Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26564
|
Lähetetty: 25.03.2016 10:10 Viestin aihe: |
|
|
Hyvä kuulla nivelien kestävän,,,pitänee kattoa vielläkö on korotusvaraa vaikka pitäs olla se korotuspaketti (vaikuttaa ettei ole).
Niin se pahin ongelma on monilla paikoin se jousen pään alaosa, se vaan laahaa niin alhaalla että polanteessa on vaikeuksia, vaikka renkaan koko on jokseenki tapissa.
Nuo tie / kartta jutut, kysyinki mikä tie mielestäsi on sallittu ajoon.
Kartoissa löytyy monen luokituksen tietä ja tasantarkaan kaikille ei ole menemistä aseenkanssa. Ei ole kauaa kun tuttavat saivat pikavoiton ihan karttatiellä aseenkuljetuksesta. Ainakin pohjosessa on vaikka minkä luokituksen teitä valtion mailla kartoissa ja se karttaluokitus yksistään ei tunnu pätevän.
Se ei muuta tien luonnetta onko sulla käyttöoikeus, syyte vaan voi muuttua.
Jos taas rakennat esim. omalle kämpälle rasiteella tien niin kyllä sinä määrittelet minkätasoisen tien siihen rakennat ja jos sitä käytät autotienä niin sit käytät, mutta kyllä sinne voi ajaa muutkin (ase mukana) tien käyttöoikeus on eri juttu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35360
|
Lähetetty: 25.03.2016 10:46 Viestin aihe: |
|
|
Öö,miten se sakko oli perusteltu?
Meinaan jos on vaikka metsäutotie tai käytössä oleva penkkatie niin noilla on ihan luvallista kuljettaa asetta jos se on asianmukaisesti suojuksessa.
Käyttämätön penkkatie tai käytöstä poistettu metsittynyt tienpätkä ovat sitten jo maastoliikennelain alaisia. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15020
|
Lähetetty: 25.03.2016 12:34 Viestin aihe: |
|
|
Tiet määritellään tielaissa. Karttoihin on taas merkitty kaikki uratkin ja usein myös latupohjia tai kelkkareittejä. Meillä päin asiaa tulkitaan edellä mainitsemallani tavalla eli käytännössä siten, että jos poliisiautolla ei pääse, niin maastoa.
Sitten toisekseen homma menee niinkin, että päivittäiset ajomatkat maanteitä pitkin ovat aika pitkiä, joten moni ei senkään vuoksi pidä maastureista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhis.t Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tou 2009 Viestejä: 534
|
Lähetetty: 25.03.2016 12:47 Viestin aihe: |
|
|
Aika mielenkiintoisia tulkintoja teilläpäin.
Itsellä ollut tänä talvena pihatiekin siinä kunnossa, että poliisiautolla ois päässyt. Nosti vettä 40cm tielle ja rupesi polanne pettämään. Tänä talvena on kyllä ollut paljon valtionkin teitä siinä kunnossa, että ei normi nyky henkilöautolla oikein mennä. Melkein yksityistiet ovat olleet paremmassa kunnossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15020
|
Lähetetty: 25.03.2016 16:36 Viestin aihe: |
|
|
Sanoisin, että tulkintaongelmia aiheutui ennen kuin tämä käytäntö otittiin täällä päin käyttöön. Tietenkään mitään tulkintaongelmia EI ole koskaan ollut yleisillä teillä tai yksityisteillä vaikka niiden kunto aina toisinaan rospuuttoaikaan on kelvoton. Sen sijaan käytäntö on toimiva teillä jotka ovat jotain muuta kuin edellä mainitut.
Hyvänä esimerkkinä toimivat vaikkapa sellaiset ojalain myötä rasiteteiksi jääneet talvitiet, jotka ovat sulan maan aikaan aivan selvästi maastoa, mutta talvella ne avataan kun pohjia tulee sen verran, että jängät kantavat. Eli jos tiukasti tulkittaisiinn, niin myöskään talvella et saisi tällaisella "tiellä" kuljettaa asetta koska kyseessä on maasto. Käytännössä näillä kuitenkin saa kuljettaa koska ovat ajettavassa kunnossa.
Ylä-Lapissa taas on tiukempiakin linjauksia. Siellä on tunturissa juuri tällaisia ikivanhoja uria joita voi ajaa autolla, mutta joiden suhteen sovelletaan sitä, että ne ovat maastoa.
Väittäisin, että syy piilee ainaikin täällä meillä aivan vain sille, että muutoin valvonta olisi mahdotonta. Ainakin tämä linjaus on siinä mielessä helppo, että siinä on olemassa jokin selkeä ja helposti noudatettava sääntö, jonka tollompikin tajuaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26564
|
Lähetetty: 25.03.2016 17:23 Viestin aihe: |
|
|
asiaan olis yksi varsin selkeä linjaus jokaisella omassatunnossa,,,,
mikäli uralla / uran yli lentävää kanalintua tai ite uralla ollessa katsoo voivan ampua, silloin ei ase autossa ajeta sitä ja toistepäin.
näistä on turha jorista jokaisella on omat käsityksensä, ongelmallisia on nuo vanhat tieurat joita on paikoin melkoisesti osa hyväkuntoisia osa vähemmän hyviä käytännössä kaikki pitäs kartan mukaan olla samalla tulkinnalla, mutta ei vaan ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pyrykoira Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2005 Viestejä: 943
|
Lähetetty: 25.03.2016 22:30 Viestin aihe: |
|
|
22.12.1995/1710
Maastoliikennelaki
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 luku
Yleiset säännökset
==========
3 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) moottorikäyttöisellä ajoneuvolla konevoimalla liikkuvaa kulkuvälinettä, joka kulkee maalla tai jäällä taikka kulkiessaan tukeutuu maahan taikka jäähän eikä kulje kiskoilla; ja
2) maastolla maa-aluetta ja jääpeitteistä vesialuetta, joka ei ole tie ja jota ei ole tarkoitettu moottoriajoneuvo-, kisko- tai ilmaliikenteeseen.
Teitä on monen sorttisia yleisiä ja yksityisiä ja syntytapojakin monenmoisia, mutta olennaista on tässä asiassa sen tien tarkoitus, kuten yllä
säädetään, eli onko se tarkoitettu moottoriajoneuvoilla ajettavaksi, ellei niin kyseessä ei ole tie, vaan maasto.
Korkein Oikeus on mm. päätöksessään todennut, että auraamaton metsäautotie ei ole maastoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26564
|
Lähetetty: 25.03.2016 23:55 Viestin aihe: |
|
|
Korkein Oikeus on mm. päätöksessään todennut, että auraamaton metsäautotie ei ole maastoa.
Tuo on hyvä täsmennys monelle.
Meillä ei juurikaan ole painittu tuon seikan kanssa, mutta se laajempi peruste on veteen piirretty, onko ura tarkoitettu vain työkoneille, vain väliaikaisesti talvitienpohjaksi, käytöstä pois jääneeksi työaikaseksi tieksi jne. tai vain muonostuneeksi ajouraksi joita on myös erittäin paljon ja jopa todella hyväkuntoisia.
Ja jos oikein pilkkua viilataan, paljonko kestää ajaa sivuun tielttä esim leiriytyessä.
tuli mieleen yksi kypärättä kelkalla ajo,,,muutama metri |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6955
|
Lähetetty: 26.03.2016 01:19 Viestin aihe: |
|
|
Nimrod kirjoitti: | Tiet määritellään tielaissa. Karttoihin on taas merkitty kaikki uratkin ja usein myös latupohjia tai kelkkareittejä. Meillä päin asiaa tulkitaan edellä mainitsemallani tavalla eli käytännössä siten, että jos poliisiautolla ei pääse, niin maastoa.
Sitten toisekseen homma menee niinkin, että päivittäiset ajomatkat maanteitä pitkin ovat aika pitkiä, joten moni ei senkään vuoksi pidä maastureista. | Miten maasturi on pitkällä matkalla huonompi. Oman kokemuksen mukaan ajan mieluummin pitkää matkaa kunnon maasturilla. Toki jos pelkkää polttoaineen kulutusta tuijottaa niin tilanne voi olla eri. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jbear Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 5545
|
Lähetetty: 26.03.2016 01:52 Viestin aihe: |
|
|
iivariiso kirjoitti: | Miten maasturi on pitkällä matkalla huonompi. Oman kokemuksen mukaan ajan mieluummin pitkää matkaa kunnon maasturilla. Toki jos pelkkää polttoaineen kulutusta tuijottaa niin tilanne voi olla eri. |
Meinaatko ettei löydy sellaista matalaa autoa jollei olisi parempi maantiellä ajaa mitä saman hintaluokan maasturilla.
Meinaan että sen minkä maasturit nykyään maksaa niin saa melko hulppeita katurasseja. _________________ The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perehn Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 12 Syy 2004 Viestejä: 105 Paikkakunta: Kirkkonummi
|
Lähetetty: 26.03.2016 07:52 Viestin aihe: |
|
|
Vaihdoin aikanaan V70 Volvon Land Cruiseriin. Mielessä hieman kalvoi pitkät maantieajot. Nyt yli 300 000 km ajettuani totean, että Cruiser on kaikessa parempi ajaa kuin Volvo paitsi kovassa sivutuulessa. Äkkijarrutuksissa myös niiaa reilusti, mutta pysähtyy toki. Nämä omien kokemusten mukaan. Aktiivijousituksella varmasti myls LC on oivallinen. Jos urheiluautoihin vertaa, ei kumpikaan ole lähelläkään ajo-ominaisuuksissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jbear Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 5545
|
Lähetetty: 26.03.2016 08:55 Viestin aihe: |
|
|
perehn kirjoitti: | Vaihdoin aikanaan V70 Volvon Land Cruiseriin. Mielessä hieman kalvoi pitkät maantieajot. Nyt yli 300 000 km ajettuani totean, että Cruiser on kaikessa parempi ajaa kuin Volvo paitsi kovassa sivutuulessa. Äkkijarrutuksissa myös niiaa reilusti, mutta pysähtyy toki. Nämä omien kokemusten mukaan. Aktiivijousituksella varmasti myls LC on oivallinen. Jos urheiluautoihin vertaa, ei kumpikaan ole lähelläkään ajo-ominaisuuksissa. |
Tuossa yhtälössä en yhtään ihmettele että LC onkin parempi ajella. V-laatikko ku o kaukana siitä mitä GT voi parhaimmillaan olla. _________________ The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15020
|
Lähetetty: 26.03.2016 09:43 Viestin aihe: |
|
|
Sanotaan nyt näin: sellaisilla renkailla ajaminen joilla maastossa jotain tekee, on maantiellä surkeaa.
Itselläni tämä jahtihomma on todellakin sellaista, että sen mitä tarvii päästä, pääsee melkein millä vaan. Maavara tosin on hyvästä, sillä se hieman helpottaa ja nopeuttaa ajamista. Sitten taas päivän aikana ajetaan herkästi pitkiäkin siirtymiä maantietä, johtuen mm. siitä syystä, että joudumme kiertämään vähäisistä teistä johtuen.
Yksi merkittävä syy sille, että maasturi ei ole oma valintani liittyy siihen yksinkertaiseen seikkaan, että sen tarve olisi todellakin liian vähäinen kokonaistarpeeseen nähden, eikä minulla ole intressiä pitää kahta autoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kari Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 650 Paikkakunta: pohjoispohjanmaa
|
Lähetetty: 26.03.2016 10:01 Viestin aihe: |
|
|
Nimrodin mielipide maastureista on selvä. Mutta mitä mieltä olet tämän päivän SUVeista (otsikon citymaasturi, crossover jne). Lasketko ne samaan gategoriaan maastureiden kanssa. Nehän ovat eräänlaisia kompromissejä, maastureiden ja henkilöautojen ominaisuuksien yhdistelmä. Nykysuuntaus on että puolet SUV myydään ilmani nelivetoa, maavaraa löytyy kuitenkin normi henkilöautoa enemmän. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6955
|
Lähetetty: 26.03.2016 10:10 Viestin aihe: |
|
|
Meillä ollu viimevuosina perheessä ns kakkosautona Skodan ocua bensa rs: nä ja tdi nelivetona. Toyotaa hybridinä auriksen ja nyt priuksen muodossa.
Minä oon ajellu sitte maastureilla pääsääntöisesti ja niissä ollu kunnon rengastus että pääsee. Välillä hairahduin bemari 530 nelivetoon ja olihan se ihan hyvä ajettava, mutta pitkälle matkalle ei olisi mitään epäselvää millä lähtisin. Ehdottomasti paras ajettava on ollut lantikan disco3:nen ja seuraavana land cruiseri. On tilaa hyvät ja rauhalliset ajo-ominaisuudet sekä turvallisesti massaa ympärillä. Toki itellä suuntautuu nuo pitkät matkat tuonne pohjoiseen ja kelitkin vaihtelee välillä aika rajustikkin. Ja voi vetää kunnon peräkärryjä perässä ilman suurempia mutinoita.
Aikanaan vaihdoin diskon pois ja lähdimme anoppilaan jouluviettoon. Skodan ocun laitoin nelivedolla ja huonontien paketilla. Oli sitten kotiin lähdön aika ja lunta räpsähti yön aikana 40 senttiä. Ei liikahtanu skoda ennen kuin saatiin raktori lämmitettyä että päästiin pihan auraukseen. Lantikalla ois lähetty ajeleen samantien kotiin suunnitelmien mukaan.
Tietenki minä oon huono sanomaan näistä hommista mitään kun autoja vaihdan välillä hyvinkin tyhmästi. Esimerkkinä tämä nykyinen hiace. Seuraava on kuitenkin joko lc tai rautajousinen disco. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|