Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5580
|
Lähetetty: 08.05.2018 17:30 Viestin aihe: |
|
|
late2 kirjoitti: | Metsästäjäliitto on usein kommentoinut luottavansa hiljaiseen vaikuttamiseen julkisen räyhäämisen asemasta, toivottavasti sitä on tekeillä. |
Tämä kuulostaa huolestuttavalta. Ensimmäisenä tulee mieleen konjakinhuuruiset kabinetti ja kampaviineri keskustelut missä hyvä-veli kerho taputtelee toisiaan olkapäälle ja niissä keskusteluissa vaihtuu muutakin kun mielipiteet. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peurariitti Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Mar 2014 Viestejä: 244
|
Lähetetty: 08.05.2018 20:56 Viestin aihe: |
|
|
Tuollainen oli toiminta-ampujat.fi sivustolla:
Firearms United kaipaa apuasi – ja tarjoaa taas samalla mahdollisuuden auttaa itse itseäsi
! Jakakaa tätä kirjoitusta aktiivisesti harrastajien keskuudessa !
Nyt kun lakiehdotus on tullut julki, ja siitä on paljastunut useita kiristyksiä, joita asedirektiivi itsessään ei vaadi, ehdotamme, että sinä, ammunnan tai metsästyksen harrastaja, reserviläinen, asekeräilijä tai ihan vain kunnon kansalainen kirjoitat kohteliaan sähköpostiviestin tai kirjeen kansanedustajille tai kansanedustajallesi sekä asian kanssa tekemisissä oleville ministereille ja jämäkästi pyydät, että ehdotus kirjoitettaisiin osittain uudelleen aidosti yhteistyössä harrastajajärjestöjen edustajien kanssa.
Löydät alta valmiita teesejä, joita harrastajien tekemä analyysi on poikinut ja voit käyttää niitä apuna. Ehdotan että keskitytte noihin ”tarpeettomat kiristykset joita direktiivi ei vaadi” otsikon alla oleviin kohtiin ja poimikaa alta teesejä vapaasti – mutta omin sanoin - ja poimitte lisäksi mukaan muita tärkeänä pitämiänne epäkohtia. Ja toki vaikutusta äänestyskäyttäytymiseen sekä ”torjuntavoittona” liputettua reserviläispoikkeusta saa nostaa esille.
Huomatkaa toki, että kannattaa jättää viesti kirjoittamatta, mikäli ette kykene kohteliaaseen argumentointiin sillä kaikenlainen öykkäröinti kääntyy väistämättä meitä itseämme vastaan.
Olemme lisänneet tämän artikkelin loppuun myös kaikkien kansanedustajien sähköpostiosoitteet, joten löydätte lempikansanedustajanne osoitteen vaivattomasti.
Alla Lakiehdotuksen pika-analyysi – Hyvät, pahat ja rumat.
Hyvää ja tervetullutta:
- Grand Fathering pykälän sisällyttäminen lakiin, jotta ampumaharrastus saa nykymuodossaan jatkua
- Urheilupoikkeuksen sisällyttäminen lakiin, jotta ampumaharrastus saa nykymuodossaan jatkua vaikkakin harrastuksesta tulee huomattavasti kalliimpaa
- Jonkinlaisen reserviläispoikkeuksen sisällyttäminen lakiin antaa positiivisen signaalin sekä toivottavasti hieman lievenee nykyisestä ehdotuksesta siten, että se mahdollistaa aktiivisten reserviläisten tehokkaan ja tehtävänmukaisen harjoittelun.
- Aseiden jakaminen pitkiin ja lyhyisiin aseisiin ja yhtenäistäminen EU:n direktiivin kanssa tekee ulkomailla kilpailevien ampumaurheilijoiden elämästä hieman helpompaa.
Tarpeettomat kiristykset joita direktiivi ei vaadi:
- Lakiehdotus käytännössä kieltää uusien §9 kohdan 5 a ja b (puoliautomaattiase ja normaalikokoinen lipas) yhteisölupien myöntämisen muille kuin MPK Ry:lle ja näin huomattavasti vaikeuttaa ampumaseurojen toimintaa ja merkittävästi nostaa uusien urheiluammunnan harrastajien aloituskynnystä. On totta, että asedirektiivi ei salli kyseisten aseiden myöntämistä urheilupoikkeuksen nojalla muille kuin henkilöille, jotka täyttävät tarkat kriteerit, mutta asedirektiivin 6 artiklan kohta 2 [1] antaa paikalliselle viranomaiselle mahdollisuuden myöntää lupia §9 kohdan 5 a ja b ampuma-aseisiin koulutustarkoituksiin ja tämä vastaa ampumaseurojen yhteiskäyttöaseiden pääasiallista käyttötarkoitusta, sillä niitä yleensä käytetään uusien ampujien kouluttamiseen. Näin ollen lakiehdotuksen §43 tulisi lisätä ”koulutus” hyväksyttäväksi käyttötarkoitukseksi mikäli luvan hakijana on yhteisö tai säätiö. Tällöin uusien ampujien koulutus voitaisiin tulkita §88 mukaiseksi valvotuksi käytöksi ja aloituskynnys ei kävisi ylitsepääsemättömän korkeaksi.
- Ampumaurheilupoikkeus toteutuksesta: Asedirektiivi edellyttää, että lupaa ampumaurheiluperusteella erityisen vaaralliseen ampuma-aseeseen hakeva henkilö on kuulunut vähintään 12 kuukauden ajan ampumaseuraan ja harjoitellut tai kilpaillut aktiivisesti. Lakiehdotuksessa edellytetään 24 kuukauden harrastuneisuutta, joka muodostaa kohtuuttoman suuren aloituskynnyksen uudelle harrastajalle mikä on näkynyt jo esimerkiksi pistoolilajien parissa. Ehdotamme, että viranomaisten edellyttämä harrastuskertojen määrä pysyisi entisellään, mutta vaadittu aika linjattaisiin direktiivin mukaiseksi sekä pitkien että lyhyiden aseiden osalta. (12 kuukautta)
- Reserviläispoikkeus: Asedirektiivi ei rajoita reserviläispoikkeuksen nojalla myönnettävät ampuma-asetyyppejä, mutta kansallisen tason toteutus rajaa poikkeusluvat vain pitkiin puoliautomaattiaseisiin? Reserviläisen kriisinajan tehtävä voi edellyttää, tai reserviläisen kriisin ajan suorituskyky merkittävästi nousta, mikäli käytössä on esimerkiksi PDW-tyylinen ampuma-ase, joka on aselakiehdotuksen mukaan lyhyt ampuma-ase. Reserviläispoikkeusta tulisi soveltaa myös §9 kohtien 5 a ja 5 b sekä kohdan 6 ampuma-aseisiin, sekä esimerkiksi tarkka-ammuntatoiminnan aktiivisen harjoittelun vaatimiin TT2-kivääreihin. Mikäli reserviläiskäyttötarkoitukseen haettava ase ei ole erityisen vaarallinen ampuma-ase niin puolustusvoimien puoltoa ei tulisi vaatia.
- Ampumakielto keräilyaseille: Lakiehdotuksessa ehdotetaan asekeräilytarkoituksessa hankittuihin ampuma-aseisiin ampumakieltoa, jota asedirektiivi ei vaadi. Aseluvan haltijan hakemuksesta se voidaan poistaa määräaikaisesti näytöstä, kuvausta tai muuta vastaavaa esitystä tai aseen teknisten ominaisuuksien tutkimista varten. Tämä lisää kustannuksia sekä viranomaisten työkuormaa tarpeettomasti ja asedirektiivi ei edellytä ampumakieltoa.
- Grand-fathering pykälä vanhoille ampuma-aseluville: Asedirektiivin ns grand-fathering pykälä sallii vanhojen lupien jatkamisen, mikäli lupa on myönnetty ennen 12.6.2017. 12.6.2017 ja uuden aselain voimaantulon välillä myönnettyihin lupiin tulisi myös soveltaa grand-fathering pykälää jotta vältetään takautuva lainsäädäntö.
- Kiväärin ja normaalikokoisten lippaiden luvanhaltija joutuu tulevaisuudessa aktiivisen harrastamisensa viranomaisille 5 vuoden välein, vaikka direktiivi ei tätä vaadi. Jatkuvan tarkkailun järjestelmä joka Suomessa on jo käytössä voidaan tulkita riittäväksi. Direktiivi ei myöskään vaadi ensimmäisen luvan myöntämistä 5 vuoden määrä-aikaisena, toisin kuin lakiehdotus silloin kuin se anotaan perusteella urheilu, metsästys, näytös tai reserviläisperuste ja ase on joko lyhyt ase tai ERVA ja sen kesto on enintään 5 vuotta. Direktiivi ei myöskään vaadi harrastuneisuuden kestoa 5 vuoden välein. Direktiivi ei vaadi näitä tiukennuksia ja lakiehdotus kuormittaa tarpeettomasti viranomaisia ja veronmaksajia.
- Ampuma-aseiden erityiskäyttäjäryhmien huomioiminen: Lakiehdotus sallii §9 kohdan 6 ampuma-aseet (esim karbiinit joiden pituus on alle 600 mm) vain asekeräilijöille. Esimerkiksi lääketieteellisistä (vammat yms) tai muista erittäin pakottavista syistä tulisi lupia myöntää myös näihin ampuma-aseisiin tarkoin harkituissa yksittäistapauksissa. Tämä on mahdollista direktiivin artiklan 6 kohdan 2 [1] nojalla.
[1] Toimivaltaiset kansalliset viranomaiset voivat kriittisen infrastruktuurin, kauppamerenkulun, arvokuljetusten ja arkaluonteisten kohteiden turvallisuuden suojelemiseksi sekä kansalliseen puolustukseen, koulutukseen, kulttuuriin, tutkimukseen ja historiaan liittyvissä tarkoituksissa ja rajoittamatta 1 kohdan soveltamista myöntää poikkeuksellisesti ja asianmukaisesti perustellulla tavalla yksittäistapauksissa lupia A luokkaan kuuluville ampuma-aseille, olennaisille osille ja ampumatarvikkeille, jos yleinen turvallisuus ja yleinen järjestys eivät vaarannu.
Lakiesityksen muut epäkohdat ja harrastajan asemaa tai oikeusturvaa heikentävät kiristykset:
- Lipaskapasiteetin rajoitukset, joka olisi mahdollista välttää reserviläispoikkeuksen laajemmalla tulkinnalla. (Itsestään selvyys, mutta direktiivi vaatii)
- Starttiaseet ovat hyvin pitkälti aseita tästä eteenpäin. Kannattaa harkita todella tarkasti kannattaako tämmöinen enää omistaa. Suurin osa vanhoista startti-pistooleista mahtunee kaasu-aseen määritelmään ja näin ollen kansalaisesta voi tulla rikollinen tietämättään tai kansalainen joutuu luovuttamaan korvauksetta omaisuuttaan viranomaisille. (Ei täytä Grand-fathering määritelmää)
- Normaalikapasiteettiset lippaat ovat luvanvaraisia aseen osia, paitsi jos henkilöllä on lupa kyseisen aseen hallussapitoon. Lippaan luvaton hallussapito johtaa aselupien peruuttamiseen.
- Reserviläiskiväärit ja urheilukarbiinit ovat edelleen luvallisia B-kategorian aseita, paitsi jos niissä käyttää normaalikokoisia lippaita, jolloin ne ovat ERVA-lupia, joita voidaan myöntää vain tietyin perustein. Aseen kategoria siis muuttuu sen mukaan minkä kokoinen lipas on aseessa kiinni. AR-15 ja 30 patruunan lipas on ERVA ja AR-15 ja 10 patruunan lipas on lähes harmiton. Tämä on omiaan aiheuttamaan sekaannusta ja ikäviä tilanteita harrastajille.
- Aseen saa tulevaisuudessa lainata ilman ilmoittamista jos laina kestää alle 10 päivää, mutta pidempi laina pitää ilmoittaa poliisille.
- Jos käyttäydyt tai käyttäydyit epäasiallisesti palveluksessa, voi PV ilmoittaa että olet soveltumaton pitämään aseita hallussasi. Eli sormi pois liipasimelta ja muistetaan LASER-sääntö!
- Dekoaktivoitu ase on edelleen ampuma-ase, joka tulee ilmoittaa poliisille.
- Alle 600/300 muumit: vain keräilijöille tai työperusteella!
- Pistooli yli 20 patruunan lippailla on saatavissa harrastajalle vain ja ainoastaan urheiluperusteella?
- Säilyttäminen - pitääkö aseen osat, kuten esimerkiksi lippaat säilyttää tästä eteenpäin lukitussa tilassa?
- Direktiivi kuitenkin edellyttää, että jos jokin luvan edellytyksistä ei täyty, jäsenvaltioiden on peruutettava kyseinen lupa. Aiemmin peruuttaminen oli harkinnanvaraista.
- Lakiehdotuksen mukaan normaalikapasiteettisilla lippailla varustettujen puoliautomaattiaseiden luvat myöntää Poliisihallitus. Hinta ja käsittelyaika.
- Urheilu- ja metsästyskäytössä sekä reserviläistoiminnassa yleisesti käytetyt aseen ja lippaan yhdistelmät muuttuvat erityisen vaarallisiksi ja lupamaksut kallistuvat huomattavasti ja byrokratia lisääntyy kohtuuttomasti.
- Ampuma-aseluvat peruutetaan mikäli ase on anastettu luvanhaltijalta. Tämä on kohtuuton seuraus rikoksen uhrille.
- Reserviläiskivääriin saa luvan reserviläisperusteella jos tämä esittää MPK:n laatiman todistuksen siitä, että hän on osallistunut sotilaallisia valmiuksia palvelevaan ampumakoulutukseen ampuma-asetyypillä, johon lupaa haetaan aktiivisesti vähintään 2 vuoden ajan (=ampunut 2 vuotta aseella, jota hänellä ei ole), suorittanut hyväksytysti ampumakokeen, ja hän on suorittanut varusmiespalveluksen ja hänellä on sodan ajan sijoitus ja puolustusvoimat katsoo, ja jolla Puolustusvoimat katsoo olevan poikkeuksellisesti ja yksittäistapauksessa tarve kyseiseen ampuma-aseeseen ja aseen osaan reservin ampumataidon ylläpitämiseksi.
- Tarpeettomia kiristyksiä, joita direktiivi ei vaadi – lakiin lisätty lause voidaan tulkita siten, että ERVA-patruunat sallitaan vain keräilijöille, mikä taas tarpeettomasti lisää kimmokeriskiä metallimaaleihin ammuttaessa ja näin tekee ampumaurheilusta aiempaa turvattomampaa: ”Lupa patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten hankkimiseen, keräilyyn ja säilyttämiseen voidaan antaa vain asekeräilijän hyväksynnän saaneelle, jonka säilytystilat poliisi on hyväksynyt.”
- Kiväärin ja ison lippaan yhdistelmiä voidaan myöntää vain 20-vuotiaille. Direktiivi vaatii 18 vuoden iän.
- Entiset sarjatuliaseista (hyväksytysti ja pysyvästi) puoliautomaatiksi muunnetut ampuma-aseet muuttuvat muuttuvat erityisen vaarallisiksi ja lupamaksut kallistuvat huomattavasti ja byrokratia lisääntyy kohtuuttomasti.
- Aseen määritelmä on muuttunut väljemmäksi ja se antaa käytännössä viranomaisille mahdollisuuden tulkita ihan mikä tahansa esine metalliputkea myöten ampuma-aseeksi tarvittaessa.
- Normaalikokoiset lippaat tulkitaan ampuma-aseen osaksi (yli 10 patruunaa pitkässä aseessa/ yli 20 patruunaa lyhyessä aseessa). Näitä on Suomessa liikkeellä miljoonia, ja potentiaalisesti muutos tekee suuresta määrästä kansalaisia tietämättään rikollisia siirtymäajan päättyessä.
- Patruunoiden jälleenlataaminen kaliiperiin, johon sinulla ei ole lupaa on kielletty. Laina-aseeseen et saa ladata enää patruunoita.
- Asekäsittelylupa on sidottu työnantajaan, joten se haittaa työpaikan vaihtoa alalla ja tuo tarpeetonta lisäbyrokratiaa.
- Silhuettiammunnassa käytetyn vapaapistoolin piippu voi olla 381 mm ja pistoolin pituus 635 mm, mitä näille aseille tapahtuu?
- Sarjatuliaseen osien katsotaan tekevän aseesta sarjatuliaseen. Ampui se sarjaa tai ei.
- Lyhyen aseen määritelmä ”lyhyt itselataava kertatuliase, joka on kahdella kädellä olkapäätä vasten tuettavaksi taikka muutoin kahden käden otteella ammuttavaksi suunniteltu ja valmistettu ampuma-ase” tulisi määritellä tarkemmin tai siihen kategoriaan osuvat esimerkiksi IPSC-käytössä pistoolit.
- Deaktivoidut aseet on ilmoitettava poliisille.
Touko.Aalto@eduskunta.fi
Anders.Adlercreutz@eduskunta.fi
Olavi.Ala-Nissila@eduskunta.fi
Outi.Alanko-Kahiluoto@eduskunta.fi
Mikko.Alatalo@eduskunta.fi
Li.Andersson@eduskunta.fi
Sirkka-Liisa.Anttila@eduskunta.fi
Paavo.Arhinmaki@eduskunta.fi
Anne.Berner@eduskunta.fi
Eva.Biaudet@eduskunta.fi
Thomas.Blomqvist@eduskunta.fi
Juho.Eerola@eduskunta.fi
Markku.Eestila@eduskunta.fi
Simon.Elo@eduskunta.fi
Ritva.Elomaa@eduskunta.fi
Eeva-Johanna.Eloranta@eduskunta.fi
Tiina.Elovaara@eduskunta.fi
Sari.Essayah@eduskunta.fi
Maarit.Feldt-Ranta@eduskunta.fi
Tarja.Filatov@eduskunta.fi
Sanni.Grahn-Laasonen@eduskunta.fi
Jukka.Gustafsson@eduskunta.fi
Maria.Guzenina@eduskunta.fi
Tuula.Haatainen@eduskunta.fi
Pekka.Haavisto@eduskunta.fi
Pertti.Hakanen@eduskunta.fi
Teuvo.Hakkarainen@eduskunta.fi
Hanna.Halmeenpaa@eduskunta.fi
Timo.Harakka@eduskunta.fi
Harry.Harkimo@eduskunta.fi
Satu.Hassi@eduskunta.fi
Lasse.Hautala@eduskunta.fi
Hannakaisa.Heikkinen@eduskunta.fi
Timo.Heinonen@eduskunta.fi
Eero.Heinaluoma@eduskunta.fi
Anna-Maja.Henriksson@eduskunta.fi
Reijo.Hongisto@eduskunta.fi
Petri.Honkonen@eduskunta.fi
Hannu.Hoskonen@eduskunta.fi
Laura.Huhtasaari@eduskunta.fi
Susanna.Huovinen@eduskunta.fi
Antti.Hakkanen@eduskunta.fi
Katja.Hanninen@eduskunta.fi
Lauri.Ihalainen@eduskunta.fi
Olli.Immonen@eduskunta.fi
Ari.Jalonen@eduskunta.fi
Marisanna.Jarva@eduskunta.fi
Harri.Jaskari@eduskunta.fi
Kalle.Jokinen@eduskunta.fi
Kauko.Juhantalo@eduskunta.fi
Arja.Juvonen@eduskunta.fi
Heli.Jarvinen@eduskunta.fi
Antti.Kaikkonen@eduskunta.fi
Timo.Kalli@eduskunta.fi
Anne.Kalmari@eduskunta.fi
Ilkka.Kanerva@eduskunta.fi
Toimi.Kankaanniemi@eduskunta.fi
Ilkka.Kantola@eduskunta.fi
Mika.Kari@eduskunta.fi
Emma.Kari@eduskunta.fi
Johanna.Karimaki@eduskunta.fi
Jyrki.Kasvi@eduskunta.fi
Pia.Kauma@eduskunta.fi
Niilo.Keranen@eduskunta.fi
Anneli.Kiljunen@eduskunta.fi
Pauli.Kiuru@eduskunta.fi
Krista.Kiuru@eduskunta.fi
Kimmo.Kivela@eduskunta.fi
Esko.Kiviranta@eduskunta.fi
Anna.Kontula@eduskunta.fi
Jukka.Kopra@eduskunta.fi
Timo.V.Korhonen@eduskunta.fi
Susanna.Koski@eduskunta.fi
Hanna.Kosonen@eduskunta.fi
Kari.Kulmala@eduskunta.fi
Katri.Kulmuni@eduskunta.fi
Antti.Kurvinen@eduskunta.fi
Suna.Kymalainen@eduskunta.fi
Mikko.Karna@eduskunta.fi
Seppo.Kaariainen@eduskunta.fi
Mia.Laiho@eduskunta.fi
Jaana.Laitinen-Pesola@eduskunta.fi
Annika.Lapintie@eduskunta.fi
Antero.Laukkanen@eduskunta.fi
Eero.Lehti@eduskunta.fi
Rami.Lehto@eduskunta.fi
Elina.Lepomaki@eduskunta.fi
Jari.Leppa@eduskunta.fi
Jari.Lindstrom@eduskunta.fi
Antti.Lindtman@eduskunta.fi
Mika.Lintila@eduskunta.fi
Maria.Lohela@eduskunta.fi
Markus.Lohi@eduskunta.fi
Anne.Louhelainen@eduskunta.fi
Mats.Lofstrom@eduskunta.fi
Eeva-Maria.Maijala@eduskunta.fi
Sanna.Marin@eduskunta.fi
Pirkko.Mattila@eduskunta.fi
Leena.Meri@eduskunta.fi
Krista.Mikkonen@eduskunta.fi
Silvia.Modig@eduskunta.fi
Sari.Multala@eduskunta.fi
Markus.Mustajarvi@eduskunta.fi
Kai.Mykkanen@eduskunta.fi
Riitta.Myller@eduskunta.fi
Jari.Myllykoski@eduskunta.fi
Jani.Makela@eduskunta.fi
Lea.Makipaa@eduskunta.fi
Merja.Makisalo-Ropponen@eduskunta.fi
Martti.Molsa@eduskunta.fi
Mika.Niikko@eduskunta.fi
Jussi.Niinisto@eduskunta.fi
Ville.Niinisto@eduskunta.fi
Ilmari.Nurminen@eduskunta.fi
Mikaela.Nylander@eduskunta.fi
Mats.Nylund@eduskunta.fi
Pentti.Oinonen@eduskunta.fi
Johanna.Ojala-Niemela.@eduskunta.fi
Petteri.Orpo@eduskunta.fi
Sirpa.Paatero.@eduskunta.fi
Tom.Packalen@eduskunta.fi
Markku.Pakkanen@eduskunta.fi
Aila.Paloniemi@eduskunta.fi
Olli-Poika.Parviainen.@eduskunta.fi
Ulla.Parviainen@eduskunta.fi
Mauri.Pekkarinen@eduskunta.fi
Aino-Kaisa.Pekonen@eduskunta.fi
Jaana.Pelkonen@eduskunta.fi
Arto.Pirttilahti@eduskunta.fi
Pekka.Puska@eduskunta.fi
Tuomo.Puumala@eduskunta.fi
Juha.Pylvas@eduskunta.fi
Sari.Raassina@eduskunta.fi
Mika.Raatikainen@eduskunta.fi
Antti.Rantakangas@eduskunta.fi
Veronica.Rehn-Kivi@eduskunta.fi
Juha.Rehula@eduskunta.fi
Eero.Reijonen@eduskunta.fi
Antti.Rinne@eduskunta.fi
Paula.Risikko@eduskunta.fi
Jari.Ronkainen@eduskunta.fi
Markku.Rossi@eduskunta.fi
Veera.Ruoho@eduskunta.fi
Wille.Rydman@eduskunta.fi
Joona.Rasanen.@eduskunta.fi
Paivi.Rasanen@eduskunta.fi
Vesa-Matti.Saarakkala@eduskunta.fi
Annika.Saarikko@eduskunta.fi
Pertti.Salolainen@eduskunta.fi
Kristiina.Salonen.@eduskunta.fi
Hanna.Sarkkinen@eduskunta.fi
Sari.Sarkomaa@eduskunta.fi
Arto.Satonen@eduskunta.fi
Sami.Savio@eduskunta.fi
Mikko.Savola@eduskunta.fi
Matti.Semi@eduskunta.fi
Juha.Sipila@eduskunta.fi
Saara-Sofia.Sirén@eduskunta.fi
Ville.Skinnari@eduskunta.fi
Timo.Soini@eduskunta.fi
Joakim.Strand@eduskunta.fi
Eero.Suutari@eduskunta.fi
Satu.Taavitsainen@eduskunta.fi
Katja.Taimela@eduskunta.fi
Martti.Talja@eduskunta.fi
Mari-Leena.Talvitie@eduskunta.fi
Sari.Tanus@eduskunta.fi
Ville.Tavio@eduskunta.fi
Sampo.Terho@eduskunta.fi
Kimmo.Tiilikainen@eduskunta.fi
Lenita.Toivakka@eduskunta.fi
Jani.Toivola@eduskunta.fi
Maria.Tolppanen@eduskunta.fi
Kari.Tolvanen@eduskunta.fi
Ari.Torniainen@eduskunta.fi
Pilvi.Torsti@eduskunta.fi
Matti.Torvinen@eduskunta.fi
Erkki.Tuomioja@eduskunta.fi
Tytti.Tuppurainen@eduskunta.fi
Kaj.Turunen@eduskunta.fi
Tapani.Tolli@eduskunta.fi
Kari.Uotila@eduskunta.fi
Jutta.Urpilainen@eduskunta.fi
Raija.Vahasalo@eduskunta.fi
Harry.Wallin@eduskunta.fi
Stefan.Wallin@eduskunta.fi
Sinuhe.Wallinheimo@eduskunta.fi
Matti.Vanhanen@eduskunta.fi
Antero.Vartia@eduskunta.fi
Juhana.Vartiainen@eduskunta.fi
Mirja.Vehkapera@eduskunta.fi
Anu.Vehvilainen@eduskunta.fi
Pia.Viitanen@eduskunta.fi
Sofia.Vikman@eduskunta.fi
Eerikki.Viljanen@eduskunta.fi
Anne-Mari.Virolainen@eduskunta.fi
Ville.Vahamaki@eduskunta.fi
Ozan.Yanar@eduskunta.fi
Ben.Zyskowicz@eduskunta.fi
Peter.ostman@eduskunta.fi
Teekkariampujat
TERES
8Balls
Suurmestari
Viestit: 1304
Liittynyt: 31.10.08 10:03
Ylös _________________ “Sometimes you're the windshield. Sometimes your the bug.” |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tvälläri Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 3423 Paikkakunta: Mikämikämaa
|
Lähetetty: 09.05.2018 11:18 Viestin aihe: |
|
|
mielestäni sähköposti"spämmi" kampanjan masinoiminen ei ole todellakaan ammattimaista, ja voi aiheuttaa jopa vahinkoa asialle. Kansanedustajathan eivät pitäneet liberaalien vastaavaa toimintaa pakolaisten pakkopalautusasiassa, ollenkaan asiallisena.
Itse näkisin, että ennemminkin tulis pommittaa niitä omia etujäsrjestöjä ja niihin olla yhteydessä ja vaatia selontekoja siitä mitä he tekee keneen kontaktoivat ja mitä oikeasti meinaavat lausua ja miten tässä asiassa. _________________ "Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peurariitti Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Mar 2014 Viestejä: 244
|
Lähetetty: 09.05.2018 12:29 Viestin aihe: |
|
|
Tvälläri kirjoitti: | mielestäni sähköposti"spämmi" kampanjan masinoiminen ei ole todellakaan ammattimaista, ja voi aiheuttaa jopa vahinkoa asialle. Kansanedustajathan eivät pitäneet liberaalien vastaavaa toimintaa pakolaisten pakkopalautusasiassa, ollenkaan asiallisena.
Itse näkisin, että ennemminkin tulis pommittaa niitä omia etujäsrjestöjä ja niihin olla yhteydessä ja vaatia selontekoja siitä mitä he tekee keneen kontaktoivat ja mitä oikeasti meinaavat lausua ja miten tässä asiassa. |
Tässä ei ole tarkoituksena pistää samaa viestiä kaikille kansanedustajille tarkoituksena tukkia heidän sähköpostinsa, vaan tässä yritetään saada huomiota lakiesityksessä oleville epäkohdille ja luoda painetta niiden korjaamiseen. Eli tässä teillä on edes jonkinlainen tilaisuus vaikuttaa asiaan. Jos kirjoitatte niin pitäkää teksti asialinjalla ja koittakaa perustella miksi esitystä pitää muuttaa. Kirjoittakaa jokaiselle edustajalle oma viesti, älkää kopioiko samaa viestiä kaikille. Ja jos ei jaksa kirjottaa kuin muutaman viestin, niin ne kannattaa kohdistaa esimerkiksi ministereille tai niille hallituspuolueiden edustajille joita ehkä voisitte äänestää.
Tvälläri on oikeassa siinä että etujärjestöihin kannattaa olla yhteydessä asian tiimoilta. _________________ “Sometimes you're the windshield. Sometimes your the bug.” |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2005 Viestejä: 13249
|
Lähetetty: 09.05.2018 15:12 Viestin aihe: |
|
|
Valitset haluamasi edustajat ja kerrot heille sinua eniten mietittytävät lainkohdat ja pyydät heitä huomioimaan tämän kun lakia säädetään.
Tietenkin jos ei kykene mieltänsä malttamaan niin ei kannata viestiä kansanedustajille mitään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tvälläri Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 3423 Paikkakunta: Mikämikämaa
|
Lähetetty: 09.05.2018 15:47 Viestin aihe: |
|
|
Perussuomalaisilta tuli ainakin juuri ulos hyvin selkeä kielteinen kannanotto suurimpaan osaan aselakiesityksen kohdista, jotka ovat korventaneet tunteita. Harvinaisen suoraselkäistä toimintaa siltä suunnalta.
" Olemme johdonmukaisesti vastustaneet sellaista lainsäädäntöä, jolla vaikeutetaan urheiluampujien, reserviläisten, asekeräilijöiden, metsästäjien ja asealan elinkeinonharjoittajien elämää. Valitettavasti olemme saaneet tälle työlle niukasti tukea muilta puolueilta, puheenjohtaja Jussi Halla-aho toteaa."
https://www.suomenuutiset.fi/perussuomalaisilta-kovaa-kritiikkia-aselain-muutosehdotuksiin-terrorismia-torjuta-laillisten-aseiden-omistajien-asemaa-hankaloittamalla/ _________________ "Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15902
|
Lähetetty: 09.05.2018 16:06 Viestin aihe: |
|
|
Tuohan sanottiin olevan hankkeen tavoite jopa virkamiestasolla kun tuohon alettiin, yllättävästi vaan löytyy kaikkea muutakin parannettavaa kun päästään luvan kanssa sörkkimään aselakia.
Tietysti sama on EU-tasolla. Komissaari Malmström aikanaan otti kiristykset puheeksi, silloin ei ottanut juuri tuulta alle, terroristi-iskujen jälkeen ideat pullahti taas esille ja nyt se on vihdoin meidän sylissä. Nythän Cecilia tunnetaan paremmin kauppapolitiikkakomissaarina. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Takkutikka Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Lok 2017 Viestejä: 1243
|
Lähetetty: 09.05.2018 17:06 Viestin aihe: |
|
|
Voi olla, että .458 socomin suosio räjähtää käsiin arskoissa: voi käyttää standardi lipasta ja normi 30 patruunan lipas vetää 10kpl .458 socom patruunaa.. Mitenköhän laki suhtautuu esim rajoitettuihin lippaisiin? Lipas muokattu laillisen kokoiseksi esim. Täydestä lippaasta. Asesepille ja myyjille työllistävä vaikutus tehdä laillisia lippaita myyntiin? Huoltoa varten purettu lipas muodostaa laittoman tilan(osat irti ml. Rajoitin)? Tarvitseeko lippaan muokkaamiseen hakea luvan, vai pitääkö käyttää aseseppää? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9505
|
Lähetetty: 09.05.2018 19:29 Viestin aihe: |
|
|
Takkutikka kirjoitti: | Voi olla, että .458 socomin suosio räjähtää käsiin arskoissa: voi käyttää standardi lipasta ja normi 30 patruunan lipas vetää 10kpl .458 socom patruunaa.. Mitenköhän laki suhtautuu esim rajoitettuihin lippaisiin? Lipas muokattu laillisen kokoiseksi esim. Täydestä lippaasta. Asesepille ja myyjille työllistävä vaikutus tehdä laillisia lippaita myyntiin? Huoltoa varten purettu lipas muodostaa laittoman tilan(osat irti ml. Rajoitin)? Tarvitseeko lippaan muokkaamiseen hakea luvan, vai pitääkö käyttää aseseppää? |
Lillukanvarsia. _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 09.05.2018 20:00 Viestin aihe: |
|
|
Onko se pitkän lippaan määritelmä jo päätetty? Millimetrejä vai patruunakapasiteetti? Vanhassa tokarevissa 10 kutin sarvi... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15902
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2005 Viestejä: 13249
|
Lähetetty: 10.05.2018 07:28 Viestin aihe: |
|
|
Takkutikka kirjoitti: | Voi olla, että .458 socomin suosio räjähtää käsiin arskoissa: voi käyttää standardi lipasta ja normi 30 patruunan lipas vetää 10kpl .458 socom patruunaa.. Mitenköhän laki suhtautuu esim rajoitettuihin lippaisiin? Lipas muokattu laillisen kokoiseksi esim. Täydestä lippaasta. Asesepille ja myyjille työllistävä vaikutus tehdä laillisia lippaita myyntiin? Huoltoa varten purettu lipas muodostaa laittoman tilan(osat irti ml. Rajoitin)? Tarvitseeko lippaan muokkaamiseen hakea luvan, vai pitääkö käyttää aseseppää? |
Voi myös olla että Socom 458 de-facto kielletään koska sen lippaisiin mahtuu helposti yli 10 ptr kal 223. Ja jos ei ole lupaa itselataavaan Erva-kivääriin kal 223 niin lipas on laiton ja kaikkien haltijan itselataavien aseiden luvat tulee peruuttaa. Lisäksi luultavasti muutkin aseluvat perutaan koska ERVA-aseen osan luvaton hallussapito on jatkossa aselairikos. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2005 Viestejä: 13249
|
Lähetetty: 10.05.2018 07:31 Viestin aihe: |
|
|
Lonely Rider kirjoitti: | Onko se pitkän lippaan määritelmä jo päätetty? Millimetrejä vai patruunakapasiteetti? Vanhassa tokarevissa 10 kutin sarvi... |
Jos itselataavan kiväärin lipas vetää yli 10ptr niin se on jatkossa Erva-aseen lipas.
Mutta ei hätää: Kaikki vanhat tt3-luvat jäävät voimaan sellaisenaan ja niillä luvilla saa hallussapitää ja ostaa uusiakin +10ptr lippaita siihen luvalliseen aseeseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ekohippi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Hel 2015 Viestejä: 3802
|
Lähetetty: 10.05.2018 12:19 Viestin aihe: |
|
|
Solifer kirjoitti: | Mutta ei hätää: Kaikki vanhat tt3-luvat jäävät voimaan sellaisenaan ja niillä luvilla saa hallussapitää ja ostaa uusiakin +10ptr lippaita siihen luvalliseen aseeseen. |
Näen minä tuossakin sellaista pientä hätää, että lajiin uutena tulevien nuorten ampujien määrä tuskin ylettömäksi tursuaa... Eli "ei koske mua"-kortti ei lajia pitkälle kanna. Olen näkevinäni tässä sellaisen hitaasti kiirehtimisen kaavan hobloilla, että tekevät joka välissä tiukennuksen, tietäen että kohta nuokin jäärät ovat montussa ja pääsevät kohti uljasta aseetonta tulevaisuutta _________________ "Älä valita verojen korkeutta vaan iloitse siitä, että ne ovat nyt alhaisemmat kuin koskaan vastaisuudessa" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15902
|
Lähetetty: 10.05.2018 13:02 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän jo vähän kokeneempien harrastajien pitää tuntea vastuunsa toiminnallisten lajien tulevaisuudesta, ja käydä tavallaan vastaiskuun moista järjettömyyttä vastaan. Kun lyhyiden kahden vuoden harrastuneisuuspakko tuli puhuttiin että se tappaa pistoolilajit. Meidän seurassa otettiin jäsenhankinta ja uusien practicalampujien koulutus kärkihankkeiksi, ja tulijoita on riittänyt. Tämän kevään peruskurssi on käynnissä, osallistujia on ennätykselliset 26 kpl. Vaatii yhdeltä jos toiseltakin muutaman ratakäynnin että kaikki nuo ovat turvallisia ampujia, mutta saapahan sitä itsekin ampua samalla kun menee kouluttamaan. Lainapyssyjä on löytynyt jos on tarvetta.
Jos ja kun nämä lipasrajoitukset tulevat voimaan niin uskoisin samantapaisen toiminnan leviävän myös kivääripuolelle. Kiväärissä on kuitenkin hyvä (jos tässä jotain voi sanoa hyväksi)) että B-luokitellun kiväärin saa ilmeisesti samoilla perusteilla kun nytkin, voi ostaa ja rakentaa millaisen kisaraaserin haluaa. Pari vuotta saa käyttää vain 10 paukun lippaita mutta uskoisin että SRA-kisoissa löytyy parasta A-ryhmää olevia kisapyssyjä käytettäväksi, jos haluaa. Ainakin takavuosina oli SRA:ssa haulikossa samantapainen tilanne, kengännauhabudjetilla lajissa toimivat lainailivat haulikkoja kisoissa ja harjoituksissa. En ole kuullut että kenelläkään olisi haulikko-osuus jäänyt ampumatta siksi ettei olisi saanut pyssyä käyttöön.
Yhdistymisen vapaudesta on oltu huolestuneita, itse alusta asti jossain seurassa ja/tai kerhossa toimineena tuota jaksan ihmetellä. Esim. meidän practicalseurassa löytyy vertaistukea, järjettömän paljon ratavuoroja, jopa omia practicalvuoroja kivääri- ja haulikkoradoille, kalustoa harrastuneisuuden täyttämiseen ja erittäin korkeatasoista ohjausta. Yksinäänkin saa nykertää ja kiukutella mutta aina ei ole järkevää tehdä asioita vaikeimman kautta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|