Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 01.01.2022 12:51 Viestin aihe: |
|
|
Selvillä pakkaslukemilla se jäinenkin tie on aika paljon vähemmän liukkaampi. Parin asteen pakkasella pinta alkaa vettyä liikenteen alla ja on todella liukas. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrkkä D Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2008 Viestejä: 6264
|
Lähetetty: 01.01.2022 12:52 Viestin aihe: Re: Maanteiden suolauksesta tulisi luopua pääosin teillämme. |
|
|
Ramiwolf kirjoitti: |
Miten on mahdollista, että pohjois-Suomessa pärjätään vähemmälläkin suolaamisella ?. |
Liekö suurin ero se, että etelässä on autoja? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
egi Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hei 2005 Viestejä: 565
|
Lähetetty: 01.01.2022 13:32 Viestin aihe: |
|
|
Mielummin otan sitä suolavettä tuulilasiin kuin rekan perävaunun. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tou 2021 Viestejä: 2398
|
Lähetetty: 01.01.2022 16:57 Viestin aihe: |
|
|
liki kirjoitti: | Selvillä pakkaslukemilla se jäinenkin tie on aika paljon vähemmän liukkaampi. Parin asteen pakkasella pinta alkaa vettyä liikenteen alla ja on todella liukas. |
Muuttujia on, ehkä ilmankosteus vaikuttaa. Joskus 10-15 asteen pakkasellakin on todella liukasta, kun sopivasti tien pinta on kuurassa. Joskus pakkasella raiteet jäätyy, joskus ne kuluu paljaaksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tou 2021 Viestejä: 2398
|
Lähetetty: 01.01.2022 17:00 Viestin aihe: Re: Maanteiden suolauksesta tulisi luopua pääosin teillämme. |
|
|
TA kirjoitti: | BlueMarlin kirjoitti: | Heero kirjoitti: |
Urakoitsijan kannattaa pitää kynnys lähteä liikkeelle mahdollisimman korkeana |
Pystyykö urakoitsija päättämään milloin kalusto lähtee liikkeelle? Paikallisen auraajan puheista käsitin, että jostain keskuksesta tulee aina viesti milloin kalusto laitetaan liikkeelle. Tai omaehtoisestikin saa lähteä auraamaan, siitä ei vaan makseta.
|
Riippuu mitä tarkoitetaan urakoitsijalla. Se, jolla on ely-keskuksen kanssa sopimus voi päättää koska koska sopimuksen ehdot ja sanktiot ovat sen vastuulla. Paikallinen auraaja on todennäköisesti aliurakoitsija joka tekee niin kuin omassa sopimuksessaan lukee mutta luultavasti ei itse päätä milloin lähdetään liikkeelle. |
Tuo käsitys minullakin on. Kelikeskuksesta tms. paikasta voi tulla pyyntö lähteä liikkeelle, mutta urakoitsijan työnjohdon pitää päätös tehdä, koska vastuu on sillä. Urakoitsija on siis elyn sopimuskumppani. Tällä on aliurakoitsijoita, jotka tekee kuten pääurakoitsija sanoo. Aliurakoitsijalle todennäköisesti maksetaan joka tunnista tai kilometristä erikseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
"RosteriSako" Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2008 Viestejä: 1178 Paikkakunta: siellä sun täällä
|
Lähetetty: 01.01.2022 18:02 Viestin aihe: Re: Maanteiden suolauksesta tulisi luopua pääosin teillämme. |
|
|
Jyrkkä D kirjoitti: | Ramiwolf kirjoitti: |
Miten on mahdollista, että pohjois-Suomessa pärjätään vähemmälläkin suolaamisella ?. |
Liekö suurin ero se, että etelässä on autoja? |
saattaa siinä asenteessakin olla jotain,aikanaan etelässä kun tuli työhommissa oltua mitkä liittyi autoihin ni muutama kaveri tuli kylki rutussa apua kyselemään,ja koskaan ei vika ollut itsessä vaan siinä ettei ollut tietä suolattu ja sen takia lipesi vesakon puolelle.yks oikein hermoissaan oli että hän on tekee valituksen että meneekö korjaus jonkun muun piikkiin koska tie oli liukas.
ja kyllä näitä etelän vetelien jälkiä saa katella täällä pohjosessakin ihan riittävästi,on se kyllä ihme että se yllättää että talvella voi olla liukasta _________________ saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
"RosteriSako" Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2008 Viestejä: 1178 Paikkakunta: siellä sun täällä
|
Lähetetty: 01.01.2022 18:05 Viestin aihe: |
|
|
ja kaikken surullisinta on että tuo joka sen valituksen aiko tehdä niin siellähän on sitten joku valtion kustantama tonttu joka sitten pähkäilee tovereidensa kanssa muutaman viikon että voiko talvella olla liukasta,ja palkka juoksee _________________ saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
dxman ***
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7532
|
Lähetetty: 01.01.2022 18:25 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Eikö Etelä-Suomessa osata ajaa autoilla talvella, siis sovittaa ajovauhdin vallitsevien olosuhteiden mukaisiksi, kun sitä suolaa pitää tunkea teiden varsille näinkin ahneesti.
Ei hirveästi naurata ajella autolla tuossa lumen/suolan p.a.s.k.apuurossa ja minkä takia sitä pitää kylvää joka käänteessä noille teille ?
Kyllähän sen nyt ymmärtää, jos noita vilkkaita risteyksiä suolaillaan tai muutoin mm. tiettyjä alueita, joilla on paljon rekkakuljetuksia tai esim. satamien, teollisuuslaitoksien lähellä jne.
Miten on mahdollista, että pohjois-Suomessa pärjätään vähemmälläkin suolaamisella ? |
Pohjoisessa liikennettä on murto-osa etelän vastaavasta. Suolaamisesta huolimatta omiakin tuttuja on jäänyt hettelehtimään lähteneen perävaunun alle.
Jos täällä lopetettaisiin suolaaminen,niin jälki olisi melko karua. Aika usein näkyy venäläisiä rekkoja sen verran tiensivussa,että tuskin on tahallaan koettaneet. Heidän kotomaassaan onkin suolaus kymmeniä kertoja parempaa...Suomen tulliin liukastellaan ja venäjän puolella saa vetää kuin kesäkeleissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
"RosteriSako" Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2008 Viestejä: 1178 Paikkakunta: siellä sun täällä
|
Lähetetty: 01.01.2022 19:01 Viestin aihe: |
|
|
en edelleenkään pääse kiinni tuohon että vaikka liikennettä on enemmän niin se on liukkauden syytä jos rytisee. miten se on mahdollista että sitten kun tänne pohjoiseen pääsee missä ei ole liikennettä niin siltikin niitä autoja on tuolla ojan puolella,yleensä suksiboksi löytyy katolta. nim.nähty on,ruka tuossa vieressä _________________ saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
"RosteriSako" Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2008 Viestejä: 1178 Paikkakunta: siellä sun täällä
|
Lähetetty: 01.01.2022 19:03 Viestin aihe: |
|
|
eli omalla ajotyylillä ei merkitystä,kaikki johtuu tien kunnosta _________________ saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9505
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fspitz Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1298 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
Lähetetty: 01.01.2022 19:36 Viestin aihe: |
|
|
Toistakymmentä vuotta sitten oli vaimo matkalla töihin kun "öljytiellä" tuli säiliörekan perävaunu syliin. Onneksi oli tuore auto vaimolla ja turvatyynyt pelasti hengen. Kuskin puoleinen eturengas kuskin penkin alapuolella vaimon autossa. Molemmilla autoilla vauhti noin 80. _________________ Minkä sanoin sen voin myös perua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6201 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 01.01.2022 19:44 Viestin aihe: |
|
|
Kehä 1 taitaa mennä keskimäärin 4200 autoa tunnissa. Hyvä kun suolaavat, vaikka nykyinen suola onkin ihan karmeaa kamaa auton puhtaanapidon kannalta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
"RosteriSako" Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2008 Viestejä: 1178 Paikkakunta: siellä sun täällä
|
Lähetetty: 01.01.2022 20:01 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: | Kehä 1 taitaa mennä keskimäärin 4200 autoa tunnissa. Hyvä kun suolaavat, vaikka nykyinen suola onkin ihan karmeaa kamaa auton puhtaanapidon kannalta. |
Joo meneehän siinä,sinnekin vois oikeastaan nostaa nopeusrajoituksen vaikka kahteensataan,tiedä tulisko jo jollain mieleen että se mitä tolpassa annetaan lupa ajaa niin ei välttämättä oo pakko ajaa ja mielellään vielä kymmenen päälle,keleistä riippumatta _________________ saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
"RosteriSako" Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2008 Viestejä: 1178 Paikkakunta: siellä sun täällä
|
Lähetetty: 01.01.2022 20:03 Viestin aihe: |
|
|
mutta kun sinne töihin on päästävä,samassa ajassa oli kesä tai talvi.jos ei onnistu niin tien tai jonkun muun vika _________________ saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|