OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pentutehtailua

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Räsä-ukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2010
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 23.03.2011 09:58    Viestin aihe: Pentutehtailua Vastaa lainaamalla viestiä

Rolling Eyes Kun toisella osiolla tartuttiin voimakaastikin PENTUTEHTAILUUN jo pelkän yhden nartun pennuttamiseen, selailin harmaahirvikoira järjestön astus palstaa.....VOI KAUHEETA.... varsinkin jämtejä oli sitten astutettu oikein riittävästi, joten jokohan voitais puhua tehtailusta? ja varmaankin 90% nartuista on sellaisia joita ei kannattais astuttaa olleskaan jos meinataan nostaa tasoa. Kun taas vertasin pystykorva puolelle.... oli säilytetty järki, karhukoirilla oli alle parikymmentä, ja muilla vähempi....Joten pitäiskö satsata laatuun????ei määrään.... Varmaankin moni joutuu lapio hommiin, ellei meinaa koira lukua kasvattaa. Crying or Very sad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rammeri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Hel 2011
Viestejä: 41

LähetäLähetetty: 23.03.2011 10:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt on Räsällä taas puurot ja vellit sekaisin `pentutehtailu´termin käytössä.
Jämtistä on tullut suosituin rotu hirvikoira puolella,joten paljon astutetaan ja siinä olen samaa mieltä että löytyykö joka pennulle koti.Narttu voidaan kerran astuttaa ilman pevisan vaatimia silmä,lonkka ja polvi tutkimuksia.Uros puolella tutkittua urosta voidaan käyttää,jos nyt oikein muistan 5 pentueeseen tai 40 pentuun sen jälkeen sitä ei suositella lisää ennen kuin jälkeläisindeksit nähdään.
Mutta itse ´pentutehtailu`termiä ei käytetä minkään rodun kohdalla vaan tietyn henkilön tai kennelin joka tuottaa pentuja mistään mitään välittämättä päämääränä vain rahallinen hyöty.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Räsä-ukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2010
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 23.03.2011 13:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä minä nyt sen tajuan...mitä on pentutehtailu...mut nyt yleistän rotuharrastajien ahneutta ja välin pitämättömyyttä, mitä tulee seuraamaan tämmöisestä BISNEKSESTÄ.....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rammeri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Hel 2011
Viestejä: 41

LähetäLähetetty: 23.03.2011 15:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuolla toisella palstalla jo kirjoiteltiin asiasta.Oletko miettinyt tätä asiaa omalta kohdaltasi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rammeri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Hel 2011
Viestejä: 41

LähetäLähetetty: 23.03.2011 15:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sinä puhut bisneksestä,minulle se ei ole ollut sitä.
Kun teetän pennut niin tarkastutan ne eläinlääkärillä,sirututan ja sitten maksan rekisteröinnin kennelliittoon ja vielä madotan niitä.(unohtu ruokinta).
Minä en ole vielä huomannut missä kohtaa tässä on se bisnes,olenko tyhmä?
Kiitoksen ja hyvän mielen minä saan siitä kun pidän yhteyttä pennun ottajiin,kuulen miten ne on kehittyneet ja ovat tyytyväisiä pentuun.
Sitten kun pennuille vielä aikanaan alkaa tulla näyttelytuloksia ja koe tuloksia silloin minä tunnen kasvattajana onnistuneeni,siinä on minun bisnes.
Minulle on palkkio jokainen minulta pennun ottanut tyytyväinen koiran omistaja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Monkey B
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hei 2010
Viestejä: 1775

LähetäLähetetty: 23.03.2011 15:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä on pentutehtailu?
Pentutehtailijat kasvattavat koiranpentuja halvalla ja paljon eläinten hyvinvoinnista piittaamatta. Pentutehtailulle tyypillistä on toiminnan piilottelu. Pentutehtaan asiakas joutuu usein pettymään, kun pennun hinnassa säästetyt eurot päätyvät moninkertaisesti eläinlääkärille. Pentutehtailun välineinä voivat olla sekä puhdas- että sekarotuiset koirat ja kissat.

Kun koiranpentujen hinnat liikkuvat sadoissa tai jopa tuhansissa euroissa, on syntynyt tilaus myös niiden pimeille markkinoille. Pentutehtailijat kasvattavat koiranpentuja mahdollisimman halvalla ja paljon. Tuotanto on häikäilemätöntä bisnestä, jossa kärsijöiksi joutuvat yleensä niin eläimet kuin eläimen hankkineet ihmisetkin.

Monesti pentutehtaan koiria säilytetään pysyvästi kuljetushäkeissä, jotka on pinottu päällekkäin. Tällä tavalla pieneenkin tilaan mahtuu lukuisia koiria. Koirat joutuvat tekemään tarpeensakin häkkiin eivätkä saa lainkaan liikuntaa. Isojakin koiria säilytetään tällä tavalla.


Onkohan Räsä nyt tajunnut mitä se pentutehtailu oikeen tarkottaa....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
terrieri2
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Elo 2010
Viestejä: 87

LähetäLähetetty: 23.03.2011 15:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jokaisella harrastajalla ja kasvattajalla on omat mieltymyksensä, ja toisen mielestä älytön astutus voi olla toisen mielestä askel toivottuun suuntaan. Jos tuijottaa vain yhtä pentuetta ja tavoittelee "pikavoittoa" sillä, katkoo helposti jatkon tulevaisuuteen. Kai kasvattajalla yleensä kuitenkin on ajatuksena, että joku päivä minun kasvattini ja niiden jälkeläiset ovat niitä hyviä mettäkoiria... Joskus se voi kestää muutaman sukupolven ennen kuin onnistuu tavoitteessaan, joskus tulee tähtiä heti kerralla. Ominaisuuksien jalostus kun on huomattavasti vaikeampaa kuin ulkonäön.

Tosin suosikkiroduille syntyy aina myös niitä, jotka haluavat hyötyä tilanteesta ja suoltavat millaisia tahansa pentueita maailmaan helpon rahan toivossa...

Mutta ei se nyt ole välttämättä pelkästään huono asia, että on paljon kasvattajia ja pentueita. Kun on paljon jalostuskoiria, pysyy rodun geenipooli laajempana. Pennun ostajan kannalta se, että on paljon tarjontaa, on myös hyvä asia: hinnat pysyvät kurissa ja on varaa valita mieluista linjaa. Mitä taas tulee pentutehtailuun, niin älkää nyt hyvät ihmiset ostako pimeitä pentuja! Niillä ei edistetä koirien hyvinvointia, vaan "kasvattajan" rahakukkaroa.

"Tavallista on, että eläimet lisääntyvät pentutehtaissa keskenään täysin sattumanvaraisesti. Silloin pentueen vanhemmat ovat usein lähisukua keskenään. Näissä laumoissa perinnölliset sairaudet alkavat ilmetä nopeasti, ja pennut voivat kärsiä koko loppuikänsä esimerkiksi vaikeista luusto-ongelmista, allergioista tai tulehdusalttiudesta.

Nartut toimivat usein pelkkinä pennuntuotantokoneina, jotka joutuvat tuottamaan jälkeläisiä jokaisen juoksuajan jälkeen. Pennutus saatetaan aloittaa jo nartun ensimmäisestä kiimasta, jolloin emä on itsekin vielä aivan pentu. Usein pentutehtailija ei huolehdi emokoirien riittävästä ravinnonsaannista, jolloin pennutkin jäävät heikoiksi ja sairastuvat helposti tarttuviin tauteihin sekä kasvuhäiriöihin. Huonokuntoinen emo ei jaksa huolehtia jälkeläisistään kunnolla."

"Väitetään vahinkopennuiksi
Valitettavasti sekä Suomesta että ulkomailta löytyy pentutehtaan kriteerit täyttäviä tuotantolaitoksia, joissa eläimet elävät erittäin puutteellisissa olosuhteissa eikä niiden hyvinvoinnista huolehdita. Pelkkä koirien lukumäärä ei kuitenkaan kerro vielä eläinten hyvinvointiongelmista — pentujen tuottaminen muutamankin nartun avulla voi täyttää tehtailun tunnusmerkit.

Jotkut pentutehtailijat rekisteröivät osan pentueistaan Suomen Kennelliitossa ja pitävät näin yllä hyvää mainettaan, mutta seuraavaksi he teettävät samalla nartulla rekisteröimättömän pentueen. Kennelliiton rekisteröintiehtojen mukaan nartulla ei saa teettää pentuja alle 10 kuukauden välein, mutta koska juoksuajat tulevat useammin, pystyy rahanahne kasvattaja ansaitsemaan nartulla enemmän teettämällä välissä pimeän pentueen.

Ei siis kannata uskoa selitystä, että pääsi tapahtumaan "vahinko", josta seuraus ovat nyt kaupiteltavat pennut. Aitoja vahinkoastumisia voi joskus tapahtua huolellisellekin kasvattajalle, mutta silloin kun niitä sattuu toistuvasti samalle kasvattajalle, on melko varmasti kyse suunnitelmallisesta toiminnasta. Oli syy kumpi tahansa, ei pentua kannata ostaa tällaisesta paikasta."

lainaukset SEY
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Räsä-ukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2010
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 23.03.2011 15:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rammeri! tunnetko itsesi jotenkin paremmaksi? kun maksat kaiken maailman maksut kennelliiton herroille, että on rahaa ryypätä ja päteä joka asiassa missä vaan tavan äijä kärsii.... olenko minä sinun mielestä suuri syntinen? kun teetän omilla koirillani pennut joista jätän osan omaan käyttöön, ja osalla pidän sen verran hintaa että ruoka ym, korvaukset saan... Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Räsä-ukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2010
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 23.03.2011 15:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Terrieri2.....Minähän reilusti ilmoitin/sanoin että teetän tarkoituksella kyseisen pentueen, en okein tajua??????miksi minusta tehtiin henkipatto???? varmaankin sen vuoksi, kun en halua ottaa koiraa sellasista vanhemmista joita en tiedä.....paperi valiot on muita varten.... Minun mielestä vaan nyt on kyseessä suuri ahneus, kun "oikeat" koiran kasvattajat joutuvat myymään pentuja alle omien, kun saatavuus ylittää tarjonnan, ja tämä asia varmaankin ärsyttää oikeita koiran kasvattajia.Kun ei eurot kilise, ja ei ole kuka taputteleis olalle....ON SULLA HYVÄ KOIRA......MALLIIN:
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rammeri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Hel 2011
Viestejä: 41

LähetäLähetetty: 23.03.2011 18:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Räsä,en usko että olen parempi tai huonompi kuin sinä ei siitä ole kysymys.
Tarkoituksenani on jalostaa niitä koiria vielä paremmaksi ei lisätä pelkästään rotua.Kennelliitto taas sinun mukaan rahastaa ja ryyppää,minä olen tästä erimieltä sinun kanssasi.Se myös neuvoo ja valvoo meidän kasvattajien tekemää työtä sekä pitää rekisterejä yllä.Se nyt vaan on niin että tälläinen järjestelmä on luotu ja minä olen sen hyväksynyt niin kuin pääsääntöisesti muutkin,sinä et sitä hyväksy.Nämä ovat ikuisuuskysymyksiä,ei se mitään tässä kirjoitellessa kevät kuluu kesä tulee ja lopulta päästään taas hirven pyyntiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Räsä-ukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2010
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 23.03.2011 19:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi ollakkin....joissakin tapauksissa on asiaa, mut kyllä minun mielestä koirien keski ikä ei ole kasvanut sen pitemmäksi kuin ennen näitä pakkojakin oli....sen ymmärtäisin että jos joku hyötykin olisi..... Nyt täytyy muistaa, koira on koira...sen täytyy saada elää ja olla koira, jos esim, pidetään liian puhtaissa paikoissa, tai ei anneta syödä kuin koira syö...ja on syönyt miljoonia vuosia....me tehään niistä sairaita omalla tyhmyydellämme... Vai olenko väärässä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 23.03.2011 21:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oma mielipteeni (millä ei tietenkään ole mitään väliä) on että ihan sama rotuun katsomatta, olkoon vaikka vaaleanpunainen villakoira, kunhan metsällä tekee työnsä niin hyvä. Ennemmin 8-vuotiaana kaihiin sairastuva pelikoira kuin kolmivuotias joka menee monttuun kun ei metsässä saa tuon taivaallista aikaan.
Positiivinen asia ensimmäisen polven seropeissa on yleensä terveys kun vanhemmat yleensä ovat tarpeeksi kaukana suvullisesti toisistaan. Toisen polven seropeista ei taas pysty tietämään mitään terveydestä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtijorma
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Maa 2011
Viestejä: 57
Paikkakunta: Keskisuomi

LähetäLähetetty: 24.03.2011 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja ruoka on tärkein tekijä koiran hyvinvointiin,liikunnan kanssa.Koira on raaadon ja lihan syöjä.Tätä teollista moskaa kun paljon vaan syöttää niin hyvä tulee.Näkeehän sen noista rktl:n lemmikeistä,niillä ei ole sertipussi männyn takana ja kyllä polku maistuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sakter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Hel 2008
Viestejä: 385

LähetäLähetetty: 25.03.2011 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jaa näin että peura/hirvi/nauta tai sika ruho kipataan häkkiin ja uutta sitten kun ruho on syöty Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtijorma
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Maa 2011
Viestejä: 57
Paikkakunta: Keskisuomi

LähetäLähetetty: 26.03.2011 13:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri niin Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com