Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Ippetti Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Elo 2007 Viestejä: 3598
|
Lähetetty: 13.07.2014 10:39 Viestin aihe: |
|
|
Jos itsellä olis moinen ongelma niin ostaisin 40€ ahkion metästä poisvetoa varten ja sitten 200-400€ rahalla käyttökelpoisen käytetyn peräkärryn kotiin kuskaamista varten. Nuita pieniä rekisterissä olevia kärryjä myydään nykysellään aikas halvalla että en juuri muuta alkais miettimään. Ompahan kärrylle sitten muutakin käyttöä kuin rupin kuskausta. Hifistelijähän sitten tuunais jonkin sortin kuomun vielä kärriiin.. _________________ Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 8952
|
Lähetetty: 13.07.2014 13:40 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Kuinkas moisiin viritelmiin liikenteessä vallesmanni suhtautuu?
Toinen mihin ehkä kiinnittäisin huomiota on se että vetokoukkuun kohdistuu aikamoisia voimia. On hitusen eriasia laittaa muutama polkupyörä vetokuulan "päällä" kuin viritellä melkoista vipuvartta, jonka omapainonsa lisäksi sitten vielä se ruho ja tämän päälle ajosta syntyvät nii´ailut. Kun huomioi kuinka heppoisia nuo vetokoukkujen kiinnitykset ovat. Rivahdelleet jo aisapainosta, saati sitten tuon kaltaisesta kammesta.
En kyllä itse lähtisi tuon kaltaisia virpomaan ainakaan autoon jossa ei ole koukku jykevästi runkopalkeissa kiinni.
Jjeon |
Tuolla ratkaisulla on EU-hyväksyntä eikä se vaadi erillisiä valoja, edellytäen tietysti , etteivät perävälot peity käytettäessä. Verrattuna noihin pyörätelineviritelmiin tämän kiinnitysratkaisu on avian eri luokkaa. Katselin tuollaista yhdellä huoltoasemalla ja laatu oli aika vakuttaavan näköistä.
Autooni voi kytkeä 2000 kg perävaunun, joten luulisi merkkikohtaisen Thulen koukun kestävän tuon laatikon 15 kg omapainon plus peuran luokkaa 50 kg = 64 kg. Sallittu aisapaino on 100 kg. Ainakin 1500 kg venepakettia se on kestänyt hinailla tuhansia kilometrejä ja tuossa peurakäytössä matkat ovat luokkaa kymmeniä kilometrejä.
http://heck-pack.de/
Tuolta löytyikin asiallista tietoa ja käyttökokemuksia. Täytyypä pistää tilaukseen.
http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com/2013/11/heck-pack-kuljetusteline.html |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20226 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 20.11.2018 10:39 Viestin aihe: |
|
|
Nostetaas tätä:
Joskus osuu eteen tilanteita, että jahtimailla pitäis kuljettaa tavaraa lyhyitä matkoja, joita ei mielellään nakkais autoon sisälle. Siihen kai nuo Heck-pacit on suunniteltu.
Kun nuo nykyautot on mitä on peltivahvuuksiltaan, kärsiikö moista ihan aikuisten oikeasti laittaa kitumaasturiin, tyyliin Vitara?
Ja sitten noitahan saa montaa eri kokoa, oisko kokemusperäistä kommenttia seuraavaan:
- Leveys 800, 1000, vai peräti 1200?
- Syvyys 400, 500 vai 600?
- Laidan korkeus 125 vai 175 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 8952
|
Lähetetty: 20.11.2018 14:29 Viestin aihe: |
|
|
Olen käyttänyt tuollaista Heck-Packia vuoden verran ja se on kätevä kuljetusratkaisu. Nopea asentaa auton perään ja pois sekä tavaroiden nostokorkeus on ihan muuta kuin maasturin perähutlariin nostelu. Oikeastaan ostopäätöksen sinetöi se, kun nostelin lihapainoltaan 70 kg pukkia yksin mahoineen (ehkä noin 130 kg) maasturin peräosasastoon ja meinasi puhti loppua. Tuollaista pukkia ei tosin saisi koriin nostaa laillisesti, koska korin kantavuus on 75 kg. Pienempiä peuroja on tullut kuljeteltua ja hyvin on toiminut. Muuta kuljetettavaa on ollut maalipurkit, roskasäkit, perämoottorin tankit tankkaukseen ja omenasäkit ja viljat riistalle.
Mitat minulla on 100x60x17,5 cm ja ainakin minulla se on aika tavalla optimi. Pienemmistä mitoista en näe mitään hyötyä. Liika leveys voi kapeammassa autossa haitata takaluukun käyttöä, minulla tuo metri ei vielä haittaa paljoa. Jos rekisterilaatta on alhaalla, niin kuorman korkeuskin alenee, kun syvyyttä on riittävästi. Lisätarvikkeena myytävä muovilaatikko on aika kallis, joten syvyyttä kannattaa olla niin, ettei aina tarvitse laatikkoa.Sopivan kokoinen pulkka korissa on halvempi ja kätevämpi ratkaisu, jos sellaisen löytää. Korin mittoja voi katsoa senkin kannalta. Peruuttelussa kannattaa muistaa ylimääräinen uloke. Peruutustutka ei ainakaan minulla toimi korin kanssa. Tai siis toimii koko ajan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20226 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 20.11.2018 16:53 Viestin aihe: |
|
|
Kiitoksia infosta.
Pitää vähän mittailla autonperää ja koukunpaikkaa. Lähinnä mahtuuko 175mm korkealla peräluukku aukeamaan.
600mm koko kiinnostaisi siinä mielessä, että tuohon voisi mennä noita "omenalaatikoita" pari rinnakkain pituussuuntaan.
Pitää vähän mittailla noita laatikoita, mitä nyt on käytössä.
Jotain omenalaatikoita olisi kesällä mukavampi kuskata moisessa, ettei auto haise siideritehtaalta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 20.11.2018 17:07 Viestin aihe: |
|
|
Tee-se-itse miehenä mieleen tulee,täytyyköhän tuollaisen olla jotenkin "tyyppihyväksytty" jotta se koukussa saa ajaa laillisesti yleisellä tiellä?
Äkkiseltään mieleen tulee että pitäisi, mutta ei noita halpahalleissa myytäviä polkupyörän kuljetustelineitäkään takuulla ole.... _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10107 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 20.11.2018 19:17 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Kiitoksia infosta.
Pitää vähän mittailla autonperää ja koukunpaikkaa. Lähinnä mahtuuko 175mm korkealla peräluukku aukeamaan.
600mm koko kiinnostaisi siinä mielessä, että tuohon voisi mennä noita "omenalaatikoita" pari rinnakkain pituussuuntaan.
Pitää vähän mittailla noita laatikoita, mitä nyt on käytössä.
Jotain omenalaatikoita olisi kesällä mukavampi kuskata moisessa, ettei auto haise siideritehtaalta. |
Kyllä se ainakin Vitarassa mahtuu olemaan. Mulla on matalampi malli, mutta siinä on lisävaruste
"korotussarja" Toyotan jäljiltä, millä kori tulee 10-15 cm ylemmäksi kuin vakiona.
Hyvin silti tulee takaluukun alapuolelle.
En ottanut koropalaa pois, vaikka ilman sitä olisi nostokorkeus mukavampi. Eipähän ota kori kantoihin metsässä.
Riudelle, nuo on tyyppihyväksyttyjä liikennekäyttöön. Kerran seuraili miekkataksi pihaan kun kaupungin läpi ajelin... _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 8952
|
Lähetetty: 20.11.2018 19:26 Viestin aihe: |
|
|
Riude, sen tyyppihyväksytyn kiinnityssysteemin voi ostaa erikseen.
Jostain syystä tuo kori kiinnostaa poliiseja, olin kerran Pirkanhovissa kahvilla ja katselin ikkunasta, kun kävivät neljän poliisin voimin tutkimassa sitä. Se huoltoasema on poliisien vakiotaukopaikka. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20226 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 21.11.2018 09:47 Viestin aihe: |
|
|
Mittailin siinä Vitaraa noinmitalla.
Äkkiseltään katselin, että 1000*600 olisi passeli ja kori sopisi nippanappa myös peräkonttiin sisälle penkit pystyssä. Vaan tuossahan on tuo kiinnitysklotti myös mukana, eli sisälläkuljetus vaatii varmaan jokatapauksessa penkkien kaadon.
Elan viittasit tuohon takakontin käyttömukavuuteen. Tarkoitit ilmeisesti sitä, että leveä ja syvä kuljetusteline blokkaa pääsyn kontin lähelle?
Muistatko Peto, minkä kokoinen tuo kori sulla on Vitarassa? Ja onko mielestäsi passelin kokoinen käytössä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10107 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 21.11.2018 10:14 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Muistatko Peto, minkä kokoinen tuo kori sulla on Vitarassa? Ja onko mielestäsi passelin kokoinen käytössä? |
Minulla on 1000x500x125. Olen ollut siihen todella tyytyväinen. En väitä, etteikö isompi olisi jossain hommissa parempi.
Löysin tarjoustalosta tuohon juuri sopivan pulkan:
Kuvassa näkyy myös tuo korotuspala. Takaluukku aukeaa pulkka paikoillaan.
Pulkalla on nätti vetää saalis autolle ja suoraan lavalle. Pulkassa on vähän enemmän laitoja,
joten en näe itse korin korkeille laidoille välttämätöntä tarvetta.
Tuo on yhdellä pitkällä mustekalalla pysynyt matkassa, enkä ole peurojakaan sen enempää yleensä sitonut.
En jaksanut kuvaarkistoja kaivella, mutta kyllä tuolla on raaka läjä peuroja jo kuskailtu.
Kaksi vasaa sopii kohtuudella, eikä niin isoa aikuista ole tullut saaliiksi, ettei olisi kyydissä kulkenut.
Isolla pukilla jää pää roikkumaan ulkopuolelle, jos sitä käännä ja sido kropan päälle. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 8952
|
Lähetetty: 21.11.2018 12:37 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Mittailin siinä Vitaraa noinmitalla.
Äkkiseltään katselin, että 1000*600 olisi passeli ja kori sopisi nippanappa myös peräkonttiin sisälle penkit pystyssä. Vaan tuossahan on tuo kiinnitysklotti myös mukana, eli sisälläkuljetus vaatii varmaan jokatapauksessa penkkien kaadon.
Elan viittasit tuohon takakontin käyttömukavuuteen. Tarkoitit ilmeisesti sitä, että leveä ja syvä kuljetusteline blokkaa pääsyn kontin lähelle?
|
Joo, juuri tuota tarkoitin. Kori likaantuu nopeasti ajellessa ja kurkotellessa takaluukkuun likaa helposti vaatteensa. Tämä lähinnä muussa kuin metsästyskäytössä.
Mielestäni takaluukun aukeaminen ei pitäisi tulla koskaan ongelmaksi ä, koska kiinnitys on korin yläreunasta. Sen sijaan syvällä korilla maavara voi pienentyä, jos koukku on matalalla. Korin syvyydestä on hyötyä lähinnä silloin, kun ei käytä pulkkaa tai laatikkoa. Nostokorkeuteen syvyys ei vaikuta. Tuosta on olemassa myös kippaava malli, mutta en sille näkisi paljon käyttöä. Turha heikennnys vain kiinnityssysteemiin.
Niinkuin Petokin antoi ymmärtää, tuo 1000 mm leveys on peurahommissa riittävä ja ehkä jopa optimi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20226 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 21.11.2018 13:20 Viestin aihe: |
|
|
Hyvä pointti.
Ajattelin, että syvässä korissa tavara pysyisi paremmin. Mutta pakkohan noi on jotenkin laatikoida ja/tai kiinni laittaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 21.11.2018 21:22 Viestin aihe: |
|
|
muualta setvitty, omatekoinen persiissä saa ajella ihan samallalailla kuin kaupallisillakin.
valot ja rekisterikilpi pitää näkyä taakse, molemmissa. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ekohippi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Hel 2015 Viestejä: 3790
|
Lähetetty: 21.11.2018 22:40 Viestin aihe: |
|
|
Jaa, kiintoisaa... Alkaa tätä lukiessa väkisin syntymään visiota mökin saunavesien kuskuusta tuollaisella ja silloin joutaisi siihen pyhitetty kärry mobiilikopin alle...
Olisiko väellä innostusta räpsiä kiinnitysmekanismista tarkempia kuvia? _________________ "Älä valita verojen korkeutta vaan iloitse siitä, että ne ovat nyt alhaisemmat kuin koskaan vastaisuudessa" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 21.11.2018 22:55 Viestin aihe: |
|
|
paljonko kuskaat vesiä kerralla? _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|