Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
tERÄsMIES Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tou 2007 Viestejä: 849
|
Lähetetty: 04.01.2017 12:21 Viestin aihe: |
|
|
CrB kirjoitti: | https://www.metsalehti.fi/artikkelit/sahatestissa-napsakat-nelikymppiset/
Tuolla suppeahko testi. |
Vaatii lukuaikaa. Mitenhän tuo tilhi 231 pärjäsi testissä? _________________ Nopeat syövät hitaat
eivät syö |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tERÄsMIES Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tou 2007 Viestejä: 849
|
Lähetetty: 04.01.2017 12:40 Viestin aihe: |
|
|
_________________ Nopeat syövät hitaat
eivät syö |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20527 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 04.01.2017 13:50 Viestin aihe: |
|
|
tERÄsMIES kirjoitti: | Nyt tuli echo 361 wes postissa. Pari tankkia päästelin. Oikein näppärä ka kevyt saha. Ryyppykytkin ja virtakatkaisin on melko rimpulan oloisia ja lienee ajan kysymys koska menevät rikki. Ilmanputsarin kotelon ja salvan sain jo rikki kaatumalla murrokossa. Kaikenkaikkiaan aika muovisen tuntuinen, saapa nähä kestääkö muoviosat pakkasessa. |
Ihan samaa katselin, kun käpistelin sahaa Motonetissa.
Toisaalta, Echo taitaa olla ainoa noista jonkinmoisista merkeistä, josta metallirunkoisen koneen sais alle 400 euroon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
CrB Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Lok 2005 Viestejä: 1891
|
Lähetetty: 04.01.2017 15:46 Viestin aihe: |
|
|
tERÄsMIES kirjoitti: | CrB kirjoitti: | https://www.metsalehti.fi/artikkelit/sahatestissa-napsakat-nelikymppiset/
Tuolla suppeahko testi. |
Vaatii lukuaikaa. Mitenhän tuo tilhi 231 pärjäsi testissä? |
Järjestys oli: Husoklyytti, Stilhi, Tolmar, Echo, Jönköping.
19cm pöllin kolmen leikon sahausajassa testin ulkopuolinen Stilhi ms200 jätti taakseen testatut. _________________ Liikettä niveliin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tERÄsMIES Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tou 2007 Viestejä: 849
|
Lähetetty: 04.01.2017 18:41 Viestin aihe: |
|
|
Ok. Tuo 231 löytyy ja on kyllä ihan nokko potkua tuommoseen polttopuu hommaan tai rankanipun sahuuseen. _________________ Nopeat syövät hitaat
eivät syö |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15904
|
Lähetetty: 05.01.2017 15:36 Viestin aihe: |
|
|
CrB kirjoitti: |
19cm pöllin kolmen leikon sahausajassa testin ulkopuolinen Stilhi ms200 jätti taakseen testatut. | Ja sittenkin pikkutilhi on hidas, näppärä mutta kun piti isoja puita alkaa sahaamaan ostin huskun. Se ei taas joka hommaan ole näppärä, ainakaan tällaiselle konttorityöläiselle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marvin Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 22 Maa 2006 Viestejä: 96
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
tERÄsMIES Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tou 2007 Viestejä: 849
|
Lähetetty: 06.01.2017 18:31 Viestin aihe: |
|
|
Marvin kirjoitti: | http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=72/1287
Tuon husku 440 teksteissä on linkki vertailuun, sieltä voi lukea vapaasti. |
Mitähän nuo valmistajan ilmoittamat maksimi kierrokset meinaa?
Kun teknisissä tiedoissa ilmoittavat maksimi kierroksiksi huskille 9000 ja testissä oli mitattu 12800 rpm. Eli onkohan testin mittauksessa ilmoitettu ketjunopeus? _________________ Nopeat syövät hitaat
eivät syö |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9139
|
Lähetetty: 06.01.2017 18:39 Viestin aihe: |
|
|
Niinkuin tuolla edellä kerroin, niin teho on kierrosluku kertaa vääntömomentti. Tuo 9000 on suurimman tehon kierrosluku ja 12600 on kierrosluku kuormittamattomana. Sillä maksimikerrosluvulla ei ole paljon merkitystä sahaa hankkiessa eikä sitä valmistajakaan yleensä ilmoita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tERÄsMIES Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tou 2007 Viestejä: 849
|
Lähetetty: 06.01.2017 23:24 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: | Niinkuin tuolla edellä kerroin, niin teho on kierrosluku kertaa vääntömomentti. Tuo 9000 on suurimman tehon kierrosluku ja 12600 on kierrosluku kuormittamattomana. Sillä maksimikerrosluvulla ei ole paljon merkitystä sahaa hankkiessa eikä sitä valmistajakaan yleensä ilmoita. |
Anteeksi maalaisuuteni mutta: Tarkoittaako tuo siis sitä että suurin teho sahalla saavutetaan kierrosluvulla 9000. Tällöinhän Maksimikierroksilla vääntö laskee kun kierrokset nousee?
Nimenomaan ketjunopeudella on merkitystä esimerkiksi karsittaessa ohuita oksia tms. Mitä suuremmat kiekat, sitä enemmän ketjunopeutta (jätetään nyt vetopyörä huomiotta).
Eli periaatteessa tehoa tarvitaan enemmän mitä paksumpaa puuta katkaistaan. Oksia katkottaessa vääntö saa olla pieni kunhan kierrosluku on mahd. suuri. _________________ Nopeat syövät hitaat
eivät syö |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9139
|
Lähetetty: 07.01.2017 13:46 Viestin aihe: |
|
|
Suurin vääntömomentti ja suurin teho sattuvat harvoin samalle kierrosluvulle. Uusissa dieseleissä mottorin ohjausmodulilla saadaan vääntömomenttikäyrästä laakea ja suurin tehokin saadaan usein samalla kierrosluvulla.
Normaalissa kaasuttimella varustetussa ottomoottorissa vääntömomentti nousee tasaisesti maksimarvoonsa ja romahtaa sen jälkeen nopeasti. Koska teho on kierrosuvun ja vääntömomentin tulo, niin teho voi vielä nousta kierroksien mukana, mutta kääntyy laskuun jossain vaiheessa ennen maksimikierroksia.
Tietysti terän nopeudella ja moottorin kierrosluvulla on merkitystä lyhyessä kuormituksessa, jolloin terän ja moottorin hitausmomentti pitää nopeutta lyhen hetken yllä. Kierrosluvun putoamiseen vaikuttaa myös paljon vääntömomenttikäyrän muoto ja samalla myös tehokäyrän muoto. Mutta mielestäni mukavampi on käyttää sahaa, jonka kierrokset eivät putoa kuin lehmän häntä heti kuormitettaessa.
Sahaan voisi lisätä kunnon vauhtipyörän, jolloin kierroskoneen terän nopeus säilyisi paremmin. Siitä olisi kuitenkin seurauksena painonlisäys ja hidas kiihtyvyys. Esimerkiksi F1 autoissa ei ole vauhtipyörää ollenkaan em. syistä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tERÄsMIES Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tou 2007 Viestejä: 849
|
Lähetetty: 07.01.2017 16:22 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: | Suurin vääntömomentti ja suurin teho sattuvat harvoin samalle kierrosluvulle. Uusissa dieseleissä mottorin ohjausmodulilla saadaan vääntömomenttikäyrästä laakea ja suurin tehokin saadaan usein samalla kierrosluvulla.
Normaalissa kaasuttimella varustetussa ottomoottorissa vääntömomentti nousee tasaisesti maksimarvoonsa ja romahtaa sen jälkeen nopeasti. Koska teho on kierrosuvun ja vääntömomentin tulo, niin teho voi vielä nousta kierroksien mukana, mutta kääntyy laskuun jossain vaiheessa ennen maksimikierroksia.
Tietysti terän nopeudella ja moottorin kierrosluvulla on merkitystä lyhyessä kuormituksessa, jolloin terän ja moottorin hitausmomentti pitää nopeutta lyhen hetken yllä. Kierrosluvun putoamiseen vaikuttaa myös paljon vääntömomenttikäyrän muoto ja samalla myös tehokäyrän muoto. Mutta mielestäni mukavampi on käyttää sahaa, jonka kierrokset eivät putoa kuin lehmän häntä heti kuormitettaessa.
Sahaan voisi lisätä kunnon vauhtipyörän, jolloin kierroskoneen terän nopeus säilyisi paremmin. Siitä olisi kuitenkin seurauksena painonlisäys ja hidas kiihtyvyys. Esimerkiksi F1 autoissa ei ole vauhtipyörää ollenkaan em. syistä. |
Just tuota tarkoitin. Tattis. _________________ Nopeat syövät hitaat
eivät syö |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Voitt0 Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Kes 2013 Viestejä: 1206 Paikkakunta: Keski-Suomi
|
Lähetetty: 07.01.2017 19:10 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: | . Esimerkiksi F1 autoissa ei ole vauhtipyörää ollenkaan em. syistä. |
No, F1:ssä ainakin oli vauhtipyörä, vai joko KERSistä on luovuttu?
Vois olla aika suoraviivaista sahaamista jos olis hyrrävoimia reilusti sahan pienesä paketissa eli kumpi määräis suunnan mies vai saha? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9139
|
Lähetetty: 07.01.2017 19:27 Viestin aihe: |
|
|
Voitt0 kirjoitti: | Elan kirjoitti: | . Esimerkiksi F1 autoissa ei ole vauhtipyörää ollenkaan em. syistä. |
No, F1:ssä ainakin oli vauhtipyörä, vai joko KERSistä on luovuttu?
Vois olla aika suoraviivaista sahaamista jos olis hyrrävoimia reilusti sahan pienesä paketissa eli kumpi määräis suunnan mies vai saha? |
Joo, mutta KERSissa oleva vauhtipyora ei vaikuta hidastavasti kiihdytyksessa eika ole kytkettyna moottoriin koko ajan. Hyva "tarkennus" kuitenkin, kun oikein tarkkoja ollaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20527 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 23.03.2017 21:03 Viestin aihe: |
|
|
Insinöörimäiseen tyyliin tutkiskelin vähän kirjaston viimeaikaista tarjontaa ja tuli siinä poikettua läheisessä Pienkonecenterissäkin. Yhtään ei polttele uuden sahan osto näin keväällä
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|