OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Koiratutkat 2022->
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
terva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2007
Viestejä: 1669

LähetäLähetetty: 30.01.2023 12:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kahden pannan taktiikka;
Garmin alpha 100 ja T5 ja sen kaveriksi Tracker Artemis.

Itellä ollu vuodesta 2011 4-akkuinen ultrapoint, mitä on parina syksynä pitänyt jo kolvata kun piuhat alkaa hapertumaan mutta seuraava panta itellä on tracker. Garmin sitten lähitaisteluaseena ja varalla, jos puhelinpaikannin pettää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 30.01.2023 13:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:

Jos taas kapula on repussa, niin mitä merkitystä onko siellä pienin mahdollinen kapula vai vähän isompi, jossa on enemmän ominaisuuksia ja vaihtoehtoja?

Aattelin siltä kannalta että käytössä minulle riittää kun näen vaan etäisyyden ja suunnan koiraan kun ei se tosiaan kilometriä kauemmaksi minusta mene.
Varmaankin isompi malli olisi monikäyttöisempi jos jossain muussa käytössä kapulaa myös käyttää. Pitänee vielä perehtyä kauanko missäkin vehkeessä akku kestää kun saattaa reissut olla pitkiäkin.
Viime suvena testailin tuota Garminin kelloa. Yllättävän hyvin siinäkin paikannus toimi. Jotain 50 metrin paikkeilla oli paikannustarkkuus kun lähtiessä auton pistin reittipisteeksi ja ku halutti pois niin kellon mukaan linnuntietä autolle käppäilin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 30.01.2023 15:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JyrpäJooseppi kirjoitti:
Valto. kirjoitti:

Jos taas kapula on repussa, niin mitä merkitystä onko siellä pienin mahdollinen kapula vai vähän isompi, jossa on enemmän ominaisuuksia ja vaihtoehtoja?

Aattelin siltä kannalta että käytössä minulle riittää kun näen vaan etäisyyden ja suunnan koiraan kun ei se tosiaan kilometriä kauemmaksi minusta mene.
Varmaankin isompi malli olisi monikäyttöisempi jos jossain muussa käytössä kapulaa myös käyttää. Pitänee vielä perehtyä kauanko missäkin vehkeessä akku kestää kun saattaa reissut olla pitkiäkin.
Viime suvena testailin tuota Garminin kelloa. Yllättävän hyvin siinäkin paikannus toimi. Jotain 50 metrin paikkeilla oli paikannustarkkuus kun lähtiessä auton pistin reittipisteeksi ja ku halutti pois niin kellon mukaan linnuntietä autolle käppäilin.

Kyllä minullakin on hyvin kellossa gps pelannut. Näyttää tiketilleen oikean paikan ja kellossa on vielä samat maastokartat mitä kapulassa. Mutta mitä nyt olen testaillut koiratutkan kanssa, niin eipä pelaakkaan ihan yhtä moitteettomasti. Minullekin riittäisi, että kello näyttäisi etäisyyden ja suunnan. Mutta kun välillä näyttää koiran 100m vasemmalle ja todellisuudessa koira on 100m oikealla, niin minusta on aika hyvä varmistus, kun voi kartasta katsoa missä se koira nyt ihan oikeasti on. Samalla voi myös vilkaista vähän reittiä mitä kautta sinne koiralle pääsisi helpoiten lähestymään.

Sama homma minulla, eli koirana saksanseisoja, joka harvoin käy yli 300m päässä. Eli aivan hyvin riittäisi tieto suunnasta, etäisyydestä ja liikkuuko vai onko paikallaan. Aika näyttää alkaako pelaamaan luotettavammin, mutta tähän mennessä kokemukset ei ole parhaasta päästä.

Itsellä on ollut noin 5 vuotta avius käytössä. Viime syksyn käytin myös sitä trackerin softaa ja kello appia. Kello versiossa olisi vielä paljon kehitettävää ja kehitys taitaa olla nyt jäissä, mutta on se silti parempi kun ei mitään. Nyt hommasin kaveriksi garminin aplpa 100 t5 pannalla ja trackerin g500 magnumin. Molemmat uudet hankinnat löytyi käytettynä sopuhintaan. G500 menee garmini kanssa nätisti samaan pantaan. Saa ne garminin etäkomennot käyttöön ja samalla killuu kaulassa panta jolla näkee vhf kantaman ulkopuolelle tarvittaessa ja näkee koiran paremmalla kartalla kännykästä. Tuo on asian ajava paketti nyt kauden ulkopuolella lenkkeillessä. Yksi panta kaulaan ja homma toimii. Voin myös jättää koiran hoitoon, hoitopaikassa voivat seurata koiraa garminilla ja itse näen trackerilla koiran reissussa, jos tulee ongelmia, etteivät osaa käyttää garminia kunnolla ja koira on hukassa. Jahtikäytössä minuutin päivitysväli on liian hidas, enkä jaksa minuutin välein muuttaa. Aika näyttää millaisella setillä lähden syksyyn. Garminin ja trackerin voin laittaa kaulaan ja aviuksen liiviin, mutta saa nähdä käytänkö varsinaisessa jahdissa taas pelkkää aviusta, laitanko aviuksen liiviin ja garminin varalta kaulaan, jos saan kellon pelaamaan paremmin ja haluan pitää etäkomennot käytössä vai junttaanko vaan koko setin kerralla. Onhan tuo aika iso karkkari eikä näy menoa häiritsevän vaikka kaulassa on samassa pannassa garmin ja tracker, eikä se avius ole liivissä haitannut ennenkään. Onhan se jo yliampuva setti koiralle minkä kanssa pärjäisi kokonaan ilman tutkaa, mutta kun eivät tee minulle mieleistä, niin piti ostaa läjä.

Jos saisin nyt raapia nollasta, niin uuteen hybridin i malliin kunnolliset tehokkaat valot kuten garminissa pimeän varalle, ilman viivettä toimivat tehokkaat ääni ja värinä komennot ja vielä hyvä kellosofta jossa näkyisi suunta ja etäisyys koiralle sekä koiran nopeus, niin siinä alkaisi olla jo asiallinen tutka. Olisi vhf tänne huonoihin kenttiin varmaa paikannusta ajatellen, gsm paikannus jos koira syystä tai toisesta menee vhf kantaman ulkopuolelle, tai on vaikka mökillä hoidossa ja itse muualla reissussa, olisi tehokkaat valot joilla koira näkyy pimeässä kauas omaan silmään sekä esim. tien varressa autoilijoiden silmään, ääni ja värinähälyytykset, joilla koiran saa kaukaakin luokse ja esim. jänisajosta käännettyä takaisin. Itse olen todennut, että kaulalta kuuluva piippaus on paljon tehokkaampi mitä 500m päässä puhallettu pilli.

Trakerissakin on joku äänimerkki, mutta siinä on hirmuinen viive. Joku pelto lähellä autotietä, niin minä haluan antaa komennon välittömästi enkä sitten kun tieto menee aikanaan tekstiviestillä perille. Aviuksessa taas on valo, mutta eihän sellainen pieni oranssi ledi mihinkään näy. Garminin valot on kuin ajovalot ja näkyy varmasti. Jos minä suunnittelisin, niin valot olisi joka suuntaan eikä vain yhteen ja vähintään tuollaiset vanhan otsalampun tehoa vastaavat. Kaikkein paras olisi, kun lehahtaisi koko kaulan ympäri sen verran tehokas valo, että puskat valaistuu joka puolelta, niin näkee varmasti autoilijat kun koira tulee metsästä tielle. Minulla ainakin on auto monesti soratien varressa, josta vuoron vaihdon aikaan tuulimyllytyömaan porukka kaahaa satasta kotiin ja tulen monesti koiran kanssa autolle hämärissä. Vaikka koira pysyy hyvin hallussa, niin kyllä se rauhoittaa mieltä, kun kaulassa on sellaiset valot ja päällä huomioliivit, että ei varmaan voi kukaan väittää ettei nähnyt koiraa. Ja toivoisin että hirvikoirilla ja ajokoirilla olisi myös tuollaiset, niin näkisi itsekkin ajellessa koiran helposti, kun saattavat hujauttaa tielle mistä tahansa.

Toki jos jos se uc vhf isäntälaite olisi vielä tuollainen garminin kapulaa vastaava käsi gps, niin olisi varalaite mikäli puhelin hyytyy, niin sehän olisi vielä parempi. Mutta nostaisi toki hintaa ja silloin alkaa olla jo sama hommata kaksi eri tutkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5145
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 30.01.2023 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
enkä sitten kun tieto menee aikanaan tekstiviestillä perille.

Nykyohjelmissa ei tekstarit enää kulje. Ei ole kulkeneet pariin kauteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 30.01.2023 16:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:
enkä sitten kun tieto menee aikanaan tekstiviestillä perille.

Nykyohjelmissa ei tekstarit enää kulje. Ei ole kulkeneet pariin kauteen.

No kulkeepa se tieto millä hyvänsä, niin garmin piippaa heti kun painan nappia, trackerin ohjelmistossa lukee lähettää ja panta piippaa sitten jossain vaiheessa erinäisen ajan kuluttua. Jos koulutan koiraa, niin homman pitää toimia siten, että painan äänimerkin ja koira kääntyy välittömästi luokse. Voin painaa äänimerkkiä pohjassa kunnes koira kääntyy ja löysätä heti kun tulee kohti. Minusta sellaista on huono kouluttaa, että painan nappia, en kuule itse milloin se panta piippaa vaikka 100m päässä, vaan voin vain arvailla reagoiko koira asiaan kuuluvasti äänimerkkiin heti vai ei. Se on koirallekin epämääräinen, jos tilulilu soi kaulassa vaikka toteutti jo käskyn.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hautaterva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2012
Viestejä: 522

LähetäLähetetty: 30.01.2023 17:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Garminin kello näyttää minulla oikein hyvin suuntaa ja etäisyyttä koiralle.
Kello vain pitää olla suunnilleen vaakatasossa ja ase toisessa kädessä. Ilmeisesti metalli ilmeisesti hämää sitä kompassia koska jos vie aseen siihen lähelle alkaa nuoli näyttää mitä sattuu. Myös käsikapulan kompassi pitää välillä kalibroida jotta molemmat toimii oikein.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 30.01.2023 17:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hautaterva kirjoitti:
Garminin kello näyttää minulla oikein hyvin suuntaa ja etäisyyttä koiralle.
Kello vain pitää olla suunnilleen vaakatasossa ja ase toisessa kädessä. Ilmeisesti metalli ilmeisesti hämää sitä kompassia koska jos vie aseen siihen lähelle alkaa nuoli näyttää mitä sattuu. Myös käsikapulan kompassi pitää välillä kalibroida jotta molemmat toimii oikein.

Joo käsikapula oli minulla aivan yhtä sekaisin suunnista mitä kello. Kartasta kyllä näki missä koira on, mutta kartta pyöri välillä miten sattuu. Nyt kartta on rauhoittunut, kun kapula on rintapielessä jokseenkin vakaasti antennit rintamasuuntaan tuossa telineessä. Kelloa en ole nyt kokeillut tähän samaan soppaan vielä tässä vaiheessa. Mietin vaan, että mitäs minä sillä kellolla teen, jos kapula on rintapielessä ja näen siitä kaiken. Mutta meneekö kello taas sekaisin, jos kapula pyörii repussa miten päin sattuu?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hautaterva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2012
Viestejä: 522

LähetäLähetetty: 30.01.2023 18:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on kapula rintataskussa pystyssä joten sen asento on jokseenkin vakaa. Peitteisessä maastossa kun menee koiralle niin GPS kädessä sen joutuu linnun lähtiessä pudottamaan. Kello sen sijaan näyttää yksinkertaisen nopeasti missä koira ja olen kokoajan ampumavalmiina. Kaulassakin joku sitä kapulaa roikottaa mutta ei tunnu omalta tavalta. Tietysti jos koira tiedottaa tai ei ammu ilman erillistä avanssikäskyä niin ei liene niin tarpeellinen. Omaan käyttööni se on hyvä lisä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com