Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6350 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 14.01.2011 08:57 Viestin aihe: |
|
|
Autotestien klassikko nelivedoille on ristiriipuntatestit. Keskivertometsästäjälle se ei ole Suomessa kovinkaan olennainen testi, koska harva autoansa sellaisella alistaa. Ainakin Pohjois-Suomessa olennaisempi testi olisi sellainen missä ajetaan 10km lumista tietä ja katsotaan mitä auto siitä sanoo. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kari Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 650 Paikkakunta: pohjoispohjanmaa
|
Lähetetty: 14.01.2011 09:28 Viestin aihe: |
|
|
sampa kirjoitti: | Ei välttämättä vain kytkin haissut. Yhtä RAVia ajoin kivistä sateen pehmentämää mettätietä puolenkymmentä vuotta sitten. Ajaminen oli tahmeaa, niinkuin ei oikein ollut auto hallussa ja vedotkin vähissä. Parkkiin kun päästiin niin ihmeteltiin palaneen käryä ja ilmeni että jarrulaikat oli "punasena". Autosta ei saanut ESPtä kytkettyä pois ja se viisaasti jarrutti vähän jokaista pyörää vuoronperään niljakkaalla polulla. | Alkusarjan (m-06) Raveissa oli tuota ongelmaa ajonhallinnassa, reagoi liian voimakkaasti hitailla nopeuksilla. Softapäivityksellä vika korjattiin ja saattoi kyseessä oleva Raviki käyttäytyä huoltoreissun jälkeen eritavalla.
Ravin -07 mallilla tuli lumessa ajettua paljonkin, hitaahkossa ajossa raiteisilla urilla ajonhallinta antoi äänimerkkiä silloin tällöin, mutta kulkuun ja moottoritehoihin se ei puuttunut. Ikävin kokemus oli se kun 25cm umpisessa nuoskalumessa alkoi reilun kilometrin ajon jälkeen varoittelemaan voimansiirron lämmenneistä öljyistä.
Ajohallinan sai malleissa 2006-2009 poiskytkettyä kikkaillen, jos tiesi miten auto pistetään testitilaan ajonhallinnan osalta. Asialle ei kuitenkaan omassa ajossa ollut tarvetta, mutta testata tuo kuitenkin täytyi.
Nykyisin Ravissa on kytkentänappi ajonhallinnalle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
näätämies212 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2006 Viestejä: 1143 Paikkakunta: pohjanmaa
|
Lähetetty: 07.05.2011 02:17 Viestin aihe: |
|
|
Kävin eilen koeajamassa uuden diesel foresterin ja mahtava peli tuo on. Hyvä ajettava ja todella hiljainen. Moottorissa tarpeeksi paukkuja kärryn ja veneen vetoon. Tilaakin meidän perheelle riittämiin. Moottorissa ketju pyörittää nokkia, joten kalliita nokkahihnan vaihtojakaan ei ole.
Silmäilin tässä octavia scouttia seuraavaksi autoksi, mutta taitaa foresteri viedä voiton.
No, kolmen viikon päästä sen näkee mitä Saksan reissulta jää käteen, vai jääkö mitään?
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 09.05.2011 07:16 Viestin aihe: |
|
|
näätämies212 kirjoitti: | Kävin eilen koeajamassa uuden diesel foresterin ja mahtava peli tuo on. Hyvä ajettava ja todella hiljainen. Moottorissa tarpeeksi paukkuja kärryn ja veneen vetoon. Tilaakin meidän perheelle riittämiin. Moottorissa ketju pyörittää nokkia, joten kalliita nokkahihnan vaihtojakaan ei ole.
Silmäilin tässä octavia scouttia seuraavaksi autoksi, mutta taitaa foresteri viedä voiton.
No, kolmen viikon päästä sen näkee mitä Saksan reissulta jää käteen, vai jääkö mitään?
|
Sen verran sanon kokemuksesta, että tuulilasivakuutus kannattaa ottaa. Itselläni hieman yli 30.000 km ajettu, mutta jo neljäs tuulilasi menossa… _________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
näätämies212 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2006 Viestejä: 1143 Paikkakunta: pohjanmaa
|
Lähetetty: 09.05.2011 08:05 Viestin aihe: |
|
|
Halkeeko alaosastaan kovilla pakkasilla kun lämmin puhallus ikkunalle, vai miten niitä noin usein menee?
Oli vain jossain juttua että lämpöä riittää hyvin tässä dieselissä pitämään kovemmillakin pakkasilla sisätilat sulina. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 09.05.2011 08:14 Viestin aihe: |
|
|
näätämies212 kirjoitti: | Halkeeko alaosastaan kovilla pakkasilla kun lämmin puhallus ikkunalle, vai miten niitä noin usein menee?
Oli vain jossain juttua että lämpöä riittää hyvin tässä dieselissä pitämään kovemmillakin pakkasilla sisätilat sulina. |
Suuri osa ajosta moottoritiellä ja kiviä/nastoja sinkoilee tämän tästä. Lasi on nykyautoissa osa korin jäykistystä ja näin sitten kovan väännön alla koko ajan. Sitten tietysti nuo mainitsemasi lämpötilan vaihtelut vielä nopeuttavat prosessia. Lasi ei ole todellakaan mitenkään erityisen halpa, kun on vielä ne lämmitysvastukset siinä…
Tosin sama homma oli edellisessäkin Foresterissa ja sitä edellisessä Volvossa. Molemmissa meni lasi tai pari vuodessa, mutta nyt tässä uudessa Forressa tuntuu olevan vieläkin herkemmässä, sillä autolla ei ole vielä vuottakaan ikää. _________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 09.05.2011 09:09 Viestin aihe: |
|
|
Kaarle Martel kirjoitti: |
Sen verran sanon kokemuksesta, että tuulilasivakuutus kannattaa ottaa. Itselläni hieman yli 30.000 km ajettu, mutta jo neljäs tuulilasi menossa… |
Nyt taitaa jutuissa olla melkoista "lapinlisää"!
No olihan jollain yhdellä foorumilla neljäs kytkin menossa noilla kilometreillä.. Ei ihan normaalia auton kulumista.
Ei kellään voi olla neljäs tuulilasi menossa noilla kilometreillä!
Siinä olen samaa mieltä, että n.30€/vuosi lasivakuutus kannattaa ottaa, se lämpövastuksilla oleva tuulilasi maksaa noin 1900€, mutta eipä sitä ole pakko ottaa, tavallinen lasi on ihan riittävä.
Itellä on 05 foresteri ja 140tkm ajettu ja eka lasi siinä ilman mitään halkeiluja, kiveniskemiä on siinä jo aika hyvin. Olen kuullut, että lämpövastukset ovat laseja tietyissä räntäkeleissä rikkoneet, mutta neljäs ja noilla kilometreillä.. Eikä sitä lasin alareunan lämppäriä ole mikään pakko pitää päällä, itse en ole sitä mitenkään tarpeelliseksi kokenut tässä vuosien varrella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TRYKON Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Syy 2006 Viestejä: 280
|
Lähetetty: 09.05.2011 09:26 Viestin aihe: |
|
|
Eikös tuosta uudesta Forresta puutu alennusvaihde? Itsekin kävin tuota kokeilemassa talvella. Eipä tuossa mitään ihmeellistä ollut, ihan normi auto. Takaluukussa äkkiseltään enempi tilaa kuin muissa pikkucittareissa. Ilmeisesti kohtuuruokainen tuo tiisseliversio. Hintaa uudella autolla sen verran, että tarjouksen nähtyäni ei asiasta jatkettu sen enempää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
näätämies212 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2006 Viestejä: 1143 Paikkakunta: pohjanmaa
|
Lähetetty: 09.05.2011 09:54 Viestin aihe: |
|
|
TRYKON kirjoitti: | Eikös tuosta uudesta Forresta puutu alennusvaihde? Itsekin kävin tuota kokeilemassa talvella. Eipä tuossa mitään ihmeellistä ollut, ihan normi auto. Takaluukussa äkkiseltään enempi tilaa kuin muissa pikkucittareissa. Ilmeisesti kohtuuruokainen tuo tiisseliversio. Hintaa uudella autolla sen verran, että tarjouksen nähtyäni ei asiasta jatkettu sen enempää. |
Diesel mallit tulevat 6 lovisella manuaali askilla ilman alennusvaihteistoa.
Bensa koneelle löytyy 5 lovinen johon alennusvaihteisto tai automaatti vaihteisena.
Tuo diesel askin ykkönen melko lyhyeksi välitetty.
No hyvä tietää tämä tuulilasi riski. Alkaa hatuttaa varsinkin jos noin kallis lasi monesti menee rikki. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9077
|
Lähetetty: 09.05.2011 10:32 Viestin aihe: |
|
|
Kaarle Martel kirjoitti: | Sen verran sanon kokemuksesta, että tuulilasivakuutus kannattaa ottaa. Itselläni hieman yli 30.000 km ajettu, mutta jo neljäs tuulilasi menossa… |
Tuosta alkaa olla jo vakuutusyhtiökin kiinnostunut .
Minulla on vakuutus, joka kattaa korjaukset ilman omavastuuta ja se on toiminut hyvin. Kun kivi tulee lasiin, niin täppä päälle ja seuraavana päivänä kauppareissulla marketissa korjaukseen. Lähettävät laskun suoraan vakuutusyhtiöön.
Olisikohan tuossa tuulilasin alaosan lämmityksellä sitten niin suuri merkitys lasin hajoamiselle? Kaikissa uusissa autoissa on kaiketi liimalasi joka on osa kantavaa rakennetta, joten ei se voi olla syynä, ellei Subarun insinööreille ole tullut pilkkuvirhe mitoituksessa. Vähän suurempi otanta pitäisi olla, että voisi tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ajan itse n. 30 000 vuodessa ja laseja on mennyt vaihtoon ehkä 3-4 vuoden välein. Kerran meni kyllä kaksi lasia parin kuukauden sisällä.
Harvoin se lasi nykyään menee niin, ettei sitä voisi vielä pelastaa korjaamalla nopeasti. Vanhan karkaistun lasin kanssa se oli kerrasta poikki ja lasi sylissä. Kerran meni kuitenkin lasi sumeaksi ja ajoin varovasti kotiin asti. Harmissani paiskasin auton oven kiinni ja sen jälkeen lasi olikin konepellillä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 10.05.2011 07:58 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: | Kaarle Martel kirjoitti: |
Sen verran sanon kokemuksesta, että tuulilasivakuutus kannattaa ottaa. Itselläni hieman yli 30.000 km ajettu, mutta jo neljäs tuulilasi menossa… |
Nyt taitaa jutuissa olla melkoista "lapinlisää"!
No olihan jollain yhdellä foorumilla neljäs kytkin menossa noilla kilometreillä.. Ei ihan normaalia auton kulumista.
Ei kellään voi olla neljäs tuulilasi menossa noilla kilometreillä!
Siinä olen samaa mieltä, että n.30€/vuosi lasivakuutus kannattaa ottaa, se lämpövastuksilla oleva tuulilasi maksaa noin 1900€, mutta eipä sitä ole pakko ottaa, tavallinen lasi on ihan riittävä.
Itellä on 05 foresteri ja 140tkm ajettu ja eka lasi siinä ilman mitään halkeiluja, kiveniskemiä on siinä jo aika hyvin. Olen kuullut, että lämpövastukset ovat laseja tietyissä räntäkeleissä rikkoneet, mutta neljäs ja noilla kilometreillä.. Eikä sitä lasin alareunan lämppäriä ole mikään pakko pitää päällä, itse en ole sitä mitenkään tarpeelliseksi kokenut tässä vuosien varrella. |
No jo on tietäjiä. Miten niin on lapinlisää? Kyllä kai minä nyt oman (työsuhde) autoni itse tiedän. Kilometrit ovat tällä hetkellä noin 35.000 ja auto otettu käyttöön viime lokakuussa. Kolme kertaa on jo kivi tuulilasin halkaissut, onko tässä jotain epäselvää? Luuletko, että niitä itse huvikseni hajotan vai että lämpimikseni jutustelisin?
Mulla tulee vuodessa yleensä 50.000 km ajoa, joista suurin osa, niin kuin jo kerroinkin, moottoritiellä. Edellisissäkin autoissa on kerran pari talvessa tuulilasi mennyt, mutta nyt on Forressa ollut joko huonoa säkää tai sitten heikot tuulilasit tai iso jännite korissa/lasissa…
_________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 10.05.2011 08:04 Viestin aihe: |
|
|
Edellisissäkin autoissa on kerran pari talvessa tuulilasi mennyt
Mie ajan sen 25-30tkm vuodessa, eikä miulla ole ikinä yhdestäkään autosta mennyt tuulilasia. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 10.05.2011 08:28 Viestin aihe: |
|
|
Mulla ei mennyt yhtään vaikka yhteen työautoon tuli 150tkm / vuosi, jossa oli kohtuu pystymallinen lasi (pakettiauto).
No itse en pienistä ole raidoista murehtinut, jos katsastuksesta läpi menee.
Viimeksi on bemarista mennyt lasi, kun lämmityksen käänsin lasille nopeasti. Pienestä halkeamasta särähti koko lasi halki.
Totta on, että moottiriteillä ne kivet yleensä tulee lasiin, mitä itselläkin on tullut. Usein rampista tulevan renkaista niitä lenteleen, kun kiihdyttävät satasen paremmalle puolen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 10.05.2011 09:38 Viestin aihe: |
|
|
No toki täytyy sen verran sanoa, että kun kyseessä on liisattu auto ja tuulilasivakuutus, niin kiveniskemiä en ole alkanut korjauttaa. Niitä tulla napsahtelee tasaiseen tahtiin, varsinkin talvikaudella ja osa niistä sitten jonkin ajan kuluessa kehittyy halkeamaksi. Voi olla, että tilanteen voisi pelastaa/korjata, jos heti laittaisi toimeksi. Toisaalta jos olisi oma auto, niin ajaisin ehkä pitempään halkinaisella lasilla. Näin ainakin vaimon Superbin osalta…
Nyt kun on mahdollisuus saada uusi puhdas ja naarmuton lasi tilalle, niin miksi en ottaisi? _________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 10.05.2011 09:42 Viestin aihe: |
|
|
Kaarle Martel kirjoitti: |
Nyt kun on mahdollisuus saada uusi puhdas ja naarmuton lasi tilalle, niin miksi en ottaisi? |
Totta. Mulla on vasta nyt ollut subarussa lasivakuutus, mutta vielä ei ole sitä päässyt käyttämään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|