OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Rinnakkaisluvan peruminen?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 20.10.2011 18:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Narttu kirjoitti:
Eihän tuo rinnakkaislupa ole aseeseen sidottu, eikä velvoita ex-miestäni sitä minulle lainaamaan. Hänelle ei siis ole mitään haittaa siitä, että saisin lupani pitää.


Eikö? Shocked Shocked Shocked
Joskus aikoinaan kun minulla oli rinnakkaislupia, ne kyllä oli ihan tarkalleen nimetty sarjanumeroineen, ja pahvilapussa luki vielä aseen omistaja.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Narttu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2011
Viestejä: 863

LähetäLähetetty: 20.10.2011 18:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Narttu kirjoitti:
Eihän tuo rinnakkaislupa ole aseeseen sidottu, eikä velvoita ex-miestäni sitä minulle lainaamaan. Hänelle ei siis ole mitään haittaa siitä, että saisin lupani pitää.


Eikö? Shocked Shocked Shocked
Joskus aikoinaan kun minulla oli rinnakkaislupia, ne kyllä oli ihan tarkalleen nimetty sarjanumeroineen, ja pahvilapussa luki vielä aseen omistaja.


Lukeehan ne, mutta luvalla saa käyttää myös muita vastaavia ja pienitehoisempia aseita. Ihan niinkuin varsinaisella hallussapitoluvallakin.
_________________
Hankala nainen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
leverman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Syy 2005
Viestejä: 1297

LähetäLähetetty: 24.10.2011 15:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, rinnakkaisluvalla saa käyttää mitä tahansa vastaavan lupatyypin asetta, ei se ole mitenkään sidottu tuohon yhteen ja ainoaan pyssyyn, samoin patruunoiden osto onnistuu rinnakkaisluvalla. Tuossa tilanteessa ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin pistää hankkimislupahakemus vireille ja ostaa oma ase...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 24.10.2011 19:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Sinä hankit ostoluvan, "ostat" aseen ja isäsi hankkii sitten siihen rinnakkaisluvan. Taalat tiskiin hinnaston mukaan.

Nykyään 18 vuotta täyttäneet ei saa rinnakkaislupia. En tiedä tarkasti yksityiskohtia, mutta olettaisin isän olevan tämän iän ylittänyt Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 24.10.2011 19:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Matso kirjoitti:
Mitenkäs rinnakkaisluvan voi muuttaa ainoaksi luvaksi ?
Tapaus :
Minulla on isäukon L46 rinnakkaislupa . Ase voisi siirtyä vain minun haltuun ja luville . Tarvittaessa rinnakkaislupa voisi jäädä myös isäukolle .

Vaatiiko tämmöinen venkslaus minkälaista byrokratiaa ?


Onko isäukolla muita aselupia? Rinnakkaislupia ei enää aselain viimeisen muutoksen jälkeen ole mahdollista saada, mutta eipä sille pienarin kanssa mitään tarvettakaan ole, mikäli joku muu aselupa löytyy (kiväärille, haulikolle, pistoolille/revolverille tai pienoispistoolille/-reukulle). Lainata kun saa.

Sama toisinpäin, jos sinulla on muita aselupia, niin ei noilla luvilla väliä. Mitenkähän muuten perintätilanne menee, silloinkin anoa hankkimislupa?
Periaatteessa menee omistuksen muutos tässä pienemmällä byrokratialla, niin luulisi olevan halvempaa hakea lupa perintöpyssylle?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 24.10.2011 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Matso kirjoitti:
Mitenkäs rinnakkaisluvan voi muuttaa ainoaksi luvaksi ?
Tapaus :
Minulla on isäukon L46 rinnakkaislupa . Ase voisi siirtyä vain minun haltuun ja luville . Tarvittaessa rinnakkaislupa voisi jäädä myös isäukolle .

Vaatiiko tämmöinen venkslaus minkälaista byrokratiaa ?


Onko isäukolla muita aselupia? Rinnakkaislupia ei enää aselain viimeisen muutoksen jälkeen ole mahdollista saada, mutta eipä sille pienarin kanssa mitään tarvettakaan ole, mikäli joku muu aselupa löytyy (kiväärille, haulikolle, pistoolille/revolverille tai pienoispistoolille/-reukulle). Lainata kun saa.

Sama toisinpäin, jos sinulla on muita aselupia, niin ei noilla luvilla väliä. Mitenkähän muuten perintätilanne menee, silloinkin anottava hankkimislupa?
Periaatteessa menee omistuksen muutos tässä pienemmällä byrokratialla, niin luulisi olevan halvempaa hakea lupa perintöpyssylle?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
6mm br rem
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2006
Viestejä: 1631
Paikkakunta: Hämeen reunalla

LähetäLähetetty: 24.10.2011 19:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

saa yli 18 vuotias rinnakkaislupia:
55 §

Rinnakkaisluvan voimassaoloaika ja lupaehdot

Rinnakkaislupa annetaan hallussapitoluvan voimassaoloajaksi, jollei sitä erityisestä syystä ole annettava lyhyemmäksi ajaksi. Lupa 6 §:n 2 momentin 4—7 kohdassa tarkoitettuun ampuma-aseeseen annetaan kuitenkin enintään viideksi ja muuhun ampuma-aseeseen enintään kymmeneksi vuodeksi. Jos henkilöllä on 53 §:n 1 momentissa tarkoitettu viiden vuoden määräajaksi annettu hallussapitolupa, annetaan rinnakkaislupa 6 §:n 2 momentin 4—7 kohdassa tarkoitettuun ampuma-aseeseen määräajaksi, joka päättyy viimeistään hallussapitoluvan päättymispäivänä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 24.10.2011 19:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

6mm br rem kirjoitti:
saa yli 18 vuotias rinnakkaislupia:
55 §

Voihan hemmetti, mistäkähän mulle on jäänyt semmoinen käsitys että lakiuudistuksessa olisi rinnakkaisluvat lopetettu muuten kuin niiltä junnuilta jotka ei oikeaa lupaa saa. Eihän tuolla tosiaan laissa ole mitään estettä luvan saantiin. Tuliko tuohon jossain vaiheessa lain käsittelyn varrella muutos, onko joku tulkinnut tuota väärin vai olenkohan vain kuvitellut omiani?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Tam 2007
Viestejä: 800
Paikkakunta: E-suomi

LähetäLähetetty: 24.10.2011 20:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Ollari kirjoitti:
Matso kirjoitti:
Mitenkäs rinnakkaisluvan voi muuttaa ainoaksi luvaksi ?
Tapaus :
Minulla on isäukon L46 rinnakkaislupa . Ase voisi siirtyä vain minun haltuun ja luville . Tarvittaessa rinnakkaislupa voisi jäädä myös isäukolle .

Vaatiiko tämmöinen venkslaus minkälaista byrokratiaa ?


Onko isäukolla muita aselupia? Rinnakkaislupia ei enää aselain viimeisen muutoksen jälkeen ole mahdollista saada, mutta eipä sille pienarin kanssa mitään tarvettakaan ole, mikäli joku muu aselupa löytyy (kiväärille, haulikolle, pistoolille/revolverille tai pienoispistoolille/-reukulle). Lainata kun saa.

Sama toisinpäin, jos sinulla on muita aselupia, niin ei noilla luvilla väliä. Mitenkähän muuten perintätilanne menee, silloinkin anottava hankkimislupa?
Periaatteessa menee omistuksen muutos tässä pienemmällä byrokratialla, niin luulisi olevan halvempaa hakea lupa perintöpyssylle?


Isäukolla on L 46:n lisäksi pari hirvikivääriä ja haulikko . Itellä on vähän enemmän aseita . Miten muuten lupien siirto tapahtuu perintötilanteessa ?
Vaatiiko se nykyiset palikkatestit ja lääkärintodistukset ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 24.10.2011 20:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Matso kirjoitti:
Ollari kirjoitti:
Ollari kirjoitti:
Matso kirjoitti:
Mitenkäs rinnakkaisluvan voi muuttaa ainoaksi luvaksi ?
Tapaus :
Minulla on isäukon L46 rinnakkaislupa . Ase voisi siirtyä vain minun haltuun ja luville . Tarvittaessa rinnakkaislupa voisi jäädä myös isäukolle .

Vaatiiko tämmöinen venkslaus minkälaista byrokratiaa ?


Onko isäukolla muita aselupia? Rinnakkaislupia ei enää aselain viimeisen muutoksen jälkeen ole mahdollista saada, mutta eipä sille pienarin kanssa mitään tarvettakaan ole, mikäli joku muu aselupa löytyy (kiväärille, haulikolle, pistoolille/revolverille tai pienoispistoolille/-reukulle). Lainata kun saa.

Sama toisinpäin, jos sinulla on muita aselupia, niin ei noilla luvilla väliä. Mitenkähän muuten perintätilanne menee, silloinkin anottava hankkimislupa?
Periaatteessa menee omistuksen muutos tässä pienemmällä byrokratialla, niin luulisi olevan halvempaa hakea lupa perintöpyssylle?


Isäukolla on L 46:n lisäksi pari hirvikivääriä ja haulikko . Itellä on vähän enemmän aseita .

Rinnakkaisluville teidän tapauksessa ei ole kyllä yhtään mitään tarvetta. Ja luvatkin siirtäisin vasta perimysvaiheessa, turhaa pääoman sitomista vain ennenaikojaan siirrellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Torgoth
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Elo 2004
Viestejä: 2668
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 24.10.2011 20:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Ja luvatkin siirtäisin vasta perimysvaiheessa, turhaa pääoman sitomista vain ennenaikojaan siirrellä.

Minä siirtäisin heti, lupien saanti tuskin ainakaan helpottuu tulevaisuudessa.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 24.10.2011 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Torgoth kirjoitti:
Ollari kirjoitti:
Ja luvatkin siirtäisin vasta perimysvaiheessa, turhaa pääoman sitomista vain ennenaikojaan siirrellä.

Minä siirtäisin heti, lupien saanti tuskin ainakaan helpottuu tulevaisuudessa.

Pointti se on tuossakin, eivätkä myöskään halpene. Tosin lakimuutoksia jos on luvassa, niin ei ne täysin äkkiarvaamatta tule. Kerkiää hakemaan sitten jos uhkaavalle näyttää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8930

LähetäLähetetty: 25.10.2011 08:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Matso kirjoitti:
Mitenkäs rinnakkaisluvan voi muuttaa ainoaksi luvaksi ?
Tapaus :
Minulla on isäukon L46 rinnakkaislupa . Ase voisi siirtyä vain minun haltuun ja luville . Tarvittaessa rinnakkaislupa voisi jäädä myös isäukolle .

Vaatiiko tämmöinen venkslaus minkälaista byrokratiaa ?

.....................

Rinnakkaisluville teidän tapauksessa ei ole kyllä yhtään mitään tarvetta. Ja luvatkin siirtäisin vasta perimysvaiheessa, turhaa pääoman sitomista vain ennenaikojaan siirrellä.[/quote]

Tosiaan, rinnakkaislupa isälle on turhaa rahan haaskausta, jos isällä on ennestään lupia vastaaviin aseisiin.

Sen sijaan aseet kannattaa siirtää "ennakkoperintönä" omiin nimiin jossain vaiheessa, niin vältyy ainakin perintöverolta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Taiga
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Syy 2005
Viestejä: 134
Paikkakunta: Vakka-Suomi

LähetäLähetetty: 25.10.2011 14:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Matso kirjoitti:
Mitenkäs rinnakkaisluvan voi muuttaa ainoaksi luvaksi ?
Tapaus :
Minulla on isäukon L46 rinnakkaislupa . Ase voisi siirtyä vain minun haltuun ja luville . Tarvittaessa rinnakkaislupa voisi jäädä myös isäukolle .

Vaatiiko tämmöinen venkslaus minkälaista byrokratiaa ?


Tere

Me tehtiin keväällä isäukon kanssa sopimus, että hänen aseet (3kpl) siirretään minun nimiini, minulla oli niihin ennestään rinnakkaisluvat.
Isäukolle otettiin väljimpään kiväriin rinnakkaislupa (joka on voimassa toistaiseksi), jolla sitten saa lainailla kaikkia 'entisiä' aseitaan.

Tämä siksi, etteivät lupa-asiat tulevaisuudessa ainakaan helpotu, eikä perinnönjakotilanteessa tulisi mitään konflikteja.
Vielä kun hyvässä yhteisymmärryksessä menimme vallesmannin luo, niin homma hoitui sutjakkaasti.
Paperihommia ja rahankulua ei tietysti voinut välttää, mutta nyt on asiat mallillaan, eikä niistä tarvitse tulevaisuudessa huolestua.

-Taiga-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8930

LähetäLähetetty: 25.10.2011 14:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rinnakkaislupa on lain mukaan voimassa enintään 10 vuotta, mutta on sen poliisi tietysti voinut virheellisestikin kirjoittaa toistaiseksi voimassa olevana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com