OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

jousi
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jouset, teräaseet ja työkalut
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
andes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Syy 2009
Viestejä: 1078
Paikkakunta: Sodankylä

LähetäLähetetty: 14.01.2014 22:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No huhhuh!
Täytyy kyllä olla Taskunreijän opiskelemassa insirööniksi, jos tuo on kerran opinnäytetyö? Ei nimittäin muuten voi noin monimutkasesti toteuttaa hyvinkin yksinkertasta asetta.. Very Happy

Tulee vaan mieleen, että "pyörää ei kannata keksiä uudelleen", ellei sitten nimenomaan ole tarkotus tehä jonkunlaista kepakkoa nakkaavaa "varsijousta" mahollisimman monimutkasesti ja kaikki perinteiset hyväksitodetut ratkasumallit sivuuttaen.

Mutta mikäs siinä jos intoa piisaa! Voihan siitä tullakkin jotenkuten toimiva ja erikoinen ainakin.. Smile En tosin piirustuksista paljoo ymmärtäny..

Tuossapa linkki jonka takaa löydät käytännössä kaiken suomenkielisen tietämyksen varsijousista:

http://perinnejousi.utbl.net/keskustelu/viewforum.php?f=20&sid=77866e7e7770894ed82e89feea853192
_________________
Sole niin justhiinsa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Taskunreikä
Banned


Liittynyt: 18 Syy 2013
Viestejä: 1009
Paikkakunta: not here

LähetäLähetetty: 15.01.2014 06:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sellainen mutka.
siitä tulee metalli-artesaanin lopputyö, eli ammattikoulun juttu.
arvosteltavina asioina olivat muistaakseni suunnittelu, kulttuuri, oma kosketus ja toteutus.

minulla on ongelma, etten ymmärrä mekanismeista oikein mitään... ja ruuvilla kierrettävälle vempeleelle on hankala ihmeellistä keksiäkään, ellei ole niin yksinkertainen kuin minulla. (puristusjousi.)
se siis toimii ruuvikierrolla.
tuossa muutama kuva niistä: http://www.tforum.info/forum/index.php?showtopic=22117

kuvien alla on vähän englanninkielistä tekstiäkin.


minulla on myös sellainen ongelma, etten ole kovin vahva. minusta olisi turhauttavaa jännitellä minuutin ajan suurta asetta joka saattaa paljastua olevan vahvempi kuin minä...
sellaisen tekemisessä, jota ei voi itse käyttää, ei taida paljon järkeä olla. ja se olisi hyvin mälsää, ettei pääse kokeilemaan sitä.

tuon tyyppiset on kanssa kokometallijousia. vaikka minun versiooni tulee puu-osia käteekiinnittyvyyden tähden, niin sen pitäisi onnistua vähälläkin osaamisella.

kun suunnittelee sen tarpeeksi hyvin niin ymmärtää mitä tapahtuu tekemisvaiheessa.

meinasin myös hakea samalla työllä... korkeampaan kouluun.



työssäni se toimii näin:
ruuvi kierretään pohjaan - ruuvin ja puristusjousen välissä on kappale, jonka koukut yltävät ulkopuolelle panos-syvennyksen molemmille sivuille.
koukut siis työntyvät eteen ja siihen asetetaan jänne. sitten ruuvia kierretään taakse ja puristusjousi työntää koukut jänteineen perille pieneen koloon. ruuvi on kierrettävä taas eteen, ja sitten vasta voi ampua.

tämän hidas toimivuus on valitettavaa mutten kykene parempaan tällä hetkellä. on kyseenalaista josko saisin edes tätä valmiiksi, koska voin rehellisesti sanoa suurinpiirtein istuneeni päiväunilla koulussa nämä edelliset vuodet.

koska haen sillä vaativampaan kouluun, niin sen on oltava vähän kettumainen. huomioonottaen köyhät lihasvoimani. ja salilla käyminen ei kiinnosta.
tuolla paperilla on selitetty kaikki mitä siihen on piirretty. se on niin yksinkertainen ettei tarvitse olla insinööri ymmärtääkseen mitä siinä on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
andes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Syy 2009
Viestejä: 1078
Paikkakunta: Sodankylä

LähetäLähetetty: 16.01.2014 01:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ahaa, tuollahan onkin ihan historiallinen vastine! Monenlaista varsijousta tullu nähtyä, mutta tuollasia en oo tienny olleen olemassakaan!

Osaatko venäjää? Mistä meinasit tehä teräskaaren?

Jänteenä kannattaa muuten käyttää dacron kuitua, tuolta ite tilasin edullisimmin, kun maksoin ennakkoon ja maksikirjeenä laittovat:

https://sabe.fi/budo/?lang=fi&prodid=28257

Teräsvaijeri on turhan raskasta ja muut narut kannattaa unohtaa tuohon hommaan.
Aivan täysin en rakennetta ymmärtäny vieläkään, mutta noin niinkun pääpiirteissään.
Tuossa tulee kyllä sellanen juttu vastaan ymmärtääkseni, että kun alat jousta virittämään, niin sitä mukaa kun kierrät kierretankoa, niin kierrejousi löystyy mutta kaarijousi jäykkenee. Eli virityksen loppuvaiheessa on tiukka kiertää, koska kierrejousi ei enää juurikaan avita. Paitsi jos se kierrejousi on reilusti pitempi, mitä teräskaaren vetopituus eli toisin sanoen jänteen liikkuma matka..
Tuo vois toimia ilman sitä puristusjoustakin kai? Alkuperäsetkin luultavasti? Tuskin kauhian jäykkä olis kiertää, kun laittais siihen mistä kierretään, sellasen kammen. Siitä kammesta se olis sitten paljon nopeempi pyörittää etuasentoon, kun jänne on vireessä.
_________________
Sole niin justhiinsa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
andes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Syy 2009
Viestejä: 1078
Paikkakunta: Sodankylä

LähetäLähetetty: 16.01.2014 01:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuuklen kääntäjällä ja vähän korjaillen:

Erittäin harvinainen varsijousi, jolla on suuri vahvuus huolimatta sen mitoista. Tämä ase, jota kutsutaan myös nimellä Balestrino, oli erityisen suosittu Italiassa 1600 ja 1700-luvuilla. Monissa Euroopan kaupungeissa, ankarat toimenpiteet otettiin joilla kiellettiin se pian sen jälkeen kun se saapui, koska se voitaisiin helposti piilottaa vaatteiden alle, ja se oli hiljainen, tappava ase jota käytettiin usein salamurhissa. Nuolen ollessa vain 3 tuumaa pitkä, se oli erittäin tehokas tapa eliminoida epäsuosittuja poliitikkoja...  Tuote on vain 8 1/2 tuumaa pitkä ja on "tehokas" noin 60 metrin matkalla. Tämä 1600-luvun jousi on vetojäykkyydeltään 90paunaa, ja vetopituus on alle kaksi tuumaa.   Tiller: (kaaren pituus?) 8 1 / 2 -9 tuumaa, kaikki teräsrakenne, jossa ruuvitunkki lataukseen ... »

Vastaa kai aikalailla nykysiä pistoolijousia tehoiltaan..
_________________
Sole niin justhiinsa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Taskunreikä
Banned


Liittynyt: 18 Syy 2013
Viestejä: 1009
Paikkakunta: not here

LähetäLähetetty: 16.01.2014 06:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jänteenä käytän kahden vetojousen ja yhden kiinteän kappaleen yhdistelmää. kiinteä kappale on se jota viedään ja joka lennättää.

osaan venäjää mutta olen huono lukemisessa ja kirjoittamisessa.

kaaren teen jousiteräksestä.

ja kyllä, puristusjousi on pidempi mitä käyttövalmiina mahtuisi... koetan tehdä niin että se mahtuu kokonaan ulos kun ruuvi kierretään pois.
jos teen sen puristusjousen kanssa.


...
minulle valkeni vasta nyt että sen voi tehdä rataksisena...

koska minulla ei käsissäni ole tuota historiallista kutaletta, enkä tiedä mekanismeista yms. mitään, yritin selvittää sen itse.
kyllä mielikuvituksenkin kanssa pärjää, muttei kovin pitkälle ilman muita valoja.

minusta tuntuu siltä ettei meidän kannata pohtia tätä kauemmin. joku insinööri tulee vielä sanomaan että ei kannata keksiä pyörää uudelleen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
andes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Syy 2009
Viestejä: 1078
Paikkakunta: Sodankylä

LähetäLähetetty: 16.01.2014 13:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ai siihen ei tulekaan taipuvaa teräskaarta. Onhan se tietty vähän helpompi toteuttaa noin, että "jänne" on kaks vetojousta. Ei tarvii tuskailla teräskaaren muokkauksien ja karkasun kanssa, mutta toisaalta noilla vetojousilla siitä tulee melkosen hidasheittonen..

Tunti piti noita museojousia tsuumailla ja pähkäillä, ennen kun keksin miten niissä tuo viritys- ja laukasumekanismi toimii. Kahta malliahan niissä näkyy olevan, laukasuvipu alapuolella ja toisessa pienempi liipasin yläpuolella. Yksinkertanen systeemi tuo missä laukasuvipu alapuolella. Pääpiirteissään sama systeemi mitä suomalaisissa ja eurooppalaisissakin varsijousissa ollu, pienemmässä koossa vaan. Noissa sinun piirrustuksissa on tarpeettoman monta hammasratasta.. Wink
_________________
Sole niin justhiinsa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Taskunreikä
Banned


Liittynyt: 18 Syy 2013
Viestejä: 1009
Paikkakunta: not here

LähetäLähetetty: 16.01.2014 15:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ei siellä ole yhtäkään. ne ovat hylättyjä väläyksiä joita käytän myöhemmin joku päivä. huom. suunnittelussa, ideoita on hyviä, ja ideoita on huonoja. tai sopivia, ja sopimattomia.
teräskaari tulee taipumaan, muuten se ei ole kaari. se tulee jousiteräksestä.
koko varsijousi tulee myös olemaan käteensidottava. siksi liipaisinta ei voi olla alapuolella, vaan sen on oltava yläpuolella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Taskunreikä
Banned


Liittynyt: 18 Syy 2013
Viestejä: 1009
Paikkakunta: not here

LähetäLähetetty: 18.01.2014 19:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



kuten näkyy niin suorakulmioon on lisätty täydentäviä palasia. tuo on samanlainen molemmilta puolilta molempikätisyyden tähden, mutta ylhäältä voisi vielä piirtää (tuossa ei näy esim. panoskourun syvennystä ja mitat liipaisimen liikkumista varten), ja alhaaltakin, sekä läpileikkaus päästä katsottuna ja mitä edestä näkyy. ehkä jotain sen lisäksi.
laitan tänne sitten kun on piirrelty, mikäli se minua huvittaa.

en minä apua tarvitse, muuten vain kukkoilen Laughing
ettei kaikki luule että olen joku palturinpuhuja tai joku toinen ihminen, kyllä tällainen on olemassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16673

LähetäLähetetty: 18.01.2014 20:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taskunreikä kirjoitti:


kuten näkyy niin suorakulmioon on lisätty täydentäviä palasia. tuo on samanlainen molemmilta puolilta molempikätisyyden tähden, mutta ylhäältä voisi vielä piirtää (tuossa ei näy esim. panoskourun syvennystä ja mitat liipaisimen liikkumista varten), ja alhaaltakin, sekä läpileikkaus päästä katsottuna ja mitä edestä näkyy. ehkä jotain sen lisäksi.
laitan tänne sitten kun on piirrelty, mikäli se minua huvittaa.

en minä apua tarvitse, muuten vain kukkoilen Laughing
ettei kaikki luule että olen joku palturinpuhuja tai joku toinen ihminen, kyllä tällainen on olemassa.


Nätti likka.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Taskunreikä
Banned


Liittynyt: 18 Syy 2013
Viestejä: 1009
Paikkakunta: not here

LähetäLähetetty: 19.01.2014 15:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

siitä tuleekin pistoolinen, käteensidottavana liian kömpelö.
tyylikäskin. vielä on.. peräti kuukausi aikaa suunnitella kaikki tarvittava, mitat ja aikataulut. tässä voi koetella itseään, kykeneekö lyhyempään.
koko ajan menee hauskemmaksi, nyt ei ole mittoja rajana kunhan nousee kepeästi yhdellä kädellä ja toimii hyvin.





liipaisin joutuu kiertämään tuon jotenkin, tai sitten ruuvi vetäjineen tulee yläpuolelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Taskunreikä
Banned


Liittynyt: 18 Syy 2013
Viestejä: 1009
Paikkakunta: not here

LähetäLähetetty: 10.02.2014 23:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



On tehtävä pienoismalli ennen oikeaa työtä. Ihan järkevä käytäntö ihmisille joilla ei ole paljon kokemusta tästä, niin kuin minulle.

välineitä, eivät ole minun omiani:



kohta laitetaan lehtisahalla (mustat viivat):


tulos, miten sen pitäisi tulla:




piirrustuksia ilman kiinnityksiä/runkoa/tukkia (ne oli tarkoituskin keksiä työn ohessa, huolimatonta, moittikaa pois)






Vaikka siitä piti tulla pistoolimallinen, siitä taitaa tulla nyt iso verme, kahdella kädellä käytettävä. Ainut syy on se, että trapetsikierre joka irrotettiin rikkinäisestä ruuvipenkistä on niin pitkä, ettei se käy pistoolinkokoiseen.
Mähläsin taas, tadaa... mutta tärkeintä on se, minkä saan aikaiseksi, toimisi. Periaate ei poikkea paljon, koko on vain eri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Taskunreikä
Banned


Liittynyt: 18 Syy 2013
Viestejä: 1009
Paikkakunta: not here

LähetäLähetetty: 16.02.2014 19:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä












tuosta.
panos ei lennä jos yläosaa pitää tuossa, joten lelua käytetään ilman suunniteltua ylä-osaa. siinä on kiinni sitten panokset maitopurkissa. tyylin vuoksi... tein sen sitä varten, mihin muuallekan laittaisi..
olen yrittänyt ampua kynänpätkää tällä lelulla muutamaan otteeseen. kaksi kertaa se lensi suoraan, 3 kertaa taisi pudota alas, kerran lensi vasemmalle, kerran oikealle, kerran kattoon.
olenko ylpeä? tottakai!!!! jatkossakin pitäisi ottaa huomioon jänteen kaaoottinen lyömäkohta ynnä pätkä mitä se lyö.

jos jänne vaikka pyörähtäisi lähtiessään, ja pätkänkin lyömäkohta olisi vähän random.

sehän olisi ihan kauheaa Laughing Twisted Evil Cool
muahhahahahah
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34780

LähetäLähetetty: 16.02.2014 20:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oletko vilkaissut kiinalaista "puoliautomaattista" käsijousta,siinä on fiksu lipasratkaisu jota voisi hyödytää tuossakin?
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Taskunreikä
Banned


Liittynyt: 18 Syy 2013
Viestejä: 1009
Paikkakunta: not here

LähetäLähetetty: 16.02.2014 20:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kiitti katson sen myöhemmin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34780

LähetäLähetetty: 16.02.2014 20:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä


Tuossa on hivenen kömpelö esitys mutta olen ampunut rekonstruktiolla joka oli todella toimiva ja yllättävän tehokas.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jouset, teräaseet ja työkalut Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com