Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 19.11.2017 22:54 Viestin aihe: |
|
|
https://www.youtube.com/watch?v=W3ybKqK2G18
Tossa videolla ainakin kohdalla 0.54, 0.56 ja 0.59 kuuluu hyvin saman moista pätkimistä mitä tämä pitää joskus kylmänä.
https://www.youtube.com/watch?v=mE6Fx_t0kFY
Ja tuolla videolla oleva porisee samalla lailla ja käynti tasoittuu kohdalla 0.15, mutta hieman alemmilla kierroksilla kuin mulla kylmä kone. Lämpimänä aiemmin, jos porisee ollenkaan.
Nämähän voi tosiaan olla aivan tyypillisiä ominaisuuksia, mutta silti kiinnostaisi voisiko noillekn ominaisuuksille olla selitys tai jopa jotain tehtävissä. Tuota köhimistä ainakin tuntuu olevan kylmillä muillakin joilla joku 521 evinrude. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 20.11.2017 07:15 Viestin aihe: |
|
|
Normi ääniä noi on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 20.11.2017 22:54 Viestin aihe: |
|
|
Noinhan ne käy, niin tämäkin pl tuo 35:en video,,, ei tää tietenkään noin railakkaan kierrä. Joskus kylmällä vaan porisee, ja joskus yskii. Tuossa vekev:n postaamassa säätövideossa on erilainen kaasari. Tuolla kohtaa ei ole kuin tulppa tässä kaasarissa.
Tutkailin näitä kaasareita, ja huomasin että jossain oli jopa 1981 35hv mallin kaasari, joka oli aivan saman näköinen kuin tämä. Ja tossa yhdessä linkissä oli -94 mallin kaasari joka osin muovinen. Kuitenkin tässäkin pitäisi vissiin boats.netin räjäytyskuvien mukaan olla tuo muovinen kaasari, ja kaksvitosen kaasari taas olisi samanlainen kuin tässä mulla nyt on. Mikähän versio tämä kone lienee,,, viimeisiä vanhoista osista vielä kasattu ennen mutosta. Vm-90 kakskympissä on vielä tälläinen kaasari boats.netin mukaan. Tästä voisi päätellä että tätä ehkä sittenkin voisi virittää ilman uutta kaasaria. Tämähän varmistuisi mittaamalla imukannen läpimitta, ja kaasarin kurkun mitta. Noissa 25 ja 35 kaasareissa on sama numero, mutta nuo kaksi kirjainta alussa on eri kaikissa kolmessa. Tämä taas voisi kieliä ettei kaasari ole aivan sama, ja luulisi eron olevan juuri suuttimessa. Tästä on liikkeellä erilaista tietoa. Toisten mukaan suutin on sama, vain imukannen reikä on eri, toisten mukaan myös suuttimet on eri. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
anttijaa Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Elo 2006 Viestejä: 252
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 21.11.2017 08:22 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Noinhan ne käy, niin tämäkin pl tuo 35:en video,,, ei tää tietenkään noin railakkaan kierrä. Joskus kylmällä vaan porisee, ja joskus yskii. Tuossa vekev:n postaamassa säätövideossa on erilainen kaasari. Tuolla kohtaa ei ole kuin tulppa tässä kaasarissa.
Tutkailin näitä kaasareita, ja huomasin että jossain oli jopa 1981 35hv mallin kaasari, joka oli aivan saman näköinen kuin tämä. Ja tossa yhdessä linkissä oli -94 mallin kaasari joka osin muovinen. Kuitenkin tässäkin pitäisi vissiin boats.netin räjäytyskuvien mukaan olla tuo muovinen kaasari, ja kaksvitosen kaasari taas olisi samanlainen kuin tässä mulla nyt on. Mikähän versio tämä kone lienee,,, viimeisiä vanhoista osista vielä kasattu ennen mutosta. Vm-90 kakskympissä on vielä tälläinen kaasari boats.netin mukaan. Tästä voisi päätellä että tätä ehkä sittenkin voisi virittää ilman uutta kaasaria. Tämähän varmistuisi mittaamalla imukannen läpimitta, ja kaasarin kurkun mitta. Noissa 25 ja 35 kaasareissa on sama numero, mutta nuo kaksi kirjainta alussa on eri kaikissa kolmessa. Tämä taas voisi kieliä ettei kaasari ole aivan sama, ja luulisi eron olevan juuri suuttimessa. Tästä on liikkeellä erilaista tietoa. Toisten mukaan suutin on sama, vain imukannen reikä on eri, toisten
mukaan myös suuttimet on eri. |
iboats.comin forumilta löytyy sitten kyllä viisautta riittämiin, mutta muistelen lukeneeni että noissa Belgian koneissa on saatettu käyttää vähän vaihtelevia osia. 1981 35hv:ssa pitäisi olla vastaava kaasutin kuin videolla, jos sulla on vm. 90 20hv koneen kasaari niin säätöruuvi näytti olevan kaasuttimen takaosassa paapuurin puolella vinoittain, ei siitä voi erehtyä kunhan suurinpiirtein tietää miltä sen pitäisi näyttää. Mutta mallikoodin BE20SEETS perusteella:
BE = Belgium Derated - Electric Start
20 = 20hv
SE = Sail - Electric Start, Non-Tilt
[-] = 15", lyhyt riki
ET = 1993
[S = Model run suffix]
Tuo olisi lähtökohta, esim. mallikin on saattanut vaikuttaa kaasuttimen malliin. Ja jottei olisi yhtään helpompaa niin aikojen kuluessa näitä koneilta on muutettu kauko- ja kahvaohjauksen välillä, kuin myös käsi- ja sähköstartin ja kaasutinkin on saattanut vaihtua.
Näyttääkö tuossa osat tutuilta:
http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1993/E20EETS/parts.html |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 21.11.2017 10:26 Viestin aihe: |
|
|
vekev kirjoitti: | Liki, kyl se ruuvi on styyrpuurin puolella. |
No niin unohdinpa katsoa "oikeaan suuntaan". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 21.11.2017 22:25 Viestin aihe: |
|
|
Niin tuon vekev:n linkin kaasarin räjäytyskuva on siitä kaasarista mikä tässä pitäs olla, mutta kun se on tämmäinenhttp://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1990/E20EESB/CARBURETOR/parts.html
En tiedä onko kaasari jossain vaiheessa vaihdettu. Voi olla että joku on jo ajatellut tätä virittää ennenkin. Tiedä häntä. Tai sitten vaan osat on näissä mitä sattuun.
Jos nyt tosta mallimerkinnän tulkkauksesta saivarrellaan, niin se BE20SEETS eka BE=Belgium Evinrude.
Ja räjäytyskuvien ja osanumeroiden perusteella missään muussa ei ole eroa kuin kaasarissa, eli pakopuolella ei löydy mitään kuristusta. Toisaalta myös imukannen osanumerolla sama kansi sopii 1986-2005 mallin evinrude-jonhssoneihin 20-35hv moneen moneen malliin, ja nimen omaan -93 mallissa kaikkiin 20-25-30-35hv malleihin. Tuollee tuntuu kuitenkin olleen monessa että tuo kannen aukko on pienempi kuin kurkku jolla tehot on kuristettu, mutta miksi sitten osanumero on kuitenkin sama. Tämän perusteella on aika hankala päätellä millä tehoerot on saatu aikaan, kun kaasutinkin vaikuttaa samalta kuin 25hv, tai vanhempien 35hv. Mutta taas toisaalta kun osanumeroiden perusteella pitäis olla ihan erilainen kaasutinkin, on hankala sanoa noidenkaan perusteella hirveesti... Pikkusen on hankalaa äkkiseltään. Tosin taitaa tällä 1500ha:n järvellä keretä ihan kakskymppiselläkin,,, mutta harmittashan se naapuria ku vene kulkis
Jos nyt ensin sais ton säädön tehtyä keväällä ja savutuksen sitäkautta vähenemään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 22.11.2017 07:32 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Niin tuon vekev:n linkin kaasarin räjäytyskuva on siitä kaasarista mikä tässä pitäs olla, mutta kun se on tämmäinenhttp://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1990/E20EESB/CARBURETOR/parts.html
En tiedä onko kaasari jossain vaiheessa vaihdettu. Voi olla että joku on jo ajatellut tätä virittää ennenkin. Tiedä häntä. Tai sitten vaan osat on näissä mitä sattuun.
Jos nyt tosta mallimerkinnän tulkkauksesta saivarrellaan, niin se BE20SEETS eka BE=Belgium Evinrude.
Ja räjäytyskuvien ja osanumeroiden perusteella missään muussa ei ole eroa kuin kaasarissa, eli pakopuolella ei löydy mitään kuristusta. Toisaalta myös imukannen osanumerolla sama kansi sopii 1986-2005 mallin evinrude-jonhssoneihin 20-35hv moneen moneen malliin, ja nimen omaan -93 mallissa kaikkiin 20-25-30-35hv malleihin. Tuollee tuntuu kuitenkin olleen monessa että tuo kannen aukko on pienempi kuin kurkku jolla tehot on kuristettu, mutta miksi sitten osanumero on kuitenkin sama. Tämän perusteella on aika hankala päätellä millä tehoerot on saatu aikaan, kun kaasutinkin vaikuttaa samalta kuin 25hv, tai vanhempien 35hv. Mutta taas toisaalta kun osanumeroiden perusteella pitäis olla ihan erilainen kaasutinkin, on hankala sanoa noidenkaan perusteella hirveesti... Pikkusen on hankalaa äkkiseltään. Tosin taitaa tällä 1500ha:n järvellä keretä ihan kakskymppiselläkin,,, mutta harmittashan se naapuria ku vene kulkis
Jos nyt ensin sais ton säädön tehtyä keväällä ja savutuksen sitäkautta vähenemään. |
Osa 14 on se ruuvi jota vartin lisäämällä tai hivenen vähemmän saat sen uistelun pelaamaan nätisti, jos se aivastelee.
Savuuminen vähenee öljyn vähentämisellä, muttei ikinä lopu ellet uskalla sinne 1% päästää, mut 1.5% voitelee alakerran laakerit varmemmin.
Osa 27 on se tiiviste jonka takana on laippa, jos se on vielä sillä ahtaalla reiällä, eli tiivistettä pienempi, on tuo kuristettu 20hp koneeksi, se reikä suurennetaan tiivisteen ja kaasarin kurkun kokoiseksi, silloin siittä tulee 30-35hp.
Ongelma voi sitten tulla että löytyykö alakertaan jyrkkä nousunen potkuri, meinaan sitten kone kiertää melkoisia kierroksia, yhteen vanhempaan koneeseen kaveri hitsasi alumiinista lisää lapaa kun ei potkuria löytynyt, oli melkoinen tasapainottaminen että sai ravistamisen pois.
Sitä ei koskaan kokeiltu että jos avaa sitä reikää vaan puolet, jolloin tulee jokunen kaakki lisää ja vanha potkuri vielä riittää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 22.11.2017 10:10 Viestin aihe: |
|
|
Eipä se pätkiminen/aivastelu kesällä ollut ongelma kun pienen pätkän kokeilin uistella. Nyt kylmemmillä keleillä se pöksähteli, mutten paljon pyöritelly tyhjää, ja se teki sitä tosiaan useemmin pintakaasulla. Se savuutus uistellessa oli noloa tyynellä, ja tyhjäkäynti tuntuu olevan niin alhaalla että ihmettelen ettei se sammu kumminkaan. Luulen että se käy rikkaalla, ja uskon että hieman seosta laihentamalla savutus vähenee ja tyhjäkäyntikierrokset nousee. Mittari vaan pitäs olla jolla saisi säädön 650-670rpm:n tienoille. Muistaakseni ohje oli jotain tuollaista. Pistin sähkörutkun viereen sitä varten, kun se vie kuitenkin ilman jarrua turhan kovaa tuo 2t kone. Ja onpa tuon sähkövispilän kanssa verkkojen heittokin järveen naurettavan helppoa yksin vaikka tuulisikin kohtalaisesti.
En kyllä uskalla ihan helpolla öljyä vähentää. Täyskaasulla ajoa on kumminkin sen verran, ja tuon korjaus manuaalin muistan kertoneen 2% seoksesta. Harmi ettei se enää aukea ni en pääse sitä tarkemmin lukemaan. Jos tolla uistelis vaan ni varmasti riittäis hyvinkin vähäinen öljyn määrä. Jos saan jostain ihan valmistajan tai maahantuojan ohjeen jossa öljyseos sanotaan, niin sitten ilman muuta sillä mennään.
Niin tuollahan se osa on:http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1993/E30EETA/INTAKE%20MANIFOLD/parts.html. Tässä vaan hämää paljon se että tuo sama osa samalla numerolla käy tosiaan eri tehoversioihin välillä -86-05. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 22.11.2017 11:00 Viestin aihe: |
|
|
Tuossa se laippa on oikeessa laidassa, tuo reikä voi olla pieempi ku kaasarin reikä, sen näkee ku ottaa kaasarin pois. kyl tuo nyky öljyllä menee 1.5% seoksella, kysy vaikka evinrude/jonsson myyjältä.
Tuo uistelu varmaan toimii lämpimän veden aikana, mut kylmällä se koppa pois ja sit säätää sitä niin että se kuullostaa tasaselta hurinalta, lämpimälle taas uusiksi.
Ei se savuuminen johdu ku öljyn määrästä ja tyhjäkäynnillä ku ajelee hetken niin aina rupee jossain kohtaa savuumaan, se on 2t härpäke joten kärsi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 22.11.2017 12:32 Viestin aihe: |
|
|
Joo oonhan minä jonkun sata tuntia 2t koneilla uistellu. Ihan kossina oli 15hv evinrude, ja jarruämpärin kanssa vähän vedeltiin. Sitten tuli vähän vanhempi 15A jamaha, ja sillä pystyi nipin napin uistelemaan ilman ämpäriä kun sääteli kaasaria juurikin uistellessa. Tästä vaan seurasi se että kun nuorena ei tätäkään vähää ymmärtänyt, oli viimein koneen käynnistäminen taidetta. Sitten yks kyläseppä teki perussäädön ja vaihdettiin tulpat, niin joka kevät ekalla tai toisella vetäsyllä käyntiin. Sillon sitä tuli vähän enemmän veneiltyä ku ei tarvinnu vielä naisissa juosta. Sit oli välillä 2pyttynen 4hv evinrude ja yksi 2hv jamaha on vieläkin millä olen viimevuodet uistellu, kunnes keväällä ostin tuon sähkörutkun. Eli kyllä mä kakstahin käryistä olen kärsinyt ennenkin. Tämä vaan aiheuttaa vähän ylimääräistä kärsimystä. Ja se savuaa välittömästi kun laskee tyhjäkäynnille, ei vaadi pitempää tyhjäkäyntiä. Kyllä mm tuo 2hv pikkisen svuuttaa uistellessa, mutta kun uistelun jälkeen nostaa kaasua, niin sitten se vasta savuaakin aikansa kunnes kertynyt öljy palaa pois.
Ja noinhan se kuuluu olevan tuon laipan reiän kanssa, mutta jos niissä tosiaan on erikokoisia reikiä, miksi siihen myydään samaa laippaa kaikkiin versioihin. Eli jos joutuu hankkimaan syystä tai toisesta uuden laipan, saakin kuristamattoman. Jos asiaa ei tiedä, voi tulla ylläri kun kone kiertääkin jo liikaa. Tai sitten osanumerot heittää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|