OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Beaglelle GPS
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 6018

LähetäLähetetty: 26.04.2012 08:55    Viestin aihe: Beaglelle GPS Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli sitten hankittua se beagle. Ensi syksynä pitäisi mennä kokeilemaan ajohommia ja sitä varten pitäisi hankkia koiralle hakulaite.

Olen yrittänyt netistä hankkia tietoa mutta jotenkin en osaa ehkä tulkita sitä oikein saati päättää. Kysymyksistäni voi päätellä täydellisen tietämättömyyteni asiasta.

-aika pienet metsästysalueet Etelä-Suomessa
-puhelinverkko hyvä koko alueella
-ei mitään laitetta ennestään
-ylimääräinen IPhone ja Lumia löytyy, jos niistä on hyötyä
-panta vai liivi..?
-mitä kustannuksia missäkin systeemissä on?
-kestävyys, akun kesto?
-mitä muuta pitää huomioida?

Mitä ehdottaisit?

Kiitoksia vaan etukäteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mäyristelijä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Maa 2012
Viestejä: 814
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.04.2012 10:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite en beaglea omista, mutta mäyräkoira kotona asustelee.

Hommasin sille heti pentuaikana Ultrapoint doGPS:sän (tämä on muuten myynnissä mulla nyt) Wink.
Ongelmiksi havaitsin siinä, että panta keräsi lumisina talvina lunta ja jäätyi paakuksi kaulaan.
Nyt tuli sitten keväällä hommattua trackerin G400, sitä ei olla vielä ehditty testaamaan mettässä, mutta plussiksi siinä voisi sanoa ainakin, että sen saa myös liiviin kiinni (tätä mahdollisuutta ei ole Up:n pantamallissa)

Sitten vuosikustannukset. Tarvitset pantaan oman sim-kortin->kuukausimaksu noin 10e
Puhelimeen tarvitset netti"liittymän" -> kuukausimaksu noin 10e
Sitten itse ohjelma maksaa vuosittain -> 59e.
Nämä kustannukset siis tuosta G400:sta.

Ohjelmista:
Myönnän että UP:ssa ohjelma on helppokäyttöisempi,
mutta ei trackerinkaan ohjelma mitään ydinfysiikan käyttöä ole. Lisäksi trackerin Hunter3 ohjelmasta löytyy havaintokirjat, mihin voit kirjata erilaiset eläin havainnot.

Akun kestävyys:
Ultrapointin akun kestoa en muista, mutta Ultrapointissa kesto taisi olla kaksi mettäpäivää.


Joku osaa varmaan kertoa lisää ja korjata mun teksistä mahdollisia virheitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Stuka80
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Jou 2010
Viestejä: 171

LähetäLähetetty: 26.04.2012 20:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä on kans beagle. Sillä on liiveissä trackerin tutka. On ajanut huvin asiansa. Makuasioita nuo tutkahommat, toinen ylistää toista...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
noniin
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2005
Viestejä: 975

LähetäLähetetty: 26.04.2012 20:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja mulla on uros beaglen kaulassa garmin, ja tyytyväinen olen kyllä.. Makuasia minkä ottaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KORO
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2011
Viestejä: 333

LähetäLähetetty: 26.04.2012 21:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itellä kans kiipeli ja on ultrapointin 2 akun malli. aivan toimiva mut jos nyt laittasin nii kyllä trakkerin puoleen kääntyisin.akun kesto aivan toista luokkaa ja kumminki hyvin istuu kaulaan panta.
_________________
Tulisi kesä ja kärpäsiä, köyhillekin ystäviä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 6018

LähetäLähetetty: 27.04.2012 09:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos ja kun vaihtoehtoina on Garmin, UP ja Tracker niin miten niissä menee kulupuoli? Hankintahinta vs. vuosimaksut vs. karttamaksut vs. päivitykset vs. puhelin- ja nettimaksut jne? Samalla tasolla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Reporetku
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 1995

LähetäLähetetty: 27.04.2012 09:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos sinulla on jo valmiiksi sopiva älypuhelin, niin sille en nyt kustannuksia enää laittaisi. Sopia datapaketti, niin ei se seuraaminen nyt kovin kallista ole.

Ehdottomasti itse olen pannan kannattaja. Omilla koirillani (ajokoira ja dreeveri) on ollut sekä pointerin, että ultrapointin(Kardogin) liivejä, eikä yksikään malli ole ollut sellainen, joka ei lunta ja jäätä keräisi. Lisäksi aina on risuja ja roskaa jossain välissä koiraa hinkkaamassa. Joskus on jopa koira ollut kiinni tai liivit jääneet ja koira mennyt. Hommaa vaan heti suosiolla panta.
_________________
Käytännöllisyys on kauneutta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 6018

LähetäLähetetty: 27.04.2012 09:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Reporetku kirjoitti:
Jos sinulla on jo valmiiksi sopiva älypuhelin, niin sille en nyt kustannuksia enää laittaisi. Sopia datapaketti, niin ei se seuraaminen nyt kovin kallista ole.

Ehdottomasti itse olen pannan kannattaja. Omilla koirillani (ajokoira ja dreeveri) on ollut sekä pointerin, että ultrapointin(Kardogin) liivejä, eikä yksikään malli ole ollut sellainen, joka ei lunta ja jäätä keräisi. Lisäksi aina on risuja ja roskaa jossain välissä koiraa hinkkaamassa. Joskus on jopa koira ollut kiinni tai liivit jääneet ja koira mennyt. Hommaa vaan heti suosiolla panta.


Toimiiko muuten mikään ohjelmisto Lumiassa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hlohi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Huh 2004
Viestejä: 651
Paikkakunta: Haukipudas

LähetäLähetetty: 27.04.2012 15:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jyrkkä D kirjoitti:
Jos ja kun vaihtoehtoina on Garmin, UP ja Tracker niin miten niissä menee kulupuoli? Hankintahinta vs. vuosimaksut vs. karttamaksut vs. päivitykset vs. puhelin- ja nettimaksut jne? Samalla tasolla?


Kulupuoli ja muutkin käy melkolailla selville tuolta:

http://www.tracker.fi/tutkavertailu

Jos ei pidä paikkaansa, niin kirjoittakaa tähän vastaus niin se korjataan. Kooltaan noista pienin on Tracker.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Eräpeikko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2008
Viestejä: 3312
Paikkakunta: Vekkulan puukirkon takana.

LähetäLähetetty: 27.04.2012 15:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

piip... Embarassed Question

Tässä ääni piipparitutkalle.... enpälähe etuja ja ituja vertaileen... kyllä sen tiiätte.
_________________
Mogens Trolle
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-XNickX-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Kes 2011
Viestejä: 114

LähetäLähetetty: 27.04.2012 20:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Garmin hankintahinta 600€
Vuosimaksu 0€ jos ei halua maksaa taajuuksista.
kartat 0€ jos kelpaa Garminin oma.
Patterit tai akut maksaa, mutta joutuu noihin muihinkin vaihtamaan akut aikanaan. Akun ja antennin voi vaihtaa itse helposti.
Akku riittää saman mitä muissakin 3sec päivitysvälillä(muut ei tähän pysty)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
peknou
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Tam 2005
Viestejä: 342
Paikkakunta: Keskellä ei mittään

LähetäLähetetty: 27.04.2012 20:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kulupuoli ja muutkin käy melkolailla selville tuolta:

http://www.tracker.fi/tutkavertailu

Jos ei pidä paikkaansa, niin kirjoittakaa tähän vastaus niin se korjataan. Kooltaan noista pienin on Tracker.

Hlohi Trackerista iski taas.Vertailu tehty määrättyjen valmistajien ehdoilla.Asioilla ei mitään todellisuus pohjaa,ainakaan Astron osalta,käyttäjien kokemuksen mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
össi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2010
Viestejä: 1926
Paikkakunta: Etelä-Savo

LähetäLähetetty: 27.04.2012 21:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Garmin vaan beaglelle kaulaan meilläpäin monet käyttävät astroa myös suomopopin kaulassa ja hyvin pelaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
samulis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Elo 2011
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 28.04.2012 00:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Garminista ei ole itsellä kokemuksia, mutta selvää on että siinäkin on omat ongelmansa, voiko niiden kanssa tulla toimeen vai ei on jokaisen itse ratkaistava.

GSM-GPS yhdistelmistä kokemuksia molemmista valtamerkistä ja nyt UP käytössä meidän Piikkelillä. Tässä jotain havaintoja noista:
- Lumiaan eikä i-puhelimeen saa kumpaakaa, mutta UP:n Android tuki tuo sen käytettäväksi järkipuhelimille, kuten esim Defy:lle.
- Rakkerin softa jää selkeesti jälkeen UP:stä, esim karttojen mittakaavat on lähinnä kaukainen aavistus UP:n vaihtoehdoista.
- UP:n akut on tavallisia AA-akkuja (2kpl riittää piikkelille 1-2pv:ksi kevyesti), joita voi reissuun ladata sopiva määrä mukaan vs Rackerin kiinteä, joka tarttee lataukseen virtaa myös eräolosuhteissa
- Liivimallit kerää lunta. Kardogin liivi ollut käytössä ja pitänyt ottaa koiralta kesken päivän poies. UP:n pantakin kerää, muttei edes kämmenellistä
- Kulupuolesta, itsellä puhelimessa jokatapauksessa kuitenkin mobiilinetti -> ei lisäkulua. Koiralla Saunalahden prepaid sim ja latasin 30e:lla kauden alussa, jolloin saa 45e:lla puheaikaa/dataa. Kauden moin 50 reissun jälkeen simmillä oli noin 22e:lla latausta eli todellista rahaa paloi noin 15e. Datan määrä koirasta serverille on niin pientä, ettei tuon Slahden prepaid:n 1,5e/mb hinnalla tule lähellekkään 1e/pv hintaa eikä tartte maksaa "turhista" kuukausista tai käyttämättömistä jaksoista..
- UP:n vuosimaksu taisi olla vajaa 30e?
- Trackerin jälkipeli jutut on selkeämpiä, varsinkin beaglelle jos pyörii pienellä alueella, mutta jäljet saa näkyviin koneelta myös UP:lta ja mittakaavakin parani viime syksynä järkeväksi ja täysin valittavaksi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pilot61
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Kes 2004
Viestejä: 576
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 28.04.2012 11:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on ollut beaglella nyt pari kautta Garmin ja hyvin on pelannut.
Seurannan jatkuva reaaliaikaisuus kustannuksitta on se paras puoli Garminissa. Haukkutiedon puutteen oppii seuraamaan ajoviivan piirtonopeudesta. Kantomatka (mulla ollut enimmillään ajossa 2,3 km) ei ole ollut esteenä jahdissa, kun vähän liikkuu autolta pois päin. Passittaminen helpottuu - sulan maan aikana pystyy siirtyy passiin täsmälleen ajojäljille. Koiran saa pois metsästä helposti ennakoiden ajo- tai hakureitin jatkeen vaikka ei haukkua.
Todella kestävä ja helppokäyttöinen käsikapula.
Kustannuspuolesta. Hankintahinta Garminille (kätevässä muovisalkussa) oli 570 ekua ja sain siihen patterilaturin ja 4-sarja enelop-pattereita mukaan. (Ladattavia pattereitahan löytyy joka taloudesta lisää). Topo -karttoja oli jo entuudestaan olemassa toiseen tarkoitukseen hankittuna, joten siitä ei lisäkustannuksia. (Liikkeellä on myös piraattikarttoja hintaan 0 euroa.) Mikäli olisin joutunut ostaa karttapalikan, niin siihen olisi mennyt 200 ekua. Huoltoja tai korjauksia ei ole tarvinnut tehdä. Patterit ovat kestäneet hyvin, eikä uusia ole tarvinnut vielä hankkia. Vuosikuluna tietenkin tuo Ficoran 18 ekua, jos sen maksaa.
Varsin halvaksi ja helpoksi koiran seuranta on tullut. Lohen Garminin kustannustietous ei ainakaan mun kohdalla pidä paikkaansa.

Garminin ei ole pelkästään koiratutka, minkä kilpailijat sivuuttavat mielellään vertailuissa.
Itse verkkokalastajana merkkaan verkkopaikat Garminin käsikapulaan. Näin esim. syksyllä sumussa tai hämärässä työpäivän jälkeen voi suunnistaa verkkopaikoille turvallisesti ja laskea/nostaa/kokea ne ongelmitta. Muutkin hyvät kala-apajat aavalla merellä tai järvellä voi tallettaa koneen muistiin ja löytää ne myöhemmin. Suunnistaminenkin käsikapulalla onnistuu hyvin oudossa maastossa marja- ja tai sienireissulla.
Muutamia uusia metsäteitä olen piirrättänyt ajamalla ne läpi ja tallettamalla piirtoviivan myöhempää käsittelyä varten.
Olen mitannut käsikapulalla linnun ampumamatkaa, kun gps-tarkkuus ollut n. 5m.
Lainkuuliaisena en merkkaa tietenkään tienvarsien kameratolppien paikkoja ennakkohälyllä.
Mielikuvituksella voi laajentaa Garminin käyttötarkoitusta ja vähentää pääomakustannuksia koiraseurannassa.
Itse asiassa voisi laittaa uuden topikin aiheesta Garminin muut käyttötarkoitukset.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com