OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

nuolien sulitus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
blackfox
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Syy 2015
Viestejä: 77
Paikkakunta: Itä-suomi

LähetäLähetetty: 11.05.2017 16:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun mielipiteitä:

tuntuu että aika pilkun viilaukseksi on mennyt tämä nuolten virittely, oikein taulukosta pitää katsoa nuolen jäykkyydet. Itse olen käyttänyt hiilikuitu nuolia 5# jäykempiä kuin pitkäjousen jäykkyys, katkassu omasta mielestä oikeaan mittaan ja en todellakaan käytä mitään sulkajigejä sulkien liimaukseen "oikeaan" kulmaan. Hyvin olen osunut kun vain nokinpaikka jänteellä on oikein. Eihän sitä ennen vanhaankaan noin tarkkoja oltu nuolien suhteen. Nuolen käyryys oli se ongelma, ja jos nuoli ei lentänyt suoraan niin tottakai se poistettiin setistä. Sitä ongelmaa ei nykysissä hiilareissa ole.

Onko sillä sitten väliä onko nuoli muutaman sentin tarkempi vai ei.

Eiköhän se ole laukasussa se ongelma suurin osin, että pystyy toistamaan laukasun sujuvasti joka kerta ja siinäkin se että jokaisella tulee luonnostaan tyyli, ei kannata yrittää väkisin muuttaa sitä. Itse kokeilin kyllä eri tyylejä, mutta aina olen palannut omaan luontaseen.

Ei jousiammunnassa ole oikeata tai väärää jos vaan osuu mihin tähtää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 11.05.2017 17:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käytän sekaisin 2216 alumiinia,500 hiilaria ja 45# ja 55# puunuolia 55# ja 45# jousissa,sulitukset ovat joko 4 tai 5 tuumaisia ja pituudet vaihtelevat noin kolmen tuuman haarukassa ilman ongelmia.
Nuolien valintakin kannattaa pitää yksinkertaisena.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kuhmon Ahma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2010
Viestejä: 3252
Paikkakunta: Syrjäkylä

LähetäLähetetty: 15.05.2017 21:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

blackfox kirjoitti:
Minun mielipiteitä:

tuntuu että aika pilkun viilaukseksi on mennyt tämä nuolten virittely, oikein taulukosta pitää katsoa nuolen jäykkyydet.

Eiköhän se ole laukasussa se ongelma suurin osin, että pystyy toistamaan laukasun sujuvasti joka kerta ja siinäkin se että jokaisella tulee luonnostaan tyyli, ei kannata yrittää väkisin muuttaa sitä. Itse kokeilin kyllä eri tyylejä, mutta aina olen palannut omaan luontaseen.

Ei jousiammunnassa ole oikeata tai väärää jos vaan osuu mihin tähtää.


Taulukothan on vain suuntaa antavia jotka auttaa valitsemaan oikean jäykkyisen putken/nuolen. Nuolen hyvä lento on seurausta oikeasta nuolen jäykkyydestä, sopivasta sulituksesta ja hyvästä laukaisutekniikasta. Hyvä lento taas vaikuttaa olleellisesti läpäisykykyyn, joka on tärkeää kun saalis on "kettua isompi".

Laukaisu on toki yksilöllinen, mutta laukaisun virheet on hyvä tiedostaa jos ei halua oppia kaikkea kantapään kautta

Jotkut tähtää, toiset ei. Vaistoampuja ei tähtäile Wink
_________________
Metsästys ei ole harrastus vaan elämäntapa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bearking 2.0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Elo 2011
Viestejä: 344
Paikkakunta: Mualiman napa

LähetäLähetetty: 28.11.2022 22:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tilailin hunter´s Friendiltä tässä irtosulkia ja sitä sulkateippiä.
Ihan näppärästi saa sulat paikoilleen ilman jigiä, kun liimaa vaan sen vanhan sulan irrotusjäljen päälle.



Vaatii vaan kohtuullisesti sorminäppäryyttä liimailla tuo ensin tuohon sulkaan suoraan ja sitten irrottaa kalvo toiselta puolelta.
Itse liimaaminen nuoleen on helppo osuus.



Seuraavaksi kestotestit, että miten hyvin pysyy paikoillaan tuolla teipillä. Eli ammuntaa paljon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2131
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 29.11.2022 00:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikö liima ole aika paljon helpompi? Ellei ole sitä oikeaa laitetta niin laittaa sulan johonkin leveäleukaiseen puristimeen, liima sulkaan ja painaa muutamia sekunteja niin tarttuu kiinni. Näin laitoin yhden kun leikkautu irti.

Mietin tuossa että alkais itse tekeen nuolet vaan sitte laskeskelin että eipä siinä kyllä kannatusta oikein ole. Ainut mikä puoltais laitteen ostoa olis se että voi tehdä niihin reilu 3€ nuoliaihioihin helical sulituksen ja siihen kun tilaa vielä Kiinan leikkureita (n.1€kpl) niin tulee melkein halvemmaksi ampua nuolella kun kiväärillä linnut missä pati maksaa 3€.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bearking 2.0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Elo 2011
Viestejä: 344
Paikkakunta: Mualiman napa

LähetäLähetetty: 29.11.2022 09:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
Eikö liima ole aika paljon helpompi? Ellei ole sitä oikeaa laitetta niin laittaa sulan johonkin leveäleukaiseen puristimeen, liima sulkaan ja painaa muutamia sekunteja niin tarttuu kiinni. Näin laitoin yhden kun leikkautu irti.

Mietin tuossa että alkais itse tekeen nuolet vaan sitte laskeskelin että eipä siinä kyllä kannatusta oikein ole. Ainut mikä puoltais laitteen ostoa olis se että voi tehdä niihin reilu 3€ nuoliaihioihin helical sulituksen ja siihen kun tilaa vielä Kiinan leikkureita (n.1€kpl) niin tulee melkein halvemmaksi ampua nuolella kun kiväärillä linnut missä pati maksaa 3€.


Kyllähän noille nuolillekin hintaa tulee. Riippuu paljon minkä putken valitsee. Easton FMJ on siinä suunnilleen 15€/pelkkä putki.
Ite oon käyttänyt carbon express predatoreja (5-6€/nuoli). Majavalle on kaksi kappaletta carbon express Piledriver nuolia (Jotain 9€/nuoli).
Kiina leikkureita (Maximal) tullut testattua ja kyllä ne asiansa ajaa, mutta se on melkein laukaus riistaan (Luuosuma) tai ohi (maahan kiveen, puuhun tms.) ja terä vaihtoon. On sen verran meltoa peltiä ne terät.

Ja joo kohtuullisesti saa kyllä investoida niihin valmistuslaitteisiin ainakin jos aikoo itse putken lyhentää. Eikä liikkeet niin kauheasti ota siitä valmistuksesta ja nuolien hävikki on itselläni ainakin ollut kohtuu pientä niin on vähän +/-0.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2131
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 29.11.2022 09:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Linnustukseen välttää ne skylonin 3,4€ maksavat. Ovat vielä niin keveitä että lentävät melko suoraan. Nokit nuissa on melko surkeita. Nyt kyllä tilasin 12kpl Easton aftermath nuolia helical sulituksella. Ovat vähän parempia.

Nämä vaikuttaisi melko toimivilta mitä tauluun ammuskelin. Tilasin myös toisia vastaavia testiin ja myös yksiä lentoon ammuntaan tarkoitettuja leikkureita.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bearking 2.0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Elo 2011
Viestejä: 344
Paikkakunta: Mualiman napa

LähetäLähetetty: 30.11.2022 16:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
Linnustukseen välttää ne skylonin 3,4€ maksavat. Ovat vielä niin keveitä että lentävät melko suoraan. Nokit nuissa on melko surkeita. Nyt kyllä tilasin 12kpl Easton aftermath nuolia helical sulituksella. Ovat vähän parempia.

Nämä vaikuttaisi melko toimivilta mitä tauluun ammuskelin. Tilasin myös toisia vastaavia testiin ja myös yksiä lentoon ammuntaan tarkoitettuja leikkureita.


Itse metsästän jousella vaan maa riistaa ja vieläpä kohtuu lyhyille ampumamatkoille. Mulla on avautuvia olikohan NAP:n shockwave....en oo kertaakaan käyttänyt. Jos joku haluaa niin voisin myydä poies.

Pari kertaa kokeillut ampua tauluun kun nuolessa ollut kiinni leikkuri, josta on yksi siipi taipunut vähän kiharalle. Kyllä se selvästi näyttäisi siihen osumapisteeseen vaikuttavan.

Samoin jos mulla on niitä perus eastonin nuolia (Olikohan joku ST?) En oo käyttänyt sen jälkeen kun ostin ekan nipun CE predatoreja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2131
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 30.11.2022 19:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aftermath taitaa olla eastonin halvin nuoli? Se on noin euron kalliimpi kuin Predator. Minun mielestä aivan pätevä nuoli.

Ite pyydän lintuja enimmäkseen. Jäniksiä sitten kun lumi tulee ja ens vuonna luultavasti koiran ajoon. Avautuvat kyllä lentää hyvin. Ja linnustukseen parempia kun menettää enempi vauhtia osumasta kuin kiinteä leikkuri ja sitten löytyy helpommin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com