Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
steppe Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Huh 2009 Viestejä: 2438
|
Lähetetty: 15.09.2013 21:41 Viestin aihe: Peräkärri kuomulla tahi ilman |
|
|
Tuossa joulukuun puolella tulee veronpalautukset ja ajatuksena olisi hankkia uusi peräkärri kuomulla tahi ilman. Olen kattonut käytettyjäkin, mutta niissä on vain suurinpiirtein maksimissaan n. 300 € uuteen verrattuna vähemmän hintaa. Muuli 1400 LH (vai oliko SH) kärristä sain paikallisesta K-Raudasta tarjhouksen kuomun kera 1990 €. Ilman kuomua pelkkä kärri olisi tonnin luokkaa.
Akua saisi pikkaisen halvemmalla, mutta sain tietää, että Muulissa on paremmin toteutettu pohjan tuenta. Onko todella näin, että kannattaako satsata euronsa? Mitenkä nämä Tekno-Trailer kärrit esim malli 3000 L, onko kokemusta kellään niistä? Muita ehdotuksia? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Temudzin Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 10 Lok 2012 Viestejä: 67
|
Lähetetty: 15.09.2013 22:40 Viestin aihe: |
|
|
Majava (taisi olla samaa kokoluokkaa) on ollut käytössä nyt neljä (tai viisi, ei voi tarkalleen muistaa noin vanhoja) vuotta. Maantietä ja tavaraa kärry on nähnyt kohtalaisen paljon, ja hyvin on kestänyt.
Ensimmäinen kuomukärry taloudessa, enkä enää suostuisi ilman kuomua ottamaan. Tavaran suojaaminen jää pois ja harvoin niin suurta tavaraa tulee kuljetettua, että kuomusta olisi haittaa. Hirvemetällä voi raadot kätevästi kätkeä, jolloin kyläläiset voi vaan arvailla ammuttujen hirvien määrää. Lisäksi saa tavarat lukittua, jos esim. työkaluja kuljettaa.
Nokkapyörän tarpeellisuus on vähän kyseenalainen, henkilöauton perässä vedettäessä tahtoo raapia töyssyihin. Tietenkin jos säilyttää raskasta tavaraa kärryssä, niin helpottaa kytkemistä.
Käytön jälkiä on tullut, mm. kaivurilla pukattu pohjalevyyn reikä ja sisäpuolisia lenkkejä revitty aika raakasti (on kuitenkin pysynyt paikallaan). Ruostetta en ainakaan vielä ole missään havainnut. Laakerit on ainakin toistaiseksi kestäneet, tosin viimesintä muuttoa tehdessä luulin kuulevani vaimeaa ujellusta. Klappia en kuitenkaan huomannut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vanha pappa Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Jou 2007 Viestejä: 2350
|
Lähetetty: 15.09.2013 22:40 Viestin aihe: |
|
|
Steppe;
YV;tä tulossa _________________ Vanha pappa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Iso-Jaska Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tam 2007 Viestejä: 2376 Paikkakunta: Lapland Finland
|
Lähetetty: 15.09.2013 22:43 Viestin aihe: |
|
|
Ite ostin kesän alussa JT-trailer 330K eli 3,3 m pitkä, 1,5 m leviä, 35 sentin laita + 1 metrin korkunen, pystylaitanen kuomu. Halvalla saa halvan... Hitaassa vauhdissa kärry vatkas ja tasapainotin sitte renkaat. Painoja meni 80 grammaa per rengas. Renkaat oli hyvä laatuiset, mutta italialaiset teräs vanteet ei olleet ihan suorat, tai napa ei ihan keskellä.
Ite oon laittanu kärryyn lisää kuormansidontalenkkejä, kuomun tiivisteen sekä myös etuosaan salvat, ettei tarvi aina saranoita pultata kiinni kun tarvii käyttää kuomua. Lisäksi suojasin johtosarjan laittamalla päälle hydrauliikkaletkun suojakieppiä.
Muutoin oon ollut suht tyytyväinen kärryyn, varsinkin tuo kuomun muotoilu on hyvä, kun on pystyt sivut, niin mahtuu mahdollisimmat isot kappaleet kyytiin.
Viimeinen muokkaaja, Iso-Jaska pvm 16.09.2013 10:16, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Temudzin Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 10 Lok 2012 Viestejä: 67
|
Lähetetty: 15.09.2013 22:45 Viestin aihe: |
|
|
Ja tuohon eri merkkien paremmuuteen tai huonommuuteen on vähän vaikea ottaa kantaa, kun kokemus on vähäinen, mutta ainakin joidenkin pienempien Muulien kanssa touhutessa on tullut hieman rimpulamainen mielikuva tuotteesta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
steppe Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Huh 2009 Viestejä: 2438
|
Lähetetty: 16.09.2013 08:03 Viestin aihe: |
|
|
Pitääpä kävästä vielä tutustumassa tarjontaan ja kysymässä tarjouksia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6962
|
Lähetetty: 16.09.2013 08:18 Viestin aihe: |
|
|
Viime kesänä ostin Muulin 1400 slh:n. Muistaakseni se oli tuolla mallimerkinnällä. 3.24x1.4x0.39 oli mitat. Muuten oon ollu tyytyvänen kärryyn mutta isompi ois pitäny ostaa. Nyt ajattelin vaihtaa jarrullisen ja isomman kärryn. Saa kerralla tuotua halkoja kunnon kasan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
-Teemu- Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Kes 2012 Viestejä: 613
|
Lähetetty: 16.09.2013 08:20 Viestin aihe: |
|
|
itellä ollu Respo pari vuotta ja varsin vankan oloinen kärry. Tehdään viron maalla niin kuin moni muukin. Taitaa olla rungoltaa sama kuin farmin kärryt. Uskallan suositella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17159 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 16.09.2013 08:46 Viestin aihe: |
|
|
Viitalan alumiinikärry ja muuta ei tarvita. Saa montaa kokoa ja kestää. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
napakymppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Mar 2007 Viestejä: 1399
|
Lähetetty: 16.09.2013 09:12 Viestin aihe: |
|
|
suosittelen katsomaan myös finncarry:n sivuja |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 16.09.2013 09:41 Viestin aihe: |
|
|
Olen kiskonut perässä useamman vuoden Thulen jarrutonta telikärryä kohtuu kovassa maatalouskäytössä, traktorilla, mönkällä ja autolla. Sisämitat n 300*150*35. Varustettu kipillä; saa mönkän/kelkan/hirven tms helposti kyytiin. Saa myös kuomulla ja vinssillä.
Kärry on tukeva, siinä kulkee mm 2 kpl n 600kg rehupaalia mukisematta. Teli on hyvä jos/kun pitää ojia, kantoja tms ylitellä.
Kestää käyttöä ja kuormaa. Kantavuutta on hyvin. Ei ollut halvin vaihtoehto, mutta eipä ole tarvinnut katua "sijoitusta" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 16.09.2013 09:57 Viestin aihe: |
|
|
Miulla on sukkela 300 vuodelta -89. Kilometrejä ja monenlaista lastia tuo lienee nähnyt, viimeksi tässä taannoin rapiat tonni kattopeltiä, hyvin tuli perässä kun vauhdin piti alle 50km/h.
Hlvetin ruma ja painava suorakaiteen muotoinen lasikuitukuomukin siinä on, vaan täysin ehjä toisin kuin suurimmassa osassa uudempia joissa kuomut ovat muovia.
Eli etsi hyvä käytetty pätee tässäkin . _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tomy the Hunter Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Tam 2005 Viestejä: 1130 Paikkakunta: 768 / 857
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Iso-Jaska Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tam 2007 Viestejä: 2376 Paikkakunta: Lapland Finland
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tomy the Hunter Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Tam 2005 Viestejä: 1130 Paikkakunta: 768 / 857
|
Lähetetty: 16.09.2013 18:38 Viestin aihe: |
|
|
Useammassa näissä on suora vetoaisa. Korotetulla vetopäällä saadaan koko pakettia hieman paremmin tasapainoon. Jos kärri on kovin takakenossa, hankaliin paikkoihin peruttaessa perä ryykkää herkästi maahan. Tämä ongelma tulee vastaan kun vetokoukku on pikkuisenkin korkeammalla.
JT-Trailer on noista minun silmään mieluisin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|