Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
-Myke- Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.11.2013 08:50 Viestin aihe: |
|
|
[quote="jussijänismies"][quote="Baabelinölkky"] jussijänismies kirjoitti: | Erikoista oli kyllä tässä kaudessa se, että hyvän poikaskesän jälkeen teeret tuntui hävinneen johonkin. Vuosi sitten oli käytännössä nollakesä poikuuksien osalta ja teeriä oli lokakuulla silti huomattavasti enempi mitä tänä syksynä. Minne lie muuttaneet, vai tauditko tappoi? Toki tuollaisia 30 teeren parvia itse pääsin näkemään, mutta ei semmoisia kuin aiemmin. Mehtolintua tuntuu olevan samat määrät kuin vuosi sitten. Vaan kaukana ollaan koillismaalla vuodesta 2011 tai 2006, hyvin kaukana. |
Tämä sama havainto Muhoksella, jossa olen pyytänyt 13 syksyä. Huonoin vuosi lintujen osalta. Kesällä pienillä lenkeillä useita poikueita ja olivat jo sen kokoisia ettei kyllä säät vieny. Ja säähän oli oli oikein otollinen tänä kesänä. Aloituksessa näistä poikueista ei siiven iskuakaan. Ja koko syksy meni siinä ihmetellessä missä linnut on. Ainoa positiivinen poikkeus niin metsoja ja koppeloita näkyi eniten mitä koskaan.
Se kertoo aika paljon että yhtään teeripoikuetta en löytänyt metsästysaikaan. Eikä löytäny tuo minun seisojakaan. Ei ole tainnut koskaan tapahtua vastaavaa edes aikana jolloin koira ei ollut talossa.
Mielenkiinnolla ensi syksyä odotellen Mukavahan se oli taas kulkea ja aina jotain saalistakin _________________ Oon kai mää ennenki.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lyrurus Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.11.2013 12:05 Viestin aihe: |
|
|
1980-luvun alussa sattui minun pyyntimailla kerran sellainen vuosi, että joku tauti tms. tappoi teerenpojat syyskuun alussa. Sitä ennen poikueita oli hyvin, mutta sitten alkoi näkyä siellä täällä kuolleita teerenpoikia. Koirat kantoi niitä metsästä pihoille ym. - Syksy olikin sitten helkkarin hiljainen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JSP Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Syy 2009 Viestejä: 8022 Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
|
Lähetetty: 01.11.2013 12:06 Viestin aihe: |
|
|
mtaskinen kirjoitti: | Jahtireppu kirjoitti: | Olinkin hyvissä ajoin liikenteessä heti aamukymmenen jälkeen.. |
Kaikki on niin suhteellista |
Taskinen ampunut jo liikaa lintuja kun menny huumorintaju. Nyt kestää kestää jo hieman rennommin ottaa ja tyhjentää benelli kun loppui tuo pyynti jo.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jusacross Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.11.2013 12:20 Viestin aihe: |
|
|
[quote="-Myke-"][quote="jussijänismies"] Baabelinölkky kirjoitti: | jussijänismies kirjoitti: | Erikoista oli kyllä tässä kaudessa se, että hyvän poikaskesän jälkeen teeret tuntui hävinneen johonkin. Vuosi sitten oli käytännössä nollakesä poikuuksien osalta ja teeriä oli lokakuulla silti huomattavasti enempi mitä tänä syksynä. Minne lie muuttaneet, vai tauditko tappoi? Toki tuollaisia 30 teeren parvia itse pääsin näkemään, mutta ei semmoisia kuin aiemmin. Mehtolintua tuntuu olevan samat määrät kuin vuosi sitten. Vaan kaukana ollaan koillismaalla vuodesta 2011 tai 2006, hyvin kaukana. |
Tämä sama havainto Muhoksella, jossa olen pyytänyt 13 syksyä. Huonoin vuosi lintujen osalta. Kesällä pienillä lenkeillä useita poikueita ja olivat jo sen kokoisia ettei kyllä säät vieny. Ja säähän oli oli oikein otollinen tänä kesänä. Aloituksessa näistä poikueista ei siiven iskuakaan. Ja koko syksy meni siinä ihmetellessä missä linnut on. Ainoa positiivinen poikkeus niin metsoja ja koppeloita näkyi eniten mitä koskaan.
Se kertoo aika paljon että yhtään teeripoikuetta en löytänyt metsästysaikaan. Eikä löytäny tuo minun seisojakaan. Ei ole tainnut koskaan tapahtua vastaavaa edes aikana jolloin koira ei ollut talossa.
Mielenkiinnolla ensi syksyä odotellen Mukavahan se oli taas kulkea ja aina jotain saalistakin |
Noh kyllä minä Muhoksen suunnalla olen teeriä tavannut ihan saman verran kuin viime syksynäkin. Yksi muutos on aikaisempiin vuosiin... olivat vaihtaneet hieman niitä kokoontumispaikkoja eli eivät tulleet samoihin puihin aamutuimaan torkkumaan kuin männä vuosina ja piti omia kytispaikkoja hieman sunnitella uusiksi. Mutta oli niitä ja viimeisellä reissulla viikko sitten aamupassissa sain näköhavaintojakin about 100 teerestä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
-Myke- Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.11.2013 12:51 Viestin aihe: |
|
|
[quote="jusacross"][quote="-Myke-"] jussijänismies kirjoitti: | Baabelinölkky kirjoitti: | jussijänismies kirjoitti: | Erikoista oli kyllä tässä kaudessa se, että hyvän poikaskesän jälkeen teeret tuntui hävinneen johonkin. Vuosi sitten oli käytännössä nollakesä poikuuksien osalta ja teeriä oli lokakuulla silti huomattavasti enempi mitä tänä syksynä. Minne lie muuttaneet, vai tauditko tappoi? Toki tuollaisia 30 teeren parvia itse pääsin näkemään, mutta ei semmoisia kuin aiemmin. Mehtolintua tuntuu olevan samat määrät kuin vuosi sitten. Vaan kaukana ollaan koillismaalla vuodesta 2011 tai 2006, hyvin kaukana. |
Mielenkiinnolla ensi syksyä odotellen Mukavahan se oli taas kulkea ja aina jotain saalistakin |
Noh kyllä minä Muhoksen suunnalla olen teeriä tavannut ihan saman verran kuin viime syksynäkin. Yksi muutos on aikaisempiin vuosiin... olivat vaihtaneet hieman niitä kokoontumispaikkoja eli eivät tulleet samoihin puihin aamutuimaan torkkumaan kuin männä vuosina ja piti omia kytispaikkoja hieman sunnitella uusiksi. Mutta oli niitä ja viimeisellä reissulla viikko sitten aamupassissa sain näköhavaintojakin about 100 teerestä. |
Sepä siinä on kun paikkaa saattavat vaihtaa ja kun isoksi parveksi kerääntyvät niin eipä niitä loppusyksystä niin paljon näy.
Lähinnä kuitenkin tarkoitin sitä että kun metsästä ei löytynyt teeriä normaaliin tapaan. Ei yhtään poikuetta alueilla missä normaalisti ovat ja missä niitä oli vielä hilla-aikaan. Se nyt on asia erikseen missä ne parvet loppusyksystä pyörii, nehän lentelee pitkiäkin matkoja vaikka usein ovatkin samoilla paikoilla. Tämäkin tietenkin todistaa sen että jopa pienellä alueella vaihtelut jostain syystä voi olla suuria. Tyrnävän puolella muutaman kilometrin päässä oli kuulemma kovastikin lintua Löytykö sun alueelta normaalisti poikueita? _________________ Oon kai mää ennenki.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hunter00 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.11.2013 13:14 Viestin aihe: |
|
|
Syksyn saalis 12 teertä. 4 ruskeaa ja 8 mustaa. Kivääri voitti haulikon 11-1. _________________ Kaikki lämpimän p@skan tekijät on tapettavissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
viisasverneri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.11.2013 13:14 Viestin aihe: |
|
|
Ei kait se vielä kanalinnustuskausi ole taputeltu. Riekkoa saa pyytää vielä viisi kuukautta Suomen maan luvallisilla alueilla ja eikös naapurimaassamme Ruotsissa ole mahdollista kokeilla lähettää surmanluoti latvassa kekkaroivaan metsolintuun ainakin hetken vielä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
poikamehto Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.11.2013 14:04 Viestin aihe: |
|
|
jussijänismies kirjoitti: | Baabelinölkky kirjoitti: | jussijänismies kirjoitti: | Erikoista oli kyllä tässä kaudessa se, että hyvän poikaskesän jälkeen teeret tuntui hävinneen johonkin. Vuosi sitten oli käytännössä nollakesä poikuuksien osalta ja teeriä oli lokakuulla silti huomattavasti enempi mitä tänä syksynä. Minne lie muuttaneet, vai tauditko tappoi? Toki tuollaisia 30 teeren parvia itse pääsin näkemään, mutta ei semmoisia kuin aiemmin. Mehtolintua tuntuu olevan samat määrät kuin vuosi sitten. Vaan kaukana ollaan koillismaalla vuodesta 2011 tai 2006, hyvin kaukana. |
Jotenkin tuntuisi, jotta voisikko liittyä poikkeuksellisen kuivaan syskyn alkupuoleen ja paikoittain lähes täydelliseen marjakatoon. Liekkö lentäneet marjojen perässä vai mitenkä... |
Aloituksen perusteella näytti vielä todella hyvältä teerien suhteen. Sinällään teeriä on kyllä näkynyt pieniä porukoita siellä täällä, vaan ne perinteiset isot talviparvet loisti poissaolollaan. Mehtolintutilanne ei niinkään huolestuta, varsinkaan tämänpäiväisen n. 30:n mehtolintu havainnon jälkeen..
2011 tuolla edellisen kotipitäjän mailla teeriä oli kuin juhannuskesällä sääskiä, ei voi kuin ihmetellä sitä määrää mitä parhaimmillaan näkyi. |
tainnu teerillä olla suuntana itä. siellähän nuita kuuluu satojen parvia pyörineen eipä tosiaan viime syksyä kummosempi juuri ollu tämä syksy. mehtolintuja oli hyvin vaan teeret katosi elokuun jäläkeen johonki ja pyillä oli nolla vuosi. riekkoja sentään näky paikoin kohtuu mukavasti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jusacross Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.11.2013 15:30 Viestin aihe: |
|
|
[quote="-Myke-"][quote="jusacross"] -Myke- kirjoitti: | jussijänismies kirjoitti: | Baabelinölkky kirjoitti: | jussijänismies kirjoitti: | Erikoista oli kyllä tässä kaudessa se, että hyvän poikaskesän jälkeen teeret tuntui hävinneen johonkin. Vuosi sitten oli käytännössä nollakesä poikuuksien osalta ja teeriä oli lokakuulla silti huomattavasti enempi mitä tänä syksynä. Minne lie muuttaneet, vai tauditko tappoi? Toki tuollaisia 30 teeren parvia itse pääsin näkemään, mutta ei semmoisia kuin aiemmin. Mehtolintua tuntuu olevan samat määrät kuin vuosi sitten. Vaan kaukana ollaan koillismaalla vuodesta 2011 tai 2006, hyvin kaukana. |
Sepä siinä on kun paikkaa saattavat vaihtaa ja kun isoksi parveksi kerääntyvät niin eipä niitä loppusyksystä niin paljon näy.
Lähinnä kuitenkin tarkoitin sitä että kun metsästä ei löytynyt teeriä normaaliin tapaan. Ei yhtään poikuetta alueilla missä normaalisti ovat ja missä niitä oli vielä hilla-aikaan. Se nyt on asia erikseen missä ne parvet loppusyksystä pyörii, nehän lentelee pitkiäkin matkoja vaikka usein ovatkin samoilla paikoilla. Tämäkin tietenkin todistaa sen että jopa pienellä alueella vaihtelut jostain syystä voi olla suuria. Tyrnävän puolella muutaman kilometrin päässä oli kuulemma kovastikin lintua Löytykö sun alueelta normaalisti poikueita? |
En kesällä käynyt sielä sen kummemmin käveleskelemässä muuta kuin marjastamassa pari kerta ja silloin muutamia poikueita kohdalle sattui. Nyt syksyllä jahtikauden alussa, kun poikueet oli vielä kasassa, niin aivan normaalisti niitä pörräs siinä... toki yleensä niitä näkee sekä mennessä että tullessa myös hiekkatiellä "kivestämässä", mutta tänä syksynä en nähnyt yhtään kertaa poikueita niissä puuhissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JNiemelä Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.11.2013 15:44 Viestin aihe: |
|
|
Se miksi teeriä alkukaudesta oli paljon ja nyt ei enää missään, johtunee yksinkertaisesti siitä, että tänä vuonna vanhoja lintuja on ollut erittäin vähän suhteessa hyvään poikastuotantoon ja poikaset tahtovat kuolla erittäin helposti kokemattomuuttaan petojen suihin..
Hyviä puolia tässä on, että koska ei teeriä, ei myöskään ruokaa pedoille talvella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jussijänismies Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Elo 2005 Viestejä: 2606 Paikkakunta: Hallan Aroilla...
|
Lähetetty: 01.11.2013 15:48 Viestin aihe: |
|
|
Olen aina sanonut, että nuo kanalinnut ymmärtää katsoa almanakkaa. Nyt pihanvieruspuissa 30-40 teertä, eivätkä isommin välittäneet vaikka kävin niitä töllistelee
poikamehto Minä muuten näin pyitä, usiaankin otteeseen. Tässä omalla tontilla parhaiten, mutta muuallakin törmäsin. _________________ Jussa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
astalo Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JNiemelä Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.11.2013 15:57 Viestin aihe: |
|
|
Minun saldoni samoilta maisemilta
Koppelo, 8 teertä, 5 pyytä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jästipää Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 01.11.2013 17:28 Viestin aihe: |
|
|
kanalintujahti ohi tältä syksyltä. oli taas hieno syksy ja tilanteita oli riittämiin, välillä unohtui metsästys ja keskittyi nauttimaan vaan luonnosta pakastimeen päätyi metso, 9 teertä ja 2 pyytä. ensisyksyä odetellessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tönöttäjä Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.11.2013 17:32 Viestin aihe: |
|
|
Tämä syksy oli kyllä linturikkain koko 25v kestäneellä metsästysuralla.. Hyvin tuli saalista ja todella hyvin jäikin niitä selviämään talven yli.
_________________ https://www.youtube.com/watch?v=A5RgSgQ6BUU |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|