Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 07.09.2016 21:46 Viestin aihe: |
|
|
Liimaa sinne kokan kannen alle sellainen kunnon rautalevy Marinetekillä kiinni ja nostat tarvittaessa tällaisen siihen kokan päälle. Tupakansytytin liitännän saa sinne vaikka sisäpuolelle kiinteänä. Tehoa ottaisin itte kyllä helposti tuplaten tuosta 35 Wstä. Mulla oli ittellä joskus 2 kpl 100 W halogeenejä, mutta niissä oli langallinen kaukosäädin. Merellä pitää olla tehoa valossa ihan järjettömästi, että saa täyspimeessä etusesta selvää. Noista on muitakin malleja ja tehoa löytyy, mutta nyt esimerkiksi laitoin.
http://www.tyovalot.fi/product/402/kauko-ohjattava-xenon-hakuvalo-magneettijalalla _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20222 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 11.10.2016 14:03 Viestin aihe: |
|
|
Tuli siinä käytyä hirvihommissa mantereella ja kun aamulla lähtee hyvissä ajoin saaresta, on vielä kohtuu pimeää. Moiset kiinansysteemit virittelin keulalle. Saas nähdä, kyssäyttääkö lampun kosteus vaiko laituuriinajaminen ensin.
Asennukset vaatis vähän notkeampaa ruotoa.
Kytkimen vedin kojelautaan pienen harkinnan jälkeen ja virransyötöt veneen kakkosakusta. Ny valon saa tarvittaessa pois ja päälle aika helposti.
Lamppu on varsin kompaktin kokoinen. Keila sais olla ehkä vähän leveämpi. Minkään verkkohommien aikanahan tommosta klönttiä ei tossa oikeen voi pitää. Yhteysveneajelussa ihan OK. Heijastimelliset merkit näkyy muutaman sadan metrin päästä ja kapeikkoihin suoraan ajaessa valaisee riittävän aikaisin, että voi vetää plaanissa. Mutta keila on tosiaan melkoisen kapea.
Lamppu tais maksaa Ebayssa 20e, kytkin Motonetista 2.5e, piuhat 5e, hauenleuat löytyi varastosta, samoin kuin pikaliittimiäkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Toukopouko Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 19 Tou 2014 Viestejä: 32
|
Lähetetty: 13.10.2016 09:42 Viestin aihe: |
|
|
Näyttää sopivan kokoiselta, voisi harkita asennusta omaan veneeseen. Kaukovalot tuppaa olemaan aika isoja kooltaan, joten ei niitäkään viitsisi laittaa. Mikä on lampun merkki ja malli jotta löytää oikean Ebaystä?
Lahtinen kirjoitti: |
Lamppu on varsin kompaktin kokoinen. Keila sais olla ehkä vähän leveämpi. Minkään verkkohommien aikanahan tommosta klönttiä ei tossa oikeen voi pitää. Yhteysveneajelussa ihan OK. Heijastimelliset merkit näkyy muutaman sadan metrin päästä ja kapeikkoihin suoraan ajaessa valaisee riittävän aikaisin, että voi vetää plaanissa. Mutta keila on tosiaan melkoisen kapea.
Lamppu tais maksaa Ebayssa 20e, kytkin Motonetista 2.5e, piuhat 5e, hauenleuat löytyi varastosta, samoin kuin pikaliittimiäkin. |
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20222 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 13.10.2016 10:12 Viestin aihe: |
|
|
Tommonen
http://www.ebay.com/itm/322038860643
Avasin tuon uteliasuuttani. Vähän kuumaliimaa sisällä jne, eli CE kamaa (Chinese expertise) . Mielenkiintoista nähdä, kauanko kestää merioloissa.
No, nyt on kumminkin zydeemit ja piuhat vedelty. Helpompi laittaa sitten joku toinen valo, jos toi ei pelaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Anttari Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2016 Viestejä: 646 Paikkakunta: Stadi
|
Lähetetty: 13.10.2016 12:30 Viestin aihe: |
|
|
Mitä tulee pimeäajoon merellä (ja miksei isoilla järvillä):
- Pimeäajo perustuu merenkulkukoulutukseen ja kokemukseen, ei kerskavaloihin joista on enemmän haittaa kuin hyötyä osaavalle.
- Merenkulku jakautuu mm. maantieteelliseen ja instrumentaaliseen ohjailuun.
- Alusta ohjataan sen perusteella mitä a) näkyy ympärille katsottaessa, b) mitä näkyy tutkan ja navigaattorin yönäytöiltä. Tai sitten ajetaan kartan kellon ja kompassin avulla näkyvyyden ollessa rajoitetun = SUMU.
- Näkyvyyden ollessa rajoitettu, on tyytyminen instrumentteihin, karttoihin kompassiin ja kelloon. Pimeys ei SIIS tarkoita, että näkyvyys merellä olisi rajoitettu!
- Hetkellinenn hakuvalojen käyttö sallittua ja suositeltavaa viittojen, kummelien yms. kiinteiden merenkulun apuvälineiden ja rannan havaitsemiseksi.
- Tässä säikeessä esitellyt voimakkaat "ajovalot" jatkuvasti kytkettyinä ovat ristiriidassa veneiden kulkuvaloista annettujen säädösten kanssa, joista vain kevyt yhteenvetto http://www.vastela.net/sami/valot.htm
- Jatkuvasti kytkettyinä olevat vapaaviritteiset valot häiritsevät ja estävät rationaalisten veneilijöiden navigointia. Pikkulammilla yksin touhutessa kaikki onkin sitten sallittua! _________________ Ellen olisi nöyristä nöyrin ja diplomaattisin niin sanoisin: …, mutten silloinkaan ääneen sanoisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20222 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 13.10.2016 13:36 Viestin aihe: |
|
|
Lainasitko Wikipediasta 😊 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20222 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 13.10.2016 14:13 Viestin aihe: |
|
|
Tai no, kevennetääs vähän.
Itselle on epäselvää, mikä on tuo rationaalinen veneilijä?
Itselleni on metsästyshommien kautta selvinnyt, että ”Suomi on aika iso maa” ja sama pätee varmaan veneilyyn. Varmasti huoli on aiheellinen, jos katsoo sitä ainoastaan omista näkökulmista ja olosuhteista. Varmasti liikennöydyillä reiteillä on aika hanurista, jos joku ajaa "halogeenit päällä".
Esimerkiksi omalla kohdalla on sellainen tilanne, että merellä ”yhteysveneilyssä” ei ole ainoatakaan ”verovaroin” asennettua reimaria, vaan kaikki on omin kätösin keväällä asenneltuja ja syksyllä ylösvedeltäviä.
Ja kun aamulla päästää plaanissa valot päällä kohti manteretta menemään, niin voi olla aika lailla satavarma, että jos siellä sattuisi joku muu liikkumaan, niin se on joku tuttu ja niillehän ei kiusaa tehdä. Käytännössä ei juuri tarvi huolehtia muiden kulkijoiden pimeänäön menetyksestä.
En ole ihan varma, onko meilläpäin niitä ”rationaalisia veneilijöitä”. Onko nämä sitten niitä "virallisten venereittien käyttäjiä". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Anttari Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2016 Viestejä: 646 Paikkakunta: Stadi
|
Lähetetty: 13.10.2016 15:00 Viestin aihe: |
|
|
Mihinkäs niitä valoja sitten oikein tarvitset? _________________ Ellen olisi nöyristä nöyrin ja diplomaattisin niin sanoisin: …, mutten silloinkaan ääneen sanoisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20222 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 13.10.2016 15:07 Viestin aihe: |
|
|
Anttari kirjoitti: | Mihinkäs niitä valoja sitten oikein tarvitset? |
Olen todennut, että ilman valoja aamupimeässä saaresta mantereelleajaminen sisältää huomattavasti kovemman riskin karilleajoon kuin tuunattujen valojen kanssa ajaminen. Koitin ongelmaa ratkaista laadukkaalla otsalampulla, mutta se ei ollut toimiva ratkaisu.
Veneilen sellaisella alueella, josta ”isot pojat” sanoivat, että kun Jumalalta jäi ylimääräisiä kiviä luomistyössä, se pudotti ne kaikki näille rannoille… |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Anttari Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2016 Viestejä: 646 Paikkakunta: Stadi
|
Lähetetty: 13.10.2016 15:19 Viestin aihe: |
|
|
Onkos valoista enemmän hyötyä kuin haittaa?
Semminkin, jos länsirannikolla ajat aamutuimaan kotirantaan kohden idän aamutaivasta?
Eikös niiden kivien kuvajaiset näy paremmin ilman valoja? _________________ Ellen olisi nöyristä nöyrin ja diplomaattisin niin sanoisin: …, mutten silloinkaan ääneen sanoisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20222 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 13.10.2016 15:26 Viestin aihe: |
|
|
Anttari kirjoitti: | Onkos valoista enemmän hyötyä kuin haittaa?
Semminkin, jos länsirannikolla ajat aamutuimaan kotirantaan kohden idän aamutaivasta?
Eikös niiden kivien kuvajaiset näy paremmin ilman valoja? |
Ensin piti asentaa lamppu tosiaan suoralla syötöllä, mutta juur ton takia vedin kytkimen pulpettiin.
Monastihan valoista on tosiaan enemmän haitta kuin hyötyä. Vaan nytkin on vesi niin alhaalla, että joutui ajamaan aika lailla tarkalla, eikä vaan metsänrajan muotojen mukaan.
Vaan sillä on näköjään suuri ero, onko lamppu otsassa vai ihan veneen keulassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Toukopouko Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 19 Tou 2014 Viestejä: 32
|
Lähetetty: 13.10.2016 20:32 Viestin aihe: |
|
|
Valot on perusteltuja kun yrittää navigoida _väylällä_ olevien verkkojen välissä. Rationaaliset verkottajat kun ei osaa pitää niitä rättejään poissa väylältä. Pimeässä ei ole kiva ajaa kun ei näe niitä verkkomerkkejä. Joo, on ilmoiteltu valvojille jne jne. mutta kun ei kiinnosta.
Anttari kirjoitti: | Mitä tulee pimeäajoon merellä (ja miksei isoilla järvillä):
- Pimeäajo perustuu merenkulkukoulutukseen ja kokemukseen, ei kerskavaloihin joista on enemmän haittaa kuin hyötyä osaavalle.
- Merenkulku jakautuu mm. maantieteelliseen ja instrumentaaliseen ohjailuun.
- Alusta ohjataan sen perusteella mitä a) näkyy ympärille katsottaessa, b) mitä näkyy tutkan ja navigaattorin yönäytöiltä. Tai sitten ajetaan kartan kellon ja kompassin avulla näkyvyyden ollessa rajoitetun = SUMU.
- Näkyvyyden ollessa rajoitettu, on tyytyminen instrumentteihin, karttoihin kompassiin ja kelloon. Pimeys ei SIIS tarkoita, että näkyvyys merellä olisi rajoitettu!
- Hetkellinenn hakuvalojen käyttö sallittua ja suositeltavaa viittojen, kummelien yms. kiinteiden merenkulun apuvälineiden ja rannan havaitsemiseksi.
- Tässä säikeessä esitellyt voimakkaat "ajovalot" jatkuvasti kytkettyinä ovat ristiriidassa veneiden kulkuvaloista annettujen säädösten kanssa, joista vain kevyt yhteenvetto http://www.vastela.net/sami/valot.htm
- Jatkuvasti kytkettyinä olevat vapaaviritteiset valot häiritsevät ja estävät rationaalisten veneilijöiden navigointia. Pikkulammilla yksin touhutessa kaikki onkin sitten sallittua! |
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|