Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 13.06.2013 22:43 Viestin aihe: |
|
|
Iskariviritykset eivät kuitenkaan muuta akseliston korkeutta mihinkään.
Toki sekin on apuna, jos korin nostolla isot kivet ja kohoumat voi huolettomammin jättää "mahan alle".
Metsäautoteillä pakkaa vain lumikelillä olemaan niin, että edellä ajanut paremman maavaran omaava ajopeli on nostanut rengasurien viereen harjanteen, jota oma matalampi ajopeli uskollisesti lamaa pyörien sisäpuolella alleen. _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26571
|
Lähetetty: 13.06.2013 22:45 Viestin aihe: |
|
|
Hautaterva, kun se tulkinta on usein, tietä mitä voi henkilöautolla ajaa.
ja lumi muuttaa tilanteita usein, mm. tieurilla maastossa, jotka sulan aikaan hyväksytään muitta mutkitta, mutta jos puolenmetrin lumessa kunnollisella maasturilla polettelet on tulkintaa monenmoista.
näistä olisikin hyvä saada yhtäpitävää tulkintaa.
ja usein puhutaan että ura on tie vasta jos on rakennettu tie, siis ojat ja penkka jne. mutta se nyt on kyllä tasan tarkkaan niin ettei kukaan voi määrätä esim. rasite tietä kämpälle että on rakennettava jonku riteerin mukaan jotta voi aseen kulettaa autossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fighterman Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Tam 2013 Viestejä: 1118 Paikkakunta: 100kunta
|
Lähetetty: 13.06.2013 22:56 Viestin aihe: |
|
|
Tosiaan menee kyllä aiheen sivusta nämä suutin väännöt. Pahoittelut siitä. en Peltsu jaksa enää alkaa vääntämään mersun commonraileista. Aivan sama...
Petri r:lle tuo mersun suutinongelma oli tuossa parivuotta sitten, itseasiassa kyseessä ei ollut vika vaan lähinnä ominaisuus. Kyseessä oli pietso suuttimeen toimimattomuus kovissa pakkasissa. Eli nafta oli pakkasen vuoksi niin paksua ettei tullut suuttimesta pihalle. Kun Pakkanen laski ongelma poistui.
Mutta kirjoitetaan välillä aiheeseen liittyvää, tuntuu että kaikki nykyautot on niin matalia että talvella on vaikeuksia. Tässäkin yksi päästöjen pienennys haittaa talviautoilua, nykyautojen kylmyyden lisäksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6955
|
Lähetetty: 13.06.2013 23:02 Viestin aihe: |
|
|
Eikös uudessa passatissakin ollu huimat 9 senttiä maanvaraa. Olisi mukava kuulla kommenttia jos joku on tuommoiseen sortunut. Tuohon suuntaan kun mennään niin kohta ei uudella autolla tee Suomessa mitään.
Normaalit talviurat aiheuttaa jo ongelmia tuommoisille autoille. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
astalo Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Lok 2004 Viestejä: 6040
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ollari Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Hei 2006 Viestejä: 12355
|
Lähetetty: 14.06.2013 08:09 Viestin aihe: |
|
|
Hautaterva kirjoitti: |
Ja vielä kyssärinä korottamisesta, että onko palstalaisilla kokemusta korotuspaloista, jotka laitetaan iskaritolpan yläpäähän? Tämä keinohan ei siis muuta jousen ja iskarin toimintapituutta, vaan pelkästään siirtää koria ylöspäin iskarin ja jousen yläpäästä. |
Tämähän on systeemi millä ensimmäisen korimallin Skodan huonontien paketissa tuo toteutettiin. Toisessa ja kolmannessa malliversiossa se on hoidettu paljon monimutkaisemmin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7117
|
Lähetetty: 14.06.2013 08:09 Viestin aihe: |
|
|
iivariiso kirjoitti: | Eikös uudessa passatissakin ollu huimat 9 senttiä maanvaraa. Olisi mukava kuulla kommenttia jos joku on tuommoiseen sortunut. Tuohon suuntaan kun mennään niin kohta ei uudella autolla tee Suomessa mitään.
Normaalit talviurat aiheuttaa jo ongelmia tuommoisille autoille. |
aikanaan vw mainosti boran tulevaksi suomeen. sellaisen sitten tilasin valokuvan perusteella ennakkoon. ylläri oli melkoinen kun maavara oli tosiaan tuo 9 cm. ja alimpanahan siellä tietenkin oli alumiinivaluinen öljypohja, jonka kesto tuli mitattua ensi metreillä ihan normi sorapäällysteisellä paikallistiellä. ei kestänyt.
no, se vain opetti sen että tarvitaan kakkosauto |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ollari Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Hei 2006 Viestejä: 12355
|
Lähetetty: 14.06.2013 08:12 Viestin aihe: |
|
|
Eikös tuon saman tie vai maasto -aseenkuljetusdilemman voi soveltaa suoraan myös metsäkanalinnun metsästykseen? Sitä kun ei saa tielle ampua.
Samalla paikalla missä saa mettäkanan ampua, ei asetta saa kuskata.
Veikkaan että monella menee ajatukset tuossa vähän ristiin, tieksi helposti tulkitaan ase kontissa vähän kurjempikin väylä, mutta kanalinnun kohdalle sattuessa sitten saattaakin vähän parempikin ura alkaa vaikuttaa maastolle... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 14.06.2013 08:45 Viestin aihe: |
|
|
mun käsityksen mukaan auto lepää kuitenkin jousien päällä eikä iskareiden päällä. Eli jos haluaa nostaa maavaraa "korotuspaloilla" niin ne pitäisi laittaa jousien päälle. Tietenkin iskareissa pitää riittää vetopituus ja jos olisi vaarana ettei riitä niin silloin iskareille saman korkuinen "korotuspala". Henkilö/citymaasturikategoriassa kuitenkin renkaan joustomatka on aika rajallinen ja jokatapauksessa "vakio". Korotus tai madallus määrittelee vain sen, että mistä kohtaa "liikerataa" lähdetään liikkeelle. Usein näissä "allroadeissa, Scouteissa tms" ollaan jo siellä lähellä ulosjouston maksimia...eli jopa arkisessa soratien kuopissa alusta kolahtelee kun jousi ponnauttaa renkaan ulosjouston maksimiin (rajoitin tai iskarin liikevara loppuu). Cittareissa periaatteessa voisi olla mahdollisuuksia parempiin liikeratoihin/pidempiin joustoihin kun autot ovat vähän levämpia/isompia niin pidempiä tukivarsia ja iskareita saattaisi saada mahtumaan.. Valitettavasti sitten korkealla olevaa cittareiden "painopistettä" yritetään hallita jäykillä jousilla ja kallistuksen vakaimilla, jonka vuoksi joustot jää kuitenkin aika vaatimattomaksi. Eli edelleen ei taida olla merkittävää eroa ns. korotettuun 4wd henkilöautoon. _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6955
|
Lähetetty: 14.06.2013 08:49 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän se melkein kannatta tosiaan ostaa normaali henkilöauto arkeen ja juhlaan joku oikia maasturi. Sen mitä erotusta jää citymaasturin ja normaalin henkilöauton hinnassa niin sillä jo metsäauton hommaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 14.06.2013 09:04 Viestin aihe: |
|
|
Ei liene hyväksyttyjä ainakaan Suomessa?
iivariiso kirjoitti: | Kyllähän se melkein kannatta tosiaan ostaa normaali henkilöauto arkeen ja juhlaan joku oikia maasturi. Sen mitä erotusta jää citymaasturin ja normaalin henkilöauton hinnassa niin sillä jo metsäauton hommaa. |
Niin totta, näin olen ainakin itse järkeillyt.
Ja ero sittarin ja henkilöauton kulutuksessa puoltaa lisää. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
harri.salo Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 433 Paikkakunta: lestijärvi
|
Lähetetty: 14.06.2013 09:24 Viestin aihe: |
|
|
HONDA ACCORD Tourer DSL 2,2 i-DTEC Elegance 09
Toyota Hilux extra cab 2,5 D-4D 4wd 06
nuilla täytyy koittaa pärjätä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hartsa695 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Tou 2006 Viestejä: 382
|
Lähetetty: 14.06.2013 09:40 Viestin aihe: |
|
|
harri.salo kirjoitti: | HONDA ACCORD Tourer DSL 2,2 i-DTEC Elegance 09
Toyota Hilux extra cab 2,5 D-4D 4wd 06
nuilla täytyy koittaa pärjätä |
Hiluxiin vielä lukko taakse, 2" korotus ja 33" mutikat niin alkaa toimimaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 14.06.2013 09:45 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: |
Ei liene hyväksyttyjä ainakaan Suomessa?
|
Siitä en tiedä ja tarviiko tuo edes hyväksyntään.
Jos sen laittaa, ei edes näy katsastuksessa.
Maastureita tuolla tapaa korotellaan, eikä niistä mitään katsurit sano. Usein jousen alapäähän hitsailevat 50mm palikan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|