OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metson soidinmetsästys
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
KurkkaHolli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Elo 2004
Viestejä: 602
Paikkakunta: Verinen tanner

LähetäLähetetty: 27.08.2005 11:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen käynyt keväällä naapuriseuran mailla katselemassa useamman kukon yhteissoidinta, joten en voi käyttää tuota tietoa hyväkseni syksyllä. Sattumalta olen kahteen kertaan kävellyt soitimelle, molemmilla kerroilla yksittäinen metso siellä on huumaansa huutanut. Keli on ollut molemmilla kerroilla "perus-syksyinen" eli tuulta max 3m/s, pilvinen ja noin 5-10°C lämmintä. Ajankohta sijoittunut lokakuun alkuun, mutta kellonaika kahdenlainen. Ensimmäinen soidinlöytö syksyllä, oli aamun hämärässä, toinen taasen oli iltahämärissä, tosin ei soinut edes niin kauaa, että olisi lintua voinut tarkemmin paikantaa, saati ammuttavaksi löytää niin hämärässä.

Tarkoitus olisi jossain vaiheessa hieman tuohonkin lajiin tutustua, mutta arveluttaa ne yhden linnun soidinpaikat, että kannattaako sitä vanhaa valtakukkoa sieltä käydä paukauttamassa. Ennemmin niitä poikia sieltä ympäriltä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nikita
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Hei 2005
Viestejä: 28

LähetäLähetetty: 29.08.2005 20:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:

Ja mitä tuohon säähän tulee, niin se on hyvin tärkeä muuttuja. Aamun pitää olla lämmin ja tuhnuinen, jotta metso viitsisi soida. Pakkasaamuna ei yksikään kukko koputtele. Tässä mielessä metso siis käyttäytyy täysin päinvastoin kuin teeret.


Tuosta pakkasesta olen itse erimieltä, olen itse ampunut tuossa 90-luvun lopussa muutamia metsoja syyssoitimelta ja useimpina aamuina oli ilman lämpötila muutaman asteen pakkasen puolella.Ainakin itse pääsin helpommin soitimeen pakkasaamuina ja tietysti soidin kuuluikin kauempaa. Liekö alueellisia eroja lintujen käytöksessä, en tiedä. Parhaalla syyssoitimella olen nähnyt 3 eri metsoa lauluhommissa joista yhden sain reppuun ja kahta pääsin näkemään pudostuksen jälkeen. Linnut lauloivat n. 200 metrin väleillä toisistaan. Ensimmäinen lintu siirtyi laulun aikana n. 50 metriä ensimmäisestä laulupaikasta koppeloiden saavuttua lähettyville.

Viimeisin soidinlintuni tuli 2001, erittäin sumuisena, täysin tyynenä aamuna. Lämpötila oli muistaakseni nollan tienoilla. Soitimet ovat olleet n. 300 metrin säteellä kevät soitimen alueista ja soidinalueet ovat voineet hieman siirtyä syksyn mittaan. Etäisyyksistä sen verran, että olen ampunut kaikki soidin metsoni haulikolla n. 15- 40 metrin matkoilta. Ampumani linnut ovat lähes poikkeuksetta soineet puussa, olen toki nähnyt maassakin soivia, mutta yleensä ne ovat jääneet saamatta. Soidin on yleensä loppunut lehden lähdön aikoihin, tai en sitä sen jälkeen enää ole kuullut.

Nykyisin ei tule enää soitimella käytyä, kun on kaksi pystykorvaista linnunhaukkujaa apuna. Tässäkin olen huomannut sellaisen seikan, ettei metso kestä haukkumista, mikäli koira löytää linnun soitimelta. Myöhemmin päivällä ei ole sitten ollut ongelmaa. Liekö muilla samanlaisia kokemuksia??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1961
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 30.08.2005 11:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitäisiköhän minun pyörtää nuo pakkaspuheeni, kun niin monet narisevat vastaan?

Täällä Keski-Suomessa metson syyssoidin ja lämmin aamu on joka tapauksessa yksi niistä ensimmäisistä läksyistä, jotka pyssymiehenalulle opetetaan. Enkä ole itse tavannut yhtään vastaesimerkkiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fc3199
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Jou 2004
Viestejä: 393

LähetäLähetetty: 30.08.2005 21:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ammuin ennen metsoja soitimelta vuosittain, suurimman osan niistä kuulaana syyskuun aamuna hämärän vielä vallitessa.Myöhäisin ajankohta ampumiselle on ollut 9 jälkeen aamulla kirkkassa auringon paisteessa. Metsästys alkoi ennen syyskuun alussa,silloin muutaman metson sai lauluun ammuttua varmasti,nykyisin,kun ei enää viitsi asiaan niin paljon panostaa saattavat vapaapäiviksi sattuvat sateiset ja tuuliset säät pitää huolen siitä,että metso saa näppäillä rauhassa.Metso tosin laulaa vielä lokakuussakin,mutta paljon satunnaisemmin kuin alkusyksystä.
Itse pyyntitekniikasta sen verran.että 3-5 askelta hionnan aikana ja sitten hyvä rento asento jossa voi seisoa pitenpäänkin sillä metso voi heittäytyä ilkeäksi ja pitää niin pitkän tauon,että huonoa asentoa on pakko korjata ,silloin arka lintu karkaa.Kriittisin vaihe lähestymisessä on tuossa 50 metrin vaiheilla,sitä aluetta metso pitää tarkimmin silmällä,puun alla voi jo sitten vähän liikkuakin.
Huonolauluista metsoa voi myös yrittää innostaa laulamaan napauttelemalla puukolla, tai jos kynnet ovat umpiluuta myös niillä, sopivaan kohtaan aseen tukkia saadakseen aikaan metson näppäilyä muistuttavan äänen.Kilpailijan ilmaantuminen areenalle saa joskus metson innostumaan.
Tuo mitä sanoitte riekon naurusta ja metson soitimesta saattaa pitää paikkansa sillä mieleen on noista aamuista jäänyt metson laulun lisäksi läheiseltä nevalta kuulunut riekon päkätys.
Tunnelma on sitä luokkaa,että jokaisen metsästäjän pitäisi se joskus kokea.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Latvalinnustaja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Elo 2005
Viestejä: 42

LähetäLähetetty: 03.09.2005 09:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

onhan se kyllä jännää, oli sitten kevät tai syksy mutta varsinkin syksyllä kun vanha metso on tarkoitus lähestymisen päätteeksi ampua, tuntuu että pulssi nousee niin että kuolee. varmasti yksi jännittävimmistä metsästysmuodoista. mielestäni se joka väittää että se on aivan sama ampuuko metson päivällä pomppuun tai aamulla soitimeen, ei ole joko koskaan käynyt soitimessa tai sitten ei tiedä mistä puhuu.
vielä tuosta lokakuun soitimesta se että ilmeisesti paras ilma soitimelle lokakuussa kun lauluvire on huono, olisi voimakassumuinen ja ajankohtana myöhäinen aamu. mutta esim. ens viikonlopulle toivon ainakin itse tyyntä, selkeää ja mahdollisesti pakkasta. aikooko kukaan käydä ens viikonloppuna soitimessa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 03.09.2005 09:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos olisi mahdollisuuksia metson metsästykseen, mutta alkaa täälläpäin metsojahti vasta myöhemmin. Toisaalta se taisi taas olla metso rauhoitettu, joten siinä jää metsojahdit.

Toinen samankaltainen metsästysmuoto kuin soidinmetsästyksen hiipiminen on metson hakomahaavalle hiipiminen. Hyvin lähellä toisiaan pulssin nostatuksessa.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Latvalinnustaja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Elo 2005
Viestejä: 42

LähetäLähetetty: 04.09.2005 11:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuo syksyinen soidinalue saattaa olla joskus todella laajakin, alue missä itse olen kulkenut on noin 800m pitkä ja ehkä noin 400m leveä mäntykangas, siinä metsot keväällä soi aina samassa paikassa muutaman kymmenen metrin tarkkuudella. kävin noin viikko sitten aamuhämärissä siellä kävelemässä niin löysin soivan metson noin 50m päässä keväisestä paikasta, mutta seuraavana aamuna ei sillä kohtaa kuulunut mitään, jatkoin matkaa eteenpäin niin metso lähti puusta noin 600m edellisestä paikasta, olen melko varma että oli soinut siinä mutta oli ilmeisesti kuullut hieman varomattoman tuloni ja lopettanut laulamisen.
arvelin että jos on kohtuullinen ilma niin menen perjantai-iltana jonnekkin kohtaa sitä kangasta hämärissä istumaan ja kuuntelemaan, koska jos käy tuuri että metso sattuu kuuloetäisyydelle istumaan, niin lähden hiljaa pois ja tulen lauantaiaamuna samalle paikalle takaisin hiljaa kuin varas yössä.
koska siihen puuhun mihin metso iltahämärissä istuu, siinä se todennäköisesti aloittaa aamulla myös soitimen ellei sitä aja mikään lentoon yön aikana. oletteko muut huomanneet vastaavia asioita?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
biiklemies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Tam 2005
Viestejä: 169
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.09.2005 10:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kyllä minäkin tuosta pakkasesta olen eri mieltä paremmin metso MINUN mielestäni soi pikkupakkasella mutta sehän nyt soi monellakin kelillä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1961
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 07.09.2005 16:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No ei se nyt ihan noinkaan mene kuin piikelimies väittää. Jos nimittäin joku sanoo, että "metso soi paremmin pakkassäällä," niin silloin on puurot ja vellit pahasti sekaisin.

On kautta historian tunnettu tosiasia, että keväälläkin metsot soivat haluttomasti pakkasaamuina. Saattaapa oikein tuimina aamuina näppäily jäädä kokonaan väliin. Lämmin kevätaamu sen sijaan kelpaa kukoille oikein hyvin. Kuinka ne sitten syksyllä kääntäisivät kelkkansa ja soisivat mieluummin pakkasessa? En ymmärrä.

Se myönnytys joka on ehkä tehtävä on seuraava: Joskus joku vimmainen ukko saattaa naputella syksyllä pakkasaamunakin, ja kenties pakkasaamuina koputus kuuluu paremmin. Mutta missään tapauksessa ne eivät soi pakkasessa "paremmin." En ole itse tavannut yhtään pakkasessa soivaa metsokukkoa syksyllä, ja alan nyt pikku hiljaa epäillä näiden muidenkin pakkasukkojen todistuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 08.09.2005 11:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fc3199
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Jou 2004
Viestejä: 393

LähetäLähetetty: 08.09.2005 16:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lauantaiksi lupaa säätiedotus hyvää keliä koko maahan,käydään aamulla kuulostelemassa, raportoidaan täällä millainen oli sää ja löytyikö laulu,kelloaika olisi myös hyvä mainita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Latvalinnustaja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Elo 2005
Viestejä: 42

LähetäLähetetty: 09.09.2005 09:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

toivotaan miten käy tuon ilman kanssa. näyttää nyt siltä että huomenaamuna on puolipilvistä eli muuten ihan hyvä mutta tuulee ehkä vähän liikaa. jos tuulee noin yli 6m/s ei ole hyvä. mutta aina pitää yrittää.
sunnuntaiaamuksi tulee näillänäkymin hyvä ilma, melko tyyni ja parhaassa tapauksessa jopa pakkasta. minä ilmoitan jos onnistaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fc3199
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Jou 2004
Viestejä: 393

LähetäLähetetty: 11.09.2005 19:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lauantaina kova tuuli aamulla,tyyntyi vasta päivän valjettua ei laulua ja jos olikin ei olisi kuullut.
Tänään sunnuntaina hyvä keli,lämpötila juuri nollan alapuolella ja aivan tyyni .Riekko laski "kopeekoitaan" innokkaasti,mutta metson laulua en löytänyt vaikka ehdin käydä kolmella varmalla paikalla ennen päivän lopullista valkenemista,ensimmäisellä paikalla olin kello 05:15.
Saattaa olla,että lauantaina lintuja on häiritty ja joku saattanut joutua pataankin,mutta olen ennenkin pannut merkille ,että laulu muuttuu sitä sattumanvaraisemmaksi mitä pidemmälle syksy etenee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Latvalinnustaja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Elo 2005
Viestejä: 42

LähetäLähetetty: 12.09.2005 14:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

lauantaiaamuna en käynyt soitimessa kun tuuli kovasti.
eilenaamulla kävin ja noin 5.45 kun tulin keväiselle laulupaikalle rupesi meton ääni kuulumaan edestäpäin ehkä noin 100m päästä. heitin kiväärin ja repun selästä että pystyn liikkumaan vähän sulavammin, ja lähdin lähestymään metsoa. lauloi oikein hyvästi, taukoja ei pitänyt juuri ollenkaan. otin varman päälle vain sen pari hyppyä hionnan aikana lähestyin. arvelin että nyt on äänestä päätellen niin lähellä että jos huomaan sen niin voin jo ampua, mutta lähestyin vielä vähän matkaa. sitten jäin paikalleen ja hionnan aikana nostin päätä ja katsoin että missä se mahtaa kököttää, huomasin sen istuvan suoraan rinta minuun päin männyn latvassa vain noin 15m päässä. seuraavan hionnan aikana nostin haulikon ja polven päältä ammuin väljemmällä piipulla, metso putosi pari metriä kuin rukkanen ja sitten otti siivet alleen ja lensi noin 10m ja sitten putosi, hyppi vielä maassa eteenpäin ja ammuin varmistukseksi toisen kerran, se taisi mennä kokonaan ohi mutta sitten juoksin ja otin sen käsin kiinni. kumpikaan siipi ei ollut menny poikki mutta onneksi ei pystynyt lentämään pitemmälle, ois voinut niinkin käydä. vanha könttyrä oli, painoi noin 4kg.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pantse009
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Elo 2005
Viestejä: 27
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 12.09.2005 17:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

lauantaiaamuna oli loistava keli ainaki täälä rovaniemellä päin. klo 5.15 lähin mettään käveleen. täysin tyven ja sumuinen keli. lämpö lähellä nollaa. n klo 5.45 kuulin metton soivan. välillä oli pieniä taukoja. pari kolme askelta otin hionnan aikana, lopussa vain yhen. aluksi metto oli maassa, mutta tais epäillä jotain ja siirty puuhun, josta myöhemmin vielä toiseen puuhun. n puoli tuntia hiiviskelin ja lopulta pääsin puottaan metton haulikolla alle 20 metristä. metto putos laakista alas eikä paljoa enää rimpuillu. panos oli dionisio magnum 4mm haulit. en punninnu mettoa, mutta ei se hirveen iso ollu. oisko ollu joku 3 kesänen. Ensimmäinen soitimelta ammuttu metto meittille. pakko kyllä myöntää että hieno oli kokemus.
_________________
Ammattilaiset lähinnä pudottelevat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com