantiellä/taajamassakin oli kiva ajella. Kulutus oli maantiellä 90 km/h vauhdissa vakionopeussäätimellä 9-10 litran paikkeilla ja kunnolla kengittämällä konetiellä ja pikkuajossa sai menemään sen 15-16 litraakin. Pahin kulutuksen kannalta oli tuommoinen moottoritienopeus, ilmanvastauskerroin + vääränlainen perä nopeaan ajoon ottivat omansa huoltamolle mennessä. Keskikulutus pyöri siellä 12 litran tuntumassa.
Nyt tekisi mieli vanhaa K5 koppaista kakkosautoksi, siis tätä isoa vanhaa Chevy Blazeria. Semmoinen pakettiautoksi rekisteröitynä 3+3 tai 2+3 hengelle ja koneena tietysti tuo riisseli kasi. Ei pompi rekkojen imussa, voimaa riitää ja tilaa, mukavuusvarusteita piisaa ja kunnon rengastuksella menee melkein puuhun. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|