OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tru-Oil - Karamellivesi
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ukkeli
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Huh 2005
Viestejä: 63

LähetäLähetetty: 21.08.2005 22:11    Viestin aihe: Pistoolin kahvan käsittely Vastaa lainaamalla viestiä

Milläs sitten olisi suositeltavaa käsitellä pistoolin kahva (ei viellä käsitelty millään) jotta siitä saisi KESTÄVÄN ja hienon näköisen? Painotus kestävyyteen. Kahva ei saisi olla liukas joka varmaan rajaa lakat pois?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6276
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 29.08.2005 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, enpäs tiedä miksi homma ei mulla toimi. Ainakin CRC pehmittää ko. pinnan ja Forrest liottaa kokonaan pois. Metillä tuli huomattua, että sääskivoide ja hiki on myöskin pinnalle myrkkyä.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rattis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 97

LähetäLähetetty: 29.08.2005 19:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Liekkö vaha sitten se taikasana? Toinen puuöljy, joka pitäis kokeilla, on danish-oil. Tuote seloste kuullosti ainakin hyvältä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larry
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 1266

LähetäLähetetty: 29.08.2005 19:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Väritön Raikko asetukkivaha (hartsivaha aseille) tru-oilin päälle.

Pulkkilasta löytyy. Puh. 08-8121 655
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maneater
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Elo 2005
Viestejä: 21

LähetäLähetetty: 29.08.2005 20:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse oon tykänny vetää hiotun tukin päälle puunkuullotusöljyä niin monta kerrosta, ettei ime enää. Noin joka toisen kerroksen välissä kun oikein hienolla teräsvillalla sipasee pinnan läpi kerran tai pari, niin tulee komee ja on ainakin tähän mennessä kestänyt.

Henkilökohtaisesti en pidä lakkojen tuottamasta ulkonäöstä tukeissa, olen niitäkin kyllä kokeillut. Enää en kylläkään lakkoihin koske.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6276
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 02.12.2005 09:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käpistelin tuossa sukulaismiehen kesällä ostamaa Beretta 686:sta, jossa ilmeisesti on tämä Tru-Oil-käsittely. Näky oli suhteellisen masentava, ponsi aivan naarmuilla ja omistaja oli jo pannut teippiäkin päälle ettei aivan kaikki pintakäsittely lähde. Naarmuuntuu kuulemma käsittämättömän helposti, harmi sillä tukkipuu oli hyvinkin nättiä. Olen nähnyt huomattavasti siistimpiä aseen lakkatukkeja, joita on käytetty 30 vuotta. Kehoitin omistajaa reklamoimaan asiasta, pinnoitehan on täysi floppi.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
leverman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Syy 2005
Viestejä: 1315

LähetäLähetetty: 08.12.2005 11:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyy sanoa, että oudoilta tuntuvat jotkut kirjoitukset...Itse olen parinkymmenen vuoden aikana käsitellyt melkoisen määrän sekä haulikon/kiväärin tukkeja että pistoolien/revolverien kahvalevyjä Birchwoodin Tru-Oil-nimikkeellisellä tukkiöljyllä, enkä kyllä tunnista valituksia. Aine pysyy loistavasti puussa, ei pehmene eikä liukene muihin aineisiin...Pari mahdollista selitystä tulee mieleen:
1) öljyä on laitettu liikaa, ja liian paksuina kerroksina. Jos pinta jää lakkamaisen kiiltäväksi, Tru-Oilia on liian paljon! Öljyllä EI ole alunperin tarkoitus tehdä "lakkatukkia" vaikka jotkut niin menettelevätkin. Jos haluat kiiltopintaisen tukin, käytä lakkaa, ei öljyä. Itse jätän öljytyt puuosat mattapintaisiksi, satiinimaisen himmeiksi.Tällaiseen pintaan tulevat naarmutkin on helppo korjata.
2)puuosien pohjatyöt on tehty huonosti, ja tukissa on vielä aiempaa pintausainetta. Tämä on varma tapa saada Tru-Oil jäämään pehmeäksi mömmöksi, joka tarttuu lämpimällä säällä käsiin vielä puolen vuoden päästäkin. Öljy ei yksinkertaisesti imeydy puuhun, jos alla on sulkukerros esim. edellistä öljyä tai jopa lakkaa.
Oma öljyämistapani on seuraava: jos puu on ennen käsittelemätöntä, pinta hiotaan vaiheittain hiomapaperilla 180-360-600-1000-2000(superfine).Tämän jälkeen hankaan pinnan kovalla, sileällä puunkappaleella (esim. pyöreäreunainen, SILEÄ pähkinäpuupala) ja sen jälkeen vielä karkealla harmaalla pellavakankaalla siten, että puun syyt tulevat näkymään tummina ja puuhun muodostuu ohut, kalvomaisen kiiltävä pinta. Tämä tarkoittaa n. parin, kolmen tunnin urakkaa, eli ilta menee mukavasti telkkaria katsellen ja puuta silitellen. Sen jälkeen Tru-Oilia hierotaan puun pintaan TIPPA KERRALLAAN sormen kärjellä, ja öljy todellakin hierotaan puuhun, niin pitkään, ettei se jää kiiltävänä puun pintaan. Annetaan kuivua päivä, ja sama käsittely uusitaan kolmena peräkkäisenä päivänä, välillä pellavakankaalla hioen. Tämän jälkeen tukki on minusta sen näköinen, että sitä kelpaa näyttää kavereillekin, ja öljy myös taatusti pysyy puussa, eikä pehmene liuottimista tai lämmöstä.Vaatii aikaa ja vaivaa, mutta kannattaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Perunankukka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2005
Viestejä: 125

LähetäLähetetty: 08.12.2005 16:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä Berettassa on nimenomaan paksu lakkamainen kerros Tru-Oilia. Luulisi tehtaalla osattavan käyttää ko. ainetta oikein ja muistini mukaan myös purkin kyljessä luvataan lakkamaisen pinnan olevan tehtävissä eli tämähän hieman sotii edellisen kirjoittajan käyttöohjetta vastaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
W450M
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2005
Viestejä: 119

LähetäLähetetty: 08.12.2005 20:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen käsitellyt yhden pistoolin, yhden haulikon ja kahden kiväärin puut tuolla Birchwoodin Tru Oililla. Kaikissa on paksuhko kerros tuota ainetta, eli kaikissa on lakkamainen ulkonäkö. Vanhin käsittely on ainakin 15 vuotta vanha eikä ne toisetkaan ole eilen tehtyjä, nuorinkin pinnoitus on ainakin 10 vuoden takaa.

Kaikkia aseita on ulkoilutettu ja putsattu erilaisilla pyssyöljyillä, joita on takuuvarmasti tullut lotrattua myös Tru Oilin päälle. Mitään ongelmia ei ole esiintynyt pysyvyyden tai liukenevuuden suhteen. Pinnat ovat olleet sen verran hyvän näköisiä, että jokunen kaverikin on käsitellyt oman aseensa puut samalla aineella. Eikä kukaan ole valittanut aineesta tai syntyneestä pinnasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
1hunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2005
Viestejä: 1142
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 08.12.2005 22:43    Viestin aihe: jep Vastaa lainaamalla viestiä

Tru-Oilia en liioin enää käytä LAKKAMAISEN ulkomuodon vuoksi. Aselaukun puisen sillä käsittelin kun se saa lakatun näköinen ollakkin mutta aseisiin löytyy kyllä tukkiöljyjäkin . Mainoslause: Tru-Oil
Ammattilaisten käyttämä käsittelyöljy puun pinnan viimeistelyyn. Öljy muodostaa kirkkaan LAKKAMAISEN , puuta hyvin suojaavan pinnan.
_________________
Ampuminen on sitte herkkä laji
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 08.12.2005 23:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen käsitellyt kaksi itse tekemäöäni tukkia ja kaksi tukkia olen entrannut Bircwoodin tru-oililla. Sämpyn kokemukset ovat minulle tyystin tuntemattomia. Pinnoitus on kestänyt erittäin hyvin vettä ja kolhuja. Sille on luotu edellytykset maltillisella annostelulla useaan kerrokseen välityöt huolellisesti tehden! Siis sitä kolme tai kahden nollan teräsvillakäsittelyä ei voi jättää välillä tekemättä. Mattapinnan saa tehtyä lopuksi 000 teräsvillalla kevyesti hioen, tai kuten ohjeessa oli - hiomatahnalla.
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6276
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 09.12.2005 09:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No minähän en ole itse Tru-Oililla yhtään pinnoitetta, niin että olisin alusta asti tehnyt, että en osaa sanoa miten kävisi jos noilla teidän ohjeilla. Sukulaismiehen kokemukset tuosta aiemmin mainitusta Beretta-haulikosta ovat olleet ne, että varsinkin uutena naarmuja tuli aivan käsittämättömän helposti ja että kerros oli todella pehmyttä. Toinen syy miksi aine tuntuu nyt kovemmalta voi yksinkertaisesti olla ilmojen jäähtyminen. Käsittelyn paksuus näytti olevan normaalia lakkakerrostasoa, eli aineella oli tavoiteltu lakkatukin näköä. Voipa siis olla että sellainen öljy/vaha-kerrospaksuus pysyy paremmin tai ainakaan virheet ei niin helposti näy.

Kokeilkaapa joku jolla on onnistunut pinta, siihen laittaa CRC:tä ja jos se ei pysty aineeseen, niin Forrestia.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
leverman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Syy 2005
Viestejä: 1315

LähetäLähetetty: 09.12.2005 11:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeilin jo, ihan uteliaisuudesta...15 vuotta sitten Tru-Oilattuun Tikan tukkiin, joka on palvellut jokasyksyisessä hirvikäytössä loistavasti, ei ole naarmuuntunut eikä ime vettä. Tukki on käsitelty "puolihimmeäksi" eikä pinta pehmene öljystä tai puhdistusvaahdosta (itse asiassa en ole itse käyttänyt juuri mitään muita puhdistusaineita kuin Forrestia ja CRC.tä koko aikana). En nyt ole tuntikausia tukkia litkuissa uittanut, mutta "normaali" käyttö ei kyllä Tru-Oilia pehmennä tai irrota. Sen sijaan lakkatukkisesta CZ 550:stä Forrest pehmittää pinnan, eli tsekkilakka ja Forrest eivät näköjään tykkää toisistaan. Yksi syy alussa mainittuihin ongelmiin voi olla nimenomaan laminaattitukki: viilujen välissä on liimaa, joka estää Tru-Oilin imeytymisen kunnolla (ehkä?).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com