| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
älg Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.08.2010 02:25 Viestin aihe: |
|
|
| Täytyy ny meikämannekin kirjottaa muutama sana ruisleivästä.Oon senverran vanha että oon saanu lapsena sitä aitoo RUISLEIPÄÄ .Kun se tehtiin ite riihessä kuivattiin ruis ja sitten lyötiin seinään ensin tähkäpäät ja lopuksi viä lattialla kolukutettiin(isäukko vain napisi että pitää pysyä tahdissa mukana kun kuulu naapuriin).Sitten jyvät puhallettiin puhtaaksi,tuli jotain pari säkkiä kun riihi puitiin.niistä jyvistä kun tehtiin ruisleipä niin se oli sitten sitä aitoo.Meillä oli juurisaavi sitä ei koskaan pesty kaavittiin vain tarkkaan,ja vietiin aittaan kun ei tarvittu.Sitten kun tarvittiin laitettiin vettä ja jonkinverra jauhoja ja annettiin olla n.3päivää lisättiin suola ja lisää jauhoja(jouduin joskus poikasena kun äitimuodilla oli selkäkipee vääntää sitä taikinaa oli aika raskasta kun tuli jotain 40leipää).Leivät laitettiin sitten vartaaseen joka oli katonrajassa.Kun tarvitti niin muuta kun tuolille vain ja leipää.kun leivät lupes oleen lopussa niin ne oli jo sitten kerinny kuivaan että ne oli aika kovia vanhemmat liotteli mutta meille muksuille sanottiin että on hampaille hyväksi kun syö kovaa leipää.olin 18v.kun muutin ruotsiin aluksi oli tavattoman hyvää tää ruotsalaisten siirappilimppu mutta sitte siihen rupess pikkuhiljaa kyllästyyn ja alettiin taas kyseleen että mistä sitä ruisleipää sais,ja kyllä sitä kauppiaat hommas kun kyseltiin siihen aikaan oli oululaisen jälkiuunilimppu (-70luvun alussa).Nyt tääältä saa jokakaupasta ainakin jonkinlaista. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 23.08.2010 14:35 Viestin aihe: |
|
|
Oliko älg teilläpäin tapana panna niitä kasapäin leivottuja , kuivattuja orsileipiä "liinakangas"- eli ohuesta langasta tehtyyn säkkiin ja säilöä niitä vilja-aitan jyvälaarissa ?
Muutaman päivän säilytys pehmitti leivän "puolisitkeäksi", samoin kuin antaisi näkkileivän palasen olla yön yli kahden tuoreleipäviipaleen välissä.
Minä teen siten "pehmisnäkkäriä" vieläkin. Lievä harmi, ettei ole ohrapeltoa.. _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
älg Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.08.2010 01:46 Viestin aihe: |
|
|
| Kyllä niitä vietiin sinne jyvälaariin,mutta ne tökittiin vain sinne.Löytyi joskus niitä leipiä kun jyviä säkitettiin oli tökitty vähän liian syvälle.Harmitta vain kun se juurisaavi oli sieltä mökiltä häipyny,olis ollu mukava jos olis saanu pitää sen juuren,koska se oma ruisleipä oli sitä parasta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
masa.k Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Mar 2007 Viestejä: 403 Paikkakunta: Tornio/ Haparanda
|
Lähetetty: 16.03.2011 06:02 Viestin aihe: |
|
|
Useampaan kertaan oon tehny ja hyvin onnistunu. 8 litran taikin pyöräytin eilen
 _________________ --Harrastukset maksaa-ja pitääkin maksaa--  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|