OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mustaruutirevolverin vaseliini
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Mustaruutiaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
rta72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Tam 2015
Viestejä: 198

LähetäLähetetty: 22.07.2016 16:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rullan pesän halkaisijaa suurempi rasvattu huopatulppa ajaa kyllä varmasti saman asian. Rasva myös levittyy tehokkaammin piippuun kun tulppa hankaa koko piipun sisäpuolta, kuulan päälle levitetty rasva taas suurimmaksi osaksi lentää minne sattuu kun aseen laukaisee. Itse olen käyttänyt pelkästään noita rasvatulppia ja hyvin on toiminut, toki nää perustuu vaan siihen mitä itse oon asiasta lukenut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Margirus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Lok 2006
Viestejä: 419
Paikkakunta: Keskimaa

LähetäLähetetty: 23.07.2016 10:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kerran on syttynyt viereinen pesä eli lähti tuplalaukaus, kun ei ollut rasvattu. Aseelle ei käynyt kuinkaan, mutta enpä tuosta rasvauksesta enää luopuisi, oli välitulppa tai ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Benq
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tam 2015
Viestejä: 105

LähetäLähetetty: 23.07.2016 18:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen nähnyt myös kun lähtee ylimääräinen pesä rasvan pois jättämisen vuoksi. Ei se ole vaiva ruutalla laittaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rta72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Tam 2015
Viestejä: 198

LähetäLähetetty: 03.08.2016 15:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En usko että viereinen lähtee jos on välissä rasvattu tulppa. Toki jos ei mitään ole, niin sitten voi lähteä. Siitähän on jenkkifoorumeilla ja kirjoissa ollut puhetta, että kaikki ei usko että se kipinä pääsee kuulan puolelta menemään, vaan että se menisi nännin kautta huonosti istuvan nallin takia.

Kerron jos joskus viereinen lähtee rasvatulpalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 1186
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 21.09.2016 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jenkit tuntuvat olevan vahvasti sitä mieltä, että mineraalipohjaiset rasvat aiheuttaisivat karstan kovettumista ja tekisivät pyssystä siten vaikeampia puhdistaa. Itse en ole noita kokeillut, joten ei omakohtaista kokemusta onko näin. Tämä on kuitenkin tuolla maailmalla yleisesti hyväksytty totuus niin harrastajien kuin ammattilaistenkin parissa. Rasvakulut ovat niin mitättömät, että en viitsi edes kokeilla vaan olen ampunut täyssynteettisellä mutta kasvisrasva-vahaseokset lienevät myös passeleita.

Mä käytän rasvattuja/vahattuja huopalappuja ruudin ja kuulan välissä - jos en lataa paperipaukkuja. Paperipaukkujen kanssa olen laittanut vain ruiskulla pikkurinkulan rasvaa kuulan ympäri viimeisenä toimenpiteenä latausvaiheessa. Olen kyllä ampunut myös ilman rasvaa.

Luin jostain kirjasta, että osa chain-fireistä voisi tulla siitä, kun kuulan ja kammion väliin jää ruudinjyvä tai useampi, jotka sitten kuulaa sisään painaessa liiskautuvat kammion kylkeen ja siten tekevät "polun" liekille. Kehoitettiin olemaan erityisen huolellinen siinä, että siivoaa/pyyhkii kaikki ruudinjyvät sinne kammion pohjalle ennen kuulan paikalleen painamista. Ja kyllä, osa porukasta on vakaasti sitä mieltä, että chain fire kulkee takakautta nännien kautta, kun huonosti istuva nalli putoaa paikaltaan ampuessa. Tiedä sitten, paree varmaan vaan olla huolellinen. Pyssythän nyt harvemmin - jos koskaan räjähtelevät mustalla ruudilla vaikka parikolme kammiota lähtiskin kerralla.

Kuulat toki vähän "ylikokoisena", jotta ovat tiiviitä ja jää se rinkula rullan suulle. Muistaakseni noi minun kuulat ovat .454 ja reukku on .44 Uberti.
_________________
Jalonen, Tikka, Marlin, Steyr, H&K, Zeiss, Hensoldt, S&B, Kahles, Leupold, Aimpoint
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Trapper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2004
Viestejä: 962

LähetäLähetetty: 05.10.2016 15:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä aihe. Itse olen ampunut erilaisilla nallilukkorevolvereilla 30 vuoden aikana jonkinmoisen laukausmäärän. Kaikenmoista on kädessä radalla ollut Colt Walkerista Navyyn ja Le Mattista Spiller & Burriin ja kaikkea siltä väliltä. Yhtälailla on ennen nettiaikaa tullut yrityksen ja erehdyksen kautta opeteltua eri rasvojen, nallien, kuulan tiukkuuksien, välitulpattomuuden ja välitulpallisuuden, mannaryynien jne käyttöä.

Kuten yllä aiemmin sanottiin, rasvakulut on niin pienet, että kannattaa käyttää hyvää rasvaa ja mielellään eläin(/kasvi)peräistä. Jos ei itse kokkaile kokkirasvojen, mehiläisvahojen, lampaantalien ynnä muiden aineiden sekoituksia, niin sitten kaupasta kunnon mr-rasva. Jos huoltoasema tavaraa hätäpäissään tarvii käyttää, niin sitten ihan väritöntä perus vaseliinia. Rasvan koostumus täytyy olla myös erilainen oikein kuumilla keleillä, kuin pakkasella. Rasvahan sitten voi olla myös vaikka niinkin kiinteää, ettei sitä laiteta ruutalla rullaan, vaan vaikka veitsen kärjellä.

Näistä on varmaan niin monta mielipidettä kuin on ampujaa. Jokainen löytää oman totuutensa kokeilemalla. Taikka useita totuuksia. Itsellä on kaksi eri asiaa, ammunko toiminta-ammuntaa nallilukolla, vai metsästänkö kymppiä mariettessa. Kun metsästetään sitä kymppiä, niin on kyllä syytä saada nostettua kuula mahdollisimman ylös pesässään. Tapahtuu se sitten rasvatulla tai rasvaamattomalla huopatulpalla, tai puuronteko aineilla.

Varsin toimiva ja helppo tapa on laittaa ruudin jälkeen rasvaamaton huopatulppa ja kuulan päälle rasva. Rasvaamatta en ole koskaan ampunut, enkä ammu. Kerran on lähtenyt kaksi kerralla ja kerran kolme kerralla, jälkimmäinen oli onneksi .36, mutta harmi kyllä messinkirunkoinen m/1851. Hieman vääntyi... en tänäkään päivänä tiedä mitä tapahtui.
_________________
Ei ole syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja.
-Josif Vissarionovitš Džugašvili-
(Stalin)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rta72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Tam 2015
Viestejä: 198

LähetäLähetetty: 22.10.2016 14:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo ei se tietenkään hirveetä vaivaa aiheuta, jos ruiskuilla truuttaa rasvaa kuulan päälle, vaikka olisi jo rasvattu lappu kuulan ja ruudin välissä.

Oon huomannut että noita paperipatruunoita ampuessa tulee usein vähän aikaa kun on ampunut, laukeattomia pesiä. Huomasin sitten jossain välissä, että rullan pohjalle nallireiän päälle kasautuu paperikarstaa joka sitten estää patruunan laukeamisen. Voi johtua itsellä siitä että olen käyttänyt patruunan nallipäässä tulppana yhden kerroksen tupakkapaperia, joka ei välttämättä pala niin hyvin kuin pääosin patruunassa käytetty käsitelty "leimahduspaperi". Luovuin myös siitä setin mukana tulleesta helposti syttyvästä liimasa kun se oli niin voimakkaan hajuista ja aiheutti päänsärkyä. Onko TH:lla tullut paljon laukeamattomia noiden paperipatruunoiden kanssa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 1186
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 12.08.2018 12:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rta72 kirjoitti:
Oon huomannut että noita paperipatruunoita ampuessa tulee usein vähän aikaa kun on ampunut, laukeattomia pesiä. Huomasin sitten jossain välissä, että rullan pohjalle nallireiän päälle kasautuu paperikarstaa joka sitten estää patruunan laukeamisen. Voi johtua itsellä siitä että olen käyttänyt patruunan nallipäässä tulppana yhden kerroksen tupakkapaperia, joka ei välttämättä pala niin hyvin kuin pääosin patruunassa käytetty käsitelty "leimahduspaperi". Luovuin myös siitä setin mukana tulleesta helposti syttyvästä liimasa kun se oli niin voimakkaan hajuista ja aiheutti päänsärkyä. Onko TH:lla tullut paljon laukeamattomia noiden paperipatruunoiden kanssa?

Jotenkin olen missannut tämän kysymyksen vanhassa ketjussa eikä vastaus välttämättä ole enää relevantti mutta kommentoidaan kuitenkin, kun osiossa on niin vähän keskustelua: ei ole tainnut olla yhtään laukeamatonta, joka ei olisi ollut nallista kiinni. Mulla ei tunnu kertyvän sinne rullan pohjalle paperikarstaa mutta en käytäkään siellä mitään ylimääräistä. Enkä ole koskaan laittanut mitään sinne "tulpaksi", koska se ei tartte mitään, se varsinainen papruhan tulppaa sen ihan kokonaan niinkin - ja palaa kokonaan pois. Ks. kuva.

En voi kuvitella mitään hyötyä ylimääräisestä tulpasta, päinvastoin. Luulen kyllä, että olisi suotavaa käyttää vain erittäin helposti ja täydellisesti palavia materiaaleja tuossa kohtaa tai tosiaan voi olla edessä karstoittumista ja syttymisongelmia.


_________________
Jalonen, Tikka, Marlin, Steyr, H&K, Zeiss, Hensoldt, S&B, Kahles, Leupold, Aimpoint
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Benq
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tam 2015
Viestejä: 105

LähetäLähetetty: 25.06.2019 17:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Myt siirrytty täysin kasvi/eläinpohjaiseen rasvaan luodin päälle laitettavaksi. Aikaisemmin kaikkea laakerivaseliinia jne, mutta kyllä kätevämmältä tuntui mm jo heti alkuun Crisco merkkinen kasviöljyseos. Tosin kun kuukkeloi niin tarjoaa aluksi se*ksilelukauppaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Mustaruutiaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com