OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Walther Dominator 1250 5,5mm vai 4,5mm?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Ilmakiväärit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Sans



Liittynyt: 19 Kes 2012
Viestejä: 2

LähetäLähetetty: 19.06.2012 03:50    Viestin aihe: Walther Dominator 1250 5,5mm vai 4,5mm? Vastaa lainaamalla viestiä

Moikka kaikki

Olen uusi tällä foorumilla. Pahoittelen heti kaikille jos asiani on jo kirjotettu aikaisemmin enkä ole sitä osannut hakutoimminnoilla hakea, mutta olen tämän foorumin lisäksi myös täysin uusi foorumikirjoittelija/lukija ylipäätään.

Olen harrastanun ilmakivääriammuntaa jo yli 10 vuotta. Aloitin harrastukseni 12-13 vuotiaana isäni vanhalla venäläisellä puutukkisella kiväärillä joka ei ollut hääppönen. Siirryin tämän jälkeen harrastamaan pistooliammuntaa 9mm kaliiperilla, mutta vanhasta tottumuksesta/kiinnostuksesta johtuen olen edelleen kiinnostunut ilma-aseista.

Olen yrittänyt googlata kaikilla mahdollisilla (googlaustaitojeni myötä) tavoilla erilaisia ilmakiväärejä, ja jotakin kautta löysin tieni walther dominator 1250 kiväärin pariin. Luin erilaisista kaliipereista, tarkkuuksista yms yms ja vielä kerran yms... Tämä jatkuva googlailu kun vei minut aivan sekaisin kun mielipiteitä oli joka puolella puolesta ja vastaan...

Lähdettäköön liikkeelle siitä, että olisin halukas ostamaan itselleni ilmakiväärin, joka olisi tarkka ja iskutehoa olisi kuitenkin mukava saada lisäetuna, kun ruutiaseiden parissa ollut olen. Viimeksi kun olen ilmakivääriä käyttänyt, se on ollut taittopiippuinen Gamo (ostettu 2007) merkkinen ase. Lähtönopeus on ollut kova, osumatarkkuus huono... Sitten päädyin tänne foorumille jossa luin dominatorista jotakin ja kiinnostuin kovasti. Paineilmakivääri ylipäätään on minulle täysin tuntematon asia joten päätinpä kysyä teiltä asiantuntijoila muutamia faktoja.

1) Onko dominator 1250 edelleen hyvä paineilmakivääri vai ovatko vierähtäneet vuodet tuoneet jotakin parempaa?

2) Dominator on aseisiin nähden suhteellisen kallis (vrt esim pistooliin glock17), joten onko tämä ase oikeasti hintansa väärti kapistus kun jousipyssyjä myydään 300e hintoihin? Aseharrastajana en kuitenkaan etsi huonoa tuotetta.

3) kumpi kaliiperi? "mökkiammunnassa" tarkkuusammunnan lisäksi iskutehon tuomat tölkki ym räiskinnät tuovat usein perheen kesken hauskuutta.

4) myyntien mukaan koko ase pumppuineen maksaisi noin 900e, löytyykö jostakin halvemmalla?

5) muut huomiot aseesta ja käyttötarkoituksista(ni), tavoittelemani tarkkuusmatka noin 40m

Kiitoksia etukäteen mahdollisista kommenteista. Muitakin ilmakivääreitä saa ehdottaa, mutta paineilmatoimiset kiväärit kuullostaisivat "ampumamukavuudeltaan" hyviltä kun ei tarvitsisi joka laukauksen jälkeen ladata jousta.
_________________
Pistooliharrastaja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hornet
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Tou 2006
Viestejä: 794
Paikkakunta: Koillis-Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 19.06.2012 09:34    Viestin aihe: Re: Walther Dominator 1250 5,5mm vai 4,5mm? Vastaa lainaamalla viestiä

Sans kirjoitti:
... Muitakin ilmakivääreitä saa ehdottaa, mutta paineilmatoimiset kiväärit kuullostaisivat "ampumamukavuudeltaan" hyviltä kun ei tarvitsisi joka laukauksen jälkeen ladata jousta.


Ehdotan, että tutustuisit myös ruotsalaisten tekemiin FX -merkkisiin paineilmakivääreihin, joista halvin sijoittunee hinnaltaan hiukan alle 500 euron. FX:iä on kertalaukausaseista itselataaviin, lippaallisia tai ilman jne. Tarkkuudessakaan ei ole moittimista.
Omistan FX Cyclonen, joka on tarkka ja siinä valmistajan ilmoittamat lähtönopeudetkin pitävät paikkansa. Väljyys on 4,5 mm, mutta muitakin on saatavana. Omallani olen nyt ampunut hiukan yli 13.000 laukausta ilman ongelmia, joten ei kestävyyskään ole huono. FX:t (ainakin Cyclone) kannattaa ostaa puutukkisena. Se tietysti lisää hiukan hintaa, mutta kannattaa. Sen verran joustava on alkuperäinen muovitukki.
Fx:iin, kuten moniin muihinkin, on ostettava tähtäin erikseen ja sekin tietysti lisää hintaa.

Väljyydesta sen verran, että 4,5 mm:n luodit ovat halvempia kuin 5,0 tai 5,5 mm:n.
Tarkkuudessa ei varmaankaan ole suurta eroa.
Kokemus minulla näistä isommista on aika vaatimaton. Olen kuitenkin ammuskellut kaikilla 6,35:een saakka (tämä mukaan lukien) Steyrin "irtopiipuilla".

Katso keskusteluja myös www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Somnium
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Kes 2010
Viestejä: 29

LähetäLähetetty: 19.06.2012 17:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse en suosittele ainakaan noita FX:n typhooneita jotka lienevät nuo halvimmat Fx:n pyssyt. Kunnossa ollessaan todella tarkkoja, mutta tuntuvat olevan aika heikkoa tekoa. Noita olen omistanut itse 2kpl (T12 malleja), toisen ostin uutena ja toisen käytettynä. Molemmista tarkkuus katosi jonkin ajan päästä vaikka putsasin ja pidin muutenkin kuin kukkaa kämmenellä. Ulkomaisilta foorumeiltä lukenut aika paljon muutenkin olevan ongelmia tarkkuudessa. Aika paljon tuhlannut aikaa ja vaivaa, mutta tarkkuutta en noista ennalleen saanut. Tämä siis omiin kokemuksiin perustuen, ei mikään absoluuttinen totuus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RaakaRane
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2014
Viestejä: 1703

LähetäLähetetty: 29.05.2014 14:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Somnium kirjoitti:
Itse en suosittele ainakaan noita FX:n typhooneita jotka lienevät nuo halvimmat Fx:n pyssyt. Kunnossa ollessaan todella tarkkoja, mutta tuntuvat olevan aika heikkoa tekoa. Noita olen omistanut itse 2kpl (T12 malleja), toisen ostin uutena ja toisen käytettynä. Molemmista tarkkuus katosi jonkin ajan päästä vaikka putsasin ja pidin muutenkin kuin kukkaa kämmenellä. Ulkomaisilta foorumeiltä lukenut aika paljon muutenkin olevan ongelmia tarkkuudessa. Aika paljon tuhlannut aikaa ja vaivaa, mutta tarkkuutta en noista ennalleen saanut. Tämä siis omiin kokemuksiin perustuen, ei mikään absoluuttinen totuus.


No tässä likellä on yksi vanhempi mies ja pelannu paljon noiden kanssa ja moitti myös noita FX halvimpia malleja. Tosin en tiedä onko kalliinmista kokemuksiakaan. Sanoi että esim hatsaniin verrattuna noissa on "liikaa" pieniä venttiilejä ja osia ylipäätään..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Ilmakiväärit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com