Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
KHaivula Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Kes 2013 Viestejä: 2919
|
Lähetetty: 10.05.2015 15:49 Viestin aihe: Winchester 1500 xtr:n kunnostus |
|
|
Tossa toisessa threadissa kerroinkin että tuli otsikon mukainen puolari (12/70) pakkokylkiäisenä kiväärin mukana.
Ase meni sepälle, joka sanoi että ei uskalla ruveta ampumaan sillä koska ase näytti niin huonokuntoiselta eikä hän muutenkaan tunne ko. asemallia.
Eli nyt sitten torrakko tulee takaisin ja aikomuksena olisi purkaa se osiin ja käydä osa osalta läpi että kaikki on kunnossa. Puleerausta ja ruosteenpoistoa ainakin tiedossa.
Onko foorumilla ketään joka noiden kanssa on pelannut ja jolta voisi saada apuja jos ja kun tenkkapoota tulee. Kaapissa on jo ennestään kaksi winsua (1300 defender ja SX3) ja ilmeisesti 1500 on jossain määrin samanlaine kuin pumppupikkuveljensä?
Vasemmalla puolella lukkorunkoa oli joku itse laitettu ruuvi. Myös lukkokelkan pinta oli ruostunut. Myyjä väitti viime kaudella vielä ampueensa sillä ... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ANOT Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Maa 2009 Viestejä: 740
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
KHaivula Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Kes 2013 Viestejä: 2919
|
Lähetetty: 13.05.2015 08:35 Viestin aihe: |
|
|
Kiitoksia linkeistä. Niihän se vissiin muuten on, että 1500:ssa on vaan kiiltavä lukkorunko ja etutukki vähän eri mallinen (näin olen kuitenkin ymmärtänyt).
Kun räjätytyskuvaa katsoo niin vaikuttaa että aika paljon samanlaisia osia kuin 1300 defenderissäkin. Löysin juutuubista videon missä opastettiin 1400:n purku ja kokoaminen. Ei tosiaan ollut aivan helpoimmasta päästä.
Paineen alaiset osat ovat tietysti ne tärkeimmät käydä läp (lukko, lukkokelkka, piippu, kehys ...)? Täytyy vaikka tänne laittaa kuvia jos joku asia askarruttaa. Luulisi että jokunen 1400:n tämänkin fooruminen lukijoilla voisi olla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MikaS Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Maa 2004 Viestejä: 3986
|
Lähetetty: 13.05.2015 10:08 Viestin aihe: |
|
|
Syöpyneille osille vain öljyä ja teräsvillaa, käyttöasehan se on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Black Bart Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 312
|
Lähetetty: 13.05.2015 10:24 Viestin aihe: |
|
|
KHaivula kirjoitti: |
Kiitoksia linkeistä. Niihän se vissiin muuten on, että 1500:ssa on vaan kiiltavä lukkorunko ja etutukki vähän eri mallinen (näin olen kuitenkin ymmärtänyt).
Kun räjätytyskuvaa katsoo niin vaikuttaa että aika paljon samanlaisia osia kuin 1300 defenderissäkin. Löysin juutuubista videon missä opastettiin 1400:n purku ja kokoaminen. Ei tosiaan ollut aivan helpoimmasta päästä.
Paineen alaiset osat ovat tietysti ne tärkeimmät käydä läp (lukko, lukkokelkka, piippu, kehys ...)? Täytyy vaikka tänne laittaa kuvia jos joku asia askarruttaa. Luulisi että jokunen 1400:n tämänkin fooruminen lukijoilla voisi olla. |
Ei tuossa purkamisessa ole mitään ihmeellistä. Tämä ulkomuistista, on muutama vuosi siitä kun olen Winsun 1400:n purkanut:
- Tulppamutteri etutukin päästä irti
- Vedä piippu ja etutukki ulos
- Laukaisukoneiston sokat pois
- Laukaisukoneisto pois takaosa edellä
- Tarvitset pihdit
- Työnnät peukalon kaasumännän suojaputken sisälle ja painat kaasumäntää hivenen syvemmälle vetäen samalla pihdeillä kaasumännän aisoihin yhdistävän sokan pois. Tässä vaiheessa koko jousivoima kohdistuu peukaloosi, joten päästä mäntä jousineen hitaasti ja hallitusti pois
- Käännä aisoja niin, että saat vedettyä ne pois
- Avaa ruuvi, joka yhdistää lukonaluslevyn ja lukon
- Nosta hieman lukonaluslevyä ja ota talteen iskuri ja jousi
- Nosta pystyyn lukonaluslevy ja ujuttele se lukon kyljen ja kehyksen välistä lukon etupuolelle, jotta saat vedettyä levyn hylsynpoistoaukosta ulos
- Vedä lukko etukautta ulos ja ota kehyksen sisältä lattajousi talteen
Aseen pitäisi olla nyt purettuna, jos oikein muistan. Kasaaminen sitten päivastaisessa järjestyksessä. Laukaisukoneistoa asentaessa iskuri kannattaa painaa alas vireeseen ja jos lukko ei jää taakse viritettäessä, niin rekyylijousi on väärin päin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ANOT Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Maa 2009 Viestejä: 740
|
Lähetetty: 13.05.2015 20:26 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä se vaan on helppoo tuon Goldi purkaminen vrt. 1500. Ei tietty mikään ylitsepääsemätön, aseet ny on kuitenkin simppeleitä vehkeitä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KHaivula Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Kes 2013 Viestejä: 2919
|
Lähetetty: 18.05.2015 08:15 Viestin aihe: |
|
|
No nyt on sitten potilas purettu. Oli muuten oikeen mallia European , mitä sitten tarkoittaakaan.
- Piippu oli sisäpuolelta ihan siistin näköinen, jopa kiilsi.
- Päällähän oli se musta maali, eikä kiskokaan aivan suorassa ollut.
- Etutukki oli haljennut ihan reunasta, mutta vaikutti melko tukevasti korjatulta.
- Suurin osa osista vaikutti olevan kuunnossa. Esim. lukko ja lukkokelkka vaikuttivat ihan hyviltä. Mitä nyt ihan vähän pintruostetta vaikutti olevan.
Vikalistaa:
. tätä: http://www.midwestgunworks.com/page/mgwi/prod/1400-1500-online-parts/2460A2070 o-rengasta ei kyllä löytynyt. Lieko näitä "ylimääräisiä" osia. .
- Palautusjousi (kuvassa osa 14) lyötyi mutta niitä oli vain yksi kappale. Onkohan räjäytyskuvassa virhe kun on siinä kahdessa osassa?
- Makasiini putkeen oli tehty joku oma viritys, ilmeiseesti oli näin rajoitettu vain 2 vetäväksi. Tämän virityksen takia en saanut makasiiniputken osia ulos (osat 10-12). Vaikutti tosin siltä että alkuperäistä magasiininseuraajaa ei ollut vaan joku oma viritys? Kummasta päästä nuo olisi taroitus saada ulos?
- Ejektori (osa 23) oli kokonaan irti ja siitä oli myös katkennut toinen säije tuosta about puolivälistä. Myös muut ejektorin osat (24-26) ovat ilmeisesti hävöksissä. Voi tosin olla että nyt muistan väärin.
- Makasiinin kurkkuun liittyvät osat (36-38 ) ovat myös kysymysmerkki. Ihan niin kuin siinä olisi ollut joku oma viritys.
Osat ovat kotona bräkleen ja ruosteenpoistohoidossa. Laitan vielä tarkempia kuvia noista ongelmakohdista, jos vaikka joku kehtaisi neuvoa.
Saako tähän vehkeeseen edes varaosia enää mistään. Tuskimpa tuo midwesgunssikaan tänne suomeen osia lähettää?
Tuleehan korjailuille hintaa, mutta kun itse ase ei maksanut käytännöllisesti katsoen mitään, niin voisihan sen kuntoonkin laittaa. Muutenkin tämä olisi jo kolmas winsun haulikko kaapissa, eli mähän olen jo vähän niin kuin winsufani
... mutta palaan parempien kuvien kanssa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ANOT Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Maa 2009 Viestejä: 740
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
KHaivula Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Kes 2013 Viestejä: 2919
|
Lähetetty: 18.05.2015 11:43 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos linkeistä. Täytyypä soitella jahka saan tarvittavat osat listalle.
... vaikkei tosiaan pajoa kannata maksaa. jos vaikka satasella saisi jonkinlaisen työkalun siitä niin ehkä sitten ... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Black Bart Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 312
|
Lähetetty: 18.05.2015 11:49 Viestin aihe: |
|
|
Tuollaista rengasta en ainakaan omasta 1400:sta 17 vuoden aikana ole löytänyt.
KHaivula kirjoitti: |
- Palautusjousi (kuvassa osa 14) lyötyi mutta niitä oli vain yksi kappale. Onkohan räjäytyskuvassa virhe kun on siinä kahdessa osassa? |
Jousi on yksiosainen.
KHaivula kirjoitti: |
- Makasiini putkeen oli tehty joku oma viritys, ilmeiseesti oli näin rajoitettu vain 2 vetäväksi. Tämän virityksen takia en saanut makasiiniputken osia ulos (osat 10-12). Vaikutti tosin siltä että alkuperäistä magasiininseuraajaa ei ollut vaan joku oma viritys? Kummasta päästä nuo olisi taroitus saada ulos? |
Tähän en osaa vastata.
KHaivula kirjoitti: |
- Ejektori (osa 23) oli kokonaan irti ja siitä oli myös katkennut toinen säije tuosta about puolivälistä. Myös muut ejektorin osat (24-26) ovat ilmeisesti hävöksissä. Voi tosin olla että nyt muistan väärin. |
Mun aseessa ei myöskään ole lainkaan noita osia 24-26.
KHaivula kirjoitti: |
Osat ovat kotona bräkleen ja ruosteenpoistohoidossa. Laitan vielä tarkempia kuvia noista ongelmakohdista, jos vaikka joku kehtaisi neuvoa.
|
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
KHaivula Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Kes 2013 Viestejä: 2919
|
Lähetetty: 18.05.2015 11:54 Viestin aihe: |
|
|
Black Bart kirjoitti: |
Tuollaista rengasta en ainakaan omasta 1400:sta 17 vuoden aikana ole löytänyt.
KHaivula kirjoitti: |
- Palautusjousi (kuvassa osa 14) lyötyi mutta niitä oli vain yksi kappale. Onkohan räjäytyskuvassa virhe kun on siinä kahdessa osassa? |
Jousi on yksiosainen.
KHaivula kirjoitti: |
- Makasiini putkeen oli tehty joku oma viritys, ilmeiseesti oli näin rajoitettu vain 2 vetäväksi. Tämän virityksen takia en saanut makasiiniputken osia ulos (osat 10-12). Vaikutti tosin siltä että alkuperäistä magasiininseuraajaa ei ollut vaan joku oma viritys? Kummasta päästä nuo olisi taroitus saada ulos? |
Tähän en osaa vastata.
KHaivula kirjoitti: |
- Ejektori (osa 23) oli kokonaan irti ja siitä oli myös katkennut toinen säije tuosta about puolivälistä. Myös muut ejektorin osat (24-26) ovat ilmeisesti hävöksissä. Voi tosin olla että nyt muistan väärin. |
Mun aseessa ei myöskään ole lainkaan noita osia 24-26.
KHaivula kirjoitti: |
Osat ovat kotona bräkleen ja ruosteenpoistohoidossa. Laitan vielä tarkempia kuvia noista ongelmakohdista, jos vaikka joku kehtaisi neuvoa.
|
|
Kiitos vastauksesta. Ehkä tilanne ei olekkaan niin paha kuin alunperin näytti.
Ejektorihan on hommattava, se on varma. Mutta hyvä jos siihen liittyvää pikkutilpehööriä (24-26) ei tavitakkaan. Pahimmassa tapauksesssa voin lainata sitä vaikka 1300:sta.
Voi olla että magasiinituubi ja makasiinin "syöttöhuulet" on isoin ogelma (niin ja followeri). Onko muuten tietoa saako magasiinituubin jotenkin irti rungosta? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Black Bart Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 312
|
Lähetetty: 18.05.2015 13:49 Viestin aihe: |
|
|
KHaivula kirjoitti: | Onko muuten tietoa saako magasiinituubin jotenkin irti rungosta? |
En koskaan ole yrittänyt ottaa sitä itse irti, jynssäsin putken vain etukautta kerran vuoteen puhtaaksi. En siis osaa auttaa tuossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
IOH Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 28 Tam 2014 Viestejä: 25
|
Lähetetty: 19.05.2015 09:43 Viestin aihe: |
|
|
Omassa 1400:ssa oli tuo lukon takana oleva osa 23 etupäästään kiinni pienellä ruuvilla ja uskoisin, että nuo osat 25 ja 26 on juurikin tähän kiinnitykseen liitttyvät osat. 1500 malliin on tuo etupään kiinnitys voinut jo muuttua. Makasiinin syöttöpään muoviosat vaikutti omassa niin heiveröisiltä, etten sitä osiota uskaltanut koskaan purkaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
CrB Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Lok 2005 Viestejä: 1891
|
Lähetetty: 19.05.2015 18:50 Viestin aihe: |
|
|
120 Rangerissa osassa 23 on jousen 24 pään lähellä reikä, joka jousen kasaan painamisen jälkeen pujoitetaan laatikon sivulla olevaan ohkaiseen tappiin.
Ajan saatossa tappi taittuu piippuun päin, eikä lukitus enää pidä.
Silloin sulkukappaleen auki ollessa sulkukappaleen pyörähtelyn estävä osa 23 pääsee liukumaan piippuun päin, estäen pyörähtävän sulkukappaleen toiminnan.
Rangeristakin puuttuu 25 ja 26. _________________ Liikettä niveliin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KHaivula Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Kes 2013 Viestejä: 2919
|
Lähetetty: 20.05.2015 14:08 Viestin aihe: |
|
|
Katsoin vielä tarkemmin asetta. Korjaaminen vaatisi kokonaan uuden makasiiniputken ja lipassuun hommaamisen. Siitäkään että vanhat viritykset (esim. itse maksiiniputkeen tehty ja hitsattu lippaansuu) saisi niin pois ettei alumiinirunko kärisi voi olla vaikeaa.
Myytävänä siis otsikon mukaisen aseen osia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|