Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Janme Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.11.2013 11:53 Viestin aihe: Re: Mureaa |
|
|
Stutzen kirjoitti: | Itse olen vakuumipakattuja paisteja esikypsytellyt jääkaapissa (+5) noin
pari viikkoa. Kokonaisena ruhona riiputettu 3-7 vrk ennen tätä. Täytyy sanoa, että koskaan ei liha ole ollut pilaantunutta, vaan pikeminkin ehkä liian vähän esikypsytettyä.
Olen muutamman liha-alan ammattilaisen suusta kuullut, että hirven lihan raakakypsytys kokonaisina paiseteina vakuumipakattuna pitäisi olla 4-5 viikkoa jääkaappilämpötilassa. Tämän jälkeen leikkaus pienempiin paloihin ja pakastus.
Tuntuu mielipiteitä olevan yhtä monta, kun on tietäjääkin. |
Toiset mielipiteet on oikeita, toiset vääriä. Jos riiputuslämpötila huitelee nollan ja neljän välillä, niin kyllä tuo 7 vrk. aika vähän on. Itse olen leikkonut suoraan ja vakuumissa jääkaapissa rötkötellyt vähintään sen pari vkoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pietarinen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.11.2013 00:53 Viestin aihe: |
|
|
huoleti vaikka 4viikkoa voipi pitää tuossa alle neljässä asteessa,joskus kuusikin pidin ja todella hyvä tulos tuli. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.11.2013 19:14 Viestin aihe: |
|
|
Sunnuntaina otin vakuumipakatun riiputtamattoman pyyn pakastimesta ja laitoin sen alkusulattelun jälkeen jääkaappiin. Piti kokata jo maanantaina, mutta niinhän se veny torstai iltaan asti ennen kuin siitä ruokaa laitoin. Toivottavasti se oli raaka-kypsymisen ansiota että liha oli erityisen pehmoista ja hyvää. Olis mukavaa kun onnistuis joskus toistamaan samanlaisen mureuden Kokkauksen ohella mureutumisesta ei ollut kyse koska pidin lihoja paistinpannulla vain 10-15 min. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pietarinen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.11.2013 20:30 Viestin aihe: |
|
|
tuo raakakypsytys vakuumissa kannattaa tehä ennen pakastamista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marasto Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 24.11.2013 21:37 Viestin aihe: |
|
|
En ole pyystä saanut sitkeää millään valmistustavalla, vaikka ei olisi raakakypsyttänytkään kuin yön yli. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
slowhand Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.11.2013 10:32 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen riiputtanut ennen pakastamista tuota neljänkympin sääntöä noudattaen. Pakastanut puku päällä ja sitten vakuumissa tosiaan vain muutaman päivän jääkaapissa maustumassa. Ehkä olen liian arka, mutta kyllä nuo on terävällä veitselle ja vanhoilla hampailla vielä nieltävään kuntoon saanu!
Kuinka moni riiputtaa ennen pakastamista ja kuinka kauan? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
astalo Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|