OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kiväärin rakentelua
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14831

LähetäLähetetty: 02.01.2016 21:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä olen sanottavani sanonut näistä muutostöistä, joissa näen lähtökohtaisesti potentiaalia ongelmille. En väitä, etteikö kaikkia näitä lukkoaktioita olisi mahdollista muuttaa toimiviksi ja virittää niitä, mutta olen hyvin kyyninen asian suhteen. Olen nähnyt mielestäni aivan liikaa aseita, joiden toiminta ei ole ollut sujuvaa ja minulle on muodostunut käsityskuva siitä, mitkä asiat ovat omiaan aiheuttamaan ongelmia. Yksi suurimmista syistä on merkittävä muutostyö patruunan osalta ja tämän jälkeen puutteellisesti toteutettu säätö lukkoaktion muille osa-alueille.

Toki esimerkiksi Mauser 98:nkin saa toimimaan .300 WSM:nä, mutta tämä tuppaa olemaan useiden tuntien, päivienkin työ hyviltä asesepiltä, jotka osaavat asiansa. Homma saatetaan saada tuntumaan pikkujutulta täällä netin foorumeilla, mutta jostain syystä tämä pikkujuttu on sitten jäänyt useimmiten toteuttamatta. Ja moni hyvin toimiva ase ei ole tarkemmin tarkasteltuna hyvin toimiva vaan kyseessä on vain uskottelu itselle, että näin olisi.

Minä en pyri luomaan optimismia ja selittelemään asioita parhain päin ja olen tästä johtuen ehkä hieman hankalan tyypin maineessa. Sitten on näitä hyviä tyyppejä, jotka saavat porukan lähtemään projekteihin ilman ennakkoluuloja. Katsotaan sitten taas miten suu pannaan kun jossain on myynnissä tällainen muunnoskaliiperin ase, joka on jäänyt pois käytöstä "tarpeettomana tai uuden projektin tieltä"...

Mekaanisissa asioissa on olemassa vahvuuksia ja heikkouksia. Tässä yksi näkemys lontooksi tätäkin keskustelua sivuavasta aiheesta:

Today's conversation is about cartridge OAL / mag length and feed.

For a magazine fed rifle the top three requirements are - 1- FEED, 2 - FEED, 3 - FEED. All other considerations are slaves to feed. There is an abundance of claims about seating depth / case capacity / bullet placement inside the case / performance - and why these are important. If any of these violate the top three requirements I recommend you rethink your needs or buy a single shot.

Modifying an action by milling the mag well structurally weakens the action [this also voids manufacturer's warranties]. Most mods are done in the feed ramp area which also is the main support structure for the lower locking lug.
Performance wise each individual barrel is unique - I prefer to let the barrel 'tell' me what it likes and I adjust my drop / windage data from there. Refer to the top three requirements, get your case / bullet / magazine to determine max OAL and give your loaded round some room to grow as your barrel throat erodes. Otherwise you will end up with a single shot at some point.

For many shooters this is a Ford/Chevy debate and almost as hotly contested.

Russ
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Robocop
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 2177

LähetäLähetetty: 02.01.2016 21:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Painavaa tekstiä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5466

LähetäLähetetty: 02.01.2016 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä, ja hyvin asiapitoista. Kaikkea voi tehdä jos on valmis maksamaan siitä, tai on osaavat kädet joiden kanssa voi tehdä tarvittavia muutostöitä. Mosinistakin on tehty vuosien aikana vaikka mitä, monesti on kyllä ihmetelty niiden rakentelun järkevyyttä.

Helpommalla ja todennäköisesti halvemmalla selviää kun laittaa aseen myyntiin ja ostaa uuden/käytetyn halutussa kaliberissa. Tai teettää kokonaan uuden aseen sepällä, kuten Jalosella joka on tehnyt omaan lukkoon 300WSM:iä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Robocop
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 2177

LähetäLähetetty: 02.01.2016 22:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Entäpä jos vaisin Jaloselle piippuni ja hän laittaisi loput raudat ja kalvaisi sen 300WSM:ksi. Ainakin toimisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5466

LähetäLähetetty: 02.01.2016 22:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos Jalonen lupaa sellaisen tehdä niin varmaan toimii, jos on vähänkään epävarma niin hän sanoo sen heti ja kieltäytyy tekemästä. Uskoisin tässä tapauksessa hänen näkemykseensä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 02.01.2016 23:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

30 Hembrook Long voisi syöttyä myös oikein hyvin. Ja on melko varmasti tarpeeksi eksoottinen.

http://www.wildem.de/
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.01.2016 01:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koheltaja kirjoitti:
Kyllä, ja hyvin asiapitoista. Kaikkea voi tehdä jos on valmis maksamaan siitä, tai on osaavat kädet joiden kanssa voi tehdä tarvittavia muutostöitä. Mosinistakin on tehty vuosien aikana vaikka mitä, monesti on kyllä ihmetelty niiden rakentelun järkevyyttä.

Helpommalla ja todennäköisesti halvemmalla selviää kun laittaa aseen myyntiin ja ostaa uuden/käytetyn halutussa kaliberissa. Tai teettää kokonaan uuden aseen sepällä, kuten Jalosella joka on tehnyt omaan lukkoon 300WSM:iä.


Nii, olen maininnut Jalosen.

Joillekki tuntuu olevan merkillisen vaikeeta.

Sit ruvetaan kaivelee niitä fiaskoja, joita "ehkä kohdattu".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.01.2016 01:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Minä olen sanottavani sanonut näistä muutostöistä, joissa näen lähtökohtaisesti potentiaalia ongelmille. En väitä, etteikö kaikkia näitä lukkoaktioita olisi mahdollista muuttaa toimiviksi ja virittää niitä, mutta olen hyvin kyyninen asian suhteen. Olen nähnyt mielestäni aivan liikaa aseita, joiden toiminta ei ole ollut sujuvaa ja minulle on muodostunut käsityskuva siitä, mitkä asiat ovat omiaan aiheuttamaan ongelmia. Yksi suurimmista syistä on merkittävä muutostyö patruunan osalta ja tämän jälkeen puutteellisesti toteutettu säätö lukkoaktion muille osa-alueille.

Toki esimerkiksi Mauser 98:nkin saa toimimaan .300 WSM:nä, mutta tämä tuppaa olemaan useiden tuntien, päivienkin työ hyviltä asesepiltä, jotka osaavat asiansa. Homma saatetaan saada tuntumaan pikkujutulta täällä netin foorumeilla, mutta jostain syystä tämä pikkujuttu on sitten jäänyt useimmiten toteuttamatta. Ja moni hyvin toimiva ase ei ole tarkemmin tarkasteltuna hyvin toimiva vaan kyseessä on vain uskottelu itselle, että näin olisi.

Minä en pyri luomaan optimismia ja selittelemään asioita parhain päin ja olen tästä johtuen ehkä hieman hankalan tyypin maineessa. Sitten on näitä hyviä tyyppejä, jotka saavat porukan lähtemään projekteihin ilman ennakkoluuloja. Katsotaan sitten taas miten suu pannaan kun jossain on myynnissä tällainen muunnoskaliiperin ase, joka on jäänyt pois käytöstä "tarpeettomana tai uuden projektin tieltä"...

Mekaanisissa asioissa on olemassa vahvuuksia ja heikkouksia. Tässä yksi näkemys lontooksi tätäkin keskustelua sivuavasta aiheesta:

Today's conversation is about cartridge OAL / mag length and feed.

For a magazine fed rifle the top three requirements are - 1- FEED, 2 - FEED, 3 - FEED. All other considerations are slaves to feed. There is an abundance of claims about seating depth / case capacity / bullet placement inside the case / performance - and why these are important. If any of these violate the top three requirements I recommend you rethink your needs or buy a single shot.

Modifying an action by milling the mag well structurally weakens the action [this also voids manufacturer's warranties]. Most mods are done in the feed ramp area which also is the main support structure for the lower locking lug.
Performance wise each individual barrel is unique - I prefer to let the barrel 'tell' me what it likes and I adjust my drop / windage data from there. Refer to the top three requirements, get your case / bullet / magazine to determine max OAL and give your loaded round some room to grow as your barrel throat erodes. Otherwise you will end up with a single shot at some point.

For many shooters this is a Ford/Chevy debate and almost as hotly contested.

Russ


Kaivele vaa noita, mitä faktaa noissa on.(jonkun höpöjä)

Jos samainen ihminen ei löydä ammatissaan ees lippaita.

Koheltaja sanoi jo et osaavan käsissä syntyy, tai tietää syntyykö.

Mulla on sentää WSM ollu ja WM(monta erillaista) ni ei toi nyt nii vaikee asia ole.(paa valot päälle)

Mut kun pitää nyt sitä 30-06 saada mainostaa, joka on ihan turhake tähän väliin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14831

LähetäLähetetty: 03.01.2016 02:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joku veti herneet nenään. Very Happy

Kolmesataset ovat monessakin paikassa parempia kuin nollakuutonen. Se, että mihin niitä rakennetaan on taas toinen juttu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3960

LähetäLähetetty: 03.01.2016 09:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa kysyä sieltä sepältä suoraan tekeekö se 65:n 300wsm:n. Mitä itse olen ymmärtänyt lipassyöttöjen kanssa kohtuu hankala kaliiperi.
Sepillä yleensäkkään ei ole hinkua tehdä asioita, jotka on hirmu työlaitä, kun siitä ei voi veloittaa sitä mitä pitäisi saada. Omista rakenteluista on hyvä esimerkki eräs ulosvetäjän kynnen rakentaminen, jonka sovittamiseen ja kokeiluihin meni koko päivä.

Itse tykkään siitä, että olisi lippaassa tilaa sen verran, että saisi pisimmänkin ylimenolle sopivan patruunan sopimaa siihen. Mitä tuohon 65:n lippaaseen tulee ( en omista) säätötarvetta tulee varmasti huuliin, nostajaan. Lisäksi kun on vanhasta konstruktiosta puhe niin joka lipas saattaa olla vähän erilainen ainakin jousivoimien suhteen.

Oma Winsun 30-06 muutosprojekti oli helppo, kaliiperiksi tuli 6,5-284 ja tässä riitti vain piiputus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 03.01.2016 13:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuo wsm kaliiberit ovat kai syötöltään hankalampia toteuttaa, mutta onko kenelläkään kokemusta näistä tehdaskivääreistä koska kaliibereissa on kuitenkin ihan kohtuullisesti tarjontaa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mpikkara
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Tam 2012
Viestejä: 2543
Paikkakunta: suomi

LähetäLähetetty: 03.01.2016 13:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisinko yhden käytetyn WSM Tikan ja yhden Sakon nähnyt myynnissä. Joskus kysyin tehdas-saldoja ja silloin ei muka aseita ollut Suomessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14831

LähetäLähetetty: 03.01.2016 13:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mpikkara kirjoitti:
Olisinko yhden käytetyn WSM Tikan ja yhden Sakon nähnyt myynnissä. Joskus kysyin tehdas-saldoja ja silloin ei muka aseita ollut Suomessa.


Sakolla on aika huonosti tavaraa varastossa, sillä aseita ei valmisteta varastoon kovinkaan paljon. Lähinnä tehdään ns. täydennysvara ja sekin valmistetaan niiden mukaisesti mitä on tilattu ennakkotilauksissa. Kotimaan kauppiaat ovat äärimmäisen nihkeitä ottamaan myyntiin mitään tavanomaisimmista poikkeavia kaliipereita, eli jos niitä mielii, niin tammikuun alkupuolella kannattaa olla tilauksineen liikkeellä. Tällöin saa ennakoiden yhteydessä tilattua aseen haluamassaan kaliiperissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14831

LähetäLähetetty: 03.01.2016 13:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Supe kirjoitti:
Nuo wsm kaliiberit ovat kai syötöltään hankalampia toteuttaa, mutta onko kenelläkään kokemusta näistä tehdaskivääreistä koska kaliibereissa on kuitenkin ihan kohtuullisesti tarjontaa?


Jos tarkoitat .300 WSM kaliiperin tehdaskivääreitä, niin kokemusta minulla on vain neljästä eri aseesta. Näistä huonoiten toimiva oli eräs amerikkalainen tehdas-custom, joka oli Remington-klooniin tehty. Kyseinen klooni oli ns. ensimmäisen sukupolven .300 WSM lukkoaktioita, eli suoraan lyhyestä .308 Win kaliipereihin tarkoitetusta lukkoaktiosta magnumpatruunalle muunnettu. Nämä muunnokset eivät ylipäätään olleet kovin onnistuneita ja nyttemmin moni custom-lukkoaktioiden valmistaja on ottanut ohjelmaansa ns. intermediate mallin, joka on sopiva juuri WSM-perheelle, .284 -hylsyyn perustuville kaliipereille ja esimerkiksi 6,5x55:lle, joka on pituutensa puolesta lyhyen ja pitkän välimaastossa.

Skaalan toisessa päässä parhaiten toimiva on ollut Sako A7 Tecomate, joka toimi täysin moitteetta. Tässä lukkoaktiossa huomasi konkreettisemmin sen, että mikä etu keskeltä syöttävässä lukkoaktiossa parhaimmillaan on. Ase toimi niin sulavasti kuin se on ylipäätään mahdollista. Lisäksi lipas salli latauspituuden nostamisen, joten osalla luodeista saatiin rihlakosketukset alle lipasmittaisilla patruunoilla. Toki luodit piti valita tämän mukaan.

Pari välimallia on sitten Sako 85 -malleja molemmat. Toiminta oli ok, mutta molemmissa oli jokin seikka joka ei miellyttänyt, eli täydellä lippaalla toiminta oli erilaista kuin vajaalla ja patruuna meni pesään ikään kuin kaksivaiheisesti. Tätä samaa olen huomannut vielä useammin 9,3x62 kaliiperin kasivitosilla. On sanomattakin selvää, että kyseinen asemalli ei ole itselläni kovin suuressa suosiossa.

.300 Win Mag on sitten taas esimerkiksi Sako A7 -mallissa erittäin toimiva, mutta lipas ei salli minkäänlaista kikkailua latauspituuksissa. Tämä on mielestäni erittäin paha virhe kaliiperissa, jossa olisi erittäin tärkeää saada luoti lähelle rihloja.

Jos hankkisin itselleni .300 WSM-kaliiperin kiväärin, olisi valintani tällä hetkellä Sako A7 Roughtech Pro tai Range.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mpikkara
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Tam 2012
Viestejä: 2543
Paikkakunta: suomi

LähetäLähetetty: 03.01.2016 14:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Jos hankkisin itselleni .300 WSM-kaliiperin kiväärin, olisi valintani tällä hetkellä Sako A7 Roughtech Pro tai Range.


Itse olen haaveillut lipasaukottomasta Jalosesta WSM:nä. Lipasaukottomat aseet kun ovat käytössä lähes aina hirvijahtia lukuunottamatta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Sivu 3 Yht. 9

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com