OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Petausmassoista
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
beech
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 499

LähetäLähetetty: 17.12.2014 18:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiinnostaa itseäkin, jos jollakin on kokemuksia, että miten 85:nen kannattaa pedata rekyylistopparin osalta? Ilman alkuperäistä tukkiin tulevaa metallipalaa vai sen kanssa? Onko eri rekyylisillä tehtävä eri ratkaisu metallipalan osalta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3895

LähetäLähetetty: 17.12.2014 19:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä vähempi osia, sen parempi. Koko petauksen idea on saada tuo kantopinta täysin välyksettömäksi ja tasaiselle kannolle. Tuo rekyylirautahan pitäisi valaa ensin siihen vastimen päälle, jotta tarkkuus tiukkuudessa vastaisi petausta.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5580

LähetäLähetetty: 17.12.2014 20:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rekyyliraudan voi liimata siinä petauksen yhteydessä tukkiin, ei sitä tarvitse erikseen alkaa liimaamaan. Tikka M595 oli vastaava irrallinen L-muotoinen rekyylivastin kuin 85:ssa on, niissä liimasin L-palan kiinteästi tukkiin petauksen yhteydessä.

En ole 85 rautoja nähnyt käsissä, mutta kuvien perusteella laittaisin rekyylivastimen petauksen yhteydessä tukkiin. Jos ei rekyylivastinta laita niin petausmassa voi joutua koville rekyylissä, se on aika pieni nänni joka välittää rekyylin massaan.

Tikka M595 rekyylivastin pedattuna tukkiin.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fr0z
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Huh 2011
Viestejä: 2410

LähetäLähetetty: 17.12.2014 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eli hoiditko Koheltaja asian niin, että et vaan laittanut rekyylivastimen ala- ja sivupintoihin irrotusainetta? Ja laitoit sitä vain ns. yläpintaan?

Nimimerkillä: M595 petausprojekti odottaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.12.2014 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla oli toi palikka pikkasen väljä joten sen keskireikään tuli myös massaa.

Minulla ne on massattu kiinni tuonne massaan

m595 on nii mieto kaliperi että on jostain jääny rauta pois kuten M55. eikä oo mihkää lähteny, tosin acraa oon käyttäny silloin noihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5580

LähetäLähetetty: 18.12.2014 08:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, laitoin massaa tukkiin ja painoin rekyyliraudan paikalleen ja yläpinnalle irroitusaine. Rauta jää kiinteäksi osaksi tukkia petauksen jälkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KKP specialist
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2013
Viestejä: 858

LähetäLähetetty: 18.12.2014 09:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Synteettiseen 85:seen tein petauksen samaan tapaan, kuin mihin tahansa muuhunkin. Erona ainoastaan, että pilarin ja lukkorungon väliin tiukkasin sen alumiinisen rekyylivastimen. Eli se on nyt massalla kiinni siellä tukissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JJR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2006
Viestejä: 291

LähetäLähetetty: 18.12.2014 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pikaepoksiksi mitä hyvänsä muovailtavaa. Itsellä on Motonet lähimpänä tarvikeliikkeenä ja sieltä muistaakseni löytyy Bison- merkkistä.

Koheltaja kirjoitti:
Petausholkkien kanssa on eri koulukuntia, jotkut tekee holkeille tiukat sovitteet ja toiset poraa reiät 3-4mm holkkeja suuremmaksi. Mä yleensä teen reilusti väljät reiät että holkit asemoituu kunnolla eikä petauksen aikana lepää mistään kohtaa tukkiin.


Pilarien kelluminen ylikokoisissa rei'issä toki takaa että ne tulevat linjaan. Itse rupesin asentamaan pilarit ennen petausta tukkiin ja petaamaan niiden päälle. Devconin Puttyn puristuskestävyys on lähes 600kg/cm2 ja Liquidin yli 700kg/cm2 joten kestävyydessä ei menetä mitään.

Tukissa olemassaolevat reiät porataan isommiksi ja läpiporatuista kierretangon pätkistä tehdyt pilarit ruuvataan tukkiin petausmassan vahvuuden verran (n. 3mm) irti kehyksestä. 5min nestemäinen epoksi vielä kierrelukitteen virkaa toimittamaan. Sen jälkeen voi rauhassa ennen varsinaista petausta sovittaa kehystä paikalleen ja varmistaa että ruuvit ei koske kyljistään pilareihin. Pahimmassa tapauksessa tässä vaiheessa voisi vielä porata reiät isommiksi pilarien seinämävahvuuden rajoissa.

Alapäästä jätän huoletta pilarit pitkäksi ja jyrsin petauksen jälkeen oikeaan tasaan jotta alarauta on tukin alapinnan kanssa linjassa ja patruunasyöttö toimii.

Kaikki irtorekyylivastimet olen aina jättänyt kiinteäksi osaksi petausta. Irroitusaine rautoihin ja tippa pikaliimaa vastimeen pitää sen kehyksessä oikealla paikallaan kun paketti asetetaan petausmassan sekaan. Kehys napsahtaa silti jälkikäteen irti vastimesta ilman isompaa voimankäyttöä kun siellä on irroitusaine välissä.



Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5580

LähetäLähetetty: 18.12.2014 12:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri tota menetelmää tarkoitin, kiinteät holkit tukkiin ennen petausta. Jos ei ole käytössä pylväsporakonetta niin reikien suurentaminen voi olla haasteellista käsivaralta ja silloin holkit asettuu vinoon. Oikeilla välineillä tehtynä tolla tavalla saa hyvä lopputuloksen. Jos en pääse pylväsporakoneelle tai jyrsimelle niin teen petauksen suosiolla ylisuurilla rei'illä ja holkit massalla kiinni.

Petauksessa vielä kannattaa muistaa että rautojen liikkuessa taaksepäin, on rekyylivastin ainoa joka saa ottaa perääntymisen vastaan. Kiinnityspultit ei saa osua reikien/holkkien seinämiin, ja pultit pitää asettua suoraan linjaan = alarauta pitää olla asemoitu kunnolla kohdalleen. Jos pultit asettuu vähänkään vinoon niin pultit ei kiristy kunnolla, kiristysvaste muistuttaa kuminauhaa eikä oikein tiedä koska ne on kireällä. Vinoon jääneet pultit myös voi ajan mittaan katketa rekyylin aiheuttamasta pistemäisestä rasituksesta.

Raudoissa ne pystysuorat pinnat jotka rekyylivastimen lisäksi voisi petauksen jälkeen välittää rekyyliä tukkiin, niihin kohtiin laitan ennen petausta teipin palat. Petauksen jälkeen kun ottaa teipit pois niin raudan ja petauksen väliin jää pieni rako eikä silloin rekyyli välity tukkiin mitään muuta kuin rekyylivastimen kautta. Jos rekyylivastimen ottaisi pois petauksen jälkeen, rautojen pitäisi päästä hieman liikkumaan pituus suunnassa. Tällä vähennetään puutukin mahdollista halkeamista ja saadaan raudat istumaan tukissa ilman jännitteitä rautojen ja tukin välillä, jotka saattaa näkyä osunnassa.

Tää keskustelu näköjään muuttui massoista petaustekniikkaan vaikka sille on oma viestiketju Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5580

LähetäLähetetty: 20.12.2014 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jokuvain kirjoitti:
Kokeilkaas "Hempel marine epoxy filler" Luja ja tarttuu kuin tauti, jopa öljyiseen puuhun. Kuivumisaika noin 1 vrk. 18 euroa/pakkaus, jolla jo petaa monta asetta.


Motonetista kävin hakemassa kokeeksi Hempeliä, en sitten tiedä onko tuubit saaneet pakkasta mutta toisessa tuubissa möhnä oli hieman rakeisen oloista. En tästä lannistunut vaan sekoitin huolella ja sävytin massan pähkinän väriseksi ja ei kun petaamaan.

Kun irroitin raudat niin totuus paljastui, vaaleampi aine oli tosiaan rakeista ja rakeet ei sekoittuneet vaan petaus muistuttaa juustomakkaraa, siellä täällä valkoisia juustopalloja. Uusiksi menee ja tällä kertaa Devconilla.

Pitää käydä Motonetissa kysymässä mitä tehdään tuubien kanssa, tota ei voi käyttää lasikuitu hommissakaan. Muuten se vaikutti ihan hyvältä ja on sopivan kittimäistä ja tarttuu kovasti kiinni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.12.2014 21:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koheltaja kirjoitti:
Jokuvain kirjoitti:
Kokeilkaas "Hempel marine epoxy filler" Luja ja tarttuu kuin tauti, jopa öljyiseen puuhun. Kuivumisaika noin 1 vrk. 18 euroa/pakkaus, jolla jo petaa monta asetta.


Motonetista kävin hakemassa kokeeksi Hempeliä, en sitten tiedä onko tuubit saaneet pakkasta mutta toisessa tuubissa möhnä oli hieman rakeisen oloista. En tästä lannistunut vaan sekoitin huolella ja sävytin massan pähkinän väriseksi ja ei kun petaamaan.

Kun irroitin raudat niin totuus paljastui, vaaleampi aine oli tosiaan rakeista ja rakeet ei sekoittuneet vaan petaus muistuttaa juustomakkaraa, siellä täällä valkoisia juustopalloja. Uusiksi menee ja tällä kertaa Devconilla.

Pitää käydä Motonetissa kysymässä mitä tehdään tuubien kanssa, tota ei voi käyttää lasikuitu hommissakaan. Muuten se vaikutti ihan hyvältä ja on sopivan kittimäistä ja tarttuu kovasti kiinni.


Hemppeli oli pilalla, vaikken sitä ookka petaukseen käyttäny ni veneen paikkaukseen ja ei se mitää rakeista ollu.

Mulle kävi vanhalle acralle samoin sen valkosen aineen kanssa, sekin oli muutunu rakeiseksi, siittä mitää saanu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5580

LähetäLähetetty: 20.12.2014 21:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siinä tapauksessa Motonettiin ja tuubit vaihtoon, sitä rakeista tuubia sai puristaa selkeästi kovempaa että tuli tuubista ulos.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fr0z
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Huh 2011
Viestejä: 2410

LähetäLähetetty: 22.12.2014 08:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Devconilla tuli tehtyä massapilarit TC Encoren etutukkiin viikonloppuna. Ja kaikenkaikkiaan oikein helppokäyttöistä ainetta on kyllä. PTFE spray toimi irrotusaineena, ja etutukki irtosi piipusta oikein nätisti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3895

LähetäLähetetty: 23.12.2014 00:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen verta pitää muistuttaa, että sekoittakaa ne molemmat massat ensin ittessään, ennekuin aletaan yhdistelemään.

Nimimerkillä: 3. petaus toimii kunhan antoi olla sen pari vuorokautta ennen irrotusta.
Noh ei se nyt varmaan noin kauan tarvi, mutta annoin sitten olla, kun huomasin, että ennenaikainen irrotus pilasi sen toisen petauksen. 3 kerta oli jo ihan viimosen päältä ja osissa huomaa, että ne kuuluu täydellisesti yhteen.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5580

LähetäLähetetty: 23.12.2014 07:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Massan kuivumista voi tehostaa 50-60 asteisessa uunissa tai saunassa, kovettuu nopeammin kuin huoneen lämmössä. Paitsi jos on käyttänyt kolojen täytössä muovailuvahaa, kaikki muovailuvahat ei kestä 60 asteen lämpötiloja sulamatta.

Korkeampaa lämpötilaa ei kannata käyttää, laminaattitukki saattaa kuivuessaan napsahdella saumoista halki. Myös massa kovettuu suuremmissa lämmöissä selkeästi kovemmaksi ja jotkut massat menee lasikovaksi joka voi haljeta ajan mittaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Sivu 6 Yht. 10

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com