OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahtia 2014
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 38, 39, 40  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
KaatoPera
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2010
Viestejä: 957

LähetäLähetetty: 12.10.2014 19:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Netissä on hyvä valittaa sarvirajoituksista ja ylipäätään kaikesta muustakin.

Kuinkahan moni erällenettiläinen tai kukaan muukaan hirvenmetsästäjä ei vastaavaa hirveä pitkälleen pistäisi jos eteen sattuisi? Veikkaisin että liki joka ukolla palaisi ruuti passissa..

Itse olen hirveä metsästänyt kohta 15v ja yhden sarvipään ampunut tuona aikana, silläkin 2+3 piikkiä. Jos tuollainen olisi koiralla haukussa tai tulisi passiin pistäisin satavarmasti reiän kylkeen jos vaan olisi aikuisen lupia. Suosituksiahan nuo piikkirajat on muutenkin.

Tuollaisia sarvia ei ole monella kymmeniä hirviä ampuneellakaan seinällä, saati sitten oman porukan ukoilla kun lupia pari kome vuoteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15338

LähetäLähetetty: 12.10.2014 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuohivirsu kirjoitti:

Nehän on vain suosituksia. Jos jollekin sattuu elämänsä hirvi eteen niin nurin vaan. Ei kannata surra. Hirviä kun metätään niin jokaiselta ei ehdi henkkareita kysellä. Kunhan ovat laillisia.
Näin mekin ajateltiin, 20-piikkinen laillinen ja luvallinen irtosonni nousee sumusta mähkimällä niin tuntuu turhalta alkaa kovasti moittimaan ampujaa. Jännä juttu tuo kateus, ampuja oli meillä hangover-ehdokas, lähtikin kotiin ennen jahdin loppua, kun yhdelle lintumiesporukalle tapausta esiteltiin niin yksi tokaisi "niin ei varmaan pääse ensi vuonna mukaan", itse kyllä ajattelin ihan toisin päin, noheva hirvimies ja muutenkin mukava, mahtuu hyvin porukkaan. Varsinkin kun kaverilla on .338 WM:ään lyhyen ja pitkän matkan paukut erikseen. Sikäli meillä oli hassu jahti että koiramiehet ei ampuneet yhtään, koiralle kyllä ammuttiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16690

LähetäLähetetty: 12.10.2014 19:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

KaatoPera kirjoitti:
Netissä on hyvä valittaa sarvirajoituksista ja ylipäätään kaikesta muustakin.

Kuinkahan moni erällenettiläinen tai kukaan muukaan hirvenmetsästäjä ei vastaavaa hirveä pitkälleen pistäisi jos eteen sattuisi? Veikkaisin että liki joka ukolla palaisi ruuti passissa..

Itse olen hirveä metsästänyt kohta 15v ja yhden sarvipään ampunut tuona aikana, silläkin 2+3 piikkiä. Jos tuollainen olisi koiralla haukussa tai tulisi passiin pistäisin satavarmasti reiän kylkeen jos vaan olisi aikuisen lupia. Suosituksiahan nuo piikkirajat on muutenkin.

Tuollaisia sarvia ei ole monella kymmeniä hirviä ampuneellakaan seinällä, saati sitten oman porukan ukoilla kun lupia pari kome vuoteen.


Minä olen jättänyt ampumatta, kun noudatin suosituksia ja ei tuntunut missään.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16690

LähetäLähetetty: 12.10.2014 19:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

KaatoPera kirjoitti:
Netissä on hyvä valittaa sarvirajoituksista ja ylipäätään kaikesta muustakin.

Kuinkahan moni erällenettiläinen tai kukaan muukaan hirvenmetsästäjä ei vastaavaa hirveä pitkälleen pistäisi jos eteen sattuisi? Veikkaisin että liki joka ukolla palaisi ruuti passissa..

Itse olen hirveä metsästänyt kohta 15v ja yhden sarvipään ampunut tuona aikana, silläkin 2+3 piikkiä. Jos tuollainen olisi koiralla haukussa tai tulisi passiin pistäisin satavarmasti reiän kylkeen jos vaan olisi aikuisen lupia. Suosituksiahan nuo piikkirajat on muutenkin.

Tuollaisia sarvia ei ole monella kymmeniä hirviä ampuneellakaan seinällä, saati sitten oman porukan ukoilla kun lupia pari kome vuoteen.


Minä olen jättänyt ampumatta, kun noudatin suosituksia ja ei tuntunut missään. Jos sovitaan, että suosituksia noudatetaan, niin sitten minä niitä noudatan.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7477

LähetäLähetetty: 12.10.2014 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Jos tuollainen olisi koiralla haukussa tai tulisi passiin pistäisin satavarmasti reiän kylkeen jos vaan olisi aikuisen lupia. Suosituksiahan nuo piikkirajat on muutenkin.


Seuroissa jotka noudattavat suosituksia on usein saktioitu väärän eläimen ampumiset. Lievimmästä päästä on se, että ampuja ei saa sarvia,vaan ampujan kustannuksella sarvet menevät metsätysmajan seinälle.

Tosin näillä kulmilla yli 12 piikkisiä saa pistää kenttään sen minkä ehtii.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26283

LähetäLähetetty: 12.10.2014 19:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

niitä kaadetaan mitä tyrkätään, ei haeta pakolla mitään.
sitte ku kymppikerhot yms. tuomitaan ja vieraskuntalupiin laitetaan ehdoton rajotus piikeille, voin harkita jotain säästelyä. kateutta tämmäki, ihan totta.

Kaira pyynnissä nuo piikkirajat on naurettavia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larsen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2012
Viestejä: 2884

LähetäLähetetty: 12.10.2014 20:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suosituksia on hyvä noudattaa. Seuramme alueella eteläisessä Suomessa on säästetty kaikki 4-9 piikkiset sonnit. 10-piikkisistä ylös päin, nurin. Tietenkin suhteutettuna naarasosuuksiin. Vanhat hirvet joutaa pois kuleksimasta. Kyllä kuusi - yhdeksänpiikkiset kyntömiehentyöt tekee ihan kiitettävästi. Sorkka 2020 projekti näkyy tänä syksynä ihan mukavasti. Neljä-, kuusi- ja kahdeksanpiikkistä sonnia pienellä alueella ja ne säästetään naapuriseurojen kanssa tehdyllä yhteisellä sopimuksella. Täällä päin on sopimukset pääsääntöisesti pitänyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
haylone
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Mar 2012
Viestejä: 1450

LähetäLähetetty: 12.10.2014 20:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep.

Viimeinen muokkaaja, haylone pvm 27.12.2015 23:09, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Biikleman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2009
Viestejä: 659
Paikkakunta: st.michel

LähetäLähetetty: 12.10.2014 21:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tyhjä vkl Crying or Very sad

tänää kaverin koira lainassa niin emä+2 löytyi kolmen maissa haukkuun j á n. 3 tunnin haukun jälkeen saimaaseen Crying or Very sad Crying or Very sad
ei onni potki aina ei....no ensi viikonloppuna onkin koira sitten koko vkl:n
koko kesän pyöriny elukoita kamerassa niin nyt oli hiljaisempaa no ehkä ne palaa takaisin.... parahaillaan kahteen viikkon 9 eri elukkaa kamerassa
_________________
Kyllähän se eläin jäisi jos vaan osuisi kohdalleen Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14782

LähetäLähetetty: 12.10.2014 21:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikuisten luvat loppu. Vasajahtia jäljellä. Lumia odotellessa, ettei menisi aivan tyhjän haukuttamiseksi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
haylone
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Mar 2012
Viestejä: 1450

LähetäLähetetty: 12.10.2014 21:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep.

Viimeinen muokkaaja, haylone pvm 27.12.2015 23:08, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KaatoPera
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2010
Viestejä: 957

LähetäLähetetty: 13.10.2014 07:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Minä olen jättänyt ampumatta, kun noudatin suosituksia ja ei tuntunut missään.
Ihailtavaa, että tuohon pystyy. Väittäisin silti että useammalta sarvirajat unohtuu jos tuollainen passiin tulee.

Mielestäni nuo ei ammuta 8-12 piikkisiä rajat on minniintekemättömiä.
Mitä hirviä olen metsässä nähnyt, niin en laskemaan piikkejä ole pystynyt jos niitä enemmän kuin joku 4. Harvoin niin rauhallista tilannetta että pystyisi laskemaan isommat sarvet.

Toinen juttu että vaikkapa tuo 8-12 piikkisten rajoitus. Tuohan käytännössä aiheuttaa sen että kaikki hankosarvihirvet laitetaan pinoon ja lapiolliset saa olla rauhassa. Sama homma 8+ piikkiä rajoituksellakin.
Eikös mahtisonni ole mahtisonni sarvityypistä riippumatta..

No myö ollaan ammuttu nuo muutamat lupamme niin, että laillinen elukka kun tulee niin nurin. Meillä tosiaan 1-4 lupaa per vuosi ja ukkoja kymmenkunta, niin voi kaatojen väli olla sen kymmenenkin vuotta passiukoilla, tuossa jos vielä +10 piikin päästää läpi ja heti naapuriseuran puolella pamahtaa, voi korveta..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 13.10.2014 07:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikoinnaan ihan ensimmäiseen passiin käveli iso naaras ja hetken kuluttua perässään h..tin moinen sarvipää,sellainen oikea hirvi,pysyi ojan väärällä puolella mutta koko sinä aikana minkä elikko häämyili kahden vaiheilla,ylittäkkö oja vai ei,ei tullut minkäänlaista saalistamisen himoa,outoa kyllä ei ole myöhemminkään sarvipään nähdessäni moinen vaivannut,en oikein ymmärrä noiden suurten sarvien viehätystä,minusta ne ovat parhaimmillan sen elossa olevan suurhirven päässä kuin seinällä,samalla säilyy maisemassa kunnon hirvi ja hyvä periyttäjä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kaupunkilaistollo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Lok 2013
Viestejä: 86

LähetäLähetetty: 13.10.2014 08:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

KaatoPera kirjoitti:
Lainaus:
Minä olen jättänyt ampumatta, kun noudatin suosituksia ja ei tuntunut missään.
Ihailtavaa, että tuohon pystyy. Väittäisin silti että useammalta sarvirajat unohtuu jos tuollainen passiin tulee...

Onhan se tavallaan ihailtavaa, mutta mielestäni enemmänkin itsestäänselvyys että toimitaan juuri siten kun on porukassa ennalta sovittu. Itsekin lähinnä ajattelen että ei se minulta pois ole jos jätän puristamatta kun on näin kerta ennen jahtia porukassa päätetty.
Toki lähes joka seurassa lienee myös näitä jotka eivät malta "vaan" katsella. Meilläkin on majan seinällä parit ylimääräiset sarvet muistutuksena tästä. Nuo isot sarvet näyttävät komeammilta metsässä seikkailemassa kuin betoniseinän jatkeena.

Viime syksynä tuollainen 10-piikkinen tuli alle 10metrin päähän seisomaan, ja lupien puolesta olisi ollut mahdollisuus puristaa mutta mukavempi sen kanssa oli siinä rupatella joutavia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pussihousuelvis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2011
Viestejä: 2650

LähetäLähetetty: 13.10.2014 13:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

dxman kirjoitti:
Lainaus:
Jos tuollainen olisi koiralla haukussa tai tulisi passiin pistäisin satavarmasti reiän kylkeen jos vaan olisi aikuisen lupia. Suosituksiahan nuo piikkirajat on muutenkin.


Seuroissa jotka noudattavat suosituksia on usein saktioitu väärän eläimen ampumiset. Lievimmästä päästä on se, että ampuja ei saa sarvia,vaan ampujan kustannuksella sarvet menevät metsätysmajan seinälle.

Tosin näillä kulmilla yli 12 piikkisiä saa pistää kenttään sen minkä ehtii.


Varmasti menee majan seinälle. Eikä ole epäselvyyttä ampujasta. Mainetta sekin. Very Happy
_________________
http://youtu.be/otCpCn0l4Wo?t=18s

http://aijaa.com/CZV65q
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 38, 39, 40  Seuraava
Sivu 22 Yht. 40

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com