Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
222rem Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.02.2013 11:06 Viestin aihe: Rihlakkoon kiikari |
|
|
Terve. Kertokaas mikä olisi hyvä kiikari rihlakon päälle. mikä kestäisi haulikon rekyyliä käytän kiinteitä jalkoja rihlakossani.
Katselin leupoldia vaikuttaa hyvältä lintumetälle ja kytikselle ja takuukin on todella hyvä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
maqe Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17406 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 25.02.2013 13:17 Viestin aihe: |
|
|
mulla yhdistelmässä 2.5-8*32 vx-3leupoldi ja oikein sopeva minun käyttöön päiväkiikariksi. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
222rem Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.02.2013 14:27 Viestin aihe: |
|
|
Ok eli seuraavaksi leuppari kiskoon kiinni. Jokin se leupparis viehättää olisko sen yksinkertaisuus moni kyllä kehuu leupoldia pitää katsoa sellanen mikä olisi hämärään hyvä ja jopa yöhönkin |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
pihkat Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.02.2013 14:40 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä kyllä.
Millanen lie peupparin valoversio, minulla drillinkin päällä 3-9x50, ilman valoa, hämärässä vielä menettelee ja valovoimaisuus riittää pmeaankin, mutta tuo ristikko sitten häviää. _________________ Voi pihkat |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.02.2013 15:10 Viestin aihe: |
|
|
paksumpi (hevi) ristikko malli näkyy paremmin ja on nopeissa tilanteissa parempi |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
topintam Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2014 11:38 Viestin aihe: |
|
|
Itsekkin tikan m66 elvytin kaapista ja ostin sakon pikajalan.
Kiikaria mietin siihen nyt löytyy minox 2-10x40 ja busnell banner 3-9x40 wide angle .
Kiikarin tulisi toimia myös haulikkoammunnassa eli laajaa näkökenttää jotta heittolaakillakin tulis raatoja. Löytysköhän kompromissi kiikaria et vois hyvillä mielin antaa kiikarin olla hyvillä ilmoilla kokoajan kiinni.
Rihlajahtina ajattelen loppusyksyn linnustus, ketun pillitys ja jänistä jäljeltä ja pellolle kyttäämällä.
Noista kahdesta busnelli on ehdoton valinta,, toi wide angle on kyllä hyvä ominaisuus. Yläpäässä riittää 6x suurennos.
Löytyisikö haastajaa bannerille ?? en usko että vaihtaisin toiseen 3-9x40:seen mut olisiko tarjota parempana jotain muuta suurennusastetta. Hämärissäkin sais jotain nähä. _________________ -itseäni olen kiittänyt ja kiitosta on riittänyt- |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2014 11:59 Viestin aihe: |
|
|
sori vaan mutta panneri on hieman hempuli, lähes samaan hintaan saat vaikka leupparin, redfildin jne. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
topintam Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2014 12:58 Viestin aihe: |
|
|
Hempuli tai ei mut tuohon käyttöön paras mitä olen VÄHÄN kikareiden läpi kattellut painotettuna reilulla näkökentällä.
Eihän se hyvä oo jos alkaa tekee temppuja kun hempuli antautuu haulikko käytössä. Sitä odotellessa. Ja jos lyötyisi joku selvästi parempi 0-500e haarukkaan kävisin sen ostamassa.
Erityisesti tuo näkökenttä haulikkoammuntaan suurennusalueella on mieleen. Tekeekö muut merkit tuota laajakulmaa vai mikäse on. Uusissa bannereissa ei ilmeisesti ole tuota ? Olettaisin että omassa näkökenttä on lähellä 20m/100 _________________ -itseäni olen kiittänyt ja kiitosta on riittänyt- |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
vasuri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2014 14:25 Viestin aihe: |
|
|
Osta kiikari jonka suurennus alkaa ykkösestä, 1-3,4,5,tai 6. On niin paljon helpompi ampua haulipiipulla. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Kaaleb Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2014 14:29 Viestin aihe: |
|
|
Niissäkin on näitä tunnelimalleja, missä näkökentän reunalla on mustaa, esim suurennosvälillä 1-2.2. Mulla oli tuommoinen Kahles 1.1 -4.5 x 20, ja eipä sillä 1.1. suurennoksella sitten oikein mitään hyötyä ollutkaan kasvaneen näkökentän muodossa. Reilu silmänetäisyys haulikkokäytössä lienee myös tärkeä arvo. Meopta tulee silmäkulmaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tony Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2014 14:36 Viestin aihe: |
|
|
Laitoin oman rihlakon päälle Meopta 3-12x56 punapisteellä on hyvä kytistelystä lähtien  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Sigamees Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2014 14:51 Viestin aihe: |
|
|
Burrisin 2-7x33 on mulla, eurooppalaisella vähän tukevammalla ristikolla, aika hyvän tuntuinen.
Jos näkökenttää arvostaa niin mulla on vanha teräsrunkoinen weaver 1,5-4,5, niin siitä löytyy ja varmasti kestää rekyylinkin. Noita on edelleen jonkin verran liikkeellä aika sopuhintaan, olisinko satasen ite maksanu. _________________ Running target! |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2014 15:24 Viestin aihe: |
|
|
tärkeää "haulikko käytössä" näkökenttä mielellään vähintään 12m/100m:lle, erittäin vapaa silmän paikka, pitkähkö silmäetäisyyski hyvä, ei välttämätön (mahottoman pitkä).
yläpään suurennus mielellään rihlalle vähintään 6x hyvä jos 10.
alapäässä ei välttämätöntä se 1x, vaan nuo edellä mainittemani.
mikäli sulla on vanha japsi panneri ja näkökenttää on niin mikäpä siinä.
yleensä 3x alkaa olla turhan iso jotta kenttää piisaa, 2:lla alkaa jo pärjäillä, muihinki ku poispäin hyppyihin.
tärkein on kuiteski että asennat kiikarin haulikolla ammunnan ehdoilla niin että se istuu just eikä melein, ja ainaki unohdat kaikki höpinät vaateriasennuksista, elle se stten satu oleen se sopivin. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
jonikesk Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2014 15:37 Viestin aihe: |
|
|
Jos pitää ampua haulikolla lentävään tai liikkuvaan niin on merkittävä etu jos suurennos on todellinen 1x. Vain todellinen 1x antaa molemmille silmille saman suurennuksen mahdollistaen kohteen seuraamisen hyvin molemmat silmät auki.
Toiminnallisissa ammuntalajeissa joissa käytetään kiikareita ei näy malleja joissa minimisuurennos on 1,5x tai 2x. En tarkoita etteikö sellaisella voi ampua tai pärjää. Kaikella pärjää mutta vain se 1x suurennos on se optimaalisin. Itse vedän rajan selkeästi siihen että en yrittäisikään pitää haulikkokäytössä mitään muuta kuin kertoimella yksi alkavaa kiikaria.
Latvalinnustukseen saisi taas suurennusta olla yläpäässä mahdollisimman paljon. Yhdistelmäaseen kiikarilta vaaditaan siksi tavallista enemmän. Nyt markkinoilla on useilta valmistajilta kiikaritähtäimiä joissa suurennos alkaa 1x ja jatkuu jopa 10x luokkaan. Yhdistelmäkäyttöön tällaiset ovat hyvä valinta. Toinen vaihtoehto on sitten luopua kokonaan siitä että haulikolla koittaa ampua kiikarin läpi ja painottaa kiikarin suurennusalueen pelkästään kivääriammuntaa silmälläpitäen. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|