Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
mtaskinen Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Tou 2011 Viestejä: 905 Paikkakunta: Kairassa
|
Lähetetty: 19.06.2013 17:06 Viestin aihe: |
|
|
Seuraava toive varmasti asettaa haasteita kauppiaalle ja vaatii riskinottoa, mutta uskon sen kannattavan.
Nimittäin; Ala myymään suomessa SITÄ mitä muut eivät myy.. Eli jenkkien sorsastus/metsästys kamoja.. Suomessa kukaan ei myy laajalla ja hyvällä valikoimalla jenkkikamaa.. Esim cabelaksen jälleenmyymät kamat olisi varmasti kovassa huudossa.. Sorsastus kulttuuri kuitenkin on suomessa vahva! Sorsaa pyydetään paljon ja eri tavoin.. Myös rapakontakana kehitys on edellä suomen kamoihin verrattuna ja siellä on ajateltu asiaa metsästäjän mukavuuden kannalta. Kuunneltu metsästäjien mielipiteitä ja tuotu markkinoille niitä vastaavia tuotteita.
Minä ainakin alan heti vaki asiakkaaksi jos näin tapahtuu! ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Sarvikuono Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tam 2008 Viestejä: 9694 Paikkakunta: Suuri tyhjiö keskellä ei-mitään
|
Lähetetty: 19.06.2013 17:18 Viestin aihe: |
|
|
Suurin ongelma lienee suomen kulttuuri; etsitään vain sitä halvinta ja aina sitä halvinta. Osa, pieni valaistunut vähemmistö (te jotkut, en minä), ehkä etsii jotain spesiaalia, mutta loppuja kiinnostaa se sama halpa bulkki.
Jatkossa ongelmia tuonee metsästäjien määrän radikaali väheneminen; suuret ikäluokat on jo hommanneet kaiken, ja nuorisossa on yhä vähemmän uusia markkinoita.
Tämä mielessä kun jotain isompaa myyntiä suunnittelee. Tuosta ikäluokkien ja mestästäjien jakaumasta oli nimimerkki Nimrodilta muistaakseni jossain kohtia erinomainen kaavio. Unohdin yksityiskohdat, mutta n. 10 vuoden kuluessa sen perusteella taisi harrastajamäärä romahtaa todella raskaasti. _________________ Video meliora proboque deteriora sequor. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
tapmar Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hei 2006 Viestejä: 2712 Paikkakunta: polulla
|
Lähetetty: 19.06.2013 18:26 Viestin aihe: |
|
|
Sarvikuono kirjoitti: | Suurin ongelma lienee suomen kulttuuri; etsitään vain sitä halvinta ja aina sitä halvinta. Osa, pieni valaistunut vähemmistö (te jotkut, en minä), ehkä etsii jotain spesiaalia, mutta loppuja kiinnostaa se sama halpa bulkki.
Jatkossa ongelmia tuonee metsästäjien määrän radikaali väheneminen; suuret ikäluokat on jo hommanneet kaiken, ja nuorisossa on yhä vähemmän uusia markkinoita.
|
Ja näistä syistä verkkokaupan olisi kyllä hyvä alkaa heti alusta kansainväliseen myyntiin. En ymmärrä, miksi kivijalkakaupan kylkeen laitetaan verkkokauppa ja yritetään myydä likipitäen samalle asiakaskunnalle kahdesta eri kanavasta.
Jos nyt vaikka Ruotsiin ja Saksaan - itämeren alueelle myisi, niin potentiaalinen asiakaskunta olisi jo aika hyvällä tasolla. _________________ http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Sinkkari Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 11 Huh 2013 Viestejä: 90 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Lähetetty: 19.06.2013 21:19 Viestin aihe: |
|
|
tapmar kirjoitti: | Sarvikuono kirjoitti: | Suurin ongelma lienee suomen kulttuuri; etsitään vain sitä halvinta ja aina sitä halvinta. Osa, pieni valaistunut vähemmistö (te jotkut, en minä), ehkä etsii jotain spesiaalia, mutta loppuja kiinnostaa se sama halpa bulkki.
Jatkossa ongelmia tuonee metsästäjien määrän radikaali väheneminen; suuret ikäluokat on jo hommanneet kaiken, ja nuorisossa on yhä vähemmän uusia markkinoita.
|
Ja näistä syistä verkkokaupan olisi kyllä hyvä alkaa heti alusta kansainväliseen myyntiin. En ymmärrä, miksi kivijalkakaupan kylkeen laitetaan verkkokauppa ja yritetään myydä likipitäen samalle asiakaskunnalle kahdesta eri kanavasta.
Jos nyt vaikka Ruotsiin ja Saksaan - itämeren alueelle myisi, niin potentiaalinen asiakaskunta olisi jo aika hyvällä tasolla. |
Täytyy myöntää että tuossa on kyllä järkeä. Luulisi vaan että suomalaisen verkkokauppayrityksen on vaikea puskea itseään esim saksankin markkinoille. Tartteis varmaan kielikurssillekkin lähteä kun noilla raukoilla lontoo on vähän hakusessa ![Very Happy](images/smiles/icon_biggrin.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
DPM Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Elo 2008 Viestejä: 972
|
Lähetetty: 19.06.2013 22:27 Viestin aihe: |
|
|
Millä meinasit pärjätä noissa maissa jo oleville isoille nettikaupoille? Hinnoilla ei niille ainakaan pärjää, mitä joskus niitä vertaillut ja Ruotsista, Saksasta ja Englannista jotain tilannutkin. Eikä valikoimallakaan kilpailu kovin helppoa ole. Postituskin taitaa olla halvempaa sieltä tänne kuin toisinpäin. Joku yksittäinen todellinen hittituote yksinoikeudella eurooppaan, sillä jo vois elantonsa tienatakkin. Reppukauppias tästä jonkinlaisena esimerkkinä, huipputuote menee kaupaksi vähän huonomminkin myytynä. Veikkaisin että tienaat leipäsi jossain muussa hommassa paljon helpommin. Edes rakkaus lajiin ei aina riitä, harrastus voi alkaa maistua pahasti työnteolta kun sillä pitäisi itsensä elättää. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
EeeKoo Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Lok 2008 Viestejä: 2571
|
Lähetetty: 24.06.2013 22:39 Viestin aihe: |
|
|
Yksi perustason tekijä, mikä lisää huomattavasti nettikaupan uskottavuutta, on kyllä fyysinen kauppa + nettikauppa yhdistelmä.
Ymmärrän toki, että tälläinen viritys on sitten kokonaan oma lukunsa noin bisneksenä.
Erikoistuminen on keino mitä aina esitellään, taitaa olla ihan kauppakoulujenkin peruskamaa nykyään...
Metsästäjiä on toki Suomessa eniten, mutta esim. toiminnallisen kivääriammunnan / pistooliammunan puolelta ei tietääkseni ole niin hirveästi ylitarjontaa. Toisaalta asiakaskuntakin on pienehkö.
Hyvän esimerkin onnistuneesta bisneksestä netissä+kivijalassa saa, kun katsoo ensin näitä sivuja:
http://www.prohobby.fi/
ja sitten taloustietoja:
http://www.finder.fi/yrityshaku/Pro+Hobby+Oy
(klikkaa listan ensimmäistä linkki, ja sitten sieltä katsoo taloustietoja)
Moni mielestään "oikea asekauppias" ei koskaan lähtisi myymään "leikkikaluja": mutta katsokaa mitä viivan alle jää
Ei taida monessa (edes jotenkin) isossa asepuljussa olla samanlaista liikevoittoa rahana Suomessa...
Esim. Asetalo:
http://www.finder.fi/Aseita%20ja%20ampumatarvikkeita/Asetalo%20Oy/VIRRAT/taloustiedot/111261 |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
pööpöö Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Maa 2013 Viestejä: 258
|
Lähetetty: 28.06.2013 01:11 Viestin aihe: |
|
|
neuvo nmro 1! Jos joku soittaa / laittaa spostia niin ole ystävällinen ja huomaava ja anna vinkkejä aiheeseen liittyen. nimittäin harmittaa jos tulee tuotteesta kysyttävää ja langalla on joku elämäänsä kyllästytnyt !&%¤#"! pää.
Jos sivuillesi tulee halpoja nuolia ja niitä kiina leikkurieta halvalla niin tilaan heti 50kpl.
myös joku alennuskoodi systeemi ja ilmaiset postikulut on aina plussaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
tapmar Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hei 2006 Viestejä: 2712 Paikkakunta: polulla
|
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Harge Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Mar 2004 Viestejä: 1380
|
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
iiroS Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Hei 2005 Viestejä: 3864 Paikkakunta: E-Savo
|
Lähetetty: 04.07.2013 19:35 Viestin aihe: |
|
|
mtaskinen kirjoitti: | Seuraava toive varmasti asettaa haasteita kauppiaalle ja vaatii riskinottoa, mutta uskon sen kannattavan.
Nimittäin; Ala myymään suomessa SITÄ mitä muut eivät myy.. Eli jenkkien sorsastus/metsästys kamoja.. Suomessa kukaan ei myy laajalla ja hyvällä valikoimalla jenkkikamaa.. Esim cabelaksen jälleenmyymät kamat olisi varmasti kovassa huudossa..
Minä ainakin alan heti vaki asiakkaaksi jos näin tapahtuu! ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) |
Eiköhän siellä taskisen kotikylillä ole jo melkoinen jenkkikamojen kauppias, taisi olla hetkisen ihan Cabelasin dealerinakin. Kannattaa kannattaa paikallista kun on jo valikoima valmiina...
Jenkkikamoista tykkään kyllä itsekin ja aika paljon olen Cabelasiltakin tilaillut ja paikan päältä ostanut, mutta kyllä se laatu on tahtonut niistä osittain unohtua, vaatteissa se istuvuuskin on tällaiselle skandinaaviselle atleetille vähän niin ja näin
Kyllä nykyisellään kiinnostaa huomattavasti enempi oikeasti laadukas valikoima. _________________ Annan toisten mä talletella suuret setelit... |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Larsen Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2012 Viestejä: 2907
|
Lähetetty: 04.07.2013 21:34 Viestin aihe: |
|
|
Tuosta Cabelaksesta tulee mieleen toimitusten ripeys. Joskus olen saannut tilaamani tuotteen nopeammin ulkomaalaiselta kauppiaalta kuin suomalaiselta. Esim. Briteistä ja Saksasta palvelu ollut todella nopeaa. Myös Cabelakselta on lentorahti tullut aika haipakkaa (viisi vuotta sitten). Toimitusnopeuteen kannattaa panostaa ja jos ei varastossa ole tavaraa niin kertoo reilusti ja mikäli mahdollista, niin myös arvioidun realistisen tilausajan. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Aris60 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 3295
|
Lähetetty: 04.07.2013 21:49 Viestin aihe: |
|
|
Alusta saakka hiljaa seuranneena taitaa alla aika selvää miksi Suomessa on verkkokaupan pitäminen vaikeaa. Lähes kaikki mikä taitaa kauppiasta rasittaa koetaan positiivisena.
Valikoiman sellaista mitä muilla ei ole - ovatko muut jo huomanneet tavaran kierron olemattomaksi ja kannattamattomaksi?
Tiedusteluihin vastattava puhelimessa heti - kauppa täynnä asiakkaita joita palvellaan ensiksi.
S-posti kyselyihin ei vastata - taitaa sieltä netistä löytyä nykyään monesti parempi kuvaus ja esittely/testi minkä kauppias kykenee sanallisesti sähköpostilla antamaan. Usein kyselyn tarkoituksena voi kuitenkin olla vain jonkin seikan tarkennus mitä ei olla ymmärretty ulkomaisen verkkokaupan vieraskielisestä esittelystä. Jos tavara on kaupan valikoimassa sitä pääsee siellä hiplaamaan.
"Mitä maksaa kyselyt" työllistävät tilaustavaroiden osalta aika paljon. Usein niitä ei kannata taloudellisessa mielessä myydä ollenkaan. Palveluna kylläkin.
Jos nettikaupasta ei jotakin erikoistuotetta saa niin se on halvempaa toimituttaa asiakkaalle suoraan kotiin esim. postin välityksellä. Mitäs kun asiakas ei pakettia noudakkaan? Aika show. Palautuksia on nykyään aika paljon.
Iso varasto hitaasti kiertävää tavaraa ja etenkin varaosaa on taivas asiakkaan kannalta - taitaa olla vaikeuksien alku yrittäjälle?
Takuu voi olla valmistajan, maahantuojan tai kauppiaan antama. Selitäppä tämä naama rutussa olevalle nettikaupan asiakkaalle. Jos kauppias ottaa jenkeistä tavaraa suoraan ohi virallisen kanavan niin kyllä se takuukustannus jää kauppiaan omaan piikkiin tuollaisessa Kiinasta tulleessa tavarassa. Lähetyskulut on sitä luokkaa että on halvempi antaa hyllystä uusi tavara. Se on katteessa huomioitava.
Etämyynti verkon ja postin välityksellä ei olekkaan ollut läheskään kaikille se lännen kultamaa.
Vuoden yrittäjäpalkinnon saajan kuva ja juttu paikallislehdessä saattaa osua hyvin kohdallensa. Yrittäjän taival kesti reilun vuoden. Työtä tuli tehtyä jaksamisen rajoille, halvalla piti myydä markkinoiden avaamiseksi - rahaa kehittää yritystä ei jäänyt. Ja joku asiakas veti vielä herneen molempiin sieraimiin kun valikoimaan ei tullutkaan perhosidontaan hänen tarvitsemaan marssilaisen kääpiöpapukaijan tuskanpunaisia perskarvoja a 1,20€/pussi. Ja kun niitä sitten viimein tuli niin ne ovatkin viime sesongin väriä. Nyt pitää olla hempeän vihreitä.
Jos kuitenkin yrittäjäksi haluat ryhtyä.
Ajattele itse millaisen tuotevalikoiman kykenet pitämään varastossasi, tilat, pääoma, sesonkitavat ja ennenkaikkea mihinkä uskot itse.
Harkitse tavarantoimittajasi toiminta-ajatuksen järkevyyttä sinun kannaltasi, varasto, maksuehdot, mahdollisuudet palauttaa tavaraa tai saada sitä lisää tarvittaessa. Hänellekkin hyvä luotettava maksava asiakas on tärkeä. Tälläistä palvellaan.
Älä lupaa koskaan kuuta taivaalta vaan pyri realismiin toimitusaikojen, toimittajan luotettavuuden, huollon ja takuun osalta. Asiakas muistaa hyvin valikoivasti omat halunsa, sinun varaumasi toimitusajan suhteen unohtuu aina.
Hyvä asiakas maksaa laskunsa, laskun maksun viivästyminen on merkki huonosta asiakkaasta. Muistutus maksamattomasta laskusta ei ole huonoa palvelua. Noutamattomat paketit nettimyynnissä ovat merkki huonosta asiakkaasta - lähetyskieltolistalle.
Maksa omat laskusi ajoissa. Saat vähitellen vahvemman neuvotteluaseman tukkureiden kanssa asioidessasi. Varsinkin Saksassa, Itävallassa kauppakumppanisi arvostavat tätä jos harjoitat esim maahantuontia.
Oma maahantuonti parantaa kannattavuutta yleensä aina. Tällöin voit varautua aika suuriin ponnistuksiin myydessäsi toisille yrittäjille. Ostosi heiltä voivat olla myös järkevää kaupankäyntiä.
Ja muista vaikka kuinka pitkän harrastustaustan olisitkaan yrityksesi toimialalta hankkinut niin asiakas tuntee alan vielä paremmin. Sinähän olet vanha jäärä jonka kyky ja into kehittyä sammui jo ajat sitten. Nyt tärkein ominaisuutesi on pitää suusi kiinni ja kuunnella kuinka asiakas sinua valistaa uusista tuulista (samat asiat olivat uusinta uutta 20 vuotta sitten kun itse harrastit aktiivisesti).
P.S -70 luvun lopussa kun kiikaritähtäimiä, uistimia, jousiammuntavälineitä, jalkapallokenkiä, luistimia ja mitä nyt minäkin päivänä sattuikaan asiakas haluamaan ja niitä haluja rajoitetulla osaamisellani olin toteuttamassa oli uusinta uutta tulossa Ruotsin maaseudulta synkkään Suomen korpeen. Oikein kurssejakin paikallisessa hotellissa käytiin pitämässä postimyyntiyrityksen perustamisesta. Ideana oli ostaa paljon tavaraa halvalla, painaa katalogi ja myydä tavarat postin välityksellä ilman isoja kuluja. Siinä rikastuu niin että käyhiä saa potkia ovelta etäämmäksi jotta saa paketit postiin. Taisi vaan esim. Anttilan luetteloiden yleisin käyttötarkoitus olla sama kun foorumin "ketä panisit" säikeen kuvilla. !&%¤# seinälle ne menivät poikamiehille. Pitäähän persaukistenkin saada kuvallisia unelmia. Ihan samoin 40 vuotta myöhemmin. Kun keskustelu alkaa sanoilla ja kysymyksellä: "Mitä maksaa"? Silloin kaikki edellytykset molempia osapuolia tyydyttävälle kaupankäynnille ovat usein aika epätodennäköiset. Tunnen käyttämieni kauppojen hintatason ja tavan hinnoitella mitä olen tottunut käyttämään. Ja he tuntevat minut. Ja mikä tärkeintä - tiedän kaupat joita haluan välttää. Mutta mielipiteitä ja kokemusta ei kerry ilman erehdyksiä. Hyvälle kauppiaalle neutraaleja ostotapahtumia kuitenkin taitaa kertyä kaikista eniten vuoden mittaan. Kun kaupanteosta ei jää mitään mieleen niin silloin homma menee aika hyvin. Etenkin nettikaupassa.
Mutta paljonhan täällä näkyy tulleen taas neuvoja. Osa hyviä ja osa huvittavia. Uskoakin huudetaan apuun. Itse en usko koskaan kykeneväni rikastumaan vähittäiskaupalla metsästystavaroiden kauppiaana. Pimeän viinan myyntikään tuskin enää kannattaa koska jokainen tukkukäyttäjä hakee tarvitsemansa lastin Virosta. Nettikauppa kokee seuraavan renesanssin Suomessa kun arvonlisävero putoaa muiden maiden kanssa samalle tasolle ja lähetyskulut putoavat puoleen. Lisäksi tuotepalautukset maksullisiksi niin nettikaupan kilpailukyky alkaa olla tasolla missä sen pitää olla selvitäkseen EU:n kilpailussa. Nyt kannattaa ostaa tavaraa Kreikan konkurssipesistä jos jotenkin vain saa sinne yhteydet syntymään. Eikä sieltä mitään metsästysromua kannata tuoda. Herra Pelle Svensson oli sieltä Suunnon kelloja ostanut. ebay myyntikanavana ja kuulemma kauppa kävi niin että tavara loppui heti. Sama kaveri taitaa ostaa vaikka vanhoja tätejä jos halvalla saa. Verkkokauppa lisääntyy erilaisissa huutokaupoissa paljon nopeammin kuin verkkokaupoissa. Ja yllättävän moni "kova" kauppamies elää jo sillä Suomessakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|