Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5580
|
Lähetetty: 15.12.2014 07:57 Viestin aihe: |
|
|
JiriK kirjoitti: | Pedataanko tuommoiset yleensä pilareiden kera vai ilman? Kuuluuko koko piipun olla vapaana vai pedataanko osa (esim. 5cm piipustakin) |
Yleensä olen tehnyt pilaripetauksen ja jättänyt piipun kokonaan vapaaksi. Ansussa on pitkä ja raskas piippu suhteessa kevyehkään lukkokehykseen missä pulttiväli on lyhyt joten siinä voisi laittaa petausta muutaman sentin piipun alle.
Jos piipun rako muuttuu tukin nokassa ruuveja kiristäessä niin petaus menee uusiksi. Hyvin tehdyllä petauksella kun kiristää ruuveja niin ne pysähtyy kiristäessä kuin seinään, eikä veny kuin purukumi, myöskään toisen ruuvin löysääminen ei vaikuta piippurakoon.
Petauksessa ei ole yhtä ainoaa oikeaa toimintamallia, jokaisella on oma vahva mielipide miten se pitää tehdä ja millä aineilla. Pilaripetauksella ja Devconilla tai Agralla ei voi mennä pahasti pieleen. Jos ei ole mahdollisuutta tehdä metallipilareita niin pilarit voi tehdä myös petausmassalla, reikä reilusti isommaksi ja täyttö massalla. Ei yhtä hyvä kun metallipilari mutta parempi kun elastinen puu.
Tuolla on hyvät ohjeet pilaripetaukselle: http://old.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=13&t=6435&hilit=petaus |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9138
|
Lähetetty: 15.12.2014 22:19 Viestin aihe: |
|
|
Todella mielenkiintoinen linkki! Hyvin selkeä esitys, mutta mitenkäs tuossa pilaripetauksessa alarautojen kiinnitys on toteutettu? Onko noissa uusissa kiinnityspulteissa kierteytetyt reijät alarautojen pultteja varten? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pjotr Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Maa 2004 Viestejä: 217
|
Lähetetty: 15.12.2014 22:24 Viestin aihe: |
|
|
Tein peruspetauksen Devconilla ja jälki ihan hyvän näköistä Irroitusaineena käytin Wurthin PTFE-sprayta.
Onko jollain vinkkiä, millä PTFE-sprayn saa helposti pestyä pois raudoista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TolkullinenMuheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Mar 2009 Viestejä: 969 Paikkakunta: P-pohjanmaan
|
Lähetetty: 15.12.2014 22:44 Viestin aihe: |
|
|
pjotr kirjoitti: |
Onko jollain vinkkiä, millä PTFE-sprayn saa helposti pestyä pois raudoista. |
Vaikkas asetonilla |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5580
|
Lähetetty: 16.12.2014 08:36 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: | mitenkäs tuossa pilaripetauksessa alarautojen kiinnitys on toteutettu? Onko noissa uusissa kiinnityspulteissa kierteytetyt reijät alarautojen pultteja varten? |
Raudat tulee samalla tavalla kiinni ja samoilla pulteilla kuin ennen holkittamista. Holkit on läpireiällä ilman kierteitä, holkin tarkoitus on estää tukkipuun kasaan puristumista ja elämistä kun rautojen ruuvit kiristetään kiinni.
Siinä ekassa kuvassa on holkit ja holkkien asennuspultit, pultit voi improvisoida vaikka kierretangosta, muttereista ja teipistä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaaleb Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2006 Viestejä: 3556
|
Lähetetty: 16.12.2014 08:54 Viestin aihe: |
|
|
Siinä ne on, L46:een tuli liian vähän ainetta, täytyy vielä siistiä dremelillä.
M595 onnistui paremmin, mutta siinäkin oli kuplia ja ois pikkusen enempi saanut olla vielä siinäkin mäskiä. Täytyy kokeilla ammuskella ja harkita M595:n Sporteritukin petaamista näillä havainnoilla vielä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9138
|
Lähetetty: 16.12.2014 10:47 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: | Elan kirjoitti: | mitenkäs tuossa pilaripetauksessa alarautojen kiinnitys on toteutettu? Onko noissa uusissa kiinnityspulteissa kierteytetyt reijät alarautojen pultteja varten? |
Raudat tulee samalla tavalla kiinni ja samoilla pulteilla kuin ennen holkittamista. Holkit on läpireiällä ilman kierteitä, holkin tarkoitus on estää tukkipuun kasaan puristumista ja elämistä kun rautojen ruuvit kiristetään kiinni.
Siinä ekassa kuvassa on holkit ja holkkien asennuspultit, pultit voi improvisoida vaikka kierretangosta, muttereista ja teipistä. |
Joo, tämä selvitti asian. Nuo pultit ovat siis vain asennusta varten tilapäisesti. Toisaalta, jos homman tekisi niin kuin tuossa edellä (virheellisesti) kuvailin, niin ei se kiinnitys ainakaan huonompi olisi koska silloin alarautojen ja piippuakaktion kiinitys olisivat täysin toisistaan riippumattomia? Alkuperäiset pultit pitäisi vain modifioida.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5580
|
Lähetetty: 16.12.2014 10:49 Viestin aihe: |
|
|
Ei maksa vaivaa, kiinnitys menee monimutkaiseksi ja sillä ei saavuteta vastaavaa hyötyä. Holkit väliin ja omilla pulteilla kiinni. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JiriK Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Tam 2012 Viestejä: 166
|
Lähetetty: 24.12.2014 02:27 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: |
Yleensä olen tehnyt pilaripetauksen ja jättänyt piipun kokonaan vapaaksi. Ansussa on pitkä ja raskas piippu suhteessa kevyehkään lukkokehykseen missä pulttiväli on lyhyt joten siinä voisi laittaa petausta muutaman sentin piipun alle.
Jos piipun rako muuttuu tukin nokassa ruuveja kiristäessä niin petaus menee uusiksi. Hyvin tehdyllä petauksella kun kiristää ruuveja niin ne pysähtyy kiristäessä kuin seinään, eikä veny kuin purukumi, myöskään toisen ruuvin löysääminen ei vaikuta piippurakoon.
Petauksessa ei ole yhtä ainoaa oikeaa toimintamallia, jokaisella on oma vahva mielipide miten se pitää tehdä ja millä aineilla. Pilaripetauksella ja Devconilla tai Agralla ei voi mennä pahasti pieleen. Jos ei ole mahdollisuutta tehdä metallipilareita niin pilarit voi tehdä myös petausmassalla, reikä reilusti isommaksi ja täyttö massalla. Ei yhtä hyvä kun metallipilari mutta parempi kun elastinen puu.
Tuolla on hyvät ohjeet pilaripetaukselle: http://old.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=13&t=6435&hilit=petaus |
Ok, kiitos infosta.
Kävin päivällä hakemassa motonetistä epoksikittiä piipun paikotukseen ja Hempelin epoxy filleriä petaukseen. Devconia en ehtinyt tilaamaan ja paikallisen kaupan hinta Acraglas- kitille oli turhan korkea.
Piipun paikotuskitit on jo paikoillaan. Loppuoperaatio joulun pyhien aikana.
Pilarit olis ajatus väsätä parista M12 pultista: Kanta pois, reikä läpi, päiden sorvaaminen suoriksi ja dremelillä pitkittäisiä uria kylkeen etteivät pilarit taatusti pääse pyörimään auki. 12mm alumiininen pyörötanko on toinen vaihtoehto, mutta koitetaan ensin tehdä teräksestä.
Ansuissa kai pitäisi olla kaksi M6 ruuvia pitämässä tukkia ja rautoja yhdessä? Tuossa mun aseessa on edessä M8 ja takana M6 ruuvi. Kumpikin hienokierteellä. Takaruuvi on uppokantainen, mutta se kartio on paljon normaalia jyrkempi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
fr0z Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Huh 2011 Viestejä: 2410
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5580
|
Lähetetty: 25.12.2014 10:20 Viestin aihe: |
|
|
Toimii, noilla olen muutaman pilaripetauksen tehnyt kun ei ole päässyt käymään kaverin sorvilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JiriK Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Tam 2012 Viestejä: 166
|
Lähetetty: 27.12.2014 03:50 Viestin aihe: |
|
|
Tein sitten pilarit 12mm alumiinitangosta, M12 kierretanko tuntui turhan ohuelta kierteiden takia eikä tuon minisorvin vääntö riitä teräkselle.
Tuolla kuvia tilanteesta ennen operaatiota ja jälkeen.
https://www.dropbox.com/sh/5aa79mpg3p8j9y5/AABFyf2wMwMjROz5aN2Ns-jJa?dl=0
Pienet reiät vanhassa massassa porasin ihan nähdäkseni paljonko sitä massaa siinä on.
Sellaisen pikku muutoksen tein kuvien ottamisen jälkeen että raaputin rekyylistopparin päältä kitin pois. Eturuuvinkin syvyys vähän epäilytti joten laitoin pilarin ja kannan väliin aluslaatan jottei ruuvi varmasti pohjaa.
Uutta kasatestiä lähipäivinä. Perjantain testien perusteella aika +-0.
Ei se ainakaan paljoa huonontunut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
linnustaja1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2004 Viestejä: 1064
|
Lähetetty: 27.12.2014 15:02 Viestin aihe: Pilaripetaus |
|
|
Onko pilaripetaus jos kierre alkaa heti tukin alusta ja raudat koskettaa tukkia vain kiinnitysreikien kohdalta. Siis koko kiinnitysruuvin matkalta kierre. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5580
|
Lähetetty: 27.12.2014 17:22 Viestin aihe: |
|
|
Hyvältä näytää Jirin petaukset ja holkit, laita ensi kerralla piipun ohjurimassojen alle pala teippiä niin irtoaa paremmin tukista. Alumiini on ihan hyvää pilari ainesta, turhaa siihen terästä käyttää kun alu hoitaa saman asian ja on kevyempää eikä ruostu.
Mulla olisi sama homma tulossa kunhan saisin aikaiseksi lähteä 100km päähän sorvaamaan ja jyrsimään pilarit.
linnustajan kysymys meni kyllä multa ohi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
linnustaja1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2004 Viestejä: 1064
|
Lähetetty: 28.12.2014 11:37 Viestin aihe: |
|
|
Meni kyllä ohi minultakin mutta tarkoitan että kiinnnitän raudat tukkiin ruuvilla jossa alkaa kierteet heti tukista jolloin välystä ei ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|