Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
CatKiller Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Syy 2010 Viestejä: 404 Paikkakunta: Kaunis Karjala
|
Lähetetty: 17.02.2015 15:32 Viestin aihe: |
|
|
Taitaa olla yleisin ratkaisu tuo virittyy aukaistessa?
Ainakin omissa pulteissa ainut jossa virittyy kiinni laittaessa on vanha kallekustaa eli mauser-lukkoinen.
Kaikissa muissa pulteissa on/on ollut juurikin toisinpäin (Howa, remari, marlin, mosin) _________________ "Se suvun syötti, heimon juotti, esivanhemmat elätti." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JapiTre Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2012 Viestejä: 2090 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 17.02.2015 21:04 Viestin aihe: |
|
|
Kuinkas arvon kanssapetailijat petaisi tämän TAP Lakelanderin?
Kannattaisiko ottaa tuo etupään metallinen rekyylivaste irti, hioa ja laittaa sen alle myös massa, sitten paikalleen ja päälle massa myös?
Takapäässä on myös melko mitätön alue massalle, mutta onnistuuko jos en alkaisi pilaria sinne tekemään? Vai miten suosittelisitte petausta tehtäväksi?
_________________ V*tuttaa, sano kettu pihlajanmarjoista... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jartsu Banned
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 30047 Paikkakunta: keski pohjanmaa
|
Lähetetty: 18.02.2015 17:54 Viestin aihe: |
|
|
JapiTre kirjoitti: | Kuinkas arvon kanssapetailijat petaisi tämän TAP Lakelanderin?
Kannattaisiko ottaa tuo etupään metallinen rekyylivaste irti, hioa ja laittaa sen alle myös massa, sitten paikalleen ja päälle massa myös?
Takapäässä on myös melko mitätön alue massalle, mutta onnistuuko jos en alkaisi pilaria sinne tekemään? Vai miten suosittelisitte petausta tehtäväksi?
|
Jos ei lipasta tai vastaavaa, ni massaa vaan, ja raudan alle voi laittaa myös, jos haluu ne upottaa sinne, muuten irrtus aineella ne kii ja 2 vaiheinen petaus, eli raudat irrotus aineeseen ja alle petaus, sit ainetta raudan päälle ja peti niskaan, jos haluu sen joskus kaivaa pois tukin vaihdon takia.
Älä laita laukasu koneikkoon petiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JapiTre Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2012 Viestejä: 2090 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 18.02.2015 20:04 Viestin aihe: |
|
|
Jartsu kirjoitti: |
Jos ei lipasta tai vastaavaa, ni massaa vaan, ja raudan alle voi laittaa myös, jos haluu ne upottaa sinne, muuten irrtus aineella ne kii ja 2 vaiheinen petaus, eli raudat irrotus aineeseen ja alle petaus, sit ainetta raudan päälle ja peti niskaan, jos haluu sen joskus kaivaa pois tukin vaihdon takia.
Älä laita laukasu koneikkoon petiä. |
Taidan upottaa rekyyliraudan tuonne alle. Lyön massaa myös sen alle, ettei pääse liikkumaan. Jos sen rasvaa irroitusaineella molemmin puolin, niin sehän pääsee elämään siellä rekyylin vaikutuksesta. Ja se taas ei ole hyvä juttu. Uusi rekyylirauta maksaa 20€, joten siihen ei maailma kaadu jos tukin joutuu vaihtamaan, ja tuskin tuohon ihan markkinoilta enää tukkia löytyy, joten menee tekemiseksi tai teettämiseksi.
Tuo takapää on sikamaisen ahdas pedattava, mutta täytyy koittaa myös lukkorungon sivuille saada petiä tehtyä. _________________ V*tuttaa, sano kettu pihlajanmarjoista... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jartsu Banned
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 30047 Paikkakunta: keski pohjanmaa
|
Lähetetty: 18.02.2015 22:08 Viestin aihe: |
|
|
sit vaa raudat massaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pööpöö Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Maa 2013 Viestejä: 258
|
Lähetetty: 19.02.2015 23:00 Viestin aihe: |
|
|
Reilu 300milliä piippu ja vaimennin. Raudat kiinni etupultilla, takapulttia en laittanut.
Ekat laakit meni lapualaisella pitkin taulua,
Sitten latasin paikkalappuun sisäradalla 5lks.
Ei ilmestynyt reikää joten taululla käymään. Paikkalapusta löyty hieman piekkarinnluotia isompi reikä.
En saanut enää toistettua mutta ei käynti huonontunut, pari halpa patruunaa käy ehkä hitusen paremmin
Eli eli piekkarissa taitaa kelluva piippu olla se tärkein, ei petaus tunnu juuri jo valmiiksi tarkassa tozissa vaikuttavan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JokuUkko Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 8830 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 20.02.2015 08:08 Viestin aihe: |
|
|
pööpöö kirjoitti: | Reilu 300milliä piippu ja vaimennin. Raudat kiinni etupultilla, takapulttia en laittanut.
Ekat laakit meni lapualaisella pitkin taulua,
Sitten latasin paikkalappuun sisäradalla 5lks.
Ei ilmestynyt reikää joten taululla käymään. Paikkalapusta löyty hieman piekkarinnluotia isompi reikä.
En saanut enää toistettua mutta ei käynti huonontunut, pari halpa patruunaa käy ehkä hitusen paremmin
Eli eli piekkarissa taitaa kelluva piippu olla se tärkein, ei petaus tunnu juuri jo valmiiksi tarkassa tozissa vaikuttavan. |
Jätitkö takapultin kokonaan pois? Mä koitin aikanaan samanlaista ratkaisua, mut mulla se ei jotenki toiminu. Osumatarkkuus huononi oleellisesti. Sit uusin petauksen ja petasin tavanomaiseen tapaan molempien ruuvien ympäriltä niin toimii paremmin....
Tosiaan jos ase on valmiiksi tarkka niin tarkkuuden parantuminen on varmaan selvästi pienempää ku aseen, jossa petaus on alun perin päin helvett1ä. Tai ainaki sen muutoksen ulosmittaaminen on vaikeampaa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hirschstopper Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Tam 2008 Viestejä: 590
|
Lähetetty: 11.05.2015 22:44 Viestin aihe: |
|
|
Tikka T3 ludikossa on tuo omaperäinen ja hieno alumiininen rekyylistoppari. Moni joka petaa, vaihtaa sen teräksiseen. Myös titaanisia myydään. Kun lukee T3 petauksista, niin yksi koulukunta laittaa tiukkasovitteisen teräs- tai titaanipalikan lukkorunkoon kiinni esim. liimalla ja sivelee irroitusainetta myös tähän palikkaan ynnä massaa. Tällöin saadaan vastin myös pedattua tukkiin ja kun liima antautuu, niin se on jälleen irtonainen palikka, mutta pedattu. Toinen koulukunta petaa palikan kiinteäksi tukkiin, jolloin se on kuin Blaserin vastaava. Tällöin liima ei voi olla kovinkaan kovaa, mutta kuitenkin niin kovaa että pysyy paikalla petauksen. Kolmas koulukunta liimaa palikan tukkiin ilman petausta ja toivoo, että kolo on sopiva ja sopivan korkuinen just eikä melkein. Neljäs porukka hitsaa teräspalikan kiinni lukkokehykseen, varoen liikaa kehyksen kuumenemista. Viides tekee rekyylivastineen kuten Iso Vihreä ja laittaa levyversion piipun ja lukkokehyksen väliin. Jos unohdetaan viides koulukunta, niin onko neljällä ensimmäisellä koulukunnalla eroa jos ajattelee työskentelyä petauksessa tai tarkkuutta. Itsellä tulee mieleen, että jos palikka on kiintonainen, niin palikan pitää olla sen verran "väljä" että kasaus onnistuu ilman kumivasaraa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
6mm br rem Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Syy 2006 Viestejä: 1636 Paikkakunta: Hämeen reunalla
|
Lähetetty: 12.05.2015 14:38 Viestin aihe: |
|
|
Sopiva teräspalikka pedattuna tukkiin..unohdetaan kumivasara purkaessa ja kootessa,koska palikka on sopiva..ei liian tiukka eikä väljä. Ei tarvi myöskään mitään liimaa. Tuppaa olemaan se orginaali kolo puissa valmiiksi väljä joten lievä avarrus ja massaa koloon, painaa raudat siihen niin kuin muissakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hirschstopper Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Tam 2008 Viestejä: 590
|
Lähetetty: 12.05.2015 21:59 Viestin aihe: |
|
|
Jep, mutta eikö taas tuossa mallissa ole ongelmana se, että mikäli tuo kappale on sopivan väljä, niin piippulukkokehysmysteeri peräätyy tuohon kappaleeseen joka laukauksella tai ainakin ensimmäisellä laukauksella? Se että vaikuttaako tuo paljoa on tietty mysteeri. Jos pala olisi piikainen tai hitsattu, niin palikka ei "eläisi". Toisaalta joku välys noissa systeemeissä kuitenkin aina on jollei aktioita liimata. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
6mm br rem Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Syy 2006 Viestejä: 1636 Paikkakunta: Hämeen reunalla
|
Lähetetty: 13.05.2015 19:19 Viestin aihe: |
|
|
Väljä ja sopiva on 2 eri asiaa... Toisessa on välystä ja toisessa ei mutta menee paikalleen.Palikka tehty koneistamossa työkaluteräksestä hiomalla niin että napsahtaa koloonsa ja pysyy siellä mutta lähtee ilman väkivaltaa pois. Palikka painetaan koloonsa ja pedataan aivan kuin esim M65 raudat. Palikka jää massaan kiinni ja tarvittaessa raudat saa irti puista palikan jäädessä massaan.
Typerää laittaa alumiinia rekyylivastineeksi koska kehys hakkaa sen väljäksi jo tehtaan leima-ammunnassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hirschstopper Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Tam 2008 Viestejä: 590
|
Lähetetty: 14.05.2015 10:36 Viestin aihe: |
|
|
Jep, mulla on kyllä teräspalikka olemassa. Onko olemassa mitään haittaa jos palan hitsaa kiinni? Toki ymmärrän ettei kehystä saa lämmittää jne. Mikä hitsi olisi paras, mig, tig?
Toisaalta mietin, että mikäli pala valetaan tuohon tukkiin, eli systeemi on samanlainen kuin Blaserin rungossa. Niin pitääkö pala liimata kiinni kehykseen ja millä? Jos pala on kiinni vain sovittamalla koloonsa ja kolo on sen verran väljä eli sopiva, että pala menee paikalle ilman kumivasaraa voi vastaan tulla ongelma. Lukkokehyksen ura johon pala tulee on sen verran lyhyt,että riittävää ohjausta ei saavuteta. Tämä voi tietää sitä että pala ei ole tasan 90 asteen kulmassa lukkorunkoon pitkittäissunnassa ja toisaalta 180 kulmassa piipun suuntaisesti. Tällöin pala ei kanna tasaisesti. Miten iso ongelma asia on käytännössä on mysteeri, mutta ongelma on ainakin teoreettisesti. Vai ymmärränkö jotain väärin?
Mitä pitäisi ajatella kehyksen takapään "rekyylivastimesta"? Sitähän ei ole, mutta kehyksessä on kolo jolloin pedattaessa aineesta syntyy tavallaan rekyylivastin. Toisaalta vastimia pitäisi olla vain yksi ja mikäli tämä kantaisi rekyyli tod. Näk. Rikkoisi sen. Toisaalta siihenkin voisi tehdä teräspalan, mutta lämpölaajeneminen voisi aiheuttaa ongelmaa. Toisaalta lämpö vääntää kuitenkin, mikäli koko kehys pedataan, koska kehyksessä on muitakin vastinpintoja. Kuitenkin netin kuvissa ulkomaan janttereitten Tikoissa tuo takavastin massasta on jäljellä ja aseet käyvät. Myös orkkis tukissa tuo vastin on, mutta kantaako se, niin sitä en tiedä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
BRjvee Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Elo 2009 Viestejä: 914
|
Lähetetty: 14.05.2015 11:10 Viestin aihe: |
|
|
Hitsaus ja lukonkehyksen käsittely eivät kuulu samaan lauseeseen.
Po. palan kiinnittämistä kehykseen voi harkita juottamalla, samaten liimaamista hitaalla kaksikomponettiliimalla tai esm. Devconin Steel Puttyllä, jos siellä on merkittävä välys. Rekyylivastimen on syytä ottaa rekyyli vastaan vain yhdestä kohdasta, vaikka esim. M65-kehyksessä onkin toinen vastinpinta takana. Yleensä takaruuvin ympäristö muokataan siten, että siihen kohdistuu vain ruuvin kiristyksen suuntainen voima. Jos etupää falskaa ( silloin on jo jotakin pielessä) niin saattaa tukki haljeta kaulan suuntaan, jos takana on rekyylin vastaanottopintaa.
Jos palan sovitukset on väljät, niin itse vetäisin palan kiinni kehykseen Devconilla ja sitten petaisin koko hoidon tukkiin. Ei varmasti liiku.
Jos petihommat tehdään huolellisesti, ei tuollaisia liikkumista mahdollistavia välyksiä vastinpinnoilla ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
6mm br rem Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Syy 2006 Viestejä: 1636 Paikkakunta: Hämeen reunalla
|
Lähetetty: 14.05.2015 16:30 Viestin aihe: |
|
|
Tuo palikka ei kyllä elä yhtään mihinkään koska sillä ei ole tilaa elää.. ihme jos tiukan metallipalan saa metalliin koneistettuun uraan jotenkin vinoon, pitää olla aika mestari.
No tuo ase ainakin käy riittävästi ja ammuttu 2000lk remontin jälkeen, edelleen tiivis tuo palikka uraansa. Mutta tuo edellyttää edellämainittua devcon tms aineella tehtyä petausta jolla palikka lukitaan tukkiin täysin liikkumattomaksi ja kiinteäksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Naturalis LR Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2008 Viestejä: 2684 Paikkakunta: Äänekoski
|
Lähetetty: 01.08.2015 20:31 Viestin aihe: |
|
|
Huomenna nähdään kehtaako näyttää lopputulosta täällä... _________________ Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi aina jatkaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|