Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Supe Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Tou 2014 Viestejä: 4812
|
Lähetetty: 21.12.2016 12:06 Viestin aihe: |
|
|
Tavallisessa etuvetoisessa jarruttaa liikoja tehoja ettei sudi, käytännössä lumessa etenee paremmin kuin ottaa esp:n pois ja painaa kaasua.
Vitarasta ei ole kokemusta.
Mersun G maasturista on, mutta siinä saa kaikki paikat lukkoon ja se toki onkin varsinainen traktori. Tätä kovempi menijä taitaa olla sitten pankku, neljä telaa (ilmeisesti)lukossa ja kaksi runkoa ohjauksella. Kiitos ja anteeksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
tapsakansa Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Hei 2010 Viestejä: 1931 Paikkakunta: Gone America
|
Lähetetty: 21.12.2016 12:43 Viestin aihe: |
|
|
latvalaturi kirjoitti: | Lock-asennossa kaikki pyörät yrittää pyöriä yhtä kovaa ainakin kun ottaa luistoneston pois. Jos auto ei liiku kaikki neljä pyörää sutii tai moottori sammuu... |
Älä jauha roskaa.. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
latvalaturi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 454
|
Lähetetty: 21.12.2016 17:48 Viestin aihe: |
|
|
Puolitoista vuotta ajelut, 60 tkm kohta mittarissa manuaalivaihteisella Vitaralla. Olen ilmeisesti tehnyt vääriä havaintoja.
Mikä merkitys Lock-asennolla sitten on? Se on tarkoitettu irrottamaan kiinni juuttunut kulkine. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5690 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 21.12.2016 18:12 Viestin aihe: |
|
|
En tiedä varmaksi Vitarasta, mutta nyky Sorennossa on samalla nimellä oleva lock-nappi ja se saa aikaan sen, että alle 30km/h nopeudessa myös takapyöriin menee voimaa riippumatta siitä, pyöriikö etupää nopeammin kuin takapää.
Auttaa nimenomaan vaikka hangessa liikkeelle lähtiessä kun etupyörien ei tarvi pyörähtää hitustakaan tyhjää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10629 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 21.12.2016 18:16 Viestin aihe: |
|
|
latvalaturi kirjoitti: | Puolitoista vuotta ajelut, 60 tkm kohta mittarissa manuaalivaihteisella Vitaralla. Olen ilmeisesti tehnyt vääriä havaintoja.
Mikä merkitys Lock-asennolla sitten on? Se on tarkoitettu irrottamaan kiinni juuttunut kulkine. |
Se "lukitsee" "keskitasauspyörästön" elikkä puristaa sen levypakan kiinni kardaanin päässä, mikä normaalisti ohjaa vetoa takaakselille vetoa vain tarpeen mukaan.
"Poikittaislukitukseen" ei vaikutusta. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
ajava Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Kes 2008 Viestejä: 1251
|
Lähetetty: 21.12.2016 20:37 Viestin aihe: |
|
|
Huono auto tyhmä kuski se on sellainen pari,että ruma rillumarei. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Kömy Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Hel 2008 Viestejä: 854
|
Lähetetty: 21.12.2016 23:30 Viestin aihe: |
|
|
latvalaturi kirjoitti: | Lock-asennossa kaikki pyörät yrittää pyöriä yhtä kovaa ainakin kun ottaa luistoneston pois. Jos auto ei liiku kaikki neljä pyörää sutii tai moottori sammuu... |
Pihalla ku lumiukko  _________________ Kyllähän se kuula lentää! |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Rahkonen Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2016 Viestejä: 188
|
Lähetetty: 22.12.2016 00:03 Viestin aihe: |
|
|
Luistonesto on sallivampi lock asennossa joten poikttaislukitus toimii ehkä hieman paremmin, mutta ei se ero ole mikään iso ole. Sitten kun ottaa ESPn ja luistoneston pois poikittaislukitus saattaa toimia jopa huonommin. Ainakin jossain tubevideossa oli niin. ESP toiminta auttaa kai siinä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Supe Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Tou 2014 Viestejä: 4812
|
Lähetetty: 22.12.2016 11:28 Viestin aihe: |
|
|
Edellä on selitetty hyvin. Tässä kaaviokuva kaikista lukoista maastoautossa.
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
tapsakansa Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Hei 2010 Viestejä: 1931 Paikkakunta: Gone America
|
Lähetetty: 22.12.2016 11:48 Viestin aihe: |
|
|
latvalaturi kirjoitti: | Puolitoista vuotta ajelut, 60 tkm kohta mittarissa manuaalivaihteisella Vitaralla. Olen ilmeisesti tehnyt vääriä havaintoja.
Mikä merkitys Lock-asennolla sitten on? Se on tarkoitettu irrottamaan kiinni juuttunut kulkine. |
Joskus maastoajokurssilla mietin, että miksi tällaista edes järjestetään, mutta enpä mieti enää.. Kun ollaan jumissa, niin sitten ollaan todellakin kiinni ja yleensä lukkoja on siinä kohtaa myöhäistä kytkeä - konttorin ulkopuolelta kytkettävät lukot ovat melko vaikeitakin kytkeä, jos ollaan jo syvässä. Toki maastureilla nyt on aika vähän tekemistä Vitaran kanssa.
Tuo keskilukko on ilmeisesti viskolla ja lukittavissa, kuten Suparun Forkussa vai kuinka? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10629 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 22.12.2016 12:21 Viestin aihe: |
|
|
tapsakansa kirjoitti: |
Tuo keskilukko on ilmeisesti viskolla ja lukittavissa, kuten Suparun Forkussa vai kuinka? |
Siis näissähän ei ole oikeasti keskitasauspyörästöä, vaan sellainen Haldex-tyylinen sähköohjattu märkämonilevykytkin.
Ja tämä on "lukittavissa" eli lock -nappulalla saadaan kardaani tönkiksi ja vetoa 50/50 eteen/taakse.
Toimii kyllä hienosti, tullut tuolla nyt rymyttyä melko pahoillekin leimikoille, välillä oli tuolla
itäpuolella jo luntakin pohjaa myöten. Olen kyllä Suzukin maastokelpoisuuteen tyytyväinen.
Vaan täytyy muistaa realiteetit, kun ei ole oikea maasturi, eikä mitään oikeita lukkoja,
niin nuo jaruilla toteutetut "tasauspyörästön lukitukset" pitää vain tiettyyn pisteeseen saakka.
Ei ole vielä tarvinnut hinata. Onnistuu tuollakin automaatilla sen verran nytkyttely, että on omin voimin vielä selvitty. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21357 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 22.12.2016 19:58 Viestin aihe: |
|
|
Vähän aiheesta toiseen.
Itellä ollaan ekan Suitsan huollon hujakoilla. Ja kuten vähän arvelinkin, niin liki 100% on ollut maantieajoa. Vaihdossa mennyt Jeeppi oli maasto-ominaisuuksiltaan ja maavaraltaan aikalailla rapsakampi peli, vaan eipä totakaan tullut ulosmitattua.
Se on pakko sanoa, että kun tänään kävin vetämässä verkot pois merenkäynnin alta ja mittariin nasahti yli 300km, niin kyllä se on pirunmoinen etu Jeeppiin verrattuna, kun kulutus on puolet pienempi maantieajossa ja muussa ajossa kolmasosa tai alle Cherokeehen verrattuna…
Mielenkiinnolla odotan noita lumikelejä, miten tuo musta koppakuoriainen niissä menee. Jo nytkin lyhyt akseliväli tms selvästi tuntuu rauhattomuutena ajossa, kun vertaa tohon vanhaan Avensikseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
suiza Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 31 Lok 2016 Viestejä: 31 Paikkakunta: Itä-Suomi
|
Lähetetty: 23.12.2016 23:00 Viestin aihe: |
|
|
Tulipa tuossa koettua mäkilähtöö oli niin jyrkkä mäki ja täysin jäinen mihin ei etu/takavedolla ei ois uskaltanu edes yrittää,niin lähti auto moodilla pyöränkää sutimatta,mitä niillä lukoilla tekee normaalissa ajossa kun nykyaikaan elektroniikka hoitaa suunnilleen saman,oli joskus pikku vitara josta piti käydä etupyöristä käydä lukot laittamassa päälle kyllä oli aika jäykkä jumpura käänellä varsinkii kun sattu sula asfaltti alle,eipä kaipaa enää moisia pelejä.Käykääpäs katsomassa juutupessa noita roller test,saa vähä tuntumaa kuis nelivedot lähtee rullilta. _________________ Kaikenlaisii kotteroita ajettu. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10629 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 23.12.2016 23:22 Viestin aihe: |
|
|
Niillä napalukoilla taas ei ole mitään tekemistä koko aiheen kanssa, kun sen aikasessa Suizassa ei ollu senkään vertaa tasauspyörästön lukitusta mitä näissä nykysissä, jotka kuiten sitä elektronisesti jarruilla hoitaa edes vähän... _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 23.12.2016 23:41 Viestin aihe: |
|
|
Onhan niillä sen verran, että jos napalukot on auki, ei pyörät vedä vaikka vetarit pyörisi kuinka.
Joskaan manuaalisia sellaisia ei ole ollut enää yhteen-kahteen vuosikymmeneen kai missään vehkeessä. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|