OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kaiken viljan koira
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 08.11.2013 14:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koira tuntuu pitävän tuholaa höpö ukkona. Suivaantui ainakin.
Tänään puolikilometriä jäljitystä pesältä poispäin, ja 10 minuuttia molemmat aloillaan ennenkuin ehdin apuihin.
Tosin toinen oli jo melko valmis, mutta toinen pääsi antamaan hammasta kun koira herpaantui isännän tullessa paikalle.



Mutta kun ei ole etälä-pohjalaista pystykorvaa, niin eilen toinen karkasi.
Hyvitelläkseen toi kyllä käteen jälkeen jääneen ja merkkasi mihin louheen toinen meni.

Reilun kympin porsaita kaikki, noin rannetuntumalta.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Fighterman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2013
Viestejä: 1118
Paikkakunta: 100kunta

LähetäLähetetty: 08.11.2013 17:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Shocked jäljittääkö riude sun seisoja Shocked yksi etelä-pohjalainen väitti eilen ettei sun koira niin tee kun ei kerta kuulukkaan tehdä. Wink

Eipä tuo silti mikään amerikan temppu ole kun se etelä-pohjalainen pystäri jäljittää viikon vanhaa yöjälkeä kuusi kilometriä ja hakee supin vielä louhesta. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.11.2013 17:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No ihan yhtähyvin voin alkaa leuhkimaan kuinka etevä sorsakoira tuo minun pystarinsekoitus tai jämtti on. On niille sorsia saatu joten niiden täytyy olla maailman parhaita sorsakoiria.. Rolling Eyes Rolling Eyes

Ei vaan mulla ei ole tuota tarvetta. Pystyn käsittelemään omienkin koirien hyvät ja huonot puolet, ominaisuudet myös. Palstalla on nähty kaikenlaiset tarinat, nyt tämä seisojan ylivoimaisuus supi ja petohommissa oli uusi asia. Yksi rotu juoksee metson kiinni, koukkaa eteen ja pysäyttää sen haukkuun. Shocked Jotkut rodut ymmärtää jättää hirven seuran rajojen tultua vastaan. Eräs ajokoirarotu on sekä maailman paras jänisajuri mutta myös maailman paras ja TÄYSIN jänisvapaa kettukoira. Näitä juttuja tulee. Voihan niihin uskoa jos haluaa.

Edelleenkään en silti vähättele seisojan kykyjä supijahdissa. Seisojilta löytyy hyvä luonne ja nokka ja kova riistavietti. Tottahan ne ovat kuin tehty supinpyyntiin alueille missä supia on raakasti. Mutta väittäisin tällä petopyyntikokemuksella että aktiivisessa petojahdissa tulisi olla parempaa jäjityskykyä kuin seisojilla jos haluaa koirasta enempi tehoja irti. En usko että seisoja kovin pitkiä matkoja jäljestää saalista. En usko vaikka kuinka pidätte tyhmänä ja nauratte minulle niin en vaan usko. Poikkeuksia on mutta minusta niitä ei kannata huomioida, niinkuin ei niitä huonojakaan yksilöitä.

Kuten jo alkuun kirjoitin. Jos painotus metsälintu ja petojahtiin niin pystykorva, jos painotus sorsa tai peltojahteihin ja linnustukseen niin seisoja. Painotus ratkaisee rotuvalintaa. Rotukiihkoilijoiden mielestä SE oma rotu on maailman paras joka hommaan. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fighterman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2013
Viestejä: 1118
Paikkakunta: 100kunta

LähetäLähetetty: 08.11.2013 18:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuhola... Kuka on väittänyt seisojaa parhaaksi petokoiraksi??

Kuka on väittänyt seisojaa maailman parhaaksi ylipäätänsä mihinkään hommaan?

Etsikö viestiketjun aloittaja maailman parasta koiraa?

Ps. Seisoja jäljestää kilometritolkulla vaikka sun mummoo jos ukko kävelee perässä. Mitään kilometrikaupalla ne ei ominpäin mene.. Onneksi., Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.11.2013 18:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Seisojamies ei vaan voi tunnustaa että pystykorvaisellakin on puolensa missä se monesti on seisojaa parempi. Pystärimiehille ei ole tehnyt tiukkaa todeta että painotuksien mukaan valitaan rotu.. Wink

ps. mulla ei ole ollut koskaan suomenpystykorvaa, ei pohjanpystykorvaa eikä mitään seisoja tai noutaja rotua. Vain pystykorvaisia suurriistakoiria sekä eri rotuisia ajokoiria.. juu justiin niitä pskoja mitkä ei tee "yhteistyötä" ukon kanssa. Seisojamiesten painajaisrotuja. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marcus82
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 732

LähetäLähetetty: 08.11.2013 18:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No eihän ajokit "paskoja" ole, mutta kyllähän niillä sellainen ero esim. pystykorviin, noutajiin ja seisojiin on, että ajokoira-rodut metsästää "itselleen" ja esimerkiksi pystykorvat ja seisojat isännälleen.
_________________
takaa ohi!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.11.2013 18:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossapa ei taas ollut mitään perää. Kyllä ihan jokainen mettähommiin kelpaava hirvikoira ja ajokoira on toiminut minun kanssa yhteistyössä metsällä ja yhdessä on jahdattu. Koira tietää roolinsa ja minun roolin. Minä tiedän koiran roolin ja omani. Kun molemmilla on omat työt mutta sama päämäärä ja kun tulosta tulee niin se on yhteistyötä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fighterman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2013
Viestejä: 1118
Paikkakunta: 100kunta

LähetäLähetetty: 08.11.2013 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Seisojamies ei vaan voi tunnustaa että pystykorvaisellakin on puolensa missä se monesti on seisojaa parempi. Pystärimiehille ei ole tehnyt tiukkaa todeta että painotuksien mukaan valitaan rotu.. Wink

ps. mulla ei ole ollut koskaan suomenpystykorvaa, ei pohjanpystykorvaa eikä mitään seisoja tai noutaja rotua. Vain pystykorvaisia suurriistakoiria sekä eri rotuisia ajokoiria.. juu justiin niitä pskoja mitkä ei tee "yhteistyötä" ukon kanssa. Seisojamiesten painajaisrotuja. Laughing



Tuohon paremmuuteen ja sen tunnustamiseen: en vaan ole näiden kuuden koiran kokemuksella vielä löytänyt pystykorvasta parempia puolia, seisoja menee joka hommassa, pystäri vai osassa ja niissäkin toisissa vain välttävästi. Mutta nyt kun otit asian esiin niin tuli mulle yksi asia mieleen joita olen enemmän saanut pystykorvilta kuin seisojilta ja se on jänis. Siinä omat pystärit oli seisojiin nähden parempia. Mutta toisaalta aika montaa muuta riistaeläintä olen seisojalla metsästänyt menestyksekkäästi joita pystykorvilta en saanut koskaan.

Painotuksen mukaan tietenkin valitaan joka koira, sekä omien mieltymysten mukaan. Jos haluaa jokapaikanhöylän ottaa seisojan. Jos taas haluaa kontata pitkin metsiä niin pystykorvan. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marcus82
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 732

LähetäLähetetty: 08.11.2013 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No hyvä jos noin on..
Silti mä olen sitä mieltä, että ajokoira toimii metsästäessä itsenäisesti, ukon sijainnista ja tekemisistä välittämättä. Se ei tarkoita tottelemattomuutta.
_________________
takaa ohi!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.11.2013 18:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Marcus82 kirjoitti:
No hyvä jos noin on..
Silti mä olen sitä mieltä, että ajokoira toimii metsästäessä itsenäisesti, ukon sijainnista ja tekemisistä välittämättä. Se ei tarkoita tottelemattomuutta.

Juu mutta vaikka koira toimii itsenäisesti niin se ei tarkoita sitä ettei se toimisi yhteistyössä. Se on koiran virka, ei ole mitään järkeä että mies ja koira ajavat yhdessä haukkuen kettua, hirvenhaukku ei edes onnistu yhdessä kun hirvi karkkoaa miestä. Koiran tehtävä on ajaa tai haukkua riistaa ja koira kyllä tajuaa sen mikä on miehen tehtävä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bonus
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 827

LähetäLähetetty: 08.11.2013 22:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Fighterman kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Seisojamies ei vaan voi tunnustaa että pystykorvaisellakin on puolensa missä se monesti on seisojaa parempi. Pystärimiehille ei ole tehnyt tiukkaa todeta että painotuksien mukaan valitaan rotu.. Wink

ps. mulla ei ole ollut koskaan suomenpystykorvaa, ei pohjanpystykorvaa eikä mitään seisoja tai noutaja rotua. Vain pystykorvaisia suurriistakoiria sekä eri rotuisia ajokoiria.. juu justiin niitä pskoja mitkä ei tee "yhteistyötä" ukon kanssa. Seisojamiesten painajaisrotuja. Laughing



Tuohon paremmuuteen ja sen tunnustamiseen: en vaan ole näiden kuuden koiran kokemuksella vielä löytänyt pystykorvasta parempia puolia, seisoja menee joka hommassa, pystäri vai osassa ja niissäkin toisissa vain välttävästi. Mutta nyt kun otit asian esiin niin tuli mulle yksi asia mieleen joita olen enemmän saanut pystykorvilta kuin seisojilta ja se on jänis. Siinä omat pystärit oli seisojiin nähden parempia. Mutta toisaalta aika montaa muuta riistaeläintä olen seisojalla metsästänyt menestyksekkäästi joita pystykorvilta en saanut koskaan.

Painotuksen mukaan tietenkin valitaan joka koira, sekä omien mieltymysten mukaan. Jos haluaa jokapaikanhöylän ottaa seisojan. Jos taas haluaa kontata pitkin metsiä niin pystykorvan. Wink


Kokeileppas Fighterman saada se seisoja merkkaamaan näätä oravanpesään tai puuhun?

Väittäsin että pystykorvaisen taipumus on tuohon parempi perimässä.

Tuskin kovin aktiivisesti pienpetoja jahtailet?
_________________
Suuret rinnat lupaavat paljon, mutta antavat vähän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
tkmtuke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Huh 2010
Viestejä: 615
Paikkakunta: Parkano

LähetäLähetetty: 08.11.2013 22:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tähän voisin kyllä kans tarjota pohjanpystykorvaa.
Kaverilla oli semmonen pohjis mikä toimi kaikkelle riistalle, itekki kun saisin semmosen joskus. Ainoat elukat jotka ei kelvannu oli peura ja kauris. karhulle kun olisi päässyt kokeileen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.11.2013 23:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä en ole vaan vielä hoksannut mitä pohjis tekee paremmin kuin punainen pystäri? Onko jotakin? Mulle kävis molemmat kyllä yhtälailla mutta varmaan ottaisin punaisen jos lähtisin valittemaan..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 08.11.2013 23:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

bonus kirjoitti:


Kokeileppas Fighterman saada se seisoja merkkaamaan näätä oravanpesään tai puuhun?




Oliko vielä muuta? Very Happy

Koira kaivoi tuon itse ojanpenkasta metrin syvyydestä liikkeelle, jäljitti puittoa muutaman sata metriä ja jäi haukkumaan.
Kun ehdin paikalle, älysin että puussahan on näätä. Ei ollut vaan haulikkoa mukana.
Sanoin että "jää sinä vahtimaan, mie haen pyssyn" ja lähdin juoksujalkaa tuville (vajaa kilsa).
Haukku kuului lähes kotiovelle asti, mutta kun tulin pihalle koira juoksi vastaan.
Sanoin "äkkiä takaisin vahtiin", jolloin koira juoksi täysillä takaisin ja jatkoi haukkua. Lopputulos kuvassa.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
ajava
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Kes 2008
Viestejä: 1251

LähetäLähetetty: 08.11.2013 23:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koiran ettijälle suosittelisin sitä rotua mikä miellyttää koti oloissa eniten.Siis näistä seisoja-pystykorva rotuisista.Sillä lintuja ja jäniksiä löytää ja hakee monetkin,mutta miten kanta kestää ampuilla niitä.Miten koiralle aikaa ja hermoja koulia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15  Seuraava
Sivu 4 Yht. 15

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com