Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7331
|
Lähetetty: 29.06.2021 22:15 Viestin aihe: |
|
|
Enkä ole rasisti.
DACIA DUSTER on maailman paras auto citroenin jälkeen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 29.06.2021 22:29 Viestin aihe: |
|
|
Eihän siinä muuta kuin halvalla tehty ja se näkyy. Se muuten näkyy myös aika paljon kalliimmissa tesloissakin. Mutta jos vie vierekkäin Dusterin vaikkapa X1, Q3, GLA, tai XC40 kanssa niin kyllä siinä käy aika selväksi mistä se hintaero tulee.
Toinen kysymys sitten mistä kannattaa ja haluaa maksaa, vie se Daciakin perille. Vikatilastoissa ovat "loistaneet" mutta niihin voi aina vaikuttaa käyttö ja ylläpidon tasokin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7331
|
Lähetetty: 29.06.2021 22:38 Viestin aihe: |
|
|
Ihan hyvä romanian rellu jos vertaa romanian subaruun. Joita joskus tehtiin. Vie se perille... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6962
|
Lähetetty: 30.06.2021 00:41 Viestin aihe: |
|
|
Onko tässä nyt 7 vuotta tullut seurailtua appiukon suorittamaa kestotesti dusterilla ja ihmeen hyvin seon kestänyt. Nyt on taakse vaihdettu uudet iskarit ja ilmastointilaitteen moottori piti korjata kun kärppä keksi kuljettaa sinne jotenkin linnun raatoja ja höyheniä. Muuten perushuolto ja renkaita sun muuta kuluvaa. Kilometrejä en nyt muista tarkalleen mutta siellä 150-160 tuhannen kantturoissa pyörii. Se mikä on nostanut arvostusta autolle on sorateillä ajettujen kilometrien osuus. Varmasti yli puolet kilometreistä on ryttyytetty huonoja sora-ja metsäteitä.
Voisin itsekin laittaa tuommoisen ihan hyvällä omallatunnolla vaikka alkuun vähän naureskelinkin dacialle. Mieli on muuttunut vuosien varrella aika radikaalisti. Oli itseasiassa hyvin lähellä etten ostanut dusteria mutta päädyin kuitenkin citikkaan kun halvalla sai parasta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17160 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 30.06.2021 10:40 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Isäukko haki dusterin viimeviikolla, bensakoneella.
En ole vielä nähnyt koko härveliä |
Kohtapa käyn testaamassa. Neliveto ja suht hyvin varusteltu kuulemma _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20528 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 30.06.2021 10:59 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | valmet 412s kirjoitti: | Isäukko haki dusterin viimeviikolla, bensakoneella.
En ole vielä nähnyt koko härveliä |
Kohtapa käyn testaamassa. Neliveto ja suht hyvin varusteltu kuulemma |
Kohta haetaan traktoria |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15910
|
Lähetetty: 30.06.2021 11:00 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | valmet 412s kirjoitti: | Isäukko haki dusterin viimeviikolla, bensakoneella.
En ole vielä nähnyt koko härveliä |
Kohtapa käyn testaamassa. Neliveto ja suht hyvin varusteltu kuulemma | Ilmeisesti on jo uutta mallia. Tuossahan on menty lähemmäs muita autoja, varusteita voi valita monipuolisemmin mitä vanhassa. Meillä on nelivetodieselissä nyt kilometreja n. 135 tkm, ei tuohon mitään ihmeellistä ole tarvinnut tehdä. Varusteista kaipaisin lähinnä ulkolämpömittaria, tietysti jos se olisi iso puute niin kai jonkun tarvikemittarin olisin virittänyt. Perheautona vähän pieni, ja metsälläkin, tosin hieno tekosyy hommata lyhyitä pitkiä. Meillä on jo niin vähäarvoinen ettei paljoa sureta vaikka sora ropisee pohjaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17160 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 30.06.2021 11:09 Viestin aihe: |
|
|
-21, oli peräti 4km ajettu kun löi kaupat kiinni.
Tuskin nyt kovin maastoajoa koitan... Ehkä _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20528 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 30.06.2021 11:31 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Halpa ja hyvä. halpa on yhtä ku duster, hyvä on yhtä ku suzuki.
Painitaan kuiten näitten pikkucity"maastureitten" luokassa tällä kertaa. |
Itse mietin Dusterin ja Vituran välillä 2016 ja laitoin Suzukin. Tiedä sitten olisiko näillä kilsoilla vielä eroa. Tuolloinhan sanottiin, että Dusterin hinta on sen verran matala, että jää remonttirahaa muihin verrattuna. Mikäli oikein muistan, Vitara ja Duster olisivat tehneet aika tasan saman loven lompakkoon tuolloin.
Ja OT:ta. Innosta puhisin, kun Suzuki alkoi puuhaamaan Vitaraa isompaa kitumaasturia markkinoille. Vaan eikö tuon hinta asettunut liki kuuteenkytätonniin, yli kaks kertaa Vitaran hinta! Mielenkiinnolla odotan, jos Dacia saa Dusteria isomman nelivedon markkinoille, mihin se hinta asettuu.
Silloin kun aloittelin hirvijahtia, niin Lada oli aika lailla ykkösauto hirviporukassa, eli ei tuokaan huono uutinen voi olla
"Osana tuotekehitystä Dacia tulee tekemään aiempaa syvempää yhteistyötä samaan konserniin kuuluvan Ladan kanssa – tuloksena luvataan olevan entistä kilpailukykyisempi kattaus." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hemuli Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 343 Paikkakunta: Itä-Uusimaa
|
Lähetetty: 30.06.2021 11:52 Viestin aihe: |
|
|
Ite miettiny tommosta vanhempaa Dusteria lähinnä metsästysajan autoksi. Olis kohtuuhintanen ja käsittääkseni huollettuna saattaa jopa toimia.
Mites porukalla on kokemusta noista vanhemista Dustereista?
Bensakoneet ei varmana ole mitään raketteja, edes 125 hp koneet, mutta mites noi vaihteet, tekeekö niillä hitaassa ajossa mitään? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15910
|
Lähetetty: 30.06.2021 12:13 Viestin aihe: |
|
|
Meillä on -13 vuosimallia, aika vanha tuokin. Oli vaimon työauto ensin neljä vuotta ja nyt on siviilikäytössä. Kun siirrettiin pois kirjanpidosta kyselin parista autoliikkeestä tarjousta, taisi olla jossain 7 tonnin pinnassa. Ja siitä on jo nelisen vuotta, tuskin arvo on tuosta noussut. Nelivetodiesel, taitaa olla jykevät 115 pollea. Ei ole tykki mutta kyllä liikkuu kun muistaa painaa kaasua.
Ykkönen on normaalikäyttöön turhankin tiuha, ainakin tuo diesel lähtee kivutta liikkeelle myös kakkosella, vaihteita on kuusi eteen. Kolmosella hoitelee kaikki risteykset joissa ei tarvitse erikseen pysähtyä.
Tänään tuli vakuutuslaskut. Liikennevakuutus tuohon näyttää maksavan 130 € vuodelta, ei paha. Ja jos vielä seisottaa off-seasonin niin ei paljoa kukkaro kevene tuostakaan. Meillä on tuohon vielä kaskokin, ei niinkään auton arvon takia vaan käytännön juttujen, hinaukset ja sijaisautot, jos jotain sattuu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RaakaRane Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2014 Viestejä: 1764
|
Lähetetty: 30.06.2021 15:06 Viestin aihe: |
|
|
Diesel taitaa koneen puolesta olla aika ongelmaton. Noista uusista bensa koneista on jakoketjuja vaihdelleet jo melko pienin kilometrein. Toki ei pelkästään datsian ongelma vaan koskee muitakin merkkejä jotka käyttää näitä samoja pieniä bensaturbiineja.. Noissa kait välttää vaurioilta kun lopettaa ajamisen kun vikavalo syttyy. Muistelen näin että ajoitukset alkaa heittää virahtaneella ketjulla ja sytyttää vikavalon. Silloin on syytä alkaa etsiä vian syytä..
Hyvä auto se duster on. Yksinkertainen ja hyvä oivallus tehdä hidas ykönen. Jaksaa mennä eikä kytkin käryä vaikeassakaan paikassa kuten monella korean kia/hunttai citymaasturilla.
Samoin kulutus on hyvinkin kohtuullista ainakin diesel versioilla. Eikä verotkaan ole mitkään älyttömät ja saa pakuksi kun ei ole niitä turvavarusteita ylenmäärin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17160 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 30.06.2021 15:09 Viestin aihe: |
|
|
No jopa kävin ajelemassa.
Rengasmelu kuten vanhemmissa autoissa, ohjaus tosi herkkä pikkunopeuksissa mutta jäykistyy ihan passeliksi x nopeudessa.
Vaihteet jotenkin lyhkäset( 6v) ja laatikossa jotenkin lähekkäin....keppituntuma vähän sama joka suuntaan.
Kiihtyy riittävästi ja todella jännä turbopotku tuntuu x kierroksilla, lähtee iloisesti... Versio taisi olla se 150hp..... Mieleen tulee noi 90-turbot sitten kyllä elävästi... Äänestä ei tiedä.
Yllättävän iso tila kuskille ja pääsin hyvin säätöihin, muovinen sisusta ja ehkä noin 10v vanhan auton tuntu mittaristonäkymältään.... Vakionopeudensäädin ja peruutustuskamerat sun muut pelas hienosti.
Takaluukku kantti kertaa kantti, koiranhäkki menee heittämällä. Neliveto toimi potikasta ja etu, neli ja lukkoneliveto valittavana. En testannu sen kummemin. Tosi pieni ja ketterä kääntösäde
Äkkiä sanoisin että positiivinen yllätys kuitenkin miltä tuntui, aivan hyvin tuolla ajelee mitä tarttee täällä maalla, tiestö kuiten mitä on. Kuiteniin reilu 20k uusi auto, eipä kympin vanha "merkkiauto" ole aina se fiksuin ratkaisu näin päätellen.
Suosittelen käymään koeajolla, ei huonon oloinen ole. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15910
|
Lähetetty: 30.06.2021 15:41 Viestin aihe: |
|
|
Tuosta (vaimon) omasta olen tykännyt, vaikkei me olla ihan vielä sinut. Mä oli vuosikausia passatkuski ja sitten mulla oli se tonnin mazda, tuntui ajelu "perse maassa" helpommalta mitä datsian keinutuolista. Mutta parannusta on tullut.
Tainnut jo kertoa kun viime syksynä ajelin yhtä metsäautotietä. Pöndellä alkaa olemaan jo keskisuomen "vaaramaisema"vaikutusta, aika teräviä mäkiä. Jotain hakkuita tuolla vissiin, tietä oli parannettu ajamalla kuorma laakerisoraa jyrkkään mäkeen. Oli vielä 2DW asento, leppoisasti ajelin ylämäkeen niin jäi kiinni. En alkuun uskonut, "eihän tähän himputti jäänyt edes passatilla kiinni", kaivoi vain kuoppaa. Väänsin sitten 4WD päälle, lähti heti, joskin varovasti lähdin ykkösellä. Jos ja kun tästä aika jättää niin saattaa seuraava auto olla myös Dacia Duster, nelivedolla.
Vähän lisää aiheen sivusta. Mulla oli tosiaan vuosikausia ajokkina Passat, se perinteinen tylsä 2.0 turbodiesel vankkurina. Joku vuosi tuolla tuli käytyä Kainuussa hirvijahdissakin, tuossa on joitakin sopivia ominaisuuksia, esim. koko. Joskus oli (taas) liian vähän väkeä mutta hyvin koiria, ajatti, oltiin länsipuolella, väärässä paikassa, piti siirtyä. Kolli karkasi haukusta, yritettiin eteen. Hanna kommentoi tilannetta myöhemmin, "me oltiin myöhässä, ei oltais ehditty vaikka late olisi ajanut sataakuuttaviittä". Tarina ei kuitenkaan kerro mitä late ajoi. Mazda kulki myös liukkaasti, tonnin raato, selvitti yhden jahdin ja seuraavan jahdin aikaisen muun perheen Viron reissun bueno. Mutta Dusterin kiikkustuoli vaatii vähän vielä totuttelua, siihen että ajaisi sataakuuttaviittä kainuulaisella soratiellä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Iso-Jaska Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tam 2007 Viestejä: 2376 Paikkakunta: Lapland Finland
|
Lähetetty: 30.06.2021 20:25 Viestin aihe: |
|
|
On vuosia aikaa ku viimeksi Dusterilla ajanu. Nyt olis auton hankinta eessä ku reilu pari vuotta sitte heräteostoksena hankitun Multivanin pistin kiertoon. 4*4 Passattia olin jo ostamassa, mutta ku ei ollu Alltrack tai edes korotettu. Aloin siinä miettiin että mihkään turhuuksiin en kyllä tällä kertaa rahoja sijoita. Ja Passatin hinnalla sais kolme Dusteria.
Nelivetojen ominaisuuksista en osaa löytää eroja. 10^12 toinen toistaan surkeampia on Youtuben kymmenissä ja kymmenissä käytännön vertailuissa. Tällä hetkellä ykkösauton auton virkaa toimittavan kakkosauton (CR-V) neliveto on huomattavasti parempi kuin minkään omistamani auton kaksveto.
Niimpä autokaupoista säästyvällä kympillä sekä vanhan kelkan kanssa taijan lähtiä kelkkakaupoille |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|