Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3619 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 08.05.2011 12:16 Viestin aihe: |
|
|
Ja joku ei ymmärtänyt että mitä tarkoittaa: "Jos OT ahdistaa niin skipatkaa tämä. "
Ehkä koko kysymyskin, "minkälainen ois takaveto hiace metsä autoksi?", on kokonaan väärässä paikassa, jos se noin kovasti ahdistaa. Pitäisi varmaan aloittaa kokonaan uusi topiikki vaikka "hyvä tavara-auto" tai " hyvä muu auto" niin ei alkaisi ketään itkettää. Ja onhan se nyt h**vetin väärin vastata jos joku kysyy. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
remari1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 1561 Paikkakunta: nivala
|
Lähetetty: 08.05.2011 13:36 Viestin aihe: |
|
|
kyllä noilla takapotkuillakin pääsee etenemään (hiace,hilux) kuhan tosiaan sitä painoa on takana riittävästi ja kunnon renkaat.siihen en ota sen kummemmin kantaa onko niistä sitten lopputalven kulkineiksi... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tahaton Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Elo 2008 Viestejä: 1022 Paikkakunta: tunturien yöpuoli
|
Lähetetty: 08.05.2011 16:40 Viestin aihe: |
|
|
Joskus oli huoltoautona "lava-mosse", josta takaakseli hitsattu jäykäksi. Hinailin semmoisella Metsähallituksen Lantikkaa kelirikkotiellä, pari 200 litran tynnyriä painona. Joko se oli hyvä maasturi, tai täysin säälin ulottumattomissa, epäilen jälkimmäistä. _________________ loputon suo |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 20.05.2011 08:53 Viestin aihe: |
|
|
Mutuna sanoisin, että Jimnyssäkin taitaa olla "tyyppivika".
Etuakselin olkatappien laakerit taitavat mennä melko yleisesti n. 10 vuodessa.
Tietysti tämä varmaan riippuu aika paljon ajo-olosuhteista.
Itsellenikin niiden uusiminen tuli eteen (vaikka kilometreja vain 70t), ja nettiä selaillessani ne tuntuvat olevan suht. yleinen vaiva.
Eihän ne paha ole vaihtaa, pari sataa euroa ja päivä töitä, mutta kannattaa huomioida ostaessa.
Niiden kulahtamisen huomaa klappina renkaita heilutellessa, samalla lailla kun "normaali" autoissa renkaan laakerivian.
Aika usein taitaa myös ravistaa ohjausta 60-80 km/h vauhdissa kuten epätasapainossa olevilla renkailla. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tahaton Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Elo 2008 Viestejä: 1022 Paikkakunta: tunturien yöpuoli
|
Lähetetty: 20.05.2011 10:48 Viestin aihe: |
|
|
Sekä että alkaa syömään renkaita ulkosyrjältään, eikä aurauksen säätämisestä ole apua. _________________ loputon suo |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Farrier Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Hei 2008 Viestejä: 235
|
Lähetetty: 20.05.2011 12:17 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Jos OT ahdistaa niin skipatkaa tämä.
SoiDin kirjoitti: | minkälainen ois takaveto hiace metsä autoksi? |
H**vetin hyvä. Takaveto hiacella pääsee moneen paikkaan kunhan vaan uskaltaa mennä eikä pelkää osaamattomien pelottelua että se jää tasaisellekin kiinni. Tietty ne mallit missä motti on penkin alla ovat ihan oikeasti parempia menemään. Ei ole ihme juttu pitää kontissa sen verran tavaraa, että se antaa takasille pitoa enemmän. Ja kyllähän sinne mahtuu. Verraten saksalaisiin tavara-autoihin (etuvetoinen ei ole tavara-auto) on moottorit sen verran alavääntöisiä että jumistakin on edes mahdollisuus päästä irti. Esim. mersun kone tarvii järjettömästi kierroksia, eli sutii tai sammuu. Hiacen 2L-II moottori kestää loputtomiin kunhan pitää huolen että koneessa on nestettä tai sitten menee kansi. Yli 300tkm ajetuissa vesipumpun pesä on jo aika kulunut ja tämän vuoksi moottoritienopeuksissa kannattaa lämpöjä seurata. Tähän ei pumpun vaihto juuri auta, sillä myös pohja olisi vaihdettava. Ei kuitenkaan edes tarvitse välttämättä tehdä mitään kun asian tietää. Tämä onkin moisen kapineen ainoa tyyppi"vika", tai kulumistahan se on, eikä edes nopeaa sellaista. Ruostuminen ja kardaanin ristikkojen toisinaan kuivuminen on vain ominaisuuksia edellisen rinnalla. 2LT TD vie aika rutkasti soppaa, ja 2KDFTV:n ongelma on sähköisen kaasupolkimen asennon tunnistimen kuluminen joissain vuosimalleissa. Tämä ilmenee siten että moottori tuntuu (entistäkin) tehottomammalta, eikä vika ole tofellakaan yleinen. Mut jäljemmät ovat kaikki pitkänokkaisia. Ei silti, ihan sama minun mielestä vaikka pitkänokkainen on hiukan helpompi saada paikalleen sutimaan, mihin sillä muka tarvii päästäkään. Kun renkailla on edes vähän painoa eikä renkaat aivan surkeat, ei ole tietä tullut mistä hiacella ei pääsisi. Jopa umpihangessa ja traktorin jäljessä on menty ilman veto ja työntöapua. Ne on ikiliikkujia ja halpoja pitää. 2,4 vie ~9l/100km ja 2,5d4d ~8l. Eli jollain euroopan sätöstyksellä voi päästä vähemmällä mutta se säästö kyllä hupenee korjaamolle ja huoltoihin. Puhun kokemuksesta ja välillisistä kokemuksista. Ja vielä lopuksi sanon uudestaan, ne jotka väittää että hiacella jää jumiin, eivät osaa ajaa. Ja tarkennuksena voin sanoa että itse kuulun niihin jotka ei osaa, mutta olen vierestä äimistellyt niin paljon että tiedän ettei sillä jää. |
Tämä täytyy allekirjoittaa täysin. Itsellä -98 hiace ensimmäisiä moottorikeulilla olevaa mallia. Renkaat hieman vakiota isommat 195/75 r16 takana Vallilantakomossa teetetyt erikois vahvat jouset. neet korottaa hieman perää kun painoa on akselin päällä n500kg mitä minulla on aina työnipuolesta joskus jopa lähempänä 800kg. vääntösauvoja kirrattu sopivasti niin keulakin hieman ylempänä. Kyllä pääsee niin uskomattomiin paikkoihin ettei tosi joskus kun traktorikin lähellä niin oikeen kokeillaan minne pääsee ja voin sanoa että ihan jokasella maasturillakaan lähtisi samaan paikkaan. Tälläinen meno kuitenkin tarvitsee osaamista ja auton tuntemusta ei se kay jätkältä joka hiacen rattiin yks kaks hyppää ja kokeilee. Jonkun verran ihan oikeata offroadia seuranneen luulen tietäväni mitkä on niin sanottuja pahoja paikkoja kaksivetoisille autoille.
Hirvimettälläkin ku alotin niin alkutalven porukat oli siin uskossa et toi on nelikko ja kehusivatkin et hyvin menee hiacen nelikko. Ei ne sitä vaan aina muista vaikka muistuttanutkin olen enkä enää jaksakkaan
Siis eihän tämä todellakaan millekkään maasturille pärjää jos sen kuski osaa ajaa mutta kyllä pääsee pirun hyvin...
Muuten suurin syy miksi monet moittii hiacen menoa on se että kitkalukkoperä ei toimi oikein (väärät öljyt yleensä) ja jos se ei toimi niin menon jää kyllä silloin lyhyeen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
J.M.Y Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 13 Syy 2010 Viestejä: 13 Paikkakunta: Rollo
|
Lähetetty: 20.05.2011 21:09 Viestin aihe: |
|
|
Minun mielestä paras mettä auto on semmonen, mitä ei tarvi sääliä eikä varoa.
Ittelä oli lava-mallin isuzu pick-up, ja jo ostaessa oli niin rujon näkönen että ei tosiaan tarvinu varoa peltejä.
Ja lähtökohtana on se autoissa kuitenki, että tekniikan kans huoltohommia joutuu tekemään autoon ku autoon |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17160 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 20.05.2011 21:22 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Mutuna sanoisin, että Jimnyssäkin taitaa olla "tyyppivika".
Etuakselin olkatappien laakerit taitavat mennä melko yleisesti n. 10 vuodessa.
Tietysti tämä varmaan riippuu aika paljon ajo-olosuhteista.
Itsellenikin niiden uusiminen tuli eteen (vaikka kilometreja vain 70t), ja nettiä selaillessani ne tuntuvat olevan suht. yleinen vaiva.
Eihän ne paha ole vaihtaa, pari sataa euroa ja päivä töitä, mutta kannattaa huomioida ostaessa.
Niiden kulahtamisen huomaa klappina renkaita heilutellessa, samalla lailla kun "normaali" autoissa renkaan laakerivian.
Aika usein taitaa myös ravistaa ohjausta 60-80 km/h vauhdissa kuten epätasapainossa olevilla renkailla. |
en tiedä oliko sitten sj 410 samaa vikaa mutta siitä laakerit uusin ja tuli ilmi että on laakereita ja "laakereita" hinnaneroa oli jonkunverran mutta kuulemma toiset kestää niin kauan kuin autokin. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hemppo Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hel 2011 Viestejä: 723 Paikkakunta: Satakunta
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
t3R0 Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2006 Viestejä: 1610 Paikkakunta: K-S
|
Lähetetty: 24.07.2011 18:02 Viestin aihe: |
|
|
Voi olla patukan koneella aika työ pyörittää boggereita, johan tuossa menee välityksetkin aika nopeiksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
_baikkali Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Mar 2006 Viestejä: 1351 Paikkakunta: lempäälä
|
Lähetetty: 03.08.2011 22:03 Viestin aihe: |
|
|
Kellään kokokemuksia Nissan Navarasta? Tuollasta katsellu nyt jonkin aikaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10355 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 03.08.2011 23:16 Viestin aihe: |
|
|
Myydään eniten tarjoavalle. Pikkuvikasena. Halavallakin. Yv:llä tavottaa... _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RipeH Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Syy 2005 Viestejä: 919 Paikkakunta: Kuhmo
|
Lähetetty: 11.08.2011 08:10 Viestin aihe: |
|
|
Tulipa hankittua Toyota RJ70 mehtuu harrastepeliksi. Sitten pikkuhiljaa varustelemaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 12.08.2011 09:03 Viestin aihe: |
|
|
Maasturia minäkin katselin, mutta lopulta oli tyytyminen Mitsu-Outlanderiin 2, 4 l bensarosvolla.... _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6384 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 12.08.2011 10:50 Viestin aihe: |
|
|
Tuolla kun aiemmin kovasti kehutaan takapotku-Hissun menoa, niin kommentoisin että harva pitää 500-800kg kuormaa kyytissään jatkuvasti ja asiasta tehen siinä ei ole oikein mieltäkään. Toki pääsykyky paranee niin ja varsinkin jos laittaa kettingit. Mutta kun moni muu auto menee ilmankin näitä vippaskonsteja ja tosiasia on, että esim. keulamoottori-Hissun kääntäminen lumisella tiellä tyhjänä on aivan tuskaa. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|