Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5580
|
Lähetetty: 20.07.2022 07:07 Viestin aihe: |
|
|
Mikroauton moottoreilla tehdään paljon moottorijarrutuksia jolloin kone ei saa voitelua, isolla öljyprosentilla saadaan turvattua hetkellisten moottorijarrutusten aikana voitelu. Aikoinaan Wartburgissa oli vapaakytkin vaihteistossa ettei sillä pystynyt moottorijarruttamaan koska silloin ei mene polttoaineen mukana voitelevaa öljyä moottoriin.
Isompi öljymäärä myös jäähdyttää moottoria, öljy sitoo lämpöä ja vähentää kitkaa entisestään. Mikron moottoreissa pelataan jonkin verran öljyseoksilla ja puristussuhteella riippuen lämpötilasta ja radan profiilista, molemmilla saadaan hienosäädettyä moottoria tarpeen vaatiessa. Pelkkä huipputeho ei ole aina oleellinen asia vaan moottorin toiminta koko skaalalla, tehon lisäksi pitää löytyä myös vääntöä että pääsee mutkista ulos.
Poikien mopovuosina TB 2T-Mix oli legendaarinen savukone, samoilla seoksilla punainen Mobil ei savuttanut juuri ollenkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4470
|
Lähetetty: 20.07.2022 18:34 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: | Mikroauton moottoreilla tehdään paljon moottorijarrutuksia jolloin kone ei saa voitelua, isolla öljyprosentilla saadaan turvattua hetkellisten moottorijarrutusten aikana voitelu. Aikoinaan Wartburgissa oli vapaakytkin vaihteistossa ettei sillä pystynyt moottorijarruttamaan koska silloin ei mene polttoaineen mukana voitelevaa öljyä moottoriin.
Isompi öljymäärä myös jäähdyttää moottoria, öljy sitoo lämpöä ja vähentää kitkaa entisestään. Mikron moottoreissa pelataan jonkin verran öljyseoksilla ja puristussuhteella riippuen lämpötilasta ja radan profiilista, molemmilla saadaan hienosäädettyä moottoria tarpeen vaatiessa. Pelkkä huipputeho ei ole aina oleellinen asia vaan moottorin toiminta koko skaalalla, tehon lisäksi pitää löytyä myös vääntöä että pääsee mutkista ulos.
Poikien mopovuosina TB 2T-Mix oli legendaarinen savukone, samoilla seoksilla punainen Mobil ei savuttanut juuri ollenkaan. |
Tämä, jokainen 2t laulaa kierroksilla, vaan sen jälkeen se veto kun loppuu niin se välikaasu on mikä estää leipomisen.
Kurapyörillä ajavat osa 2,5% seoksilla, toki uudemmissa on tuorevoitelu mikä säätelee.
Mopon bensa oli 3% mein kylällä ja hyvin kesti mopot silloin 80cc sylinterillä.
Kuitenkin ihan eri kierrosalueet käytössä vs saha.
Noi synteettiset racing öljyt niin ei tarvitse niin suurta %-seosta turhaan savuttamaan, myös sama % niin se savutus on eri luokkaa laatuöljyillä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5580
|
Lähetetty: 23.07.2022 16:06 Viestin aihe: |
|
|
Waltti kirjoitti: | Koheltaja kirjoitti: | Annan vielä mahdollisuuden pk-bensalle, äsken kävin keräämässä moton jättämiä puita parin tankin verran. Säätöjen kanssa on vielä pientä viilausta mutta alkoi toimimaan ihan ok, alhaalta herääminen ja lämpimänä käynnistyminen ei vielä ole samaa luokkaa kun 98:lla mutta eiköhän ne saada kuntoon säätämällä.
Kokeillaan vielä kannu Stihlin tai Aspenin bensaa että saa ennakoluuloja vähennettyä, tällä jäärällä kun on kumisaappaatkin jalassa niin ei sitä pk-bensaa ihan purematta niellä... |
Siitä se terveellisempi elämä alkaa! |
Tokmannilta tarttui mukaan AG (Kemetyl) bensaa ja puolen kannun kokemuksen perusteella taidan siirtyä käyttämään tätä bensaa. Ero on Nesteen bensaan on selkeä ja AG:lla sain sahan säätöihin, mitä en Nesteen bensoilla onnistunut tekemän. Toimii kuten 98/2-3% mutta ei kärytä samalla tavalla.
Motoral on Kemetylin edustaja ja Puuilon Norrköping bensa on Motoralin tuotteita, lienee samaa tavaraa eri purkissa ja etiketillä?
Näin ne mielet muuttuu bensan osalta mutta kumisaappaista en aio luopua prkl... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jussi72 Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Jou 2004 Viestejä: 1656
|
Lähetetty: 23.07.2022 16:26 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: | Waltti kirjoitti: | Koheltaja kirjoitti: | Annan vielä mahdollisuuden pk-bensalle, äsken kävin keräämässä moton jättämiä puita parin tankin verran. Säätöjen kanssa on vielä pientä viilausta mutta alkoi toimimaan ihan ok, alhaalta herääminen ja lämpimänä käynnistyminen ei vielä ole samaa luokkaa kun 98:lla mutta eiköhän ne saada kuntoon säätämällä.
Kokeillaan vielä kannu Stihlin tai Aspenin bensaa että saa ennakoluuloja vähennettyä, tällä jäärällä kun on kumisaappaatkin jalassa niin ei sitä pk-bensaa ihan purematta niellä... |
Siitä se terveellisempi elämä alkaa! |
Tokmannilta tarttui mukaan AG (Kemetyl) bensaa ja puolen kannun kokemuksen perusteella taidan siirtyä käyttämään tätä bensaa. Ero on Nesteen bensaan on selkeä ja AG:lla sain sahan säätöihin, mitä en Nesteen bensoilla onnistunut tekemän. Toimii kuten 98/2-3% mutta ei kärytä samalla tavalla.
Motoral on Kemetylin edustaja ja Puuilon Norrköping bensa on Motoralin tuotteita, lienee samaa tavaraa eri purkissa ja etiketillä?
Näin ne mielet muuttuu bensan osalta mutta kumisaappaista en aio luopua prkl... |
Tietynlaisia uskonasioita muo bensa-asiat tuntuvat olevan. Neste sulki Naantalin jalostamon, jossa tuota pienkonebensaa tislattiin alkylaatista jo yli vuosi sitten. Sen jälkeen Nesteen pienkonebensa on ostettu maailmanmarkkinoilta ja pakattu Nesteen kannuun, joten siellä Nesteen kannussa voi nykyään olla aspenia tai kemetyyliä ihan siitä riippuen mistä on laivalasti ostettu. 🙂
Tuotahan valmistettiin siten, että Porvoon alkylointiyksikön tuotteesta tislattiin Naantalissa raskaat ja kevyet jakeet pois, ja saatuun välitisleeseen lisättiin vähän isopentaania.
Jos haluaa opiskella lisää niin tuolta
https://www.neste.com/sites/default/files/attachments/bensiiniopas_2015.pdf |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5580
|
Lähetetty: 23.07.2022 19:05 Viestin aihe: |
|
|
Jotain eroa noissa on koska bensan vaihdon jälkeen kone kävi rikkaalla röpöttäen ja säätämisen jälkeen alkoi toimimaan. Vaikea laittaa uskomuksen piikkiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3115
|
Lähetetty: 23.07.2022 22:30 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: | Jotain eroa noissa on koska bensan vaihdon jälkeen kone kävi rikkaalla röpöttäen ja säätämisen jälkeen alkoi toimimaan. Vaikea laittaa uskomuksen piikkiin. |
En intä vastaan, etteikö voisi olla. Mutta nyt kun saat sahan säätöihin jollain pienkonebensalla, niin kokeileppa huvikseen vaikka puolikas tankillinen sillä Nesteen aineella, jos sattuu vielä olemaan jäljellä. Voi ehkä riippua sahastakin, mutta minä en kyllä ole huomannut mitään eroa pienkonebensojen välillä, eli ei ole tarvinnut säätää merkkiä vaihtaessa. Moottorisaha on toki autotune ja se pelaa sama mitä tankkiin työntää. Pelaa mukisematta vaikka ajaisi vuoron perään 98 ja pienkonebensalla. Muut sahat on alkaneet takkuamaan, kun on välillä 98 loppunut työmaalla ja joku on tankannut omaa sahaansa minun pienkonebensalla. Eli säätöä olisi vaatinut oman sekoituksen jäljiltä. Mutta oma raivaussaha on manuaalisesti säädettävää mallia ja siinä olen käyttänyt eri merkkisiä pienkonebensoja sekaisin enkä ole huomannut mitään eroa. Hyvin rokkaa kunhan ei omia 98 seoksia kaada tankkiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5580
|
Lähetetty: 24.07.2022 06:48 Viestin aihe: |
|
|
Nesteen bensat kipattiin B&S koneisiin jotka syö mitä vaan mikä haisee bensalle joten testiä ei pääse uusimaan, eikä siihen ole intoa koska nykyisellä bensalla saha toimii. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RaakaRane Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2014 Viestejä: 1763
|
Lähetetty: 24.07.2022 22:55 Viestin aihe: |
|
|
Bensattomalla sahalla tuli reilu puolenkymmentä tukkipuuta kaadettua, karsittua ja katkottua 33cm mittaan. Minun menetelmällä työn laadussa tai nopeudessa ei mitään merkittävää eroa bensalla käyvään. Parina päivänä kaadoin ja karsin. Sitten pätkiminen ja pois ajelu. Väliin pilkkomista halkojalla. Särkeytyneelle rupille paras kun tekee eri vaiheiden välillä vaihdellen eikä liikaa yksipuolista.
Melkeimpä voisin myydä polttomoottori sahat pois. Kahden akun rupeaman jos tekee voi hyvillä mielin lähteä vaikka kahville. Akkuja lataamaan sahaan ja sahaaja |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Niskahikinen Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Syy 2019 Viestejä: 397 Paikkakunta: Kymenlaakso
|
Lähetetty: 14.08.2022 20:19 Viestin aihe: |
|
|
Itse pidän Stihl malleja ainoina oikeina sen jälkeen kun Husvarna pisti hermoja enemmän päreeksi kun puuta.
Mutta nykybensa kyllä tuhoaa kaasarin kalvoja. 98 ollut ja pari kaasaria vaihdettu sellaisista mitkä on välillä seisoneet pidempään. On ollut säiliöntäainetta, silti. Nyt on kokeilussa Puuilon pienkonebensa, saa nähdä. Sillon kun saha laulaa keväällä putkeen niin normia ja lopulla koneeseen jää pienkonebensa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5580
|
Lähetetty: 15.08.2022 06:02 Viestin aihe: |
|
|
Nelisen kannua pienkonebensaa tuli ajettua sahan läpi ja nyt uskaltaa sanoa että on se toimivaa bensaa kun ensin saa säädöt kohdalleen 98 jäljiltä. Joskus on mukavaa myöntää olleensa väärässä ja muuttaa mielipidettä kun lamppu syttyy pimeässä huoneessa
Työkaveri kehui kovasti Oregonin kovametalliterää ja sanoi ettei ole tarvinnut terää teroitella vuoden aikana. Samanlainen harrastelija kun minäkin ja sahan käyttö satunnaista.
Teräöljyn kusemisesta löytyi hyvä video ja kannattaa kurkata onko omassa sahassa korvausilmaputki avoinna vai onko siinä lätkä missä on pieni reikä. Yksi #mökkisaha# saha lopetti kusemisen kun laitoin siihen O-renkaan ja pienen muovilätkän mihin porasin 1mm reiän. https://www.youtube.com/watch?v=BLvAhh7tpBc |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repunkantaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Maa 2022 Viestejä: 420
|
Lähetetty: 15.08.2022 06:15 Viestin aihe: |
|
|
Vaikka tälläistä allelaskemista ei tuossa aiemmin vielä ollut olemassakaan. Tuntuupa hyvältä olla oikeassa taas ettei ihan turhaan tullut sinua tälläisestä valistettua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5580
|
Lähetetty: 15.08.2022 15:57 Viestin aihe: |
|
|
Ei ollut oma saha vaan huolsin tuttavan Husse 120:en ja sen kanssa tuli mieleen tämä kussoo alleen video. Toivottavasti en aiheuttanut pettymystä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
VeeMu Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Syy 2016 Viestejä: 178 Paikkakunta: Lappi
|
Lähetetty: 07.09.2022 20:32 Viestin aihe: |
|
|
vanha husku sanoi kilikoli. eli hakusessa uusi saha polttopuiden tekoon ja raivauksiin.
stihli taitanee olla ainoa järkevä vaihtoehto uusista..?
käsiteltävät puut läpimitaltaan 10-40cm ja 10-15m3 tulee käsiteltyä puuta vuoteen joten aivan sitä kalleinta ammattimallia en vielä ole laittamassa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9505
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Voitt0 Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Kes 2013 Viestejä: 1206 Paikkakunta: Keski-Suomi
|
Lähetetty: 07.09.2022 21:08 Viestin aihe: |
|
|
Onhan tästä jo vähän aikaa kun Huskya menin ostamaan ja 50cc Echo kainalossa tulin kotiin. Ei oo harmittanu kun sahassa on potkua ja muutenkin tuntuu sopivan. Nyt vajaa 100m3 klapeina sisältäen ne noi 10 kiintoa koivukuitua jotka osstin hetimiten hintaerolla Huuskyyn. Sen verran vois kritisoida, että sitä puolipuristusta vai_mikä_se_on en osaa käyttää, mutta muuten kolmannella kylmänä ja ekalla lämpimänä käyntiin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|