Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
aspir Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Hel 2013 Viestejä: 129
|
Lähetetty: 01.02.2019 22:02 Viestin aihe: |
|
|
Quad vadis kirjoitti: |
Uusin on gen5 (2015 Scout) ja se on pahuksen hyvä, liikkeelle lähtiessä on aina 50/50 vetosuhde ja ihan jokanurkasta vetää. Ei ehkä äkkiä uskoisi, mutta tavan talvikelillä lähtee sataseen ihan samoilla sekunneilla kun kesälläkin... Hyvin välittyy voima tiehen, eikä yhtään turhaa. |
Minun 2008 Freelanderissa on gen 3 Haldex ja aina lähdetään liikkeelle 50/50 vetosuhteella. Kyse on siitä kuinka Haldex-kytkintä ohjataan neliveto-/pidonhallintajärjestelmän puolelta. Uudemmat generaatiot ovat muilta osin kehittyneempiä, mm. reagoivat nopeammin ja tarkemmin vetosuhteen muutospyyntöön. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9695
|
Lähetetty: 02.02.2019 10:48 Viestin aihe: |
|
|
Quad vadis kirjoitti: | Ei ehkä äkkiä uskoisi, mutta tavan talvikelillä lähtee sataseen ihan samoilla sekunneilla kun kesälläkin... |
No tuskin ketään uskookaan, mikäli se mitä tavan talvikelillä tarkoitat on jotakin muuta kuin paljas tie, mutta mittari pakkasen puolella.
Eikä sitten seuraavasta herneitä ruumiinonteloihin : Tuo Valto.: kirjoittama oikeastaan tekee koko ketjun tyystin turhaksi. Kuinkako? No siten että toisille se siirtymä "jahtiautolla" on xxx kilsaa pinnoitettua alusta loppuun mahdollisimman mukavasti. Toisen tarve "jahtiautolle" on että pääsee kiertelemään vaikka paksemmassakin kelissä metsäteitä tahi uria. Toisella pitkät matkat vähän ankeampia, toisella taasen "puska" osuus mahdoton. Otsikko dilemma.
Valto.: " Jos tarvitset puunajoon maasturia, niin mitä tekemistä sillä on jahtiauton kanssa? En ole kieltänyt etteikö vaikka Hilux olisi hyvä laite maanviljelijän tarpeisiin. Mutta tarvitseeko metsästäjä sellaista metsästykseen?"
Ei välttämättä. Eikä juuri itse metsästys tilanteeseen lain (tarvitseeko ketään siihen mitään autoa? Tiedämpä kaksi hahmoa jotka kulkeneet raitiovaunulla säännöllisesti metsästysmatkansa.) Mutta mahdollisen saaliin hyödyntämiseen saattaa tarvitakkin. Kaikki eivät välttämäti metsästä vain auton hansikaslokeroon mahtuvaa pienriistaa pihapiirissä. Jos reissut suuntautuvat vielä vähän pidemmälle, niin vaikkapa Mm. Finski tahi Norski tarjoaa korvausta vastaan "jahtilentokoneen".
Tämä esimerkki kuvaa taasen eriomaisesti sitä kuinka porukka ajattelee kaikkia asioita vain omalta kantiltaan, huomioimatta muita harrastajia tahi heidän tarpeita/ajatusmailmaa. _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperörumppi  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 02.02.2019 10:52 Viestin aihe: |
|
|
Saati lompakon paksuutta. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Putukiffeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Hel 2009 Viestejä: 1636 Paikkakunta: Uusimaa
|
Lähetetty: 02.02.2019 11:09 Viestin aihe: |
|
|
Minkälaisia talvirenkaita käytätte SUVeissanne? Omat alkaa olla loppu ja uudet tarvitaan, mutta enää en sorru Hakkapeliittoihin vaan haluan jotkut karkeammat nastalliset renkaat alle. _________________ Rakastiko Hannu piparia vai Kerttua? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 02.02.2019 12:37 Viestin aihe: |
|
|
Minkälaisiin Hakkoihin et enää aio sortua ja miksi? Joudun varmaan ensi talveksi uudet renkaat hankkimaan niin kiinnostaa aihe. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Putukiffeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Hel 2009 Viestejä: 1636 Paikkakunta: Uusimaa
|
Lähetetty: 02.02.2019 12:45 Viestin aihe: |
|
|
Siis tavanomaisiin SUV:n talvirenkaisiin. Kesäkumeina oli Nokialaiset ja ne vaihtui kesällä Goodyearin Wranglereihin jotka osoittautui tosi hyviksi kumeiksi X-Trailin alla. Ajoin niillä jouluaattoon asti ja toimivat lumella ja jäällä hyvin. Samanlainen vaihto pitää tehdä talvi-hakkapeliitoillekin ja etsiä joku joka tarjoaa yhtä hyvää katetta kuin tuo Wranglerkin.
Itse pidän Nokialaisia täysin yliarvostettuina ja ylihintaisina kumeina. Parempiaki saa puoleen hintaan kun ei tuijota liikaa vierintävastukseen. _________________ Rakastiko Hannu piparia vai Kerttua? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 02.02.2019 13:21 Viestin aihe: |
|
|
puoleen hintaan hakkapeliitoista (kun ei osta sitä ihan viimeisintä tämän vuoden mallia) ei taida saa kuin aivan halvimpia kiinalaisia joita ei auton alle pitäisi edes laittaa?
edit: vaikka tuolta kun katsoo
ja huom, täysin sattumanvaraisesti otettu rengasliike, ja umpimähkään valittu rengaskoko
https://www.kka.fi/talvirenkaat?leveys=195&profiili=65&koko=15&valmistaja=kaikki&jarjestys= _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Putukiffeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Hel 2009 Viestejä: 1636 Paikkakunta: Uusimaa
|
Lähetetty: 02.02.2019 13:43 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on ollut linglongikin auton alla kesäpyöränä ja oli kyllä täysin toimiva rengas.
Goodyearit makso 450 ja ovat kevlar vahvikkeella. Mitä vastaavat Nokilaiset maksais? _________________ Rakastiko Hannu piparia vai Kerttua?
Viimeinen muokkaaja, Putukiffeli pvm 02.02.2019 14:26, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 02.02.2019 13:58 Viestin aihe: |
|
|
Rengasasioissakin täytyy omat tarpeet punnita tarkkaan. Itse ajan 22 000 km vuodessa asfaltilla ja noin tuhat kilsaa sorateitä. Koneuria, penkkateitä ja pellon nurkkia tulee muutamia kymmeniä tai vähän toista sataa kilsaa. Tähän valitsin kesärenkaaksi Outbackiin Nokian Weatherproofit (225/60-17). Perusteina hiljaisuus ja oletettu kuvion hyvä toimivuus savessa ja muussa skeidassa. Ovat asfaltilla erittäin hyvät ja hiljaiset ja vesi poistuu kuviosta hienosti. Samoin toistaiseksi ovat toimineet em. huonoilla pinnoillakin erittäin hyvin. Mikään maastoautohan tuo ei ole, joten en katso tarvitsevani mitään rouheita mutiaisia tms.
Auton on minulla nyt ensimmäistä talvea. Mukana tuli pari talvea ajetut Hakka R2 kitkat. Muuten ovat erittäin hyvät mutta kyllä näillä pakkasen sliippaamilla jäisilä asfalteilla tulee nastallisten sivuttaispitoa ikävä. Itse kyllä pärjäisin noilla ja varmaan jopa Weatherproofeillakin talven. Tyttö vaan sai juuri kortin ja en kyllä kovin kevein sydämin tuota antaisi noilla kumeilla ainakaan ennen kunnon harjoittelua tytölle ajoon.
Saattaa olla, että nastalliset hommaan ensi talveksi. Weahterproofien kanssa nastojen alle laittamista voi venyttää myöhemmäksi ja pois ottamista aikaistaa ainakin omassa ajossa. En ole koskaan raskinut ostaa Nokian nastarenkaita kun ovat muka niin kalliit. Misukat ovat olleet toistaiseksi ylivoimaisesti parhaat nastarenkaan joita olen ajanut. Vieläköhän olisivat kilpailukykyiset?
Mitään linglongeja ja wängschwängejä ei minun autoon tule. Rengas on ainoa osa joka optimitilanteessa tiehen koskettaa, joten sen on oltava kunnossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Putukiffeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Hel 2009 Viestejä: 1636 Paikkakunta: Uusimaa
|
Lähetetty: 02.02.2019 14:22 Viestin aihe: |
|
|
Nokilaisten ongelma on se etteivät ne kestä. Ja ovat perkuleen kalliit.
Linglongeja ei kannata pelätä, eikä pitäytyä uskomuksessa että saksasta tulee maailman parhaat autot. Maailma muuttuu ja siinä missä aasian pojat oli ennen peränpitäjiä, on niillä nykyään rahaa kehittää ja kilpailla täysin premiummerkkien kanssa. Hyvä esimerkki on tästä vaikka Kia Proceedin shooting brake. Hankkivat bemarilta suoraan huippusuunnittelijan laittamaan alustan kuntoon, kun eivät itse osanneet.
https://www.ammattiautot.fi/uutiset/linglong-haastaa-perinteiset-merkkirenkaat/ _________________ Rakastiko Hannu piparia vai Kerttua? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 02.02.2019 14:47 Viestin aihe: |
|
|
Taitaapa kaikissa halparenkaissa olla joku heikkous joka sulkee ne pois. Jos ei ole meluisa, on huono märkäpito tai lyhytikäinen kumiseos jne. Osassa on niin heikot rungot, että eivät kestä raskaita lasteja ja muuten kovaa käyttöä. Kun renkaita vielä pinnoitettiin, ei tainneet halpismerkit juuri kelvata pinnoittajille. 90-luvun alussa kun työskentelin rengasalalla, oli Hankook aika kova yllättäjä. Varsinkin vähän matalamman, leveämmän ja siten kalliimman koon Hankookit olivat nuorten kuljettajien suosiossa edullisuutensa vuoksi. Useampi asiakas kävi jälkeenpäin kiittämässä asiasta tehden hyvistä kaupoista. Itselläni noita ei ole koskaan ollut kuten ei saksalaista autoakaan.
Pistosuojaus on yksi mikä saattaisi olla tärkeä valintaperuste jahtimiehelle. Yhden ainoan kerran minulla on rengas puhjennut. Sekin tyhjeni niin hitaasti että vasta viikkojen kuluttua tajusin mennä paikkauttamaan. Rengas oli Good Year Efficient Grip kesäkumi. Vaan ruuvinreiän paikkaamisen jälkeen sekin palveli kohtuullisesti.
Kossina muistan huomanneeni isäni autossa kummallista vatkaamista tietyssä nopeudessa. Pienen tutkimisen jälkeen paljastui että yhdestä talvirenkaasta oli runko pettänyt. Taisi olla Hakkapeliitan kuviolle pinnoitettu mikä lie runko. Nykyään taitaa nuo halpamerkit olla vieneet pinnoitettujen markkinat kokonaan henkilöautojen kohdalla. Miten lienee raskaassa liikenteessä? Sitä en ole seurannut vuosikymmeniin. Oli miten oli, minun kirjoissani nuo halparenkaat menevät samaan kastiin pinnoitettujen kanssa. Väärässäkin voin tietty olla, mutta en katso aiheelliseksi ryhtyä asiaa testaamaankaan kun oikeasti hyviä renkaita saa vielä toistaiseksi rahalla ja minun autoissani kierroksen hinta jää joka tapauksessa reilusti alle tonnin. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 02.02.2019 14:58 Viestin aihe: |
|
|
Eipä taida Linglongia olla nastallisena tuota minun kokoani 225/60-17. Kitkassakin on LI vain 99. Nyt on alla 103 LI renkaat. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Putukiffeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Hel 2009 Viestejä: 1636 Paikkakunta: Uusimaa
|
Lähetetty: 02.02.2019 15:38 Viestin aihe: |
|
|
Mikä on oiekasti hyvä rengas?
Mulla kesti 2 vuotta ja yhteensä 60tkm Nokialaiset kesä ja talvirenkaat. Kesärenkaissa taisi olla Hakka blue ja talvikumeissa Hakka 7. Jos tuon hintaluokan rengas ei enempää kestä, niin ei niitä voi hyviksi sanoa. Michelin X-ice north on ollut hyvä, ja sellaiset laitoin eukon autoon hakkojen tilalle. Huomattavasti halvemmat nekin kuin Nokialaiset.
Mut joo, nyt tarvisin maastorengasmaisen nastarenkaan joka kestää ajoa. Polttoaineen kulutuksella ei niin väliä. _________________ Rakastiko Hannu piparia vai Kerttua? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Honkila Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Mar 2012 Viestejä: 2637 Paikkakunta: Kainuu
|
Lähetetty: 02.02.2019 15:58 Viestin aihe: |
|
|
Ei taija olla semmosia missä kumi pysyisi pehmeenä talvella... goodyearin ultragrip ice arcticit vaan alle. Oman crv:n alla tällä hetkellä hakkapeliitat, ei oo kaksiset. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2825
|
Lähetetty: 02.02.2019 16:08 Viestin aihe: |
|
|
Se yhtälö jossa hankitaan kesäkumien tilalle "karkeammat" kumit että pääsee metsä- ja sepelipoluilla kivemmin ja varmemmin on helppo verrattuna talvirengasvalintaan. Mikä merkki tai malli talvirenkaista on toisia "karkeampi" mutta silti edelleen asiallinen ja toimiva talvirengas? Kesäpuolella tämä pähkinä on todella helppo ja valinnanvaraa riittää halpa- ja premium-merkeissä ja siinä välissäkin. No, jotkut painaa talven allterraineilla, ihan vapaasti mutta ei ne talvirenkaita ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|