Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16968 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 23.01.2014 18:04 Viestin aihe: |
|
|
[quote="remari1"]katellu noita koppien kokoja ja lämmitys systeemejä ni ei kö olis helpompaa tehdä sellanen kompakti koppi missä mahtuu just tekemään sen tarpeellisen ni ei tarttis vaivata päätään tuon lämmityksen kans niin paljon?meillä oli yks koppi joka tehtiin 100-150mm parokki elementeistä (lattia oli 200mm).kork. oli jotain 1500mm ja muut ulkomitat sitä luokkaa et mahtu normi auton peräkärryyn(kärry tehty varta vasten kopin alle ja katsastettu).lämmitykseen käytettiin alumiinista postilaatikon kokosta pönttöä jossa oli kynttilöitä sisällä ni se riitti pitämään kopin lämmöt siiinä 20 asteen paikkeilla yli 20 asteeen pakkasilla.
semmosia minulla ainakin kaikki on... turhahan sitä kaksiota on lämmittää kun yksiössäkin pärjää... enkä tarkoista että ahdasta pitää olla.
saakeli kun menee tässä ihan teoria puolelle koko talvi... vaan ootahan kun kevät koittaa niin supia alkaa taas virtaamaan haaskoille, saa 5.7 laulattaa ahkeraan. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
remari1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 1561 Paikkakunta: nivala
|
Lähetetty: 23.01.2014 18:05 Viestin aihe: |
|
|
Parokit on hukkapaloista kasattu eli ei maksanu mitään.
70mm styroksi parokista ku tekee ni ei tuu painava.pari koirankoppia
Tehny tommosesta.pari tuntia ja koppi valmis kyl noita hukkapaloja löytyy
Ku vähän kyselee.pienempiä paloja on nätti yhdistellä uretaanilla ja
Peltiliuskolla... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
BlueMarlin Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Maa 2004 Viestejä: 2710
|
Lähetetty: 24.01.2014 00:59 Viestin aihe: |
|
|
Tänään raahattiin koppiin kamina ja kokeilin samalla kuinka nopeasti koppi lämpiää. Kopin sisällä oli -17 astetta, kun tulitikun pesään raapaisin ja 48 minuutin kuluttua sisällä oli +22. Uskoisin siellä tarkenevan, vaikka pakkanen hieman kiristyisikin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MatiasS Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2011 Viestejä: 669
|
Lähetetty: 27.01.2014 14:38 Viestin aihe: |
|
|
Jos käyttää tuulensuojalevyä kopissa eristeenä/seinämateriaalina niin kannattaako sitä laittaa sitten ulko ja sisäpintaan? Elikkä vaikka kakkoskakkosesta jos olis runko pääosin niin sitten siihen jättäs väliin sen 50mm raon vai kannattaako pistää väliin esim villaa?
Mitäs kattoon ja lattiaan eristeeksi? Ajatus tehä semmonen 120x255cm sisämitoilta koppi ja niinkö "tasakertaan" joku 100-120cm korkeutta ja harja katto että jäis vähän korkeutta sisälle enemmän. Kärrön pääle niin mielellään semmonen että ei aivan hirveitä painais ja halpaki pitäs olla. Eilen taas intouduin nimittäin suunnittelemaan ja laskeskelin jo vähän kamppeita mitä tarttis. Jos ulkomitoissa hyödyntäis vaikka tuota tuulensuojalevyn mittoja elikkä joku 270x120 (mistäs sen päälle vai kestääkö semmosenaan?). Kulmiin pystöön kakkosneloset naulattuna kakkoskakkosiin, aattelin että helpottas ehkä seinien levytystä ja ehkä tukee vähäsen?
Aattelin kumminki että sisälle mahtus laveri missä voi makoilla ja sitten sama laveri toimis myös istuimena tottakai. Ampuma-aukko/ikkuna sivulle. Olis muutes vissiin tiossa semmonen asuntovaunun ikkuna tai parikin, ilmaseksi sais jos ei ole jo kerenny nakata roskiin ko ei ole ollu käyntiä, kannattisko hyödyntää? Erillisen ampumaaukonhan se tosin taitaa vaatia joka tapauksessa kun sais minun mielestä olla kivääri valmiina läpi ja vaahtomuovilla tms. Tukittuna/tuettuna siinä. Tai mistä mie tiän mikä paras, lukemani ja kuulemani perusteella vain suunnitellu.
Taas tuli intoa että pitäs saaha tehtyä kun olis hyvä haaska missä pirusti liikettä tuossa puolenkilometrin päässä.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 27.01.2014 17:01 Viestin aihe: |
|
|
Tuollasessa toimistossa täällä päätetään kohtaloista.
Alla pari trukkilavaa, runko 2/4:sta ja tervasta tuulensuojalevyä pinnassa.
Ampumaluukut 3:n suuntaan, 2-lasiset klasit, ei huurru.
Lämmitys nestekaasulla, 15min ja t-paitakelit.
Kulkee traktorin peräkärryssä, trukkipiikeissä tai autonperäkärryllä. Eli saa sijoitettua lähes mihin vaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pudejovicky Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Elo 2011 Viestejä: 1433 Paikkakunta: Syrjäinen
|
Lähetetty: 27.01.2014 22:45 Viestin aihe: |
|
|
Nyt tais tulla kohtuulliset kaupat. Kävin haeskelemassa tuikkulämppärin kaveriksi jotain alku/lisälämmitintä, kaasu- tai petroolitoimista.
Tuikkulämppäri jaksaa kyllä pitää ikkunan aika hyvin auki 5-6 tuikulla pikkupakkasellakin, mutta kovalla pakkasella hyvin pukeutuneena (=valmiiks hikisenä ) tahtoo alkaa ikkuna huurtumaan ja jalat palelemaan. Kenkäosasto on kylläkin ollut kevyempää kuin puupassiin kiivetessä...
Noh, mulla on pieni koppi ja noissa isommissa lämppäreissä on ihan järjettömät tehot ja tilavaatimukset ja ajatus kääntyi takaisin sinne Sherpa Kingin suuntaan jo aika vahvasti, koska nuo isot lämppärit on isoja myös kooltaan.
Petroolilämmittimen jätin pois laskuista myös siksi, koska niiden sanotaan hiukan tuoksahtavan sytyttäessä ja sammuttaessa ja mun kopin koon huomioiden ei ehtis muuta tehdäkään...
Useat paikat käytynä päädyin vielä paikalliseen Tarjoustaloon tsekkaamaan ja löysin sieltä Bellus Compact merkkisen ja mallisen vehkeen, max teho 1,3kW ja nähtävästi kennoltaan ja muilta osiltaan on aika sama tuon Sherpan kanssa sekä käyttää samoja butaani tai propaani/butaani seoksella olevia 220g A4 kaasupatruunoita.
Hinta oli tarjouksessa päätä huimaavat 20€, joten otin laitteen mukaan ja löysin hyllystä myös niitä paremmin kylmää kestäviä propaani/butaani-patruunoita, á 2,5€.
Laitteessa ei ole (niinkuin ei ole tuossa Sherpassakaan vissiin?) mitään liekkivahteja tai CO2 antureita ja on "tarkoitettu ulkokäyttöön", joten ton kans ei parane mennä kyllä nukkumaan, mutta jos tolla ottais alkulämpimät ja antais tuikkulämppärin keräillä hiukan voimia samaan aikaan, niin eiköhän ala kopissa tarkenemaan aika nopeesti.
Kopissa lähes ristikulmissa 100mm ilmanvaihtoräppänät ja yläräppänästä lähtee 3m putki.
Jollain muulla tommosesta kokemuksia? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Raataja Rankka Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 23 Syy 2009 Viestejä: 55 Paikkakunta: Ulvila
|
Lähetetty: 28.01.2014 01:42 Viestin aihe: |
|
|
Kokemusta on.. Juurikin samanlaisesta vekottimesta, Motonetin tarjoamalla kauppanimellä. Lämppäri ollut käytössä pari vuotta ja kuten hinnasta voi päätellä, kevytkin käyttö aiheuttanut joitakin välittömiä korjaustarpeita: Lämmönohjauslevy irronnu sisältä (ei vaikuttanu käyttöön), Piazzon kide otti kiinnikeistään ritolat, mekaaninen kiinnitys oli tarpeen. Lisäks kennnonsuojaritelikkö on jääny jonnekin reissulle.
No juu, mutta käytöstä: Ihan ok peli noinkin kevyeksi paketiksi. Ikävä puoli tuossa on lämmittimen äänekkyys. Ei vielä kylmänä, mutta vekottimen lämmetessä ja "kaasua" pienennettäessä liekki alkaa läpättämään ikävästi. Kyllähän sitä vielä tunnin kuuntelee, mutta alkaapi ottaan päähän jossain vaiheessa. Ongelma korjaantuu kun antaa lisää syöttöä, mutta myös kaasunkulutus lisääntyy ja tulee hiki. Sytyttäminen ja sammuttaminen taas tuottaa ääntä/liikehdintää kopissa. Sitten on vielä tuo valosaaste kun kenno hohkaa punasena. Ongelmaa voi pienentää rakentelemalla vaikka kivilevystä oman nurkkauksen lämmittimelle yms..
Vehje pysyy päällä pullon ollessa yli puolillaan, mutta viimestä kolmannesta poltellessa saattaa simahtaa ittekseen.. Joten jos sillon kyttääjä otta unta kupoliin, voi tulla pää kipeeks kun puhaltelee kaasut koppiin. Ja ehdottomasti noita seoskaasu pottuja. Pullot jäähtyy paljon kaasua luovuttaessaan ja kun useimmiten on jo valmiiksi kylmä niin ei tilanne ainakaan helpotu. En enää käytä muutakuin nuita seos-kaasuja, näillä poltin pysyy päällä miltei aina kaasupullon loppuun asti.
100:n putket ainaskin riittää hyvin ilmanvaihtoon. Ehkä liiankin hyvin kun lämpötilaero ulko- ja sisäilman välillä on yli 10 astetta. Mulla tulo 50 ja poisto 70, toki ampumaluukun vaahtomuovi hiukka vuotaa ja ehkä muualtakin, mutta ajattelin että on parempi pitää koppi alipaineisena ja imeä hajut pois ilmastointitorveen. Ilmaa on sisällä riittäny tuikkulämmittimen käyttämiseen ja kaasun polttamiseen. Kovalla pakkasella hiukan kuristanu tuloilmaputkeakin ja hengissä ollaan.
Hyviä kytiksiä! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pudejovicky Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Elo 2011 Viestejä: 1433 Paikkakunta: Syrjäinen
|
Lähetetty: 28.01.2014 10:28 Viestin aihe: |
|
|
Ilmiselvästi sama laite, kiitokset kattavasta vastauksesta
Huomasin tuon suht ripeätahtisen läpätyksen jo koekäytössä ja tuskin se ainakaan nopeammin kopissa lämpenee se kenno kuin pesuhuoneen lämmitetyllä lattialla. Saattaa siis kestää hetken että voi alkaa pienentämään syöttöä. Ja rakenne ei tosiaan ole mitään militaarimekaniikkaa, täytyy koittaa olla potkimatta..
Sammuttaminenhan ei tuossa tuo lisä-ääntä ollenkaan muuten kuin kopissa liikkumisen verran, jollei halua olla aivan varma ja vapauttaa pulloa vivusta. Noissa petroolikamiinoissa oli aikamoiset käynnistysvikinät ja sammutuskolinat?
Ei totakaan kyllä viitteis välttämättä napsauttaa piezolla uudelleen päälle juuri hämärän laskeuduttua, mutta verrattuna meikäläisen tuikkulämppärin uudelleenlatausääniin aika mietoa Siihen on laitettava heti kärkeen sellaiset 12h tuikut, jos uumoilee pidempää kytistä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tony Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Syy 2012 Viestejä: 415
|
Lähetetty: 28.01.2014 11:10 Viestin aihe: |
|
|
Tuollaisesta olis ajatus tehdä tuikkulämmitin,s on aika pienikokoinn mutta luultavasti toimii http://aijaa.com/xroYvT
Viimeinen muokkaaja, Tony pvm 28.01.2014 19:04, muokattu 2 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kalmo Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Tam 2006 Viestejä: 1647 Paikkakunta: Tampere
|
Lähetetty: 28.01.2014 11:17 Viestin aihe: |
|
|
Samasta Bellus Compactista koekäyttökokemukset. 18-19 asteen pakkasella butaaniseos paloi vartin verran. Kun kaasuparuuna jäähtyi lattianrajassa, alkoi ensin lepatus, ja sitten vehje sammui. Lämmitin joka ei toimi kylmällä on melko näppärä...
En nopealla googletuksella löytänyt, mutta tuohon lämppäriin sopivia 220g kaasupatruunoita on ainakin aiemmin saanut propaaniversioina. Hinta noin tuplat butaaniin / seokseen, mutta kylmässä käytettävyydeltään oletettavasti parempi.
Ja kun nyt mainitsit että käytät tuikkulämppäriä kopissa myös, niin tuollainen liekkivahditon kaasuvehje ei välttämättä ole samassa kopissa oikein optimaalinen. Kopin ulkopuolelta katsottuna saattaa tulla näyttäviä efektejä, mutta niitä ei välttämättä halua todistaa sisällä kopissa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pudejovicky Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Elo 2011 Viestejä: 1433 Paikkakunta: Syrjäinen
|
Lähetetty: 28.01.2014 15:09 Viestin aihe: |
|
|
Tarkoittanet taistelukentän ääni- ja valoilmiöitä.. Näkyy vaan kun tupsahtaa superlonit ampuma-aukosta ja tulinen mies hoippuu ulos kopista
Ei vaan tuossahan tuo lepatus on hyvä asia, se kun loppuu niin kannattaa kiertää säädin kiinni...
Ja jos ihan oikeasti, niin tuolla alkuvauhdit ja tuikuilla sitten ylläpitoa. Tuossa on vielä tuo valaisu hommelikin, niin ei varmaan pysty senkään takia pitämään kun alussa jonkin aikaa ja sit kiinni ja pullo vapaaks.
Täytyy vielä kokeilla suhiseeko kovin jos vaan kiertää säätimen kaakkoon eikä sytytä. Jotain tappia tuossa täytyy vetää sytytysvaiheessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 28.01.2014 15:38 Viestin aihe: |
|
|
Mulla oli tuollanen Sheicce King butaanilämppäri. Toimi aina vartin uudella pullolla ja sitten hyyty. Palautin sen, vaihtoivat uuteen, ei vaikutusta. Halusin purkaa kaupan (eränetti) ei onnistu... Vika käytäjässä. Heillä huollossa toimi moitteetta (sisällä lämpimässä...) paras oli kun selittivät ettei ole tarkotettu ulkokäyttöön tai kylmän tilan lämmittämiseen muuttivat myös sivuillaan olutta esitettä tuotteesta (olinpa ovela ja tallensin alkuperäisen sivun..) lopulta vein asian kuluttajasuojaan ja sain rahat p@skasta pois.
Nyt on 6kw nestekaasulämmitin. Täysin äänetön, ei valaise(joku keramiinen kenno, hehkuu punasta) kaasupottu riittää varmaan viikoksi yhtäsoittoo saunoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 28.01.2014 15:40 Viestin aihe: |
|
|
Niin ja ei auttanut "talvikaasu" pakkasta tuolloin oli ulkona max 5 astetta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16968 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 28.01.2014 16:43 Viestin aihe: |
|
|
mulla tuo sama serpaking, sanotaan että pistelämmitykseen yli -20 pakkasilla...
-totta että tuo pullo hyytyy aika nopeasti ja tuntuu että vielä itse kehittää sitä kylmää kun kaasuvirtaus toiminnassa.
-pitää värkätä se tuohon 11kg pulloon sopivaksi niin lopu kaasu. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 28.01.2014 17:05 Viestin aihe: |
|
|
Toi on kyl siitä hyvä ettei tule kylmä eikä aika pitkäks kun ropaa lämmitintä alvariinsa
Just tulin kytille ja laitoin lämppärin päälle, kohta saa ottaa takkia pois. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|