Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9505
|
Lähetetty: 16.09.2013 11:41 Viestin aihe: |
|
|
Onko kiinteä tasauspyörästö synonyymi keskitasauspyörättömyydelle?
Duuni kaveri kysyi onko perheemme maasto kulkineissa keskitasauspyörästön lukkoja, saadessaan kieltävän vastauksen tuomitsi ne city lärpättimiksi. Katsoi kyllä vähän himmeästi kun kysyin että hanskalokerossa vai takakontissako niitä säilyttäisiin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Normanton Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Hel 2013 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 16.09.2013 13:20 Viestin aihe: |
|
|
Nuo uudemmat X-trailit ja Quashgainit omaavat keskitasauspyörästöllä olevan sähköisen järjestelmä joka "lukittaa" keskitasauspyörästön, kun tietokone käskee.
Alkuun mennään etuvetoisena suhteella 100:0. Kun havaitaan sutimista alkaa järjestelmä siirtämään tehoa taakse aina 50:50 suhteeseen saakka, jossa keskitasauspyörästö lukitaan. Tällöin päästään tilanteeseen missä jumissa ollessa edessä ja takana yksi pyörä sutii. Tämän lisäksi luistonesto pyrkii jarruttamaan sutivia pyöriä jarruilla. Jos oikeasti ollaan jumissa niin jarrut vaan kuluu ja kuumenee, mutta paljon apua tästä ei ole. Hyöty saadaan käytännössä vain kun ollaan vielä liikkeellä.
http://www.awdwiki.com/en/nissan/
Jos haluaa että kaikki neljä pyörää vetää aina niin tarvitaan kolme kappaletta lukkoja. Etu-, keski- ja takatasauspyörästölle. Aika harvasta autosta nykyään löytyy tälläistä setuppia. Joistain voi löytyä keskitasauspyörästönlukon lisäksi lukittava takatasauspyörästö.
Itse ajelen Audilla, jossa Torsen keskellä. Ei lukkoja akseleilla. Muuten sama tilanne paitsi, että heti alkuun on 50:50 ja elektroniikka ei ohjaa torsenia vaan se on puhdasta mekaniikkaa ja mahdollistaa jaon 25:75 -> 75:25. Suhde riippuu hieman mallista. Kun matkan teko loppuu niin sama ilmiö, että edessä ja takana yksi pyörä sutii. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hemingway Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Lok 2005 Viestejä: 1044
|
Lähetetty: 18.09.2013 10:38 Viestin aihe: |
|
|
Mä nyt kysyn vielä vaikka onhan tämän aiheen ympärillä jo kierrelty.
Eli
1) onko Qashqain ja X-trailin nelivedot toteutettu samalla tavalla?
2) Oletetaan että ajan pidemmän matkan (1-10km) auraamatonta tietä esim 25-30cm lumessa. Onko keskitasauspyörästö koko ajan lukossa vai luistaako siellä joku? Onko järjestemässä jotain mikä kuumenee/kuluu/palaa lumiajossa? Onko useampi kilometri lumiajoa käytännössä menemätön paikka? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Normanton Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Hel 2013 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 18.09.2013 12:18 Viestin aihe: |
|
|
1) On.
2) Siellä on hydrauliöljyllä toimiva kytkin, joka lukitsee keskitasauspyörästön.
Uudemmissa saat valita 2WD, LOCK tai AUTO.
-2WD on etuveto
-LOCK on 50:50 suhteessa lukittu
-AUTO on alkuun etuveto(100:0), mutta jos sutimista esiintyy nii voimaa aletaan siirtää taakse aina 50:50 suhteeseen saakka.
Mikään ei sinällään luista vaikka tehoa siirretään, vaan se välittyy hydrauliöljyn kautta. Pitemmässä ajossa öljy alkaa lämpenemään ja jos kuumenee liikaa niin neliveto kytkeytyy pois.
Se miten pitkään tähän menee niin riippuu varmaan paljon olosuhteista. Kyllä sillä nyt useita kilometrejä, jos ei kymmeniä kilometrejä, pitäisi päästä, jos ei aivan ryömimistä. Eriasia jos mennään metrikerrallaan ja sitten otetaan pakkia ja taas metri lisää.
http://www.awdwiki.com/en/nissan/
Tuossa linkissä minkä postasin edellisessä viestissäni on mielestäni aika hyvin selitetty tuo toiminta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hemingway Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Lok 2005 Viestejä: 1044
|
Lähetetty: 18.09.2013 12:22 Viestin aihe: |
|
|
Kiitti, nyt tuli asiaa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jellona/SKB Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2010 Viestejä: 250
|
Lähetetty: 19.09.2013 22:33 Viestin aihe: |
|
|
Ei liity nissaniin, mutta viime talvena tuli ryömittyä muutama tunti noin 30 cm lumessa octavialla. Kilsoja tuli varmaan 20? Huoltovälinäytöstä lähti 7000 km pois. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Weatherby Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Hei 2009 Viestejä: 1587 Paikkakunta: Länsi-uusimaa
|
Lähetetty: 20.09.2013 09:53 Viestin aihe: |
|
|
Kannattaa ehkä myös huomioda autojen todelliset maavarat jotka taitaa olla Xtrailissa paremmat. Varsinkin normirenkailla ajaessa tollainen citymaasturi makaa aika usein pohjasta kiinni jolloin sillä nelivedon toteutuksella on aika pieni käytännön hyöty. Itse en ainakaan lähtisi useampaa kilometriä ajamaan 30 cm auraamattomassa lumessa Qashqai tyyppisen auton kanssa. Xtrail on parilla jahtikaverilla ja ne kyllä kulkee ihan mukavasti pikkaisen lumisemmillakin teillä - mutta eihän nekään mitään maastoautoja ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jellona/SKB Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2010 Viestejä: 250
|
Lähetetty: 20.09.2013 10:11 Viestin aihe: |
|
|
Toinen mikä pitää huomioida on ettei pannuhuone pääse umpihangessa täyttymään lumella. Pohjapanssari ja viimasuojat auttavat. Oli yksi passatti korjaamolla, josta oli jakoremmi hypännyt kun täyttyi tiiviistä lumesta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hartsa695 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Tou 2006 Viestejä: 382
|
Lähetetty: 20.09.2013 10:20 Viestin aihe: |
|
|
Ainakin uudemmassa xtrailissa (viim vm 2007) on ihan järkevät maavarat. Vanhemman mallin takavaimennin oli niin typerästi asennettu, että se vei maavarat aika pieniksi. Alusta on muutenkin tehty täysin eri konstruktiolle, kuin vanhempi. Ensinnäkin vanhat 1.5 x sormenpaksuiset "risut" on siivottu alustasta täysin, tilalle on tullut huomattavasti jykevämpää kamaa. Nelivedoista kaikki oleellinen tulikin jo, muistetaan myös, että Defut ovat myös "vain" keskitasauspyörästön lukolla.. eli ei lukkoja akseleilla ja eteneehän se.. toki suunnittelussa on osattu tehdä jotain hieman paremmin ja kysehän on aivan eri autoista, joten jätetään se sikseen Henkilökohtaisesti kiinnostaisi myös käytännön kokemukset kys ajoneuvojen etenemiskyvystä. Muutaman kerran moisia tullut harkittua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Normanton Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Hel 2013 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 20.09.2013 12:16 Viestin aihe: |
|
|
Asiat jotka määrittelevät mihin sillä autolla pääsee
1. Kuskin ajotaidot
2. Maavara
3. Nelivetotekniikka
4. Renkaat
Renkaat unohdetaan usein ja monissa katumaastureissa on ihan kelvottomat 18-20" vaneilla olevat 225+ levyiset renkaat. Ei niillä mitään tee. En tarkoita että pitäisi olla jotain offroad renkaita. Tärkeintä on että rengas ei ole liian leveä. Korkeasta profiilista on hyötyä ja tuo mukavuutta. Vielä kun ajaa aavistuksen matalilla paineilla niin jo pääsee moneen paikkaa.
Leveä rengas nousee helposti lumen, mudan, irto hiekan tai veden päälle ja tämän jälkeen menetetään pito. Kapeampi rengas paikuu alla olevaan pitävämpään alustaan ja saa täten paremman pidon. Lisäksi kapeampi rengas syrjäyttää paremmin lunta kuin että pyrkii nousemaan sen päälle tai pakkaa sitä alleen/eteensä. Korkeampi profiili taas auttaa rengasta mukautumaan tien pinnan profiiliin ja kiviin kunhan renkaassa ei ole liian korkeaa painetta. [/list] |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Weatherby Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Hei 2009 Viestejä: 1587 Paikkakunta: Länsi-uusimaa
|
Lähetetty: 20.09.2013 16:02 Viestin aihe: |
|
|
Normanton kirjoitti: | Asiat jotka määrittelevät mihin sillä autolla pääsee
1. Kuskin ajotaidot
2. Maavara
3. Nelivetotekniikka
4. Renkaat
Renkaat unohdetaan usein ja monissa katumaastureissa on ihan kelvottomat 18-20" vaneilla olevat 225+ levyiset renkaat. Ei niillä mitään tee. En tarkoita että pitäisi olla jotain offroad renkaita. Tärkeintä on että rengas ei ole liian leveä. Korkeasta profiilista on hyötyä ja tuo mukavuutta. Vielä kun ajaa aavistuksen matalilla paineilla niin jo pääsee moneen paikkaa.
Leveä rengas nousee helposti lumen, mudan, irto hiekan tai veden päälle ja tämän jälkeen menetetään pito. Kapeampi rengas paikuu alla olevaan pitävämpään alustaan ja saa täten paremman pidon. Lisäksi kapeampi rengas syrjäyttää paremmin lunta kuin että pyrkii nousemaan sen päälle tai pakkaa sitä alleen/eteensä. Korkeampi profiili taas auttaa rengasta mukautumaan tien pinnan profiiliin ja kiviin kunhan renkaassa ei ole liian korkeaa painetta. [/list] |
Vaihtaisin vielä 3 ja 4 paikan keskenään jos nyt kuitenkin puhutaan siitä että on jonkunlainen nelivetopeli alla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Normanton Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Hel 2013 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 21.09.2013 09:09 Viestin aihe: |
|
|
Weatherby kirjoitti: | Vaihtaisin vielä 3 ja 4 paikan keskenään jos nyt kuitenkin puhutaan siitä että on jonkunlainen nelivetopeli alla. |
Joo, nyt kun mietin niin samaa mieltä. Ajattelin kyllä tuota kirjoittaessa, että on neliveto yleensä mutta noin se toimii vielä paremmin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Iso-Jaska Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tam 2007 Viestejä: 2376 Paikkakunta: Lapland Finland
|
Lähetetty: 22.12.2018 20:10 Viestin aihe: |
|
|
Kiikarissa olis -07 X-Trail. Koeajolla huomattua, että neliveto ei pysy päällä. Myyjän mukaan: "Tässä autossa nelivedon kuuluu kytkeytyä pois päältä yli 40kmh vauhdissa."
Oikeesti...?
Töissä käytössä -14 ja -18 Qashgait, ja niiden nelivedot toimii mun tarpeisiin ihan ok. Ja käyttäytyy suuremmissakin nopeuksissa ESP pois kytkettynä kuten nelivedon tulee käyttäytyä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17160 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 22.12.2018 23:42 Viestin aihe: |
|
|
Jonkunlainen mielikuva että olen tämmösestä kuullut, voi olla muissakin autoissa sama...
-Mersussa menee ovet lukkoon kun vauhti nousee yli 30kmh.... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3115
|
Lähetetty: 23.12.2018 02:54 Viestin aihe: |
|
|
Äidillä oli tuollainen quashgai 3 vuotta kun noita alkoi tulla ja samaan aikaan oli appiukolla x-trail ja itsellä quattro audi. Noista audi oli ainoa missä neliveto toimi edes sinne päin kuten nelivedon kuuluu arkiajossa toimia. Maastoon ei millään noista ole oikeen asiaa liian pitkien vaihteidenkaan takia, eikä nelivetoa voi verrata maasturin nelivetoon. Joskus oli itsellä myös forester ja siinä oli sentään alennusvaihteet ja jatkuva neliveto. Nissaneissa oli noita sähköisesti toimivia ja sai kytkettyä napista "jatkuvalle", mutta nakkasi sen automaattisesti pois kun vauhti nousi johonkin 30 tienoille. Muutenhan nuo oli etuvetoja ja takaveto kytkeytyi auttamattoman hitaasti. Eli käytännössä eturenkaat ehti jo kuopaista pahimmoilleen tyhjää ennen kuin takapää auttoi, liikenneympyrässä puski ensin pirullisesti etuvedon tyyliin ja nakkasi äkisti ajettavuuden aivan toisenlaiseksi kun takapää lopulta heräsi. Audi ja subaru oli sentään joka tilanteessa loogisia käytökseltään ja noilla pystyi jopa vähän leekaamaan kuten nelikolla kuuluu jos joskus sattui leikityttämään. Nyt on x3 bmw ollut ajossa ja yhtä onneton tuokin on maastossa kuin nuo nissanit ja audi nyt oli tietysti matalimpana huonoin. Subaru taas oli ehdottomasti paras maastossa, vaikka ei tuotakaan voi verrata samana päivänä appiukon hiluxiin tai kaverin L200. Rav4 on myös toiminut hienosti maastossa, kun on noita ensimmäisiä eli jatkuvalla nelivedolla varustettuja, mutta siinäkin on liian pitkät vaihteet oikeaan maastoajoon. Xc90 volvokin on ajanut asian aika mukavasti automaattina, mutta kyllä ne oikeat maasturit on silti erikseen. Toki noilla kaikilla korkeammilla autoilla pääsee huonoja metsäteitä perus henkilöautoa huomattavasti paremmin. Kyllä se muutama senttikin tekee yllättävän paljon tuossa hommassa. Toisaalta kaverin boxer on myös peto menemään huonoja metsäteitä ja lumisia metsäteitä, kun paino on vetosilla ja maavaraa on aika mukavasti. Ja toki nuo kaikki nelikot on perus talviajossa etuvetoista mukavampia ja joskus myös pääsee paremmin. Itse vaan tykkään ajettavuudeltaan jatkuvasta nelivedosta ja takavedosta kaikkein eniten, vaikka nuo uudet sähköiset varsinkin kalliimmilla merkeillä alkaa olla jo aika hyviä ja nopeita tuollaiseen arkiajoon. Oikeassa maastoajossa pitää sitten olla alennusvaihteet tai automaatti, kunnolliset lukot, maastorenkaat ja reilusti maavaraa sekä joustovaroja mielellään enemmän kuin maantieajossa olevassa autossa on järkevää. Valitettavasti hyvät maasto-ominaisuudet heikentää auttamatta maantie ominaisuuksia ja päinvastoin. Joku hiukan korotettu oikea maasturi, kuten pajero, LC, G mersu, lantikka tai vastaava ovat varmasti niitä parhaita kompromissejä maasto-ominaisuuksien ja maantieominaisuuksien suhteen. Ehkä pieni korotus ja hiukan orkkiksia isommat all terrainit alle, niin alkaa olla paketti kasassa. Noista citymaastureista kaikki on onnettomia maastossa, kelvollisia metsäteillä ja ihan mukavia maantiellä. Forester varmaan paras vaihtoehto jos pitää maastoajoa korkealla arvoasteikossa, mutta ei se ero muihin ole kovin merkittävä jos vertaa eroa oikeisiin maastureihin. Toki mikä kenellekkin on iso ero, mikä maastoajoa tai mitä kukanenkin arvostaa. Makuasioita sanoi Musti kun... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|